Ga naar inhoud
GENEGEERD

Moestuinforum


Roel

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een must ben ik niet ben met je eens.

Ik zit nu bijna een jaar of vijftien op verscheidene grote fora.

Als je weet hoeveel klinkklare onzin men schrijft dat wil je niet weten.

Probleem is vaak dat als bij mensen iets (met bv geluk) heeft gewerkt men dit verkondigt alsof je gek bent als je ooit iets anders doet.

Zelf zaadjes kopen en zelf vallen en opstaan is ook nog eens erg leerzaam.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een must ben ik niet ben met je eens.

Ik zit nu bijna een jaar of vijftien op verscheidene grote fora.

Als je weet hoeveel klinkklare onzin men schrijft dat wil je niet weten.

Probleem is vaak dat als bij mensen iets (met bv geluk) heeft gewerkt men dit verkondigt alsof je gek bent als je ooit iets anders doet.

Zelf zaadjes kopen en zelf vallen en opstaan is ook nog eens erg leerzaam.

 

Greener

 

Eens met Greener wat de onzin betref,maar het helpt je wel om wat valkuilen te vermijden.

Wat wel een must is voor elke prepper die denkt na een SHTF in zijn levensonderhoud te gaan voorzien met een moestuin is een voedselvoorraad voor meerdere jaren!.

Als je denkt dat je na SHTF nog tijd hebt voor vallen of opstaan, dan is dat waarschijnlijk een van je laatste vergissingen.

 

Wat mijn advies aan deze preppers zou zijn, Ga naar de bouwmarkt, koop een spade en begin vanmiddag met het omspitten van een stukje tuin( heb je geen tuin? ga naar je moeder,vader,opa,oma,tante,neef,zus,vriendin Got the picture?)

Ga naar de lokale volkstuinvereniging, en begin een gesprek met de oudjes daar en leg uit dat je volgend jaar graag wat eigen groentes e.d. wilt kweken.

 

Een goede moestuin is een jarenlange voorbereiding, evenals een goede fruittuin. Ik ben de afgelopen 10-12 jaar bezig met het onder de knie krijgen van de basistechnieken, maar elk jaar weer klop ik bij de "oudjes"aan met vragen, klaagzangen over aangevreten groentes, onverwachts tegenvallende oogsten, rare beestjes op mijn planten, gaatjes in de hazelnoten enz.enz.

Alleen al die bult tuinafval in de hoek waar je straks je moestuin mee wilt bemesten is al een studie op zich.

 

Dus ja, vallen en opstaan is de beste manier om het te leren(en waarschijnlijk de enige) maar doe dat dan wel NU! Dus stop met het lezen en posten op het forum, en ga die tuin in!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog niet opgezocht of het al gewoon is, maar het lijkt me een must voor veel preppers om ook het moestuinforum te bezoeken...

 

Het gaat niet om het bezoeken van een forum, het gaat om het dóen. Prepper ben je niet door op dit forum rond te hangen, zelfverdediging leer je niet door naar filmpjes op YouTube te kijken en groente kweken is hard werken, mislukken maar ook genieten van je zelfverbouwde eten. Je moet er mee aan de slag gaan, zo simpel is het en dat geldt voor zo ongeveer alles op prepgebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat hierboven wordt gezegd. Heb jarenlang getuinierd, woon sinds paar jaar op balkon maar als je het niet bijhoudt of nooit hebt gedaan gaat het je na een SHTF niet lukken. Tuinieren kan zwaar werk zijn vooral na een SHTF als je het onderschat kan het je ondergang worden. Dan heb je niks aan een Forum, zelfde als voor onderdak zorgen, jagen, vissen, vuur maken als je het niet zelf oefent wordt het steeds lastiger. Ga een keer het bos in en kijk hoe planten eruit zien i.p.v. in boeken en of op foto's in het "echt" is alles anders.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al wat jaartjes een moestuin, een boomgaard, een heleboel bessenstruiken, druiven etc.

Ik begin het tuinieren nu een beetje in de vingers te krijgen, al moet ik ook nog oudjes consulteren af en toe..

Er wordt inderdaad wat onzin verkocht op o.a. het Moestuinforum, maar er zit ook veel nuttige info bij, je moet het even herkennen.

Je kunt wel zeggen dat je niet een forum moet bezoeken, maar de tuin in moet gaan en werken, maar ik heb ook geleerd dat nuttige info je een hoop werk en tegenslag kan besparen.

Als ik een handige tip krijg, bv hoe je met rabarber knolvoet bij de kolen kunt voorkomen, ben ik een blij man. Het werkte namelijk.

En onderstaand apparaatje is ook naar aanleiding van een forumbericht. Heel handig, scheelt veel rugklachten.

Er valt wel degelijk iets te leren..

 

DSCF8168.jpg.97587d77a7ec9e6ef12c2fc9ce052276.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost zeven. Kruiwagen eronder, paar viltlappen zorgen er voor dat de compost niet buiten de kruiwagen valt. Je beweegt het middelste deel heen en weer d.m.v. vier kleine wieltjes.

Het voorbeeld op het Moestuinforum had niet de mogelijkheid om er een kruiwagen onder te zetten, maar dat was gauw gefikst.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost zeven. Kruiwagen eronder, paar viltlappen zorgen er voor dat de compost niet buiten de kruiwagen valt. Je beweegt het middelste deel heen en weer d.m.v. vier kleine wieltjes.

Het voorbeeld op het Moestuinforum had niet de mogelijkheid om er een kruiwagen onder te zetten, maar dat was gauw gefikst.

 

Handig! Dat ontlast je rug zeker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost zeven. Kruiwagen eronder, paar viltlappen zorgen er voor dat de compost niet buiten de kruiwagen valt. Je beweegt het middelste deel heen en weer d.m.v. vier kleine wieltjes.

Het voorbeeld op het Moestuinforum had niet de mogelijkheid om er een kruiwagen onder te zetten, maar dat was gauw gefikst.

 

Aha, jij bent een doener en geen kletskous. Mijn