Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verbruik van brandstof bij koken tijdens kamperen


Stuudje

Aanbevolen berichten

Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden op deze vragen.

 

Hoeveel water kan je koken op één esbitblokje...of hoeveel heb je nodig om een liter of halve liter te koken...

Of hoeveel spiritus is er nodig voor een liter water koken op een Trangia...

 

Of hoeveel spiritus neem je mee in een weekendje kamperen...en wat doe je er dan allemaal mee en wat niet.

Hoeveel gas (blikje) is er nodig in een weekend en wat doe je er allemaal mee dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

1 blokje esbit is voldoende om 150 ml water behoorlijk heet water te verkrijgen.

 

Met enkele ml spiritus krijg ik 300 ml in 5 minuten aan de kook.

 

Spiritus is verhoudingsgewijs VEEL goedkoper dan Esbit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 blokje esbit is voldoende om 150 ml water behoorlijk heet water te verkrijgen.

 

Met enkele ml spiritus krijg ik 300 ml in 5 minuten aan de kook.

 

Spiritus is verhoudingsgewijs VEEL goedkoper dan Esbit.

 

ligt er ook aan van welk merk je ze gebruikt.

want ik gebruik ze van fosco (fuel tabletten)

en die zijn een erg stuk groter en daar kan ik makkelijk 500 ml mee koken en wat lekkers van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden op deze vragen.

 

Hoeveel water kan je koken op één esbitblokje...of hoeveel heb je nodig om een liter of halve liter te koken...

Of hoeveel spiritus is er nodig voor een liter water koken op een Trangia...

 

Of hoeveel spiritus neem je mee in een weekendje kamperen...en wat doe je er dan allemaal mee en wat niet.

Hoeveel gas (blikje) is er nodig in een weekend en wat doe je er allemaal mee dan...

 

Goede vargen:

Wil je goede antwoorden dan moet ook de temeratuur van de brandstof en te verwarmen vloeistof gemeld worden.

Het maakt een verschil of ik water en spiritus vanuit huis naar buiten meeneem en ga testen of dat ik het uit mijn rugzak moet halen terwijl ik net 1 uur bij -5 buiten gelopen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een halve liter wasbenzine in m'n multifuel kan ik minimaal drie dagen doen.

 

Koffie zetten, eieren bakken 's morgens.

Pasta hap koken 's middags (wordt kleine tien minuten gekookt)

Gewoon koken 's avonds. Rijst duurt langer dan Cappelini (dunne spaghetti) maar daarvoor moet ik weer veel meer water aan de kook brengen.

 

Meestal hou ik dan nog brandstof over. Echt getest of ik een week kan doen met een liter heb ik nog niet.

Voor een week sleep ik een halve liter mee in de fles van de brander zelf, plus extra litertje, just in case.

 

Of ging het je alleen om spiritus in de Trangia?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een halve liter wasbenzine in m'n multifuel kan ik minimaal drie dagen doen.

 

Koffie zetten, eieren bakken 's morgens.

Pasta hap koken 's middags (wordt kleine tien minuten gekookt)

Gewoon koken 's avonds. Rijst duurt langer dan Cappelini (dunne spaghetti) maar daarvoor moet ik weer veel meer water aan de kook brengen.

 

Meestal hou ik dan nog brandstof over. Echt getest of ik een week kan doen met een liter heb ik nog niet.

Voor een week sleep ik een halve liter mee in de fles van de brander zelf, plus extra litertje, just in case.

 

Of ging het je alleen om spiritus in de Trangia?

 

Dank je Raycoupe. Nee, het ging me niet alleen om de Trangia.

Mijn vraag is deels nieuwsgierigheid, en aan de andere kant, ook ongeveer weten wat je met een weekendje kamperen mee kan nemen. Van alle soorten energie. Jouw antwoord is voor mij heel duidelijk.

 

En mocht iemand van lijstjes houden dan kan die er een super nauwkeurige berekening op loslaten plus kostenplaatje berekenen...maar daar ging het niet helemaal over. Meer dat je niet op zaterdagavond zonder brandstof zit en zondags de winkels dicht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n kookstelletje waar van die butaanflesjes in moeten van de action.

 

Op de sc in gilze heb ik met 3 busjes aardig wat kunnen koken. Ongeveer 18 liter water (voor soepjes, thee, koffie en afwas), een currystoofpotje voor 10 man (half busje), de pompoensoep van homerun z'n moeder werd ff heropgewarmd en tussendoor nog wat veggiesnacks gebakken en pastasauzen aan de kook gebracht,...

 

Met esbit krijg ik met 1 relatief groot blokje een goed gevulde us canteen cup water aan de kook en brandt daarna nog een paar minuten na.

persoonlijk kook ik liever met gas omdat het minder ruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb bij mijn zweedse kookset een spiritus brandstof flesje wat in de gehele set past en daar kan ik een weekendje goed van koken (voor alle maaltijden)
Misschien wel even handig te vertellen wat de inhoud van dat flesje is.

 

weekendje met 2 uitgebreide avondmaaltijden 2 keer lunch en 2 keer ontbijt , veel koffie en thee op een campinggaz busje
Dat is geen busje, dat is grote gasfles, met een inhoud van 1,8 kilo butaangas.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch best een lastig onderwerp, want hoeveel je kunt koken hangt af van heel veel omstandigheden.

