Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vraag over het kopen van een stuk grond


Mason

Aanbevolen berichten

Je schreef toch duidelijk: " Zelf raad ik aan om opknappertjes plat te gooien, waar veel mensen niet aan denken is dat warme zomers en koude winters over de jaren heen een effect hebben op huizen en all helemaal schuuren" .

 

Hierin heb je het over de warme zomers en koude winters die eerder genoemd werden mbt Hongarije, het gaat dus wel degelijk om een bepaalde regio. In spanje heb je niet van die koude winters bijvoorbeeld.

 

Ergens het niet mee eens zijn en met argumenten komen is overigens iets anders dan afzeiken.

 

Dat slaat toevallig ook op heel oost Europa, Frankrijk, Italië, Eurazië, delen van Azië en grote delen van Noord-Amerika.

Koude winters en Warme zomers is immers het soort klimaat waar de meeste mensen willen wonen.

 

Overigens had ik natuurlijk ook Warme Zomers en Regen Seizoenen kunnen noemen, maar het klimaat van zuid Amerika en delen van azie lijken mij niet echt van toepassing op dit forum.

Het Klimaat Warme zomers, Koude winters is gewoon het meeste van toepassing naar waar het meeren deel naar op zoek is.

 

Wat ik in deze discussie een beetje mis als er zo makkelijk 'platgooien' wordt geroepen, is een stukje respect voor Hongarije en haar cultuur.

 

Respect voor Hongarije heeft niets hiermee te maken.

Ik heb het over huizen en schuren platgooien die goedkoper zijn om te herbouwen of nieuw te bouwen in plaats van op te lappen of te verbouwen.

 

Nogmaals het enige wat ik in betrekking tot Hongarije zij was dat de taal moeilijk was.

 

Mensen, Als jullie een probleem hebben, ga even lekker verder in PM's ipv off-topic hier te discussiëren over de betekenis van mijn worden.

Want als u letterlijk de tekst interpreteerde zoals hij geschreven was zonder conclusies te trekken dan was er niets aan de hand geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk dat je ook gewoon naar de kosten moet kijken om te verbouwen, dan wel nieuw te bouwen. In Spanje heb ik gekozen voor verbouw en uitbouw, want het Casco van het huis stond er al sinds 1968 met dikke muren en stevig gebouwd. Wanneer er gebreken in het pand zouden zitten, dan was het een ander verhaal begin dan beter op nieuw. Is de basis van je pand goed, dan is het vaak goedkoper te renoveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plannen voor internetbelasting Hongarije

 

Premier Viktor Orbán wil met het belasten van dataverkeer meer inkomsten genereren. In het wetsontwerp voor de begroting van 2015 staat een tarief van 150 forint (40 eurocent) per gigabyte.

 

Wow, met m'n huidige verbruik (up en down) kost me dat meer dan 100 euro per maand!

Niet dat je dat verbruik ooit gaat redden met de internetsnelheden van Hongarije.

 

Dat wordt een satelliet schoteltje in de tuin. :p

 

Mocht je nog een goede bron voor Hongaars nieuws hebben in het Nederlands of Engels, hou ik me aanbevolen @Stuudje.

Momenteel gaan werkelijk 90% van alle nieuws berichten over voetbal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plannen voor internetbelasting Hongarije

 

Premier Viktor Orbán wil met het belasten van dataverkeer meer inkomsten genereren. In het wetsontwerp voor de begroting van 2015 staat een tarief van 150 forint (40 eurocent) per gigabyte.

