Ga naar inhoud
GENEGEERD

Met BOB op vakantie...


Hoe goed voorbereid zijn jullie op vakantie?  

27 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe goed voorbereid zijn jullie op vakantie?

    • Ik ga niet met vakantie.
    • Ik ga niet met vakantie want dan ben ik niet voorbereid.
    • Slecht voorbereid.
    • Redelijk voorbereid. Kan beter.
    • Goed voorbereid.
    • Gehele SHTF-voorraad gaat mee.


Aanbevolen berichten

Nee, niet met Bob de bouwer, maar met mijn gezin! En ik wil een "uitgeklede" BOB meenemen (ook dat laatste klinkt raar...)

 

Anway, we gaan op (vlieg)vakantie richting warmte en ik wil mijn Maxpedtion Sitka meenemen als handbagage in het vliegtuig. (Als dat ding goed genoeg is voor Transformers dan issie zeker goed genoeg voor Bravo! Lol!)

 

Normaliter heb ik een andere backpack voor mijn BOB maar nu wil ik deze meenemen met alle "essentials". Het gaat me om het feit dat wanneer we de bagage kwijt zijn, ik nog wat zaken voorhanden heb.

 

Aangezien we gaan vliegen en de rest van de bagage in het ruim gaat (die dus kwijt kan raken), ben ik beperkt in wat ik kan meenemen aan boord. Zo heb ik geen enkel mes in de pack, of iets een ander scherp voorwerp (luchthaven). Natuurlijk weet ik ook dat een diagonaal gebroken creditcard vlijmscherp is, dus dat is geen probleem.

 

Enfin, de volgende voorwerpen kan ik dus NIET meenemen:

- Multitool;

- Mes;

- MRE (flameless radiation heaters zijn verboden in een vliegtuig);

- Katadyn Pocket Pro (om nou een waterfilter mee te gaan slepen in mijn handbagage...);

 

Wat ik er WEL in heb zitten:

- Ductape

- Eerste Hulp Kit (schaar er uitgehaald, grrr)

- JetBeam 500 Lumens zaklamp;

- Reserve batterijen;

- 2 emergency blankets;

- 2 grote vuilniszakken (opgevouwen uiteraard);

- Setje basis medicijnen (zetpillen voor kids, aspirine, etc.)

- Water zuiveringstabletten;

- 3 pakjes tempo doekjes (lees: plee papier!)

- Hygiëne setje (tandenborstel, tandpasta, etc.)

 

Ik heb nog een zee van ruimte over. Uiteraard moet er nog een boek in ;-) en de "normale" zaken die men in handbagage heeft.

 

Iemand nog suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een Engelse vriend van mij was hier afgelopen april en hij had een backpackersrugzak. Daar past een hoop spul in. Hij is een paar jaar geleden heel Azie + Australie en Nieuw Zeeland ermee rond gereisd. En die ging gewoon het vliegtuig in. Ik zou wel oppassen met contant geld en goud/zilver. Je mag maximaal 10.000 euro meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Engelse vriend van mij was hier afgelopen april en hij had een backpackersrugzak. Daar past een hoop spul in. Hij is een paar jaar geleden heel Azie + Australie en Nieuw Zeeland ermee rond gereisd. En die ging gewoon het vliegtuig in. Ik zou wel oppassen met contant geld en goud/zilver. Je mag maximaal 10.000 euro meenemen.

 

Tsja, wij vliegen met een budget maatschappij. Daar staan ze bij de gate te kijken wie ze kunnen naaien met hun overbagage. Tegenwoordig heb je van die "paskooien" aan het eind van de rij, past je handbaggage daar niet in, dan is het betalen "or it doesn't fly!" Zo'n backpackers ding is leuk, maar te groot voor handbagage op dergelijke vluchten ben ik bang...

 

En het enige goud en zilver dat ik meeneem zit in mijn mond en om onze vingers ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Okay, we zijn weer thuis...

 

Geweldige vakantie gehad in het warme Italië!

