Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prepper zoekt: onderdelen voor olielamp/stormlantaarn ed... (Plaats hier je vraag)


Aanbevolen berichten

Ik ben na heel veel onderzoek op het internet wijzer geworden over mijn recentelijk aangeschafte stormlantaarn.:D Aangezien Feuerhand overal z'n neus tussensteekt als ik stormlantaarn intik of iets wat er mee te maken had, was het een beste zoektocht. Het gaat om een in België vervaardigde Petro Flam: 105. Hing aan de kraam (vlooienmarkt) voor €8,-. Ik mog em hebben voor €6,-:cool::D

 

[ATTACH=CONFIG]13898[/ATTACH]

Afkomstig uit een boerenschuur volgens verkoper, werd bewezen toen er een slaperige wesp/bij uitkroop tijdens schoonmaken thuis.:o

 

Mijn uiteindelijke doel van deze post is niet om happy te doen over wat ik nu weer voor leuks gevonden heb (stiekum wel:p), maar om te vragen aan de mensen die meer weten dan ik of ik nog aan dit onderdeel kan komen:

[ATTACH=CONFIG]13899[/ATTACH]

Als ik het glas optil, komt het lontopdraaisysteem los te zitten. die wordt normaal op zijn plaats gehouden door het inschuivende kapje.

 

Grappig eigenlijk dat ik er een website van een museum voor opgezocht hebt om de details te achterhalen: http://erfgoedinzicht.be/landbouwcollectie-leiedal/data/LEI0317

 

Groetjes,

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Changing the mindset: Oei, is niet bepaald een gangbaar merk/model en dat kapje heeft meer functie dan het vasthouden van de brander. Het verwarmt het lont waardoor hij beter brandt en zorgt voor beter storm bestendigheid.

 

Niet geheel onbruikbaar momenteel, maar de maximale lichtsterkte (en verbruik) ga je nu zeker niet meer halen. Geen idee hoe je dat zou kunnen oplossen.

@jobs, First things first. Niet in gaan investeren voordat zeker is dat hij er verder mee wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordeel van een merk als Feuerhand is dat je er nog onderdelen van kan vinden. Kijk daar dus voor vervanging.

Als er petro flam op staat dan zal het dat ook wel wezen. Leuk onbekend merk.

 

Update:

Ik heb laatst een drietal oude stormlantarens gekocht. Als je de maat van de flens kan opgeven dan wil ik wel kijken of er wat past.

Ik heb ze alleen gekcoht voor het blauwe verduisteringsgald dat op 1 er van zat.

 

Is de tank binnen in wel roestvrij ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Changing the mindset: Oei, is niet bepaald een gangbaar merk/model en dat kapje heeft meer functie dan het vasthouden van de brander. Het verwarmt het lont waardoor hij beter brandt en zorgt voor beter storm bestendigheid.

 

Niet geheel onbruikbaar momenteel, maar de maximale lichtsterkte (en verbruik) ga je nu zeker niet meer halen. Geen idee hoe je dat zou kunnen oplossen.

@jobs, First things first. Niet in gaan investeren voordat zeker is dat hij er verder mee wil.

 

Ik wil graag eerst het kapje opgelost hebben. Roest weghalen/stoppen is nu even een luxeprobleem;)

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordeel van een merk als Feuerhand is dat je er nog onderdelen van kan vinden. Kijk daar dus voor vervanging.

Als er petro flam op staat dan zal het dat ook wel wezen. Leuk onbekend merk.

 

Update:

Ik heb laatst een drietal oude stormlantarens gekocht. Als je de maat van de flens kan opgeven dan wil ik wel kijken of er wat past.

Ik heb ze alleen gekocht voor het blauwe verduisteringsgald dat op 1 er van zat.

 

Is de tank binnenin wel roestvrij ?

 

Hey, das nice. Ben benieuwd of het hierop past. Met flens bedoel je het opdraaisysteem toch?

 

Hoogte vanaf tank: 3 cm

Totale breedte: 5,5

Ruimte tussen indraaiopeningen voor het missende kapje: 7 cm

 

Hopelijk heb je hier wat aan!:)

 

Tank is beetje roestig aan de binnenzeide. Heeft ook heel lang ongebruikt gehangen naar mijn idee!

 

Groetjes,

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week ook een stormlamp gekocht . Dacht eerst een Chinees ding . Made in Korea staat er op . Dat is nog grotere rotzooi denk ik . Maar ja voor 50 cent mag ik niet klagen .