 

Het zal begrensd worden met 700 forint per maand, dus 2.30 Euro per maand, te verwaarlozen bovenop Internet account, en dat alleen als de wet wordt aangenomen, er zijn veel protesten.... dus het zal wel meevallen in de praktijk. In een breder perspectief, de kosten voor levensonderhoud zijn bijzonder laag in Hongarije (althans voor westerlingen) , medisch, autorijden, enz... allemaal goedkoper, dus tsja... die 2.30 euro betaal ik wel ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal begrensd worden met 700 forint per maand, dus 2.30 Euro per maand, te verwaarlozen bovenop Internet account, en dat alleen als de wet wordt aangenomen, er zijn veel protesten.... dus het zal wel meevallen in de praktijk. In een breder perspectief, de kosten voor levensonderhoud zijn bijzonder laag in Hongarije (althans voor westerlingen) , medisch, autorijden, enz... allemaal goedkoper, dus tsja... die 2.30 euro betaal ik wel ;-)
Los daarvan, dat er een maximum op zit(in de huidige plannen nog wel) geeft het wel aan dat ook Hongarije erg van plan is meer te bemoeien met de burger en regels toe te passen. Voor velen is die bemoeizucht van Nederland de reden om te vertrekken...dan is het wel zo fijn te weten dat andere landen ook wel die kant op gaan.

Dat was de achterliggende gedachte voor het posten van dit bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los daarvan, dat er een maximum op zit(in de huidige plannen nog wel) geeft het wel aan dat ook Hongarije erg van plan is meer te bemoeien met de burger en regels toe te passen. Voor velen is die bemoeizucht van Nederland de reden om te vertrekken...dan is het wel zo fijn te weten dat andere landen ook wel die kant op gaan.

Dat was de achterliggende gedachte voor het posten van dit bericht.

 

Okay, begrepen, en ja, het klopt dat ze proberen wat extra belastinggelden te verkrijgen, dus via telefoon en internet-toeslag, maar ik zie dit meer als BTW dan bemoeizucht. Ik zal pas echt bezorgd raken als het belastingkantoor in Hongarije vragen gaat stellen, of dwingen je van alles in te vullen. Mocht dat gebeuren, dan ben ik weg daar !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raycoup

Je schrijft:" Bouwvergunning op eigen grond kennen ze bv. niet."

Over bouwregelgeving kan ik je wel het een en ander vertellen en ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar ik moet je teleurstellen.

Ik heb zelf heel veel verbouwd m.b.t. tot mijn eigen onroerend goed in Hongarije. Bouwregelgeving vergelijkbaar met Nederland. Tekeningen maken, vergunning aanvragen en bij iedere wijziging (bijv. een ander raam willen) wijziging aanvragen. Architect, in mijn geval ook nog een constructeur die draagkrachtberekeningen moest maken, nog een architect die de bouw begeleidt en de "dagboeken" bijhoudt, en als de verbouwing klaar is, controle. Het voert te ver om hier over de bouwregelgeving te gaan schrijven maar zoals je schreef "kennen ze niet" dat is helaas niet waar.

 

Ken twee gevallen van illegaal bouwen. Iemand die een ander raam had ingebouwd als op de tekening, 400 euro boete. Iemand anders illegaal een muur verplaatst. Zonder vergunning gedaan....boete 7000 Euro!!! Geen verzinsels maar gewoon de realiteit.

 

En verder, de prijzen in de supermarkten zijn ongeveer even hoog als in Nederland, de brandstofprijzen diesel, benzine zijn ook vergelijkbaar als in Ned.

En ik ga ervan uit dat een echte prepper geen uitkering heeft uit Nederland maar zelfstandig is en zoals een echte prepper, onafhankelijk: In HU is werk nauwelijks te vinden vooral op het platteland. Om elektra, water en internet te kunnen betalen, moet je toch geld verdienen, met een mand vol met groenten hoef je niet aan te komen in Hongarije.

Groet HongLL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raycoup

Je schrijft:" Bouwvergunning op eigen grond kennen ze bv. niet."

Over bouwregelgeving kan ik je wel het een en ander vertellen en ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar ik moet je teleurstellen.

Ik heb zelf heel veel verbouwd m.b.t. tot mijn eigen onroerend goed in Hongarije. Bouwregelgeving vergelijkbaar met Nederland. Tekeningen maken, vergunning aanvragen en bij iedere wijziging (bijv. een ander raam willen) wijziging aanvragen. Architect, in mijn geval ook nog een constructeur die draagkrachtberekeningen moest maken, nog een architect die de bouw begeleidt en de "dagboeken" bijhoudt, en als de verbouwing klaar is, controle. Het voert te ver om hier over de bouwregelgeving te gaan schrijven maar zoals je schreef "kennen ze niet" dat is helaas niet waar.

