Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke LED lampen raden jullie mij aan?


Aanbevolen berichten

Nu ik zonnestroom heb op mijn BOL, wil ik uitsluitend zuinige apparatuur gaan aanschaffen voor minimaal verbruik. Als eerste moet ik de volgende keer wat verlichting\lampen gaan aanschaffen. ik heb al een paar lampen met kleine fitting, maar de spaarlampen die hierin zitten geven een rosse-achtig licht. Niet echt mooi dus en ook niet zuinig.

 

Nu wil ik er dus nieuwe LED lampen in doen, maar ik heb geen flauw idee welke een mooi natuurlijk licht geven. Bovendien moet het een beetje betaalbaar blijven.

 

Zijn er mensen die mij kunnen adviseren. Ik zoek lampen tussen de 3 en 5 watt maximaal met kleine fitting.

 

Nu hebben ze toevallig donderdag bij de LIDL OSRAM lampen in de aanbieding, maar ik heb geen flauw idee of de kleur acceptabel is. Dan zo ik er 1 moeten kopen.

 

http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?action=showDetail&id=7827&ar=2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Nu ik zonnestroom heb op mijn BOL, wil ik uitsluitend zuinige apparatuur gaan aanschaffen voor minimaal verbruik. Als eerste moet ik de volgende keer wat verlichting\lampen gaan aanschaffen. ik heb al een paar lampen met kleine fitting, maar de spaarlampen die hierin zitten geven een rosse-achtig licht. Niet echt mooi dus en ook niet zuinig.

 

Nu wil ik er dus nieuwe LED lampen in doen, maar ik heb geen flauw idee welke een mooi natuurlijk licht geven. Bovendien moet het een beetje betaalbaar blijven.

 

Zijn er mensen die mij kunnen adviseren. Ik zoek lampen tussen de 3 en 5 watt maximaal met kleine fitting.

 

Nu hebben ze toevallig donderdag bij de LIDL OSRAM lampen in de aanbieding, maar ik heb geen flauw idee of de kleur acceptabel is. Dan zo ik er 1 moeten kopen.

 

http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?action=showDetail&id=7827&ar=2

Ik heb die ook, fijne lampen zacht licht, ik zeg doen

 

Sorry correctie, blijkbaar druk in mijn hoofd, ik las dat het over de lampen van ikea ging...die heb ik dus. Ik heb verder lsc lampen(die bevallen niet heel goed)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Osram is mooi spul ja. Mijn eerste ledlamp was van Philips. Kleine fitting in een lampje voor achter m'n tv om wat licht eromeen te hebben en scheelheid te voorkomen :) Ging na 2 maanden al stuk. Ding koste 15 euro dus ik heb een bonnetje gekregen van die winkel maar heb geen phillips meer gekocht.

 

Ik ben langzaam aan het overstappen. Spaarlamp stuk, ledlamp erin. Althans, als m'n voorraadje spaarlampen op is (preppers....) Ik heb ook nog rond de 60 gewone terra cotta kleur gloeilampjes liggen voor in een klein tiffany lampje dat ik naast m'n bed heb. Dus die gaan ook gewoon eerst op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx @Simurgh, ik kwam overigens op internet nog een test tegen van Vara Kassa groen. Hieruit bleek dat de duurste lampen het slechts scoorden.

 

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/test-wat-is-een-goede-led-lamp/speel/1/

 

Heeft even niets met de kleur te maken, maar met het aantal lumen per watt en de levensduur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx @Simurgh, ik kwam overigens op internet nog een test tegen van Vara Kassa groen. Hieruit bleek dat de duurste lampen het slechts scoorden.

 

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/test-wat-is-een-goede-led-lamp/speel/1/

 

Heeft even niets met de kleur te maken, maar met het aantal lumen per watt en de levensduur.

