Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Waarom zakt de olie prijs ?

Recommended Posts

Saudi Arabia produceert momenteel erg veel olie.

En dit gebeurt in een periode waarin ze normaal de productie terug draaien.

Het is namelijk de periode tussen de zomer, veel vervoer, en de winter, veel verwarming, in.

Maar waarom?

Natuurlijk heeft dit met China te maken.

China neemt niet alleen veel olie af maar exporteert zelf weer heel veel naar Saudi Arabia.

En dan met name alternatieve energiebronnen en apperatuur om zoetwater te maken, en daar heeft SA zijn zinnen op gezet.

We kunnen dus stellen dat China en SA naar elkaar zijn gegroeid (in tegenstelling tot Amerika en SA...)

Maar naast deze directe voordelen voor China en SA is er meer..

In Amerika is de fracking industrie aan een opmars bezig, helaas is deze olie en gas winning duur, en volgens vele experts eigenlijk alleen houdbaar door de hoge olie prijs en de absurt lage rente die het kaptiaal intensieve boren mogenlijk blijft maken.

En laat nou dus die olieprijs dalen..

Als de fracking industrie inzakt zal dit een klap voor het Amrikaanse GDP zijn.

Zal Amerika weer afhankelijk worden van olie importen, zal de dollar weer verder onder druk komen, enz..

Een ander voordeel voor China is dat de lage olie prijs een probleem is voor Rusland.

En laat nou met China en Rusland bezig zijn om langdurige energieafspraken te maken.

Dit is voor China natuurlijk het moment om nog eens goed over de prijzen met Rusland te onderhandelen.

En Rusland staat tegen de muur door de economische sancties, Oekraine en dus hun afhankelijkheid van China...

Alles hangt aan elkaar, en China is duidelijk bezig om eea naar hun hand te zetten.

Een instortende dollar kan voor China betekenen dat ze gaan deelnemen aan de komende nieuwe wereld munt, ik denk nog steeds dat ze niet enkel hun eigen munt als nieuwe wereldmunt willen..

En reken maar dat ze ook willen dat goud een rol gaat spelen (invloedverhouding) en dat de prijs van goud veel hoger zal worden.

Prep ze,

K a n s

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 54
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Een prachtige diagnose @Kans. Het viel me vandaag al op aan de pomp waar ik altijd tank: € 1,32 voor een liter diesel!

Het kan dus zijn, of misschien bedoel je dat ook, dat er machten bezig zijn Amerika op haar knieën te dwingen? Ai-ai-jai.

Ik ga straks nog maar even mijn tank vol gooien.

Charlie

Saudi Arabia produceert momenteel erg veel olie.

En dit gebeurt in een periode waarin ze normaal de productie terug draaien.

Het is namelijk de periode tussen de zomer, veel vervoer, en de winter, veel verwarming, in.

Maar waarom?

In tijden van oorlogsituatie is de prijs van olie altijd laag en de productie hoog. Kijk maar naar het verleden, dit is altijd zo geweest. Je hoort er niet veel over, maar veel landen slaan momenteel strategische voorraden in voor de oorlog(en) die kunnen gaan komen.

• 1 month later...
Een prachtige diagnose @Kans. Het viel me vandaag al op aan de pomp waar ik altijd tank: € 1,32 voor een liter diesel!

Het kan dus zijn, of misschien bedoel je dat ook, dat er machten bezig zijn Amerika op haar knieën te dwingen? Ai-ai-jai.

Ik ga straks nog maar even mijn tank vol gooien.

Charlie

Hier in België 1,23 aan de pomp voor diesel.

Het is eigenlijk de moment voor 200 liter of zo in te slaan.

Ik denk dat ik een groot vat in mn kelder ga zetten en vullen tot de rand.

De roebel staat zwaar onder druk door de grote onzekerheid over de Russische economie en de stevige daling van de olieprijs

Ja, ik hoorde net dat de Russische economie in gevaar is gekomen omdat de roebel extreen laag staat. De laatste keer dat deze zo laag stond was 16 jaar geleden. En de reden is: de lage olieprijs.

Waarschijnlijk is dit de hele opzet, Rusland op zijn knieën krijgen.

Nou van mij mogen ze, de gevolgen zien we dan wel weer. Het systeem is toch onhoudbaar zo en hoe het omvalt maakt ook niet zo veel uit. Voor nu beginnen de benzineprijzen weer een beetje te normaliseren, betaalde van de week in Duitsland €1,28 en van mij mag dat nog wel lager.

Overigens die link naar dat NU artikel, ik zie hier in de omgeving anders de benzineprijzen wel sterk dalen. Het laatste tankstation voor de grens aan de A12 was het van de week €1,58 wat toch wel erg laag is voor hier.

Hier in België 1,23 aan de pomp voor diesel.

Het is eigenlijk de moment voor 200 liter of zo in te slaan.

Ik denk dat ik een groot vat in mn kelder ga zetten en vullen tot de rand.

Ja Tom,

Ook hier ligt de prijs inmiddels rond die koers. Las gister dat de prijs van een vat ruwe olie in Amerika nu nog iets van 70 dollar opbrengt, in Canada nog minder. Het zijn hele slechte voortekenen voor de economie.

Kun je nagaan in wat voor wereld we leven, dat je niet blij moet zijn als de prijs van olie zakt, dat je niet blij kunt zijn als er deflatie optreedt, terwijl iedereen minder wil betalen voor zijn olie en graag ziet dat zijn geld meer waard wordt of in ieder geval stopt, dat het geld haar waarde behoudt!