 

Ken twee gevallen van illegaal bouwen. Iemand die een ander raam had ingebouwd als op de tekening, 400 euro boete. Iemand anders illegaal een muur verplaatst. Zonder vergunning gedaan....boete 7000 Euro!!! Geen verzinsels maar gewoon de realiteit.

 

En verder, de prijzen in de supermarkten zijn ongeveer even hoog als in Nederland, de brandstofprijzen diesel, benzine zijn ook vergelijkbaar als in Ned.

En ik ga ervan uit dat een echte prepper geen uitkering heeft uit Nederland maar zelfstandig is en zoals een echte prepper, onafhankelijk: In HU is werk nauwelijks te vinden vooral op het platteland. Om elektra, water en internet te kunnen betalen, moet je toch geld verdienen, met een mand vol met groenten hoef je niet aan te komen in Hongarije.

Groet HongLL

 

Nu ja, ik ken mensen die dus wel ramen plaatsen, etc, zonder vergunnning. Zit jij op het platteland of in de stad? Ik heb geen inzicht in de regelgeving alleen de verhalen van mensen die er ook wonen, wellicht is de controle nauwelijks bestaand.

 

De supermarktbonnen heb ik niet meer, maar ik vond vele zaken goedkoper daar, bv het bier was erg goedkoop. De Danone Activa die ik daar kocht was wel weer net zo duur, groenten en brood weer goedkoper.

 

De benzine was nog 1,40 (mijn wisselkoers was 299 Ft/Euro) in Hongarije toen ik er tankte, ik heb de bonnen nog liggen, die kan ik als het echt moet wel uploaden.

 

Hoe zit het trouwens met jouw situatie? In de ene post schrijf je dat je naar grote tevredenheid in Hongarije woont, in een andere dat je een BOL in Nederland wilt. Wat voor tegenslagen zijn jou deel gevallen? Ik leer graag meer over je ervaringen, omdat sommige niet overeenkomen met die van iemand anders die daar al 8 jaar een huis heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon tot volle tevredenheid in Hongarije en de artikelen die ik schrijf, waaronder over de BOL in Nederland, hebben alles te maken met de actuele politieke situatie in Hongarije. Van tegenslagen is geen sprake, het is een kwestie van niet zo zwart wit tegen de zaken aankijken, de nuance zoeken en vooral verder kijken dan de paar duizend vierkante meter tuin van jezelf.

 

Op de eerste plaats woon ik op het platteland in Hongarije. Verder ken ik heel veel buitenlanders die illegaal bouwen, zelfs tot een compleet huis aan toe. Het is opvallend dat dat wat men in Nederland heel normaal vindt, bijv. je gewoon aan de wet houden, op het moment dat Hongarije ter sprake komt, niet meer van toepassing is. Hongarije wordt gezien als een plek alles alles mag en kan wat elders niet mogelijk is. Illegaal bouwen, zwart werken, zwart werken naast uitkering of pensioen, zwart verhuren, zonder diploma of vergunning makelaar spelen, nieuwkomers die nog van niets weten bedonderen, dat soort fratsen zijn mij allemaal bekend. Eén ding is overduidelijk, het is een bepaalde slag mensen die vooral undercover in Hongarije willen verblijven, nog niet eens officieel wonen. En op het moment dat het niet meer bevalt, enkeltje Nederland boeken. Ik kan mij boos maken over het feit dat veel buitenlanders profiteren van de armoede in Hongarije, en vooral tegen vooruitgang zijn omdat ze bang zijn dat alles duurder wordt en de Hongaar meer gaat verdienen zodat de tuinman meer gaat vragen als die armzalige 500 Forint per uur.

 

En als je wil lezen over mij, ik blog sinds 2009, heb drie blogs en een Hongarijeprikbord. Mij lijkt dat je dan voorlopig genoeg leesvoer hebt. (Ik ga hier geen reclame maken voor mijn sites, als je op het onderschrift klikt, wijst het zich vanzelf).

