Ga naar inhoud
GENEGEERD

De eerste herfststorm op dinsdag 21 oktober 2014.

Gast DickBerts
 Share

Recommended Posts

Rijkswaterstaat is morgen extra alert vanwege de hoge waterstanden die morgen (dinsdag 21 oktober 2014) worden verwacht ten gevolge van de eerste herfststorm dit jaar. De wind komt uit het (noord) westen. Dat is de gevaarlijke hoek voor wat betreft de stuwing van water. Waarschijnlijk zal in ieder geval bij Harlingen dijkbewaking worden ingesteld. Reden tot ongerustheid is er vooralsnog niet.

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2014/oktober2014/storm_rijkswaterstaat_alert.aspx

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 70
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dankjewel voor de tip, zit hier ook al met smart te wacht op het weer. Heb me storm tas al helemaal klaar gezet, met nodige spullen mocht er iets gebeuren onderweg naar het werk of op het werk. De motorzagen zijn net helemaal na gekeken op scouting, en de klim/val setjes zijn weer gecontroleerd. Dus ik zeg kom maar op met die storm !

Link naar reactie

Rijkswaterstaat is morgen extra alert vanwege de hoge waterstanden die morgen (dinsdag 21 oktober 2014) worden verwacht ten gevolge van de eerste herfststorm dit jaar. De wind komt uit het (noord) westen. Dat is de gevaarlijke hoek voor wat betreft de stuwing van water. Waarschijnlijk zal in ieder geval bij Harlingen dijkbewaking worden ingesteld. Reden tot ongerustheid is er vooralsnog niet.

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2014/oktober2014/storm_rijkswaterstaat_alert.aspx

Ik ben ook weer stand-by Dick

Link naar reactie

Slecht weer opkomst in combinatie met slechte dijken. Moeten we ons zorgen maken?

Duitse dijk risico voor Nederland

Als aan de Duitse kant van de grens in het stroomgebied van de Rijn een dijk doorbreekt, kan het oosten van Nederland tot aan Zwolle onder water komen te staan. Dan zouden er honderden doden vallen en tientallen miljarden euro's aan schade ontstaan.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23222879/__Duitse_dijk_risico_voor_NL__.html

Link naar reactie

Slecht weer opkomst in combinatie met slechte dijken. Moeten we ons zorgen maken?

Interessant artikel Cyberbeer, dank je wel. Over de storm van morgen hoeven we ons geen zorgen te maken. Waarom dan toch een apart draadje geopend over deze storm? Als Rijkswaterstaat laat weten extra alert te zijn, dan zijn wij preppers dat ook :) Belangrijker nog vind ik de bewustwording met betrekking tot waterveiligheid. Droge voeten zijn niet vanzelfsprekend in dit land.

Link naar reactie

Ja,daarom had ik die al eerder gepost...

Het artikel is belangrijk genoeg om het twee keer te posten. Er staat tegenwoordig zoveel op de site, dat het soms bijna ondoenlijk is, om na te gaan of iets er al op staat. Zelf probeer ik dat wel zoveel mogelijk, maar het gaat niet altijd goed en dat moeten we maar accepteren denk ik.

Link naar reactie

We zijn de laatste weken verwend met het mooie weer.

Veel wind, veel regen. Storm. Guur buiten. Het hoort bij de herfst.

(vraagt zich af hoeveel treinen morgen vertraging hebben wegens blaadjes op het spoor :confused:)

Link naar reactie

zal wel weer een storm in een kopje thee worden .......

Dat dachten ze in 1953 ook.....

Maar je hebt wel gelijk hoor, er is geen springtij en dan is de kans dat het mis gaat minimaal. Daarvoor moeten er drie factoren bij elkaar komen, mega storm, storm uit het noordwesten en springtij.

Link naar reactie

Interessant artikel Cyberbeer, dank je wel. Over de storm van morgen hoeven we ons geen zorgen te maken. Waarom dan toch een apart draadje geopend over deze storm? Als Rijkswaterstaat laat weten extra alert te zijn, dan zijn wij preppers dat ook :) Belangrijker nog vind ik de bewustwording met betrekking tot waterveiligheid. Droge voeten zijn niet vanzelfsprekend in dit land.

Geen dank @DickBerts. Ik las het artikel toevallig, met in het achterhoofd de storm die morgen over Nederland trekt. Zo te lezen is het geen superstorm, maar toch. En aangezien dat onze dijken nog geüpgrade moeten worden, zet het je toch even aan het denken.

Ex-Gonzalo veroorzaakt onstuimig etmaal

In het noordwestelijk en westelijk kustgebied evenals op de Afsluitdijk windvlagen tot wellicht 110 km/u haalbaar. De gemiddelde wind (gerekend over tien minuten) bereikt in deze regio's dan enige tijd stormkracht 9.