 

Dit zijn de spullen uit mijn BOB (eigenlijk GHB of EDC) die ik tijdens de vakantie heb gebruikt:

 

1. Ductape: Een meter of 10 meegenomen, ik neem twee (plastic) wijn kurken en rol daar een meter of wat ductape op. Gebruikt voor het dichttapen van een stuk space blancket -zie onder- knutselen met de kids en afplakken van een lekkend raam. Ik had te weinig, dus volgende keer gaat er minstens een paar meter meer mee, wat een geweldig spul is dat;

2. Space blancket: Gebruikt voor het warmhouden van een melkfles voor de kleinste, was een thermoskan vergeten, de reflectie van de space blancket is geweldig! Na 4 uur was de fles nog bloedheet;

3. Aspirine: Koppijn na teveel Italiaanse wijn ;-)

4. 1 vuilniszak: Gebruikt voor overgevende kids tijdens de transfer in de bus vanaf luchthaven naar eindbestemming (heel fijn), een MUST voor de EDC/BOB/GHB/Vakantie tas...

5. Toilet papier! Snotneuzen, spuugdoek, kots afvegen, etc.

 

Ik heb mij mes wel gemist... ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Johnny, Ik vlieg gewoon niet meer met vliegtuigmaatschappijen. Vakantiebestemmingen die te ver zijn om anders te bereizen heb ik gewoon geschrapt. Ik wil gewoon mijn spullen bij me kunnen houden. Ik heb een laatste keer gevlogen en het beviel mij helemaal niet. Ik draag al jaren een blik met noodspullen bij me. Hier mag ik het vliegtuig niet mee in. Dan houdt het op voor mij. Bij een crash is mijn overlevingskans veel beter met het blikje dan zonder. Ga je toch vliegen probeer in de staart terecht te komen. als er overlevenden zijn komen zij uit de staart. Deze breekt namelijk bij een crash af. Het ander deel vliegt in de brand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ivan,

 

Altijd lachen met jou! Zo'n opbeurend berichtje 's ochtends vroeg ;-)

 

Statistisch gezien heb je meer kans om onder een bus te komen, met je fiets te verongelukken of, met een cruiseschip te zinken of pak 'em beet, met je auto je te pletter rijden op de A1, onderweg naar je "berijdbare" vakantiebstemming dan dat je in een planecrash met dodelijke afloop terecht komt. En ook dan denk ik dat je "blikje" weinig uit zal maken, tenzij je er een blikopener en een parachute in hebt zitten ;-)

 

Vliegen heeft mij op de meest bijzondere plekken ter wereld gebracht en dat had ik niet willen missen.

 

Veel mensen hebben vliegangst en zoals zoveel angsten, geheel ongegrond.

 

Met alle respect, maar als ik zo zou redeneren als jij, zou ik geen prettig leven meer hebben. Je moet e.e.a ook van de positieve kant benaderen en niet altijd maar denken "wat als?"...

 

Vlieg Ivan! Vlieg!

 

Fijne zondag! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb uit mijn BOB ondertussen gebruikt:

- ductape

- EHBO kit (pleisters)

- mes om aanmaakhout voor de vuurkorf te maken

- bijl om hout kort te maken en paaltjes in de grond te slaan

- slijpsteen om bovengenoemde scherp te maken

- beker (toen we bij een meertje zaten en de plastic bekertjes waren vergeten)

- .....

 

Ben toch blij dat ik die tas altijd ergens in de buurt heb. Meestal hebben we soortgelijke spullen ook wel elders in de EHBO kast maar dan moet ik zoeken. De EDC / BOB staat altijd in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ivan,

 

Altijd lachen met jou! Zo'n opbeurend berichtje 's ochtends vroeg ;-)

 

Statistisch gezien heb je meer kans om onder een bus te komen, met je fiets te verongelukken of, met een cruiseschip te zinken of pak 'em beet, met je auto je te pletter rijden op de A1, onderweg naar je "berijdbare" vakantiebstemming dan dat je in een planecrash met dodelijke afloop terecht komt. En ook dan denk ik dat je "blikje" weinig uit zal maken, tenzij je er een blikopener en een parachute in hebt zitten ;-)

 

Vliegen heeft mij op de meest bijzondere plekken ter wereld gebracht en dat had ik niet willen missen.

 

Veel mensen hebben vliegangst en zoals zoveel angsten, geheel ongegrond.

 

Met alle respect, maar als ik zo zou redeneren als jij, zou ik geen prettig leven meer hebben. Je moet e.e.a ook van de positieve kant benaderen en niet altijd maar denken "wat als?"...

 

Vlieg Ivan! Vlieg!

 

Fijne zondag! ;-)

 

Jij ook een fijne zondag... is altijd goed om met een lach te beginnen;)

Dank je Johnny met statistiek kan je alles bewijzen. Maar ik ben bekend met de cijfers.