 

Groet HongLL

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon tot volle tevredenheid in Hongarije en de artikelen die ik schrijf, waaronder over de BOL in Nederland, hebben alles te maken met de actuele politieke situatie in Hongarije. Van tegenslagen is geen sprake, het is een kwestie van niet zo zwart wit tegen de zaken aankijken, de nuance zoeken en vooral verder kijken dan de paar duizend vierkante meter tuin van jezelf.

 

Op de eerste plaats woon ik op het platteland in Hongarije. Verder ken ik heel veel buitenlanders die illegaal bouwen, zelfs tot een compleet huis aan toe. Het is opvallend dat dat wat men in Nederland heel normaal vindt, bijv. je gewoon aan de wet houden, op het moment dat Hongarije ter sprake komt, niet meer van toepassing is. Hongarije wordt gezien als een plek alles alles mag en kan wat elders niet mogelijk is. Illegaal bouwen, zwart werken, zwart werken naast uitkering of pensioen, zwart verhuren, zonder diploma of vergunning makelaar spelen, nieuwkomers die nog van niets weten bedonderen, dat soort fratsen zijn mij allemaal bekend. Eén ding is overduidelijk, het is een bepaalde slag mensen die vooral undercover in Hongarije willen verblijven, nog niet eens officieel wonen. En op het moment dat het niet meer bevalt, enkeltje Nederland boeken. Ik kan mij boos maken over het feit dat veel buitenlanders profiteren van de armoede in Hongarije, en vooral tegen vooruitgang zijn omdat ze bang zijn dat alles duurder wordt en de Hongaar meer gaat verdienen zodat de tuinman meer gaat vragen als die armzalige 500 Forint per uur.

 

En als je wil lezen over mij, ik blog sinds 2009, heb drie blogs en een Hongarijeprikbord. Mij lijkt dat je dan voorlopig genoeg leesvoer hebt. (Ik ga hier geen reclame maken voor mijn sites, als je op het onderschrift klikt, wijst het zich vanzelf).

 

Groet HongLL

 

Bedankt voor 't leesvoer. Ga ik eens nalezen. Ik ben die visitor from Emmen arrived from preppers.nl. Niet teveel tracken he! :)

 

Zie je überhaupt opties voor mensen met weinig geld in Hongarije? Een uitkering die ik mee kan slepen daarheen heb ik niet.

 

Als je trouwens een mention gebruikt op dit forum (naam + @ symbool ervoor, @HongLL), of de 'Antwoord met Citaat' knop zie ik wat eerder je berichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

Zie je überhaupt opties voor mensen met weinig geld in Hongarije?

 

Om een duidelijk antwoord te kunnen geven, moet eigenlijk duidelijk zijn wat precies wordt bedoeld met "opties" en "weinig. "Want wat ik een optie vind, of wat ik weinig vind, kan iemand anders heel anders interpreteren.

 

Maar om toch hier iets over te vertellen zonder precies aan te geven wat wel en niet mogelijk is, kan ik je een paar voorbeelden geven van wat de Hongaar zelf ontvangt. En in Hongarije leven een paar miljoen mensen die rond moeten komen van dat geld. Mij lijkt dat een buitenlander dat dan ook moet kunnen.

 

Zomaar twee willekeurige praktijkvoorbeelden:

 

Een gezin bijvoorbeeld, pa, ma en twee kinderen, de man werkt en verdient 400 Euro netto per maand. Vier personen leven van dat salaris. Let op, dit is meer als het minimumloon. Kindergeld voor 2 kinderen ca. 80 euro per maand, ongeveer!).

 

Iemand zonder werk die een uitkering ontvangt van de gemeente, ontvangt ongeveer 80 Euro per maand netto.

 

Ben je een zuinige elektraverbruiker dan betaal je ongeveer tussen de 20 en 30 Euro per maand. Water, zonder uren onder de douche natuurlijk, tussen de 7 en 10 Euro per maand. (Dit is een grove schatting mijnerzijds, maar uitgegaan van reële tarieven).