 

Mijn eerste 'stormlantaarn' was van chinese makelij. Ik wist gelijk waarom die niet zo goed zijn als de andere merken :-p. Heb voor een prikkie een mooie Feuerhand gevonden. Wil niet meer anders. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

waar je behalve de afmetingen op moet letten is hoe de kap vast hoort te zitten. Misschien even bijd at museum vragen of ze een foto kunnen trekken van de kap.

 

Dit is wat ik heb.

Feuerhand_branderkap_web.jpg.5bca86ce91fb49e925e323f74e915b52.jpg

 

Ik denk zomaar dat dit gaat passen! :) Yes!

 

Ik heb het museum een bericht geschreven. Hopelijk krijg ik snel response! :)

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zomaar dat dit gaat passen! :) Yes!

Ik heb het museum een bericht geschreven. Hopelijk krijg ik snel response! :)

CtM

 

Stuur maar een pm wat je verder wilt doen met deze zeer zeldzame en unieke branderkap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week ook een stormlamp gekocht . Dacht eerst een Chinees ding . Made in Korea staat er op . Dat is nog grotere rotzooi denk ik . Maar ja voor 50 cent mag ik niet klagen .

 

Gewoon uit proberen.

 

Van de fatsoenlijke merken zijn de productiemiddelen vaak verkocht aan tweede en derde wereldlanden. Simpelweg omdat hier in 't westen geen vraag meer is naar dat spul. Af en toe kom je wel eens zo'n aziatisch ding tegen die toch heel fatsoenlijk brand. Zo heb ik hier een Chinees die gewoon een één op één kloon is van de Feuerhand 225. Wellicht zijn de materialen niet zo goed als van het origineel en zal hij geen honderd jaar maar slecht 50 jaar meegaan, maar de verhoudingen zijn dermate goed gekopieerd dat hij prima werkt.

 

In de kringloop laat ik de chinezen e.d. meestal wel staan. Anders moet je er eerst vijf kopen voordat je één goede hebt en dan kan je net zo goed meteen een fatsoenlijke aanschaffen.

Overigens vind ik het hier op het forum veelal aangeprezen merk Feuerhand bij lange na niet de beste lampen.

 

Persoonlijk heb ik een zwak voor de Meva 863, een kleine Tjech die ongelofelijk veel licht geeft en oerdegelijk is, dat hebben bezoekers van de SC wel eens gezien, 't felste lampje aldaar en ook zijn ze al een paar keer omgetrapt zonder een krimp te geven. Op marktplaats staan ze nog wel te koop tegen achterlijke prijzen. Je moet er dus echt even tegenaan lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, voor de tweede foto, de kosmos lampen, zijn de glazen nog volop te verkrijgen. Even opmeten en bestellen, kosten een 7 a 8 euro per stuk (excl verzending).

Uiteraard eerst controleren of het draaiwieltje goed functioneert of gangbaar is te krijgen.

 

Ik ben dol op het kosmos type lamp, vrij simpel en ongecompliceerd veel licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, voor de tweede foto, de kosmos lampen, zijn de glazen nog volop te verkrijgen. Even opmeten en bestellen, kosten een 7 a 8 euro per stuk (excl verzending).

Uiteraard eerst controleren of het draaiwieltje goed functioneert of gangbaar is te krijgen.

 

Ik ben dol op het kosmos type lamp, vrij simpel en ongecompliceerd veel licht.

 

Ik heb eventjes geleden ook zo'n lampje opgehaald. het opdraaimechanisme en de gallerij zijn hard aan vervanging toe. Is hier een oplossing voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eventjes geleden ook zo'n lampje opgehaald. het opdraaimechanisme en de gallerij zijn hard aan vervanging toe. Is hier een oplossing voor?

 

Jawel, hele brander vervangen door een nieuwe: http://hytta.de/brenner/kosmos.htm Reken maar op zo'n 25 euro, ex verzending. afhankelijk van uitvoering en maat.

 

Opdraaimechaniek zit vaak opgesloten, met pech nog gesoldeerd ook. Op zich geen probleem voor mij maar het is tot nu toe niet gelukt echt succesvol een brander te herstellen. :(

Wellicht heeft iemand anders hier meer succes mee gehad.

 

Misschien moeten we eens inventariseren wie welke onderdelen als glazen, lonten, branders nodig zijn, deze gezamenlijk bestellen en uitwisselen op een SC.