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/975811197a36fe62b0e9ea2ac8413b85/article/ex_gonzalo_veroorzaakt_onstuimig_etmaal.html

Jij ook nog bedankt @Stuudje :)

• Leuk 1
Link naar reactie

Duitse dijk risico voor Nederland

Als aan de Duitse kant van de grens in het stroomgebied van de Rijn een dijk doorbreekt, kan het oosten van Nederland tot aan Zwolle onder water komen te staan. Dan zouden er honderden doden vallen en tientallen miljarden euro's aan schade ontstaan.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23222879/__Duitse_dijk_risico_voor_NL__.html

Toen ik dit artikel net las kreeg ik steerk het gevoel dat het waterschap iets te veel heeft moeten inleveren de afgelopen en komende bezuinigingen. Het artikel zegt niets meer dan dat als er een dijk breekt het wel eens mis kan gaan. Dat klopt, maar een concrete aanleiding voor de zorgen wordt in het artikel niet gegeven. Doen de Duitsers niks, gaan ze pas over 8 weken aan de slag of zijn ze juist de dijken aan het verlagen? Ik kan het niet ontdekken.

Link naar reactie

een concrete aanleiding voor de zorgen wordt in het artikel niet gegeven. Doen de Duitsers niks, gaan ze pas over 8 weken aan de slag of zijn ze juist de dijken aan het verlagen? Ik kan het niet ontdekken.
Eigenlijk staat er dat dijkring 48 in Nederland, er erg slecht aan toe is, zoals ook in het Deltaplan van september beschreven is. Een gedeelte van de rivierdijken, van de grens tot aan de Hoge Veluwe en Zwolle, moet versterkt worden. Dus gaat er wat mis bij de buren in Duitsland, dan kunnen "we" het niet opvangen.

De waterschappen hebben al vaker aangegeven miljarden nodig te hebben om de dijken in goede staat en conditie te brengen.

Link naar reactie

Toen ik dit artikel net las kreeg ik steerk het gevoel dat het waterschap iets te veel heeft moeten inleveren de afgelopen en komende bezuinigingen. Het artikel zegt niets meer dan dat als er een dijk breekt het wel eens mis kan gaan. Dat klopt, maar een concrete aanleiding voor de zorgen wordt in het artikel niet gegeven. Doen de Duitsers niks, gaan ze pas over 8 weken aan de slag of zijn ze juist de dijken aan het verlagen? Ik kan het niet ontdekken.

Klopt, er wordt in het artikel niet gesproken over de aanleiding of iets dat de dijken doen doorbreken. Wel wordt er gezegd, dat voor dijkring 48 de beschermingsnorm 30 keer hoger ligt dan voor andere dijken. Dat zegt al iets over de dijk zelf natuurlijk. Een dijkdoorbraak kan in principe door alles worden veroorzaakt. Bijvoorbeeld door te veel regenval in combinatie met harde wind, of een tractor die over een zwak gedeelte van de dijk rijdt. Alles is mogelijk.

Hieronder een toelichting over dijkring 48

Dijkring 48

Link naar reactie

dank voor de tip @DickBerts

Zelf hebben we de afgelopen dagen zeker gemerkt dat het al harder is gaan waaien en dat er over niet alle lange tijd ook steeds hogere windsnelheden aan zit te komen.

Een voordeel als je zo dicht in de natuur leeft, deze waarschuwt al enigzins van tevoren maar we houden de boel natuurlijk wel nouwlettend in de gaten voordat we in het beschermingstouw gaan hangen om het boeltje bij elkaar te houden :o al denk ik niet dat het daar ooit van gaat komen hier in Nederland.

Link naar reactie

Wat moet je doen tijdens een storm.

Want daar heb ik nooit rekening mee gehouden

Als je wel naar buiten moet een half oog houden op bomen / takken en waar mogelijk er omheen lopen / fietsen.

In het verkeer rekening houden met andere weggebruikers zoals fietsers (vrachtwagens!) die door een windvlaag mogelijk opeens uitwijken en daar voor jezelf natuurlijk ook op beducht zijn.

Inderdaad eventuele losstaande zaken zekeren. Controleren of ramen dicht zijn.

Als je een auto hebt of bijvoorbeeld een scooter (zal voor jou niet gelden) dan parkeren waar de kans op omvallende bomen / takken klein is.

Voor rest: genieten van het natuurgeweld :)

Link naar reactie

dank voor de tip @DickBerts

Zelf hebben we de afgelopen dagen zeker gemerkt dat het al harder is gaan waaien en dat er over niet alle lange tijd ook steeds hogere windsnelheden aan zit te komen.

Een voordeel als je zo dicht in de natuur leeft, deze waarschuwt al enigzins van tevoren maar we houden de boel natuurlijk wel nouwlettend in de gaten voordat we in het beschermingstouw gaan hangen om het boeltje bij elkaar te houden :o al denk ik niet dat het daar ooit van gaat komen hier in Nederland.

zelfs met die windkracht 11 vorig jaar oktober stond de yurt als een huis. Jullie hoeven je geen zorgen te maken. Ohwat mis ik de wind die rond de yurt giert en dat de deur dan af en toe open waait en je opschrikt uit je stoel. .....

Link naar reactie

zelfs met die windkracht 11 vorig jaar oktober stond de yurt als een huis. Jullie hoeven je geen zorgen te maken. Ohwat mis ik de wind die rond de yurt giert en dat de deur dan af en toe open waait en je opschrikt uit je stoel. .....

haha, ik geloof ook niet dat we er veel last van krijgen :cool: zelf vind ik het klappende geluid van de banden op het dak ook heerlijk om naar te luisteren :D

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...