Ik heb geen vliegangst. Ik stap rustig op 3500 voet uit een vliegtuig.

 

Ik vind het gewoon niet prettig dat andere mensen bepalen wat ik bij mij mag hebben.

Ik heb een heel prettig leven mag ik wel van mijzelf zeggen. Ik heb ook veel van de wereld gezien.

Verder sta ik eigenlijk heel positief in het leven.

Preppen is toch een wat als mentaliteit. Liever mee dan om verlegen is mijn motto.

En eh ja zo'n stom blikje kan je kans na een crash behoorlijk verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Elk jaar is het weer zover, de scholen zijn voorbij en de last-minutes worden geboekt. In Nederland gaan we graag op vakantie en vinden ook dat we dit verdienen.

Vanuit een preppers oogpunt is vakantie een groot risico. Je verlaat je wel vertrouwde volgepropt-met-alles-en-nog-wat huis om op vakantie te gaan in binnen- of buitenland. Hoe zorg je er echter voor dat je ook op vakantie goed voorbereid bent? Besteden we hier wel genoeg aandacht aan?

Zelf ga ik ook op vakantie, ergens in Zuid-Frankrijk (best afgelegen) en kwam tot de conclusie..nee...Ik ben niet goed voorbereid wanneer ik op vakantie ga! Er blijven ook mensen thuis waardoor ik niet simpelweg me BOB mee kan nemen..

Zo zien we maar weer...preppen is een dure "hobby", want ik heb nu een geheel nieuwe BOB met inhoud moeten aanschaffen.. Je eindbestemming is ook van groot belang waarvoor je zou moeten preppen, als het afgelegen ligt kan je toch maar beter een uitgebreide EHBO kit meenemen. Let ook op de wet- en regelgeving omtrent zakmessen in je vakantieland, anders kan je ook leuk in de problemen komen. En denk ook aan het klimaat daar, eventuele insecten/ziektes etc.

 

Hoe zorgen jullie dat je voorbereid en geprept en al op vakantie kan en gaat?

 

Fijne vakantie gewenst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij gaan naar een klein durpie in drenthe ( zo klein dat bijna niemand het kent en daar dan ook nog eens op een camping die alleen bij de locals bekend schijnt te zijn ). het is een aardig stuk rijden maar we hebben wel spul bij ons.

 

naar mijn weet ligt er in de auto wel een ehbo kist, en een tekentang heb ik zelf. verder neem ik altijd mijn radio met dynamo en solarpaneeltje mee ( een ding dat tevens een campinglantaarn en een telefoonoplader is ) en mijn beste messen bewaar ik in mijn toilettas.

 

mijn voorbereidingen zijn mager maar ik ben ook nog hard op weg natuurlijk.

 

het is een kampeervakantie, tenminste ik en mijn broertje hebben allebei een tent en mijn ouders gaan in de stacaravan, maar die tenten hebben een gecombineerde "capaciteit" van 5 tot 6 mensen, en dan hebben we naast de vele wollen denkens die daar aanwezig zijn ook nog 4 slaapzakken bij ons en heeft bijna iedereen van ons wel een fleece deken bij zich.

 

maar nu je dit zo zegt ga je er toch meer over na denken,

 

we gaan maar een weekje en het is dan hoogzomer, maar een ramp kan zich elke dag van het jaar voltrekken, dus ook in die vakantieweek.

 

fijne vakantie iedereen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn Bedankt voor je reactie!

 

we gaan maar een weekje en het is dan hoogzomer, maar een ramp kan zich elke dag van het jaar voltrekken, dus ook in die vakantieweek.

Precies dat dus..ik zou ook zorgen voor een goede voorraad aan water, of een waterfilter en chloortabletten. Vooral in de hoogzomer!

 

Fijne vakantie :)

 

Ps. Je onderschrift over het weer, komt die van nutnfancy?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan goed voorbereid naar de toekomstige BOL in Catalunya. We nemen ook altijd redelijk wat voorraden mee en een waterfilter ligt standaard in de auto. De reis is eigenlijk altijd het meest risicovolle. Naast het feit dat we ook voorraad hebben op de BOL ga je in mijn regio niet gauw dood als de pleuris uitbreekt.

