Ga naar inhoud
GENEGEERD

Pro's & cons van Europese landen voor zelfvoorzienend leven


Permaculturist

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Na al een tijdje op dit forum rond gekeken te hebben wou ik nu zelf ook een vraag stellen.

 

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren om een goede locatie te vinden voor zelfvoorzienend leven.

Ik ben nog jong en heb mijn opleiding bijna afgerond.

Het plan is om eerst te gaan werken om wat reserves op te bouwen.

Ondertussen hoop ik dus een plaats te vinden (liefst binnen Europa) om zelfvoorzienend te kunnen leven.

Hierbij vind ik het volgende belangrijk:

 

- Dat de locatie een relatief groot oppervlak grond heeft om onder andere voedsel te verbouwen.

 

- Het klimaat vergelijkbaar of liefst nog warmer is dan Nederland.

 

- De prijs niet al te hoog is, of anders een goede mogelijkheid om een goede baan te vinden ter plekke voor afbetaling van de grond.

 

- Dat zonder al te veel rompslomp de mogelijkheid er is om eventueel zelf een huis met hoofdzakelijk natuurlijke materialen te bouwen.

 

- Er geen grote vervuilende bronnen of gevaren in de buurt zijn, zoals zware industrie, kerncentrales, oorlog etc.

 

Ik weet dat er over dergelijke dingen een hoop informatie op het forum te vinden is maar ik zou het ook fijn vinden om te weten hoe jullie tegen mijn persoonlijke eisen en beperkingen aankijken en misschien tips hebben over wat een goede locatie kan zijn.

 

Zelf speelden voornamelijk de volgende landen door mijn hoofd: Frankrijk, Spanje, Portugal en naar aanleiding van het lezen hier op het forum ook Hongarije.

Naar de meeste heb ik al wel research gedaan maar vind het nog steeds lastig om een weloverwogen keuze te maken.

 

Het grootste probleem is misschien nog wel dat ik in de meeste landen niet of nauwelijks ben geweest.

Wil ik wel verandering in brengen maar extra hulp in de landenkeuze van mensen die hier vaker komen zou ik erg op prijs stellen!:cool:

 

Voor eventuele community locaties ben ik ook nog wel in.

 

Alvast bedankt voor de hulp;)!

 

 

Groetjes Permaculturist

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Permaculturist,

 

En reizen naar deze landen is ook het duurste. Een weekje of 2 oriënteren kan je al een schat aan informatie opleveren die je hier niet zou vinden. Om het helemaal makkelijk te maken zou je ook kunnen gaan voor een camper of caravan (zo hoef je geen hotel of motel te boeken).

 

Portugal is vergelijkbaar als Spanje maar wel duurder heb ik vernomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Frankrijk valt dan af, staat vol met kerncentrales

In Spanje en Portugal is er geen droog brood te verdienen, maar wat voor de een duur is, is voor de ander redelijk goedkoop, geen idee wat je budget is. Ook hebben ze daar best nog wat regeltjes omtrent het bouwen van huizen.

 

Hongarije voldoet redelijk aan je eisen lijstje, goedkoop, weinig regels, redelijk prettig klimaat, alleen moet je voor lief nemen je levenstandaard terug te schakelen naar een zeer basis niveau, niet iedereen kan dat. Er is altijd wel wat te werken, maar het uurloon is dan ook laag, gelukkig zijn de basisbehoeften dan weer goedkoop. De taal is knap lastig te leren, wat steenkolen Hongaars moet te doen zijn, er zijn tenslotte ook mensen die Chinees leren.

Het ontbreken van regelgeving leidt ook meteen tot een wat ouderwets systeem waarbij de lokale rijke boeren en types als burgemeester veel te veel te zeggen hebben.

 

Elk land heeft zo zijn voordelen en nadelen. Er zijn meer zaken dan je lijstje die aandacht behoeven.

 

Wellicht is het beste om zo veel mogelijk ervaring op te doen in diverse landen, dat is mede de reden dat ik al twee keer afgereisd ben naar Hongarije. Frankrijk ken ik wel zo'n beetje en in mei eens een kijkje nemen in Spanje.

Ik zou niet snel zo'n belangrijke beslissing willen nemen zonder eerst ervaring op te doen.

 

Het onderzoeken van een nieuw land om je in te vestigen is niet iets wat je licht moet nemen en al helemaal niet van achter een toetsenbord moet doen!

 

Trek er dus op uit, zoek mensen die er al zitten en leer van hun ervaringen. Dat kost tijd, veel tijd, maar dat lijkt het me wel waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het land verkennen voor ik er ga wonen was ik inderdaad al van plan.

Natuurlijk spelen er meer zaken mee dan het korte lijstje dat ik hierboven heb geplaatst.