 

Voor een enkel onderdeel zijn de verzendkosten nogal kosten verhogend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel, hele brander vervangen door een nieuwe: http://hytta.de/brenner/kosmos.htm Reken maar op zo'n 25 euro, ex verzending. afhankelijk van uitvoering en maat.

 

Opdraaimechaniek zit vaak opgesloten, met pech nog gesoldeerd ook. Op zich geen probleem voor mij maar het is tot nu toe niet gelukt echt succesvol een brander te herstellen. :(

Wellicht heeft iemand anders hier meer succes mee gehad.

 

Misschien moeten we eens inventariseren wie welke onderdelen als glazen, lonten, branders nodig zijn, deze gezamenlijk bestellen en uitwisselen op een SC.

 

Voor een enkel onderdeel zijn de verzendkosten nogal kosten verhogend.

 

Nee, dat ga ik niet betalen voor dit lampje :p. Ik vervang het voor een klein prijsje of ruil of ik laat het zo.

 

Goed idee van die spullen inventarisatie.

 

Ik zoek dus voor mijn Kosmos Brenner:

 

Gallerij voor een glas van 37 mm in diameter. inwendige schroefdraad van onderen: 25mm.

opdraaimechaniek met schroefdraad diameter: 25mm hoogte: 68mm

 

mocht dit niet lukken heb ik altijd nog mijn onderdelen van de lamp die iemand niet heeft, maar das echt pas als ik hier niks mee kan.

 

Groetjes,

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat ga ik niet betalen voor dit lampje :p. Ik vervang het voor een klein prijsje of ruil of ik laat het zo.

 

Goed idee van die spullen inventarisatie.

 

Ik zoek dus voor mijn Kosmos Brenner:

 

Gallerij voor een glas van 37 mm in diameter. inwendige schroefdraad van onderen: 25mm.

opdraaimechaniek met schroefdraad diameter: 25mm hoogte: 68mm

 

mocht dit niet lukken heb ik altijd nog mijn onderdelen van de lamp die iemand niet heeft, maar das echt pas als ik hier niks mee kan.

 

Groetjes,

 

CtM

 

Het is inderdaad erg belangrijk om bij aankoop te letten op defecten. Onderdelen aan branders zijn duur, glaasje gaat nog wel.

 

Ook ik heb miskopen gedaan, ergens op 't forum zweeft wel een draadje over de beruchte Teheran lamp, een levensgevaarlijke nepper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad erg belangrijk om bij aankoop te letten op defecten. Onderdelen aan branders zijn duur, glaasje gaat nog wel.

 

Ook ik heb miskopen gedaan, ergens op 't forum zweeft wel een draadje over de beruchte Teheran lamp, een levensgevaarlijke nepper.

 

Ik weet het, maar voor €5,- dacht ik dat het wel zou kunnen. Klemspiegel, lampglaasje en een gaaf reservoir is wat ik er zoiezo voor heb. 2 halve lampen maken soms nog 1 goeie ;-)

 

Ik ben dat stukje op het forum niet vergeten. Daarom hou ik ook mijn ogen goed open voor zulk soort lampen. Wil dat echt never nooit meemaken:eek:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien vraag en aanbod van maken ?

 

En dan heb ik wel voorkeur om de officiele maatvoering in linie te gebruiken of anders alleen de onderdiameter buitenzijde in mm overleggen.

 

Is er ook ruimte voor tips en trics ?

Of moet ik vragen om op een lampenforum een preppers hoekje te maken ??;-))

 

Even zonder dollen: je hebt de neiging al voor de aankoop om aan het verstelknoppie te draaien MAAR meestal zit de pit vast. Je beschadigt dan dus de pit en/of het mechanisme.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien vraag en aanbod van maken ?

 

En dan heb ik wel voorkeur om de officiele maatvoering in linie te gebruiken of anders alleen de onderdiameter buitenzijde in mm overleggen.

 

Is er ook ruimte voor tips en trics ?

Of moet ik vragen om op een lampenforum een preppers hoekje te maken ??;-))

 

Even zonder dollen: je hebt de neiging al voor de aankoop om aan het verstelknoppie te draaien MAAR meestal zit de pit vast. Je beschadigt dan dus de pit en/of het mechanisme.

 

Het gaat me hier puur om wat mensen zoeken/hebben liggen en dan kunnen uitruilen op een meeting of iets dergelijks. Ik vind het te specifiek om op het marktplaatsgedeelte neer te zetten.

 

Tips erbij kan soms het beste in pm-vorm.

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...