Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Iets wat ik hier bij het lezen nog niet tegen gekomen ben. Nederland bestaat voor zo'n beetje de helft uit polders. Deze polders worden dagelijks bemalen door gemalen.

Dit soort inrichtingen die je overal in het landschap en ook in dorpen en steden tegenkomt:

gemaalZeeburg1.jpg

Zo werkt het systeem van bemaling:

tekening-werking-gemaal-nag.gif

Ze hebben als functie om letterlijk water naar de zee te dragen en zo ervoor te zorgen dat de polders droog blijven.

Nu hebben die gemalen allemaal een ding gemeen, ze gebruiken DIESEL om te draaien.

Dus u snapt het al, het grootste deel van de Nederlanders (aangezien het merendeel in het westen woont) gaan natte voeten krijgen bij een SHTF want aan diesel komt al gauw een gebrek en de gemaalmedewerkers zullen ook wellicht in paniek raken en daardoor hun taken misschien niet meer uitvoeren omdat de veiligheid van hun gezin op de eerste plaats komt).

Iets om rekening mee te houden bij het kiezen van je preplokatie of dat nu een BOL of thuis is.

Gelukkig hebben we nog veel van onze oude windmolens die in vroeger tijden onze voorouders hielpen om het land droog te houden.

Misschien als je beneden de zeespiegel woont toch maar een bootje op de lijst van aan te schaffen prepgoederen te plaatsen. En je spullen op zolder bewaren en niet in de kelder.

• Leuk 2

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Weet je zeker dat het diesel is?Veel gemalen zijn tegenwoordig volgens mij juist elektrisch, wat ze misschien nog wel kwetsbaarder maakt!

Deze post delen

Dieselelectrisch wellicht. Maar dan nog wordt de electriciteit door diesel opgewekt. Ik heb er wel eens een uitleg over gehoord hoe het allemaal werkt maar de details ontschieten me. In elk geval als die dingen er mee ophouden dan stijgt de watertabel en dan hoeft er niet eens een dijkdoorbraak te zijn om de polder vol te laten stromen met water.

Edit: Wikipedia heeft een tabelletje:

Aandrijfwerktuig 1900-1940 1940-1965 na 1965

Stoommachine 20 0 0

Zuiggasmotor 6 0 0

Dieselmotor 64 28 30

Elektromotor 124 190 501

Anders 3 8 23

Totaal 217 226 554

Onbekend 59 9 32

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemaal_%28waterbouw%29

Meeste zijn idd electrisch maar onduidelijk is of deze aangedreven worden van het lichtnet of dieselelectrisch zijn. Ik vermoed het laatste, het eerste is idd erg kwetsbaar. Ik woon onder de zeespiegel (wel op vier hoog) en bij de laatste stroomstoring heb ik geen last gehad van natte voeten. :p

Deze post delen

Afhankelijk van het seizoen,kan het idd heel hard gaan wanneer de gemalen niet meer werken. Wonen in de polder krijgt dan wel een extra betekenis. ook het westen zal al snel een afvoerput worden. Een goede opblaasboot hoort mi dan wel bij je preps

Deze post delen

Al 10 minuten en nog geen reactie van Dick? Die zit vast hard te tiepen nu :)

Ik moest ook meteen aan Dick denken toen ik de post las :)

Deze post delen

Gast Dick Berts

@Dr. Prepper. Tiepen, sliepen, je zat er niet ver naast. Wow wat een bijdrage, rete goed en dat heb ik dan ook gedaan. Wanneer je van het allerzwartste scenario uitgaat, dan zou je zelfs kunnen zeggen, dat preppen in Nederland geen zin heeft, omdat je voorbereidingen toch in het water zullen vallen. Want we leven in een badkuip en die loopt vol met regenwater. Voordat we het pasgeboren prep kindje met het badwater wegpompen, moeten we de zaak even in perspectief plaatsen. Oude windmolens dat kun je volkomen vergeten. Hooguit 1% van de benodigde molens staat er nog. Maar onderschat de waterschappen niet. Het is oude en degelijke wijsheid dat we daar aparte bestuursorganen van hebben gemaakt, die vrijwel alleen met onze veiligheid belast zijn en niet meedoen aan het overige politieke gekrakeel. Wat mij betreft zou het mini staatje Nederland dan ook uit slechts twee bestuurslagen moeten bestaan. DE overheid en de waterschappen. Elektrische gemalen komen heel veel voor. Maar de waterschappen voelen natuurlijk ook wel nattigheid, er zijn eventueel voldoende nood aggregaten voor handen om droge voeten te houden. Toebedeling van diesel aan de waterschappen zal bij een crisis een hoge prioriteit krijgen. Maar inderdaad, als de banken crisis volkomen uit de hand loopt, dan kun je beter een Griek zijn die het water aan de lippen staat, dan een Nederlander.