 

Maar door jullie ervaringen kan ik waarschijnlijk wel mijn lijstje wijzigen en kleiner maken.

Dan hoef ik tenminste niet alle landen af te reizen, wat een hoop tijd en geld kan besparen.

Het lastige hierbij is dat ik geen rijbewijs noch auto tot mijn beschikking heb.

@Raycoupe: Bedoel je met die lokale rijke boeren en burgemeesters dat het daar behoorlijk corrupt is waardoor je ook zomaar je land weer kwijt kan raken?

 

Een ander dingen rond Hongarije waar ik een beetje mee zit is dat ik niet weet wat het huidige gehalte aan straling is daar van de ramp bij Tsjernobyl.

Het is toch een stuk verder in die richting en daarom voor mij een belangrijk vraagstuk aangezien ik wel mijn eigen groentes en fruit wil kweken.

 

Alvast bedankt voor de extra informatie;)!

 

 

Groetjes Permaculturist

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het land verkennen voor ik er ga wonen was ik inderdaad al van plan.

Natuurlijk spelen er meer zaken mee dan het korte lijstje dat ik hierboven heb geplaatst.

 

Maar door jullie ervaringen kan ik waarschijnlijk wel mijn lijstje wijzigen en kleiner maken.

Dan hoef ik tenminste niet alle landen af te reizen, wat een hoop tijd en geld kan besparen.

Het lastige hierbij is dat ik geen rijbewijs noch auto tot mijn beschikking heb.

@Raycoupe: Bedoel je met die lokale rijke boeren en burgemeesters dat het daar behoorlijk corrupt is waardoor je ook zomaar je land weer kwijt kan raken?

 

Een ander dingen rond Hongarije waar ik een beetje mee zit is dat ik niet weet wat het huidige gehalte aan straling is daar van de ramp bij Tsjernobyl.

Het is toch een stuk verder in die richting en daarom voor mij een belangrijk vraagstuk aangezien ik wel mijn eigen groentes en fruit wil kweken.

 

Alvast bedankt voor de extra informatie;)!

 

 

Groetjes Permaculturist

 

Je land kwijtraken zal niet aan de orde zijn. Hongarije is heel erg protectionistisch t.a.v het verkopen van landbouwgrond aan niet Hongaren, maar tot 1 Ha speelt dat niet. Net als overal in landelijke gebieden buiten Nederland heb je weinig democratisch in de melk te brokkelen mbt wat er om je heen gebeurd. We klagen hier wat af, maar nergens heb je zoveel inspraak, democratie en protestmogelijkheden als in Nederland.

 

Volgens mij zijn de na effecten van straling van Tsjernobyl niet groter in Hongarije, dan de rest van Europa

 

Zie eerste plaatje van deze link: http://www.kennislink.nl/publicaties/slachtoffers-van-tsjernobyl

en vierde plaatje van deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_Tsjernobyl

 

Jammer genoeg geld in heel Europa dat we nog steeds te maken hebben met een licht verhoogde straling, dit schijnt echter van de orde van grote te zijn vergelijkbaar met een vliegreis naar Australie. (bij vliegreizen loop je ruimtestraling op door minder demping van de dampkring). In Thuringen (Duitsland 550km vanaf Utrecht) bv. wordt nog steeds ontraden om bv. wilde paddenstoelen en wilde zwijnen(die veel wilde paddo's eten) te eten, in paddenstoelen accumuleren radioactieve deeltjes. Zie http://zaplog.nl/zaplog/article/tsjernobyl

 

In Europa ga je jammer genoeg de resteffecten van deze ramp niet ontlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Permaculturist

 

Als je op safe wilt spelen denk dan eens aan Duitsland regio Moezeldal. De dorpjes op enkele kilometers afstand van de moezel zijn de huizenprijzen erg goedkoop. De regio leent zich goed voor druiventeelt (is ook wel warmer dan NL) en je loopt geen risico van "gekke streken" bij aankoop zoals in Frankrijk.

Neem bijvoorbeeld de plaats Cochem. Is met trein of brommer te bereiken als je geen auto hebt. De prijzen zijn in vergelijking met NL erg laag. http://www.eifel-immo-deutschland.nl/aanbod/?v=6&lid=1&id=101&page=2

 

Er is redelijk snel geld te verdienen door kamer verhuur omdat de regio ook in Duitsland erg populair is.

Of een gelegenheid voor overnachting met ontbijt voor motorrijders, (zijn niet overal welkom dus aanloop verzekerd). In een mooi weekend stikt het er van de motorrijders ook uit NL.