Charlie

Las zojuist dat de olieprijs weer voorzichtig aan het opkrabbelen is. http://www.nu.nl/beurs/3953606/roebel-zakt-verder-ondanks-voorzichtig-herstel-olieprijs.html

Daarnaast krijgen we in Januari de acijns verhoging voor de kiezen.

Dus als je brandstof in wilt slaan, wacht er dan niet te lang mee, voor je het weet zitten we weer rond de 1,80 euro per liter of meer ;-)

Het is inderdaad nu handelen.

Regering in België heeft beslist dat brandstof niet meer goedkoper wordt...dus bij een verlaging van de olieprijs gaat de winst gewoon naar de staat....Mother********s.

Dus ik dat ik nu wel heel snel een olievat van 200 liter in mn kelder ga zetten en vullen...is efkes wat geld maar nodig vrees ik.

Zit nu te denken dat ik bidons van 25 liter kan vullen ook...

Ik bekijk de zaak eens deze namiddag.

Iemand de USD/RUB gevolgd de laatste tijd? Aangezien olie in USD wordt afgerekend, wie weet wat we nog gaan meemaken.

Wat opslag van 200L betreft, al eens uitgerekend hoeveel winst je kan maken en wat het je kost in tijd, transport en logistiek?

(Los van het feit dat brandstof voorraad hebben verstandig is, ongeacht de kostprijs)

Iemand de USD/RUB gevolgd de laatste tijd? Aangezien olie in USD wordt afgerekend, wie weet wat we nog gaan meemaken.

Wat opslag van 200L betreft, al eens uitgerekend hoeveel winst je kan maken en wat het je kost in tijd, transport en logistiek?

(Los van het feit dat brandstof voorraad hebben verstandig is, ongeacht de kostprijs)

Tijd en transport is bijna nihil.

Ik rij 1 keer naar de pomp en neem 10 bidons mee.

Allemaal vullen en daarna opslaan in mijn mega kelder.

Dus dat op zich is het al waard.

Hier om de hoek aan de pomp 1,23 euro per liter -----neem nu 10 bidons van 25 liter ----is 307,5 euro.

Als de prijs weer omhoog gaat naar pakweg 1,65 euro per liter x 250 liter is 412 euro .

Dus is een goeie 105,5 euro winst.

De trip kost mij 2 of 3 euro met moeite in mijn Nemo dus het is wel de moeite waard.

Tja tis toch en goeie 100 euro goedkoper dan.

Las gister dat de prijs van een vat ruwe olie in Amerika nu nog iets van 70 dollar opbrengt, in Canada nog minder. Het zijn hele slechte voortekenen voor de economie.

Kun je nagaan in wat voor wereld we leven, dat je niet blij moet zijn als de prijs van olie zakt, dat je niet blij kunt zijn als er deflatie optreedt, terwijl iedereen minder wil betalen voor zijn olie en graag ziet dat zijn geld meer waard wordt of in ieder geval stopt, dat het geld haar waarde behoudt!

Charlie

Op deze site zie ik dat de brent olie op $61 per vat zit. In een ander topic had ik de volgende observatie gepost, ik ben benieuwd naar de ideeën hierover: in de 20 jaar voor de crisis schommelde de olieprijs tussen de $40 en $60, de prijs lijkt dus weer terug te gaan naar het niveau van voor de crisis. Klopt die observatie en wat betekend dat nu voor de economie? Ik las bijvoorbeeld dat fracking in amerika niet rendabel is bij een lage olieprijs.

Maw; je maakt kans om een 30% winst te maken op afzienbare tijd... Dus is het vanuit beleggingsoogpunt alleen al, slim om te doen.

En laat dat nu precies hetgeen zijn wat de oliemaatschappijen aan het doen zijn. Ze kopen nu heel veel brandstof in en slaan dat op tot de prijs weer stijgt en wij aan de pomp weer flink mogen dokken voor een litertje....

Maar dat kunnen wij toch ook? Nu wat jerrycans vullen!

Dat doe ik al een poosje. Ik ga een aantal keer per jaar naar Luxemburg en daar tank ik dan een flink aantal jerrycans vol voor een spotprijsje in vergelijk wat je hier aan de pomp betaald ;-)

Op die manier spaar ik een aardig zakcentje uit en bovendien helpt het mij in mijn (eenzame) strijd tegen de roverheid. (zo weinig mogelijk acijns betalen op brandstof en rookwaar)

Dat doe ik al een poosje. Ik ga een aantal keer per jaar naar Luxemburg en daar tank ik dan een flink aantal jerrycans vol voor een spotprijsje in vergelijk wat je hier aan de pomp betaald ;-)

Op die manier spaar ik een aardig zakcentje uit en bovendien helpt het mij in mijn (eenzame) strijd tegen de roverheid. (zo weinig mogelijk acijns betalen op brandstof en rookwaar)

Zorgen dat je beide niet meer nodig hebt, is nog beter natuurlijk... Geert is al halfweg :)

Ik denk dat Poetin's boevenbende een stapje te ver is gegaan dit keer en daar wordt hij voor gestraft door de andere wereldbendes.

1. Er is overal oorlog gaande, dus altijd een lage olieprijs (bekijk de geschiedenis).

2. Vorige keer probeerde Saoedi Arabië de productie terug te draaien, maar dat kostte ze alleen maar marktaandeel omdat anderen gingen produceren en leveren.

3. Poetin en Rusland worden gestraft, die zijn afhankelijk van gas en olie dus lage prijs is weinig geld. Zelfs de reserves zullen moeten worden aangewend.

4. VS zal de productie hoog blijven houden om de macht terug te grijpen. VS heeft ook heel veel olie.

5. Olie is vervuilend en schaars, maar gezien de tecniek kunnen we straks met veel minder, dan wel zonder op een groene manier onze wellusten voorzien.

:cool:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...