Deze post delen

Gast Dick Berts

@Mr.Gold. "Kwaliteit komt altijd boven drijven", staat er onder al je postings. Jou kan niks gebeuren.

Deze post delen

Gast oliestel

bestaat er ook een kaart van nederland met de zeespiegel er op? het liefste zou ik +6 meter zitten, al verwacht ik op +0 te zitten.

Deze post delen

Gast oliestel

WOW, dat is een hele goeie!

we zitten hier in nederland ronduit klote kwa ligging, zowat heel europa blijft buiten schot, zou de kaart ook nog kloppen als de zee met 60 meter stijgt?

want dan vallen de gevolgen nog reuze mee. alleen nederland is zowat weg, maar er is nog genoeg land om op te leven.

Deze post delen

Sommige preppers hebben zich beter voorbereid dan anderen.

Bij mij, hoog en droog, zijn sommige preppers, zie topic prepperclub, welkom om de nattigheid uit te zingen.

Soms heeft samenwerken toch wel zin?

Deze post delen

Het is gewoon een feit dat west Nederland gedoemd is om ab zu Saufen. Vroeger woonde ze niet voor niet op een terp. De gemalen hebben inderdaad allemaal een noodvoorziening voor als de stroom uitvalt. Maar die houden er op een gegeven moment ook mee op en dan neemt de zee wat oorspronkelijk ook van haar was. De waterhuishouding van Nederland is heel interessant. En Bert de waterschappen zijn behoorlijk machtig. Het is nog steeds een hele aparte wereld. 5mrt boven NAP is voldoende. Voor de helft van de nederlandse bevolking is een woonboot als bol een serieuze optie. Of wegwezen daar. Ik zou voor het laatste kiesen overigens.

Deze post delen

Ik zeg altijd dat we in nederland op geleende tijd leven. Het is een zekerheid van > 99,99999% dat het grootste deel van nl ooit weer onder water zal staan. De vraag is wanneer. Dat kan vandaag zijn (enorme tsunamie) of pas over 10.000 jaar. Maar vechten tegen de natuur vergt een permanente inspanning. En de natuur verliest nooit, ze kan alleen tijdelijk op afstand gehouden worden.

Deze post delen

WOW, dat is een hele goeie!

we zitten hier in nederland ronduit klote kwa ligging, zowat heel europa blijft buiten schot, zou de kaart ook nog kloppen als de zee met 60 meter stijgt?

want dan vallen de gevolgen nog reuze mee. alleen nederland is zowat weg, maar er is nog genoeg land om op te leven.

Het water 60 mtr stijgen zie ik even niet zitten. De Noordpool is een drijvend stuk ijs als dit smelt stijgt het water 0 mm. als het noordelijke land ijs is gemolten stijgt het water 40 cm. De zuidpool is andere koek... echter voordat dit echt een serieus probleem wordt moet het hier op aarde gemiddeld 20 graden warmer worden. Iedereen is bang voor de opwarming van de aarde door het broeikast effect. Dit is gewoon een hoax. De getallen over de zeespiegstijging worden aangeleverd door instanties die welvaren op onze angst. ik vertrouw deze getallen gewoon niet. Maar goed met 60 meter stijging zou nederland behalve een deel van Limburg gewoon weg zijn. Dat zit er de eerste eeuwen overigens echt niet in. Een ijstijd laat ook nog even op zich wachten. Dat effect is veel heftiger. IJs heeft namelijk een groter volume dan water. De voorspellingen schatten zo 'n 60.000 jaar. Daar hoeven we ons ook niet druk om te maken

Deze post delen

http://www.ahn.nl/postcodetool

Als je hierboven je postcode intoetst, dan geeft het Actueel Hoogtebestand Nederland de hoogte van dat gebied ten opzichte van NAP.

Bert dit vind ik een leuke verwijzing. Ik zit goed, Ga nu mijn vrienden en kennissen die onder de 5 mtr zitten een mooie afscheidsbrief sturen.

Je kan nu tenslotte maar al beter afscheid nemen dan dat je daarvoor te laat bent

Deze post delen

Gast oliestel

nee 60 meter zal vast niet gebeuren, maar als je zo hoog zit, dan heb je bijvoorbeeld ook geen last van een tsunami.

Inderdaad er word zo veel gesproken over de stijging van de zeespiegel, maar als ik dan naar deze kaart en Europa kijk dan lijkt er toch niks aan de hand op het eerste gezicht.. helaas woon ik wel in een gebied dat al bij +2meter onder water staat, al hoef ik niet ver te rijden om boven de waterspiegel uit te komen.. de stap om hier weg te verhuizen is op dit moment te groot voor mijn gezin.. natuurlijk het kan, maar we zitten hier zo goed als vast geroest in deze fase van ons leven.