 

Als je vrienden hebt met een auto kun je in een midweek de zaak verkennen, boek je gewoon met vrienden een midweek bij Ferienresort Cochem een complete villa op een park voor een prikkie. (80 euro). Dan kun je een goede indruk krijgen van de streek. En eventueel een pand bezichtigen.

http://www.roompot.nl/vakantieparken/duitsland/rijnland-palts/ferienresort-cochem/acties/800/last-minutes/112/inpakken-en-wegwezen.html

 

en als je ooit een auto kunt aanschaffen rij je in 3,5 uur naar NL:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekjjk ook Oost-Duitsland of Polen eens.

 

fijn volk ook die polen, mooi land rijke historie maar wat een asociaal disrespectvol pleuris volk

krijg je zaterdag avond 10.10 uur politie aan het terras dat je toch maar even op moet donderen naar binnen

want het is al laat?

zon beetje iedere pool hier is dronken op ieder willekeurig tijdstip en is nooit netjes

sorry maar ik zou er nog een keer over na denken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meerdere mogelijkheden om te reizen zonder auto.

 

- liften

- facebook lift gevraag>

- http://www.ticketspy.nl voor leuke vliegaanbiedingen

- ryanair, easyjet, wizzair lowcost vliegmaatschapijen

- http://www.bestbustravel.nl vanaf een euro naar Berlijn of Parijs ( met gratis flesje water!)

- fietsen ( dan leer je een land beter kennen)

 

Ik weet niet hoe ver je van Nederland af wilt zitten. Roemenie kan ook een optie zijn. De taal is makkelijker dan Hongaars. Er is geen beperking in de aankoop van grond zoals in Hongarije.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me afvraag is waarom zoeken mensen altijd hun heil in het buitenland ?

In het noord-oosten van nederland liggen de grond en huizen prijzen ook niet zo idioot hoog en het scheelt reiskosten, taalproblemen etc.

 

Ik woon bij je in de buurt maar ik vind het nog wel duur hier. Zeker voor een beginner. Meer naar het noorden is de grond niet zo stabiel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het noord-oosten van nederland liggen de grond en huizen prijzen ook niet zo idioot hoog en het scheelt reiskosten, taalproblemen etc.

Je moet je natuurlijk ook wel prettig voelen op een bepaalde plaats, anders word je doodongelukkig.

Daarnaast kun je in het noord-oosten maar één kant op, mocht je de boel moeten verlaten: het oosten.

 

In mijn persoonlijke top 12 staan Friesland en Groningen bijna helemaal onderaan in de lijst (alleen Noord Holland scoort slechter), dus ik zou er (persoonlijk!) zelf nooit iets kopen.

Maar goed: smaken verschillen (en ja: ik ken die noordelijke provincies redelijk tot goed, dus het is geen vooroordeel).

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Frankrijk valt dan af, staat vol met kerncentrales

 

http://www.bosbouwbeleggingen.nl/bosbouwbeleggingen.nl/kerncentrales.php

 

Als in Frankrijk een kernramp zou ontstaan, dan kan dat delen van het land onbewoonbaar maken. Maar als een van de de grootste en per km2 gemiddeld dun bevolkte landen van Europa, blijft er dan nog heel wat leefbaar frankrijk over.

 

Philippe Martin, minister van energie en milieu, bevestigde de wens om minder van kernenergie afhankelijk te zijn, zo meldt het*Financieele Dagblad. Aan het eind van 2014 besluit het parlement over de overstap. Op dit moment is 75 procent van de Franse elektriciteit afkomstig van kerncentrales, in 2025 moet dit 50 procent zijn. Hierdoor zullen 20 van de 58 Franse reactoren moeten sluiten.

 

 

 

Misschien iets te kort door de bocht @Raycoupe

 

ik kan wel zeggen dat moet je niet doen en niet willen, maar dan had ik ook allang moeten verhuizen natuurlijk.

mocht ik ooit in het buitenland wat willen aanschaffen , dan ook liever niet in de buurt van zo'n centrale, maar vergeet ook de oude winningsplaatsen niet van uranium (mijnen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Frankrijk valt dan af, staat vol met kerncentrales

 

http://www.bosbouwbeleggingen.nl/bosbouwbeleggingen.nl/kerncentrales.php

 

Als in Frankrijk een kernramp zou ontstaan, dan kan dat delen van het land onbewoonbaar maken. Maar als een van de de grootste en per km2 gemiddeld dun bevolkte landen van Europa, blijft er dan nog heel wat leefbaar frankrijk over.

 

Philippe Martin, minister van energie en milieu, bevestigde de wens om minder van kernenergie afhankelijk te zijn, zo meldt het*Financieele Dagblad. Aan het eind van 2014 besluit het parlement over de overstap. Op dit moment is 75 procent van de Franse elektriciteit afkomstig van kerncentrales, in 2025 moet dit 50 procent zijn. Hierdoor zullen 20 van de 58 Franse reactoren moeten sluiten.

