Ga naar inhoud
GENEGEERD

Windesheim adviseert studenten terug te keren van stage wegens risico Marburgvirus

Tom
 Share

Recommended Posts

Dacht ik lekker veilig in een boerenstreek te wonen, waar we het woord Ebola nog maar net kennen blijken er op de HBO instelling Windesheim waar zo'n 20.000 studenten studeren, die nogal reislustig zijn en over de hele wereld reizen en stage lopen inclusief Afrika.

(De studenten komen overal in de de regio; Eetgelegenheden, sport, openbaar vervoer, winkels enz.)

ZWOLLE - Windesheim heeft zeventien studenten die stage lopen in Oeganda geadviseerd terug te keren in verband met het daar voorkomende Marburgvirus.

Twee studenten hebben het advies opgevolgd en zijn inmiddels teruggekeerd naar Nederland. De andere vijftien hebben aangegeven in Oeganda te blijven. "Ze vinden dat ze geen gevaar lopen en dat het geen probleem is.

Het zeldzame Marburgvirus lijkt sterk op het Ebolavirus. De ziekteverschijnselen van beide virussen lijken ook sterk op elkaar. Beide virussen zijn ook afkomstig uit dezelfde regio in Afrika: Oeganda en westelijk Kenia.

LEES ARTIKEL OP DESTENTOR

Marburgvirus

Het Marburgvirus was het eerste filovirus dat werd ontdekt.

Het zeldzame virus lijkt sterk op het Ebolavirus: beide behoren tot de familie van filovirussen (Filoviridae), en de door het Marburgvirus veroorzaakte ziekteverschijnselen lijken sterk op de ziekte die door het ebolavirus wordt veroorzaakt

Er zijn epidemiologen die de hypothese hebben geopperd dat de zwarte dood die in de Middeleeuwen in Europa heerste en die sinds ca 1900 altijd aan de pestbacil is toegeschreven wellicht helemaal niet door deze bacterie is veroorzaakt maar door een filovirus. Hiervoor zijn zeker ook argumenten te vinden. Dat het het Marburgvirus zelf geweest zou kunnen lijkt echter onwaarschijnlijk omdat de incubatietijd waarschijnlijk langer was.

Biologische oorlogsvoering

In de jaren '80 experimenteerde de toenmalige Sovjet-Unie met het geschikt maken van het Marburg-virus voor biologische oorlogsvoeringdoeleinden.

Wetenschappers van Biopreparat ontdekten dat, in aerosolvorm, er slechts een paar virions (virusdeeltjes) nodig waren voor het infecteren van een slachtoffer. Ze onderzochten verder hoe dit virus met een SS-18 intercontinentale raket ingezet kon worden tegen NAVO-bevolkingscentra. Nadat een van de wetenschappers, dr. Nikolai Ustinov, zichzelf per ongeluk geïnjecteerd had met Marburg, konden zijn collega's uit zijn stoffelijk overschot een nog dodelijkere versie van het virus isoleren en cultiveren. Deze werd variant U genoemd naar Dr. Ustinov. Volgens Alibek waren de Sovjets in 1991 zo ver, dat ze Marburg-variant U in grote hoeveelheden kon produceren. Volgens de plannen zouden dan tien afzonderlijke richtbare, met Marburg U geladen, koppen op de genoemde raketten geplaatst worden die daarna in het operationele arsenaal van de Sovjets zouden worden opgenomen.

Dus gevaarlijk genoeg, wat kun je hier tegen doen, ook een Ebola Beschermingspakket?

Ik zie het al ongeveer hetzelfde als bij Ebola

http://www.cdc.gov/vhf/marburg/prevention/index.html

Nu maar hopen dat het verder niet gebruikt wordt voor biologische oorlogsvoering.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het is dat ik permanent een rol aluminiumfolie om mijn hoofd heb gedraaid, anders zou ik er het mijne van denken...

Uhmm ik denk er dus het mijne van?

"Beide virussen zijn ook afkomstig uit dezelfde regio in Afrika: Oeganda en westelijk Kenia."

Beide virussen zijn ook afkomstig uit hetzefde onderzoekscentrum.

Zo heb ik dat even gefixed voor je.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Sorry maar ik begrijp de relevantie van dit topic niet helemaal. Dat bericht van Windesheim dateert van 15 oktober (http://www.nieuwsbank.nl/inp/2014/10/15/Y121.htm) en 4 dagen geleden heb ik in het Marburg-topic al een bericht geplaatst dat er naast het ene geval, geen verdere Marburg-gevallen zijn bij gekomen.

Daarnaast staat ook in dat topic dat de kans op een uitbraak in Oeganda veel kleiner is dan in de landen waar de Ebola-uitbraak plaats vindt, omdat de Oegandese overheid gewend is met dit soort virussen om te moeten gaan.

Link naar reactie

Sorry maar ik begrijp de relevantie van dit topic niet helemaal. Dat bericht van Windesheim dateert van 15 oktober (http://www.nieuwsbank.nl/inp/2014/10/15/Y121.htm) en 4 dagen geleden heb ik in het Marburg-topic al een bericht geplaatst dat er naast het ene geval, geen verdere Marburg-gevallen zijn bij gekomen.

Daarnaast staat ook in dat topic dat de kans op een uitbraak in Oeganda veel kleiner is dan in de landen waar de Ebola-uitbraak plaats vindt, omdat de Oegandese overheid gewend is met dit soort virussen om te moeten gaan.

Sorry dat we niet regelmatig kijken op elke site van een HBO instelling, maar dit bericht is vandaag in de stentor.

Jouw opmerkingen in het topic zijn zeker relevant. En je hebt gelijk dat de Oegandese overheid het beter doet, dan Seirra Leone,

Echter wat net zo relevant is dat een paar naïeve sph jongedames, intelligent genoeg zijn, om in de warm zone te zijn, en ook intelligent genoeg om overal om heen te gaan.

Dus het bericht heeft zeker nuance nodig. Maar het bericht heeft zeker relevantie.

Link naar reactie

@Loreen

Er staat in bij het krantartikel

25 oktober 2014 Laatste update: 25 oktober, 17:37

Dus met de laatste gegevens over de studenten.

De relevantie met preppen is niet zozeer een overzicht van waar en wanneer er iemand besmet is, maar dat je op je locatie in NL toch onverwachts veel mensen verblijven die in de besmette landen komen. En daar de gevaren van onderkennen in jou regio.

Dus dit topic is meer een risico analyse van je woonomgeving en de gevaren die je dan loopt.

Apropos heb je de update in de krant gegevens al gevonden?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...