Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] De geweckte cake van @Geert


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Op SC Gilze had ik van @Geert een cake gekregen die hij enkele weken ervoor had geweckt. Ook op de SC hebben we onder elkaar een cake met rum geproefd. Vandaag kreeg ik onverwachts visite dus heb ik de cake opengemaakt. Deze is dus ruim 2 maanden geleden gebakken en geweckt.

 

De rum was nog prima te ruiken en proeven en de cake was prima te eten, want alles was op. Ik proefde weinig verschil met de cake van de SC dus hij is prima bewaard gebleven. Wel was de cake wat droog, maar dat was de cake op de SC ook. Net als op de SC hebben we met een lang mes eerst de zijkanten losgesneden, daarna kwam de cake prima (en heel) uit de weckpot.

 

De visite wist niet dat de cake 2 maanden oud is en ik heb dat later verteld en hoe deze is bereid.:rolleyes:

 

Conclusie is dat je cake prima kunt wecken en misschien kan Geert het recept en\of bakwijze en weckwijze op het forum zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuk om het zo uit te proberen op een onverwacht moment :) @FincaInSpanje en gelukkig heb je het niet bij de visite gemeld anders hadden ze het misschien niet willen proberen en dat zou pas zonde zijn geweest :p (of niet want dan kon je er zelf langer van genieten:cool:)

zelf ben ik niet zo een groot fan van cake met chocolade (als een van de weinig vrouwen vind ik chocolade zelf niet zo lekker) :o

maar smaakte een maand geleden op de SC toch ook heel erg goed en wil het zeker ook een keer gaan proberen om een poging te wagen om een lekkere cake te wecken. Dank voor het delen @Geert! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is appelcake meer wat voor jou @Vempain, met een lekkere zuurfrisse appel. Of met vanillesuiker, of met citroenrasp.

Er zijn zoveel meer mogelijkheden zonder chocolade in de cake.

 

Hier wat mooie plaatjes en uitleg van hoe je cake weckt.

In het verleden heb ik ook veel stoofpeertjes-cake's gemaakt wat ook best een lekkere combinatie is, en door de stoofperen blijft de cake altijd wat sappiger dus denk haast dat het ook een goede optie voor de geweckte vorm kan zijn.

Bedankt voor het delen Stuudje en voeg deze gelijk even toe aan m'n receptenboekje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg heb vorig schooljaar wel 32 woensdag middagen op bak cursus geweest he .

Blij dat jij en jou gasten het lekker vonden . In de bak cursus hebben we honderden recepten klaar gemaakt . Broden taarten koekjes en ja ook cake . Aan sommige heb ik een eigen toets gegeven en op een regenachtige donderdag morgen er eentje thuis klaar gemaakt . Met de bedoeling het te wecken . Uit ervaring weet ik dat het een wat moeilijker weckt dan het ander dus waarom niet proberen met cake .

Wat heb je daarvoor nodig .

Weckpotten . Weckketel . Oven .

Maar ook,

250gr boter

250gr suiker

1 pakje vanillesuiker

4 eieren

500gr bloem

1 pakje bakpoeder

125ml melk

30gr cacao

3el rum

6el paneermeel

3el olie

Hoe begin je er aan .

De boter tot schuim roeren, afwisselende suiker met vanillesuiker en ei een voor een toevoegen , goed mengen tot het schuimig en luchtig is . Het bakpoeder toe voegen samen met de gezeefde bloem . Melk toevoegen en alles goed door elkaar roeren . Let op , de hoeveelheid melk kan verschillen volgens de soort en de kwaliteit van de bloem . Het beslag mag maar moeilijk van de lepel vallen . Te dun beslag door te veel melk kan tijdens het bakken de cake doen inslaan .

De weck glazen in oliën en bestrooien met paneermeel . 2/3 van de beslag gebruiken om de glazen te vullen . Iets minder dan de helft vol . Door de rest van de deeg de cacao mengen en de rum . Dit beslag op het wit beslag storten en met een vork een spiraal door het lichte en donkere beslag trekken . Er is ongeveer beslag voor 4 uitstort weckpotten van 3/4liter . Die maar tot de helft ge vuld zijn .

Bakken in een oven van 180°ongeveer 75min test doen met een naald .

Wecken op 100° 30min .

veel plezier en smakelijk na 2 maand of zo

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...