 

 

 

Misschien iets te kort door de bocht @Raycoupe

ik kan wel zeggen dat moet je niet doen en niet willen, maar dan had ik ook allang moeten verhuizen natuurlijk.

mocht ik ooit in het buitenland wat willen aanschaffen , dan ook liever niet in de buurt van zo'n centrale, maar vergeet ook de oude winningsplaatsen niet van uranium (mijnen).

 

Het is een wens van Permaculturist. Een land met de hoogste kerncentrale dichtheid als Frankrijk (4 x zoveel als in NL) valt dan af.

 

De door jou gegeven link zegt dit:

 

In Nederland zou een kernramp in Borsselen, bij Zuid-Weste wind, bijna ons hele land permanent onbewoonbaar kunnen maken à la Chernobil. Kerncentrale-rampen bij onze Oosterburen, Zuiderburen of in Frankrijk zouden vergelijkbare effecten kunnen hebben.

 

Na de ervaring met Tsjernobyl weten we helemaal dat er maar eentje hoeft te ploffen om een hoop ellende te veroorzaken. Des te meer kerncentrales, des te meer kans op ongelukken. Als ze er 20 sluiten blijven er nog een kleine veertig over!

 

Uranium mijnen? Heb je die in Europa? Ik kan ze niet zo snel vinden met google.

 

Zelf vind ik Frankrijk een heel mooi land en omdat ik vroeger de tal behoorlijk sprak moet dat snel zijn op te halen. Persoonlijk zou ik mijzelf wel zien zitten in een afgelegen stukje Frankrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uranium mijnen? Heb je die in Europa? Ik kan ze niet zo snel vinden met google. @Raycoupe

 

http://www.frankrijkforum.nl/forum/topic.php?id=10597

 

De kans op radioactieve overlast is veel groter bij voormalige uraniummijnen.

Tik Limoges- geen kerncentrale binnen 100 km (fout).

 

In de Haute Vienne is vroeger veel uranium gedolven door Cogema, meren en grondwater zijn vervuild doordat regenwater via verlaten mijnen loopt. De licht radioactieve rommel is meestal gewoon blijven liggen en soms omgevormd tot...camping.*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uranium mijnen? Heb je die in Europa? Ik kan ze niet zo snel vinden met google. @Raycoupe

 

http://www.frankrijkforum.nl/forum/topic.php?id=10597

 

De kans op radioactieve overlast is veel groter bij voormalige uraniummijnen.

Tik Limoges- geen kerncentrale binnen 100 km (fout).

 

In de Haute Vienne is vroeger veel uranium gedolven door Cogema, meren en grondwater zijn vervuild doordat regenwater via verlaten mijnen loopt. De licht radioactieve rommel is meestal gewoon blijven liggen en soms omgevormd tot...camping.*

 

Ik geloof niet dat Frankrijk daardoor aantrekkelijker wordt voor TS. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me de afgelopen jaren georiënteerd op Zweden. Buiten het feit dat ik het een fantastisch land vind met veel ruimte, en de mentaliteit me beter bevalt dan die van Zuid Europeanen, heb ik ook mijn twijfels. De aanrij route is zeer kwetsbaar en vrij lang, het klimaat leent zich minder goed voor een autarkisch bestaan en de massale integratie leidt inmiddels ook tot problemen. Het aantal verkrachtingen is met 500% gestegen en behoort inmiddels tot de landen met de hoogste aantallen. Volgens een recent uitgegeven rapport van de UN verarmt Zweden snel, en zou het land voor 2030 wegzakken tot een derde wereld land (eerst zien, dan geloven).

Zweden staat nog steeds hoog op de lijst, maar ik staar me er niet blind op.

 

bronnen:

http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/01/aantal-verkrachtingen-in-zweden-hoogste-ter-wereld

http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

http://speisa.com/modules/articles/index.php/item.454/sweden-to-become-a-third-world-country-by-2030-according-to-un.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een land kiezen met een goed klimaat voor je perma cultuur. D.w.z. warm in de zomers, niet te koud in de winters en daarnaast waar je weinig of geen belasting betaald. Verder soepele regels t.a.v. zelfvoorzienendheid en mensen die redelijk goed "buitenlanders" accepteren.

 

Dan kun je al een heleboel landen afstrepen. Vervolgens ga je gewoon een paar keer naar een land of regio kijken. Ik ben minimaal 3x in Spanje geweest (eerst zuidelijk) toen ik uiteindelijk besloot dat Noord Spanje mijn ding was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...