 

Stel dat je op de een of andere manier over 100 Euro per maand netto kan beschikken (overigens je hoeft niet aan te kloppen voor een uitkering). Neem dan nog eens jouw kassabonnen van de supermarkt erbij en van het tankstation van toen je in Hongarije was en reken de Forinten om in Euro. Je kan dan zelf zien wat je gekocht hebt en hoeveel je nog voor de rest van de maand overhoudt. Of klik op de links. Is wel in het Hongaars maar bekijk alleen de afbeeldingen en deel de prijs door 300 (ong.koers)

http://www.lidl.hu/hu/index.htm

http://tesco.hu/

 

Groet

HongLL

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HongLL: Klopt, je opmerking over opties. De optie is dan zo veel mogelijk zelf doen, zo weinig mogelijk gebruiken, dus geen electrische boiler bv, voor de TV hangen, etc, dus lagere electra nota. Tot nu toe heb ik belachelijk weinig hoeven uitgeven in Hongarije, doordat ik van een moestuin at. De bedragen die mij bekend zijn ga ik niet openlijk op het forum noemen, maar dat is idd voor een levensstijl zonder luxe, zonder al je eten bij de supermarkt te kopen en alle uitgaven te minimaliseren. Het is lastig om hier diep op in te gaan, omdat ik dan veel te veel bloot zou geven over de mensen die ik in Hongarije ken, maar ik heb uitsluitend uit de put gedronken bv. Dit water wel door een waterfilter gegooid, want ik had geen zin om risico te lopen of m'n darmen te laten aanpassen aan evt. bacteriën daarin.

 

Een buur had bv. een stier geslacht en in ruil voor een flesje zelf gestookte palinka kregen we een lastig stuk van het dier (ruggegraat/schouderblad) waar we zelf de restjes van afsneden en uitbeenden. Porkolt vlees, luxe!

Van de rest bouillon op een houtvuur getrokken en geweckt. Hout werd verkregen door bomen te kappen en zagen voor iemand anders, voor de helft van dat hout.

Zie: http://preppers.nl/forum/threads/10985-Hongarije-trip-II-preppers-in-paprikaland?p=291480&viewfull=1#post291480

 

Het betrof in dat topic een vakantie en feest dus met de luxe van extra's en bv. dure wijn van 500Ft. per liter. Behalve de bloem, scheutje olie en goedkope pizza kaas kwamen alle ingrediënten uit de tuin. Ok, voor de luxe een pakje vleeswaar uit de super.

 

Ik heb het hier dus over een extreem simpel leven, ruilhandel, werken aan je eigen levensonderhoud en bv. gras maaien voor oudjes in 't dorp die dat liever uit besteden. Workshop geven over een dergelijk simpel leven en alles zelf doen kan ook nog een klein beetje opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe wow, respect hiervoor, om zo te kunnen en willen leven ! Wat trouwens @HongLL zegt over enkele NLse mensen die "onderduiken" in Hongarije en het willen misbruiken ... ik heb maar 1 geval gezien toen ik rondkeek (iemand die uitkering had in NL, en dit aanhield door in NL ingeschreven te blijven, terwijl ze volledig in Hongarije woonde), maar over het algemeen heb ik veel aardige Nlers ontmoet, die daar gewoon zijn geintegreerd, de taal hebben geleerd, en niet daar zijn om de boel te flessen. Ze zoeken gewoon de rust en willen ook niet te veel regels. Maar goed, ik ben er nog niet al te vaak geweest, en die 8 jaar ervaring van HongLL is natuurlijk een betere indicatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe wow, respect hiervoor, om zo te kunnen en willen leven ! Wat trouwens @HongLL zegt over enkele NLse mensen die "onderduiken" in Hongarije en het willen misbruiken ... ik heb maar 1 geval gezien toen ik rondkeek (iemand die uitkering had in NL, en dit aanhield door in NL ingeschreven te blijven, terwijl ze volledig in Hongarije woonde), maar over het algemeen heb ik veel aardige Nlers ontmoet, die daar gewoon zijn geintegreerd, de taal hebben geleerd, en niet daar zijn om de boel te flessen. Ze zoeken gewoon de rust en willen ook niet te veel regels. Maar goed, ik ben er nog niet al te vaak geweest, en die 8 jaar ervaring van HongLL is natuurlijk een betere indicatie.