 

De rivier zit vol vissen tot wel 3 meter groot, zee ook op 30 minuten.Tot het einde van het jaar zoveel fruit, noten en andere gewassen beschikbaar om ons heen dat kun je niet opvreten met nog geen 100 man. Genoeg om evt. in te maken voor de winter. Voldoende hout voor handen en off grid met elektra. Water moeten we in de winter opvangen in principe, maar als het moet kan het uit de rivier of wel een balsa van miljoenen liters vlakbij de finca. Ff filteren en hopla. Wilde kruiden, 106 bijenkassen bij de buren, olijven, amandelen, druiven, perziken, kersen, sinaasappels, nectarines, melonconton en eventueel wild om te vangen\schieten\fokken.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan goed voorbereid naar de toekomstige BOL in Catalunya. We nemen ook altijd redelijk wat voorraden mee en een waterfilter ligt standaard in de auto. De reis is eigenlijk altijd het meest risicovolle. Naast het feit dat we ook voorraad hebben op de BOL ga je in mijn regio niet gauw dood als de pleuris uitbreekt.

 

De rivier zit vol vissen tot wel 3 meter groot, zee ook op 30 minuten.Tot het einde van het jaar zoveel fruit, noten en andere gewassen beschikbaar om ons heen dat kun je niet opvreten met nog geen 100 man. Genoeg om evt. in te maken voor de winter. Voldoende hout voor handen en off grid met elektra. Water moeten we in de winter opvangen in principe, maar als het moet kan het uit de rivier of wel een balsa van miljoenen liters vlakbij de finca. Ff filteren en hopla. Wilde kruiden, 106 bijenkassen bij de buren, olijven, amandelen, druiven, perziken, kersen, sinaasappels, nectarines, melonconton en eventueel wild om te vangen\schieten\fokken.:p

 

Mozus kriebel. Nou jij mag wel voor die laatste optie kiezen als je het mij vraagt! Psst maaruh, waar is dat dan precies..kom ik ff buurten ;) haha

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is allemaal nog dik voor mekaar. Heb ik 4 BOB's klaargemaakt voor de volwassen kinderen met waterfilters ed. voor autorit naar buitenland (3 auto's) en een klein pakket voor vliegreis van 1 persoon en klein kind naar Caribian dus met waterfilter (Sawyer mini) en de mooie Hybridlight H40 zaklamp met zonnepaneel uit de Prepshop en natuurlijk hartkeks en nog wat kleine dingen.

 

Hebben ze allemaal de BOB's en vliegpakket thuis gelaten omdat er geen ruimte meer voor was. Zelfs het waterfilter niet in een koffer gestopt.

 

Ik wordt hier zo verdrietig van:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is allemaal nog dik voor mekaar. Heb ik 4 BOB's klaargemaakt voor de volwassen kinderen met waterfilters ed. voor autorit naar buitenland (3 auto's) en een klein pakket voor vliegreis van 1 persoon en klein kind naar Caribian dus met waterfilter (Sawyer mini) en de mooie Hybridlight H40 zaklamp met zonnepaneel uit de Prepshop en natuurlijk hartkeks en nog wat kleine dingen.

 

Hebben ze allemaal de BOB's en vliegpakket thuis gelaten omdat er geen ruimte meer voor was. Zelfs het waterfilter niet in een koffer gestopt.

 

Ik wordt hier zo verdrietig van:(

 

Ahw dat meen je niet...*man hug* Nogal jammer ja, al het geld en laat staan alle moeite die jij gedaan hebt om je kroost veilig te stellen..

Ik denk dat jij wel goed zit qua materieel preppen, tijd om hun ook echt duidelijk te maken wat de noodzaak erachter is. Dan nemen ze het volgende keer wel mee :)

 

Wie had daar nou zo een mooie video voor gemaakt, die je aan je familie kon laten zien? Was dat Communicator?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom ik begrijp hoe je je dan voelt. Iets soortgelijks heb ik vorig jaar ervaren toen de kids met hun moeder naar Turkije gingen.

Dit jaar gaan ze naar Griekenland. :eek: Dan lijkt het mij zeker aan te raden om wat handige spullen mee te nemen... en voldoende contant geld.

 

Ik ben benieuwd hoe het dit jaar zal gaan... je kunt ze niet dwingen hè :mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga niet op vakantie naar een of ander ver land. De directe omgeving hier is mooi genoeg. En de temperaturen nog aangenaam.

 

En vrijheid, in mijn hoofd kan ik overal naartoe :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...