Ik prep vooral omdat ik "bang" ben voor een economische neerslag. Dus veel dingen zelf kunnen en doen, een goede voedsel voorraad, watervoorraad, en mogelijkheden om water te zuiveren, en koken.

Een overstroming is natuurlijk een megaramp, maar als het goed is , is er nog een normale beschaving op hoger gelegen gebieden, en kunnen we doorgaan met ons leven. Al is het dan wel handig de eerste dagen op jezelf te kunnen leven. (hopende dat ons stenen huis nog staat).

Op data moment is het ook zeer waarschijnlijk dat ik al mijn voorraad zal gaan delen met de buren/buurt wachtende op hulp.

een bootje hebben we wel, maar die kunnen we pas gebruiken als de overstroming "stil" staat.

Deze post delen

Gast Dick Berts

@Ivan. Als de watersnood veroorzaakt wordt door het falen van de primaire zeeweringen, dan krijg je niet de hele stormvloed van plus vijf a zes meter boven NAP voor je kiezen, maar vermoedelijk ongeveer anderhalve meter boven NAP. Voordat de badkuip is volgelopen via wellicht tientallen dijkdoorbraken, is het springtij al weer voorbij.

@08091981. De beschaving gaat het op de hoger gelegen gebieden ook erg moeilijk krijgen. De vitale infrastructuur is tegenwoordig zo vervlochten, dat gas, water, licht, communicatie en noem het maar op, in oost Nederland het ook niet meer gaan doen, als west Nederland onder water loopt.

Deze post delen

Hoi 'groot nummer' herkenbare post.

Dat vastgeroest zitten hebben velen met gezin...

Ben het helemaal met je post eens.

Ps ligt je bootje er nog, boven water, na een overstroming?

Deze post delen

@08091981. De beschaving gaat het op de hoger gelegen gebieden ook erg moeilijk krijgen. De vitale infrastructuur is tegenwoordig zo vervlochten, dat gas, water, licht, communicatie en noem het maar op, in oost Nederland het ook niet meer gaan doen, als west Nederland onder water loopt.

niet een van bovenstaande problemen zal ons preppers warm of koud maken toch:confused:

Klinkt als goede oefening:p

Niet dat ik het de dan getroffenen toe wens hoor!

Deze post delen

Gast Dick Berts

@ Kans. Appeltje eitje voor ons. En niet te vergeten een kans. Maar om die kans maximaal te kunnen benutten, is het wel goed om je te realiseren wat er te gebeuren staat.

Deze post delen

Gast oliestel

Als het goed is ligt bootje dan nog op het dak..

hoogte platte dak is 2,30 meter,.. en ik leef op -1.1 meter zie ik op de postcode check. :( gelukkig is het bij de de rest van de familie hier -0.1)

als ik Eindhoven in tik op die site dan zit je daar erg goed.. een dikke +10 meter. daar zit ook heel wat familie. al zullen die het dan ook wel druk hebben..

Natuurlijk is het als dit als dat, maar als ik alleen was geweest was ik inderdaad wel al verhuist.. maar goed, we moeten het ermee doen zoals het is. En ik zou hetgeen wat ik nu heb voor GEEN GOUD willen missen hahaha.

Ps ligt je bootje er nog, boven water, na een overstroming?

Deze post delen

Gast Dick Berts

@08091981. Als het hoogste punt waar jij naartoe kunt vluchten 2.3 boven het maaiveld is op min 1.1 NAP, dan moet je daar weg. Een klein bootje is veel te link bij een stormvloed waarin extreme hoeveelheden wrakhout en dergelijken met grote kracht op je bootje inbeuken. Meestal is er nog veel tijd om te evacueren na een dijkdoorbraak (tenzij je vlak achter de dijk woont natuurlijk). Plan eens een goede evacuatieroute. Liefst via kleine wegen die niet vol met files komen te staan. Kijk ook eens naar afwijkende plekken om naartoe te vluchten zodat je niet vast komt te zitten in files. Een voorbeeld van zo'n maffe plek; het centrum van Schagen. Je ziet het nauwelijks, maar het centrum van Schagen ligt op een oude terp en het zal niet onder lopen. Ik ken zelfs iemand die daar woont en die dat niet wist.... perfecte vluchtplek.

Deze post delen

@ Kans. Appeltje eitje voor ons. En niet te vergeten een kans. Maar om die kans maximaal te kunnen benutten, is het wel goed om je te realiseren wat er te gebeuren staat.

Als je bedoeld, dat daarna de echte shit pas potentieel staat te gebeuren, helemaal mee eens.

Gelukkig heb ik dan wat versterking van wat mensen die natte voeten hadden, en zijn mijn kansen wat beter:cool:

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...