 

Erg bevredigend hoor, je eigen zaakjes en eten regelen. Ipv 40 uur of meer voor een baas werken die tijd besteden aan werken voor je directe levensonderhoud. Die manier is alleen in NL niet te doen, omdat de kosten van huur/koophuis e.d. gigantisch hoog zijn, helemaal als je de benodigde grond erbij hebt. Door de regeltjes van eigen voordeur is het ook niet mogelijk om met een groep een goedkope toko met grond aan te schaffen en daar hetzelfde te gaan doen. Ook loop je dan al snel tegen andere regelgeving aan, bv meer dan vier varkens en je bent officieel varkensboer en moet je een mestboekhouding hebben, etc.

 

Ik heb een kennis die in de Filipijnen woont met z'n WIA uitkering. Dat mag gewoon en kost de samenleving minder dan als hij hier was gebleven (geen zorgtoeslag, huursubsidie, medische kosten). Met een AOW kan het ook maar met WW of bijstand kom je toch al snel van de koude kermis thuis. Een inschrijvingsadres is ook erg lastig te regelen (eigen voordeur in NL). Ben benieuwd hoe die persoon het voor elkaar heeft gekregen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg bevredigend hoor, je eigen zaakjes en eten regelen. Ipv 40 uur of meer voor een baas werken die tijd besteden aan werken voor je directe levensonderhoud. Die manier is alleen in NL niet te doen, omdat de kosten van huur/koophuis e.d. gigantisch hoog zijn, helemaal als je de benodigde grond erbij hebt. Door de regeltjes van eigen voordeur is het ook niet mogelijk om met een groep een goedkope toko met grond aan te schaffen en daar hetzelfde te gaan doen. Ook loop je dan al snel tegen andere regelgeving aan, bv meer dan vier varkens en je bent officieel varkensboer en moet je een mestboekhouding hebben, etc.

 

Ik heb een kennis die in de Filipijnen woont met z'n WIA uitkering. Dat mag gewoon en kost de samenleving minder dan als hij hier was gebleven (geen zorgtoeslag, huursubsidie, medische kosten). Met een AOW kan het ook maar met WW of bijstand kom je toch al snel van de koude kermis thuis. Een inschrijvingsadres is ook erg lastig te regelen (eigen voordeur in NL). Ben benieuwd hoe die persoon het voor elkaar heeft gekregen dan.

 

Ik weet niet precies hoe die persoon het gedaan heeft, ik geloof dat ze een post-adres aanhouden in NL, en eventuele zaken via familie oplossen, en zodoende simuleren dat ze in NL verblijven. Schijnbaar werkt het, als die persoon al meer dan 5 jaar in Hongarije is, maar goed, ik ken die persoon verder niet, gewoonweg gezien toen ik aan het rondkijken was. Verder ben ik al meer dan 10 jaar weg (en uitgeschreven) uit NL, dus ik ken de recente regels niet. Ik ga mij gewoon inschrijven in Hongarije, en heb verder geen enkele binding met NL (niet eens AOW, of zoiets, nooit bij verzekerd geweest). Ik heb wel gecheckt wat het zou betekenen om weer terug te gaan naar NL, maar zoals je al aangaf, dat vrije leven zoals in Hongarije mogelijk is, is moeilijk te bekostigen in NL. Ik zie dat verder niet als profiteren van de Hongaarse situatie, tenslotte als je je daar vestigt, besteed je geld aldaar, en dat komt de lokale economie ten goede. En als je verder de taal leert, en integreert, wordt dat ook sociaal gezien, gewaardeerd door lokale bevolking. Daar heb ik enkele goede voorbeelden van gezien toen ik aan het rondkijken was.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies hoe die persoon het gedaan heeft, ik geloof dat ze een post-adres aanhouden in NL, en eventuele zaken via familie oplossen, en zodoende simuleren dat ze in NL verblijven. Schijnbaar werkt het, als die persoon al meer dan 5 jaar in Hongarije is, maar goed, ik ken die persoon verder niet, gewoonweg gezien toen ik aan het rondkijken was. Verder ben ik al meer dan 10 jaar weg (en uitgeschreven) uit NL, dus ik ken de recente regels niet. Ik ga mij gewoon inschrijven in Hongarije, en heb verder geen enkele binding met NL (niet eens AOW, of zoiets, nooit bij verzekerd geweest). Ik heb wel gecheckt wat het zou betekenen om weer terug te gaan naar NL, maar zoals je al aangaf, dat vrije leven zoals in Hongarije mogelijk is, is moeilijk te bekostigen in NL. Ik zie dat verder niet als profiteren van de Hongaarse situatie, tenslotte als je je daar vestigt, besteed je geld aldaar, en dat komt de lokale economie ten goede. En als je verder de taal leert, en integreert, wordt dat ook sociaal gezien, gewaardeerd door lokale bevolking. Daar heb ik enkele goede voorbeelden van gezien toen ik aan het rondkijken was.