Sorry correctie, blijkbaar druk in mijn hoofd, ik las dat het over de lampen van ikea ging...die heb ik dus. Ik heb verder lsc lampen(die bevallen niet heel goed)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets waar ik al een tijdje over nadenk, is het niet een idee om een 12V systeem in je huis aan te leggen, rechtstreeks op de accu's. Geen omvormers nodig en nog zuiniger met gebruik van LED verlichting. Heb je ook later profijt van mocht er ooit geen omvormer meer te krijgen zijn en de boel stopt er een keer mee, heb jij nog licht :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets waar ik al een tijdje over nadenk, is het niet een idee om een 12V systeem in je huis aan te leggen, rechtstreeks op de accu's. Geen omvormers nodig en nog zuiniger met gebruik van LED verlichting. Heb je ook later profijt van mocht er ooit geen omvormer meer te krijgen zijn en de boel stopt er een keer mee, heb jij nog licht :)

 

Dat gaat niet, omdat de accu's 48 volt geven. Daarnaast zijn 12v\24v lampen in aanschaf erg duur (we hebben vroeguh een boot gehad dus kunnen erover meepraten). Ook zou ik dan naast mijn 230v installatie een 12v systeem moeten aanleggen in het huis. De omvormer die ik heb is heel efficiënt dus 230v lijkt me het beste. Maar thanks voor het meedenken.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje: Eentje kopen en kijken of 't bevalt, zo heb ik het hier ook gedaan.

 

Ook een aanbieding van destijds Livarno Lux ledlampen van 5 watt bij de Lidl. Er zit een mat glaasje overheen wat wel erg plezierig is want die kleine puntjes waar zo'n bak licht uit komt zijn wel erg fel mocht je erin kijken.

Meteen wat op reserve erbij kopen, want er gaat er geheid eentje voortijdig stuk en dan hou je tenminste het zelfde lichtbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets waar ik al een tijdje over nadenk, is het niet een idee om een 12V systeem in je huis aan te leggen, rechtstreeks op de accu's. Geen omvormers nodig en nog zuiniger met gebruik van LED verlichting. Heb je ook later profijt van mocht er ooit geen omvormer meer te krijgen zijn en de boel stopt er een keer mee, heb jij nog licht :)

 

Je kan ook reguliere armaturen ombouwen naar 12 volt led. Dus de looks van normale verlichting, maar stiekum alles op 12volt accu.

Er zijn 12volt lampen voor E14 en E27 fittingen, daarnaast zijn er verlopen van E14 naar GU10.

 

http://ledverlichtingled.nl/e27-led-bol-lamp-12v-en-24v-volt-multi-voltage

 

Door je hele huis, is nog al een werkje. Je kan ook kijken naar hybride oplossing, minder werk, maar je kan de verlichtingsplan werken met deels 220volt adapters naar 12volt .. En bij SHTF gebruik je extra 12 bekabeling naar de plekken waar je licht wil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat niet, omdat de accu's 48 volt geven. Daarnaast zijn 12v\24v lampen in aanschaf erg duur (we hebben vroeguh een boot gehad dus kunnen erover meepraten). Ook zou ik dan naast mijn 230v installatie een 12v systeem moeten aanleggen in het huis. De omvormer die ik heb is heel efficiënt dus 230v lijkt me het beste. Maar thanks voor het meedenken.;)

 

Je kan ook reguliere armaturen ombouwen naar 12 volt led. Dus de looks van normale verlichting, maar stiekum alles op 12volt accu.

Er zijn 12volt lampen voor E14 en E27 fittingen, daarnaast zijn er verlopen van E14 naar GU10.

 

http://ledverlichtingled.nl/e27-led-bol-lamp-12v-en-24v-volt-multi-voltage

 

Door je hele huis, is nog al een werkje. Je kan ook kijken naar hybride oplossing, minder werk, maar je kan de verlichtingsplan werken met deels 220volt adapters naar 12volt .. En bij SHTF gebruik je extra 12 bekabeling naar de plekken waar je licht wil...

 

Het is ook meer iets wat je vooruit plant, en liefst in een casco huis gaat maken. Aanpassen van een bestaand systeem is lastiger, maar als je toch helemaal vanaf 0 begint dan lijkt het mij wel een optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met ledlampen zijn wat omgekeerd, ik heb, toen ik mijn huidige huis kocht, een hele hoop lampen vervangen door ledlampen. Het grootste deel 'witte' producten en een paar (dubbel zo duur) van Philips. 2 witte producten werken nog, een stuk of 8 andere zeer snel kapot en mijn 2 Philips lampen, die werken nog. Maw, in mijn geval was goedkoop ook duurkoop.

Ledlampen evolueren wel heel snel, mijn aankoop dateert van 2 jaar geleden. Het is ook mogelijk om warm licht te kopen, in het begin kon je enkel 'cool white' krijgen, net iets minder leuk om naar te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben ons hele huis volhangen met 6W Pharox LED lampen (dimbaar), lichtopbrengst 60 Watt. Deze zijn ooit Postcode loterij prijzen geweest, maar veel mensen wilden ze niet. Daarom zijn ze nu op Marktplaats te koop voor plm. 7 Euro/stuk. Sommige geven een wat rode gloed, andere een wat groene gloed. Als je dezelfde in een kamer gebruikt, vind ik het niet storend. In ieder geval een flinke besparing op de energierekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleurtemperatuur geeft de kleur aan, staat altijd op de verpakking:

Zonsopkomst: 2000K

Flame Gloeilamp: 2300K

Ongedimde gloeilamp: 2700K

Halogeenlamp: 3000K

TL 830: 3000K

Uur na zonsopkomst: 3500K

TL 840: 4000K

Gem. overdag: 5000K

Heldere blauw hemel: 6500K

 

Dus hoe hoger de temperatuur, uitgedrukt in Kelvin, hoe blauwer, onaangenamer, minder romantisch het licht.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag gisteren deze reclame voorbij flitsen, http://www.bellehelene.nl/product/zaklamp/

Ledlamp tot 300 meter. Iemand hier ervaring mee?

Ja, heb er ervaring mee, onder de naam Sipik SK68, gekocht op ebay voor de ronde som van 4 euro.

300 meter bereik haal je makkelijk (als je een nachtkijker op hebt). Realistisch gezien is 50meter wel haalbaar.

Dit zijn goedkope Chinese lampjes, blijkbaar uitgegeven onder verschillende namen. Geven ruwweg een 120 lumen op AA batterij en een 300 lumen op een 14500 batterij (wordt wel behoorlijk heet dan, wegens onvoldoende hitteafvoer). Weegt behoorlijk zwaar voor het formaat, min of meer leuke gimmick is dat er een bolle lens op zit, dus ofwel grote cirkel licht of kleine rechthoekige felle straal. Wat me er aan doet denken dat je daarmee wss wel de 100 meter kan halen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heb er ervaring mee, onder de naam Sipik SK68, gekocht op ebay voor de ronde som van 4 euro.

300 meter bereik haal je makkelijk (als je een nachtkijker op hebt). Realistisch gezien is 50meter wel haalbaar.

Dit zijn goedkope Chinese lampjes, blijkbaar uitgegeven onder verschillende namen. Geven ruwweg een 120 lumen op AA batterij en een 300 lumen op een 14500 batterij (wordt wel behoorlijk heet dan, wegens onvoldoende hitteafvoer). Weegt behoorlijk zwaar voor het formaat, min of meer leuke gimmick is dat er een bolle lens op zit, dus ofwel grote cirkel licht of kleine rechthoekige felle straal. Wat me er aan doet denken dat je daarmee wss wel de 100 meter kan halen...

 

Oke dankje ik had al zon chinees vermoeden.

Heb keer eerder zon lamp gehad waterdicht en verstelbare lichtbundel, maar tijdens het uittesten brak de kop eraf, dus denk dat ook hierbij geld goedkoop is duurkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dankje ik had al zon chinees vermoeden.

Heb keer eerder zon lamp gehad waterdicht en verstelbare lichtbundel, maar tijdens het uittesten brak de kop eraf, dus denk dat ook hierbij geld goedkoop is duurkoop.

Wel, duurkoop aan de prijs die ze op die website vragen, maar de Sipik SK68 staat wel bekend als één van de betere 'beginners' budgetlampen, maar dan wel aan 4 euro en niet aan 30 ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...