 

Gebruikte pan bijvoorbeeld. Hoge smalle of platte brede. Deksel of geen deksel. Ook kost het minder energie om een titaniumpannetje zelf op te warmen dan een gietijzeren pan (om twee extremen te noemen)

Als je water kookt, was dit water ruim 20 graden (in de zomer) of tegen de nul graden. Ook de wind heeft grote invloed en ik denk dat er nog wel wat factoren zijn.

 

Meer als 'een idee' van het brandstofverbruik is niet te bepalen zonder alle andere factoren gelijk te houden.

 

Tot nu toe kom ik altijd thuis met brandstof over echter. Ik denk dat je eigen ervaringen met je eigen brander, pannetjes, manier van koken bepalen hoeveel je meesleept.

Als backup heb ik dus altijd nog een houtvergassertje bij me, paar houtjes sprokkelen is meestal wel te doen. Tegenwoordig ook nog een of twee pakjes trioxane bij me, dat fikt zo lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook houtbrandertje en tiroxane als backup, of een Esbit potstand(waar ook de Trangia-brander in past)

 

Natuurlijk zijn er veel dingen die uitmaken hoeveel er verbrand word. Ook de buitentemperatuur. De Trangia heeft bv een voorverwarmer voor de winter. Gasblikjes voor winters weer hebben andere samenstelling.

 

57_Campingaz_907_2_kopie_1.jpg

Op deze foto: Gasbusje voor een kooktoestel, gasfles 907, 904 en 901(wisselflessen) en twee backpack gasblikjes.

 

Leuk tooltje voor berekeningen...http://www.howardjohnson.name/Backpacking/Stove/Stoves.htm

 

Nog een site met hoeveelheden: http://bushwalkingnsw.org.au/clubsites/FAQ/FAQ_Efficiency.htm#Usage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het koken met een pannetje op het vuur gaat er nogal wat energie verloren doordat er veel warmte naast de pan komt.

Ik heb dat een keer getest bij het aan de kook brengen van 1 liter water.

 

In de eerste opstelling had ik een goed op de vlam passende pan met deksel. Er was zo'n 30 liter aardgas nodig om het water te laten koken en je kunt dan uitrekenen dat je ca. 40% van het verbrande gas nuttig gebruikt.

 

Zelfde testje met een pan zonder deksel en een te grote vlam die deels langs de pan "waaide" leverde een gasverbruik op van 55 liter. Slechts 20% rendenment derhalve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winter gaat niets boven een Trangia,kan je veilig in je tent mee koken voor drie personen.

Duurt wel even om sneeuw te smelten,ik spreek nu echt van begin maart in het hooggebergte.

Vier dagen constant sneeuwen,met sneeuwraketten naar boven,vier tenten telkens drie personen

per tent.Elke tent 1 trangia +1 liter per persoon brandstof.Als dan s'nachts je termarest matje pfuuuuut

zegt en op twee minuten plat is,Dan voel je de ijzige kou,zo in je oude botten trekken.

Want je slaapt tenslotte op aangestampte sneeuw.Dan snak je naar die eerste warme drank van je

trangia.Ik heb geen aandelen van trangia maar is degelijk materiaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als @Raycoupe doe ik makkelijk 3-4dagen met een MSR fles (iets meer dan 600ml) gevuld met wasbenzine. Dan s'ochtends een bak koffie, en havermout. S'avonds een gevriesdroogde maaltijd of rijst/pasta met groentes. Ik breng altijd mijn pasta/rijst aan de kook en zet dit hierna zo'n 10-20min met het deksel erop in een handdoek oid. Het gaart dan verder terwijl het geen extra brandstof kost. In de winter werkt dit ook, alleen ik kook het dan langer. En de doorgaar tijd is korter door de kou... Esbit is voor nood en/of om houtvuur aan te maken in noodgevallen. Koken hierop vind ik waardeloos. Spiritus is ok, maar duurt (te) lang. Gas is ideaal in temps boven 0(nul). Ga je onder nul koken, neem dan isobutaan of propaan. Ik verwarm m'n cartridges altijd voor door ze inmijn warme jas te stoppen. Ik heb meegemaakt dat ook dit maar een tijdelijk oplossing is. De grond was te hard bevroren en het was -14. Ik kreeg steeds minder druk dn uiteindelijk kwam er haast geen vlam meer uit de brander....:(

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben door de jaren heen, en naar mate m'n stook-skills beter werden, steeds minder van dit soort spullen mee gaan slepen en kook nu bijna alleen nog in een billycan op houtvuur!!

Heb een esbit bij als backup, voor mocht het weer dusdanig rampzalig zijn dat een fikkie gewoon weg niet werkt, maar da's me pas 1 keer in m'n leven overkomen...

 

In een vast kamp kook ik op open vuur. Onderweg voor een lunch of bakkie koffie tussendoor graaf ik met de hiel van m'n schoen een sleufje en zet m'n can op 2 dikke groene takken terwijl ik in de sleuf twijgjes wegstook... Of ik raap ik 3 stenen bij elkaar zet de can erop en stook daar twijgjes tussen...

 

Als ik tegewoodig luxe doe neem ik een rocketstove achtige constructie mee (Firebox) simpelweg omdat ik hier heel efficient mee stook, er ook op kan braden en er ook grotere pannen op kunnen...

 

Kortom ik doe jaaaaaaaren met een pak esbitblokjes... ;-P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...