 

Blijf je Nederlander of emigreer je compleet?

 

EU bewoners mogen zich gewoon in elk land vestigen. Zo heb ik bijna drie jaar in België gewoond voor m'n werk, dan schrijf je jezelf daar ook in bij de gemeente waar je woont. 't Is alleen nogal een opgaaf de belastingopgave in te vullen, omdat je dan voor een deel belastingplichtig blijft in NL. Het was dermate complex dat zelfs de KPMG accountant het niet helemaal goed heeft gedaan bleek later. Dat heeft nog vijf jaar steggelen opgeleverd, toen ik allang een dergelijke accountant niet meer kon betalen. Als je onder bepaalde inkomensgrenzen blijft wordt het wel een stuk simpeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijf je Nederlander of emigreer je compleet?

.

 

Ik behoud mijn NLse paspoort, maar schrijf mij in de gemeente waar ik ga wonen. NL is en blijft een van de beste landen ter wereld, ik heb veel buitenlandse expats ontmoet rondom de wereld die graag in NL bleven, vooral Amsterdam. Alleen als je eerder wilt stoppen met de rat-race, en je hebt zelf gespaard hiervoor, dan is NL niet voordelig. De recente SP voorstellen spreken boekdelen .... Op den duur zal alles wel afgestemd worden in de EU, maar op het moment, levert Hongarije een prettige omgeving, iets was je je kan veroorloven. Integreren is wel een kunst, heel veel mensen vergissen zich daar in, die zien alleen de mooie plaatjes, maar het kost heel wat energie om een taal te leren, om te integreren, een sociaal netwerk op te bouwen, maar wij vinden dat leuk, reeds gedaan rondom de wereld en je houdt er goede vrienden aan over, die zeker langs gaan komen in Hongarije :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik behoud mijn NLse paspoort, maar schrijf mij in de gemeente waar ik ga wonen. NL is en blijft een van de beste landen ter wereld, ik heb veel buitenlandse expats ontmoet rondom de wereld die graag in NL bleven, vooral Amsterdam. Alleen als je eerder wilt stoppen met de rat-race, en je hebt zelf gespaard hiervoor, dan is NL niet voordelig. De recente SP voorstellen spreken boekdelen .... Op den duur zal alles wel afgestemd worden in de EU, maar op het moment, levert Hongarije een prettige omgeving, iets was je je kan veroorloven. Integreren is wel een kunst, heel veel mensen vergissen zich daar in, die zien alleen de mooie plaatjes, maar het kost heel wat energie om een taal te leren, om te integreren, een sociaal netwerk op te bouwen, maar wij vinden dat leuk, reeds gedaan rondom de wereld en je houdt er goede vrienden aan over, die zeker langs gaan komen in Hongarije :-)

 

Wat heb SP voorstellen hier mee te maken? Zitten geeneens in de regering. ;)

Er wordt idd heel veel geklaagd over NL, maar als je een paar jaar in het buitenland gewoond hebt kom je erachter dat het zo slecht toeven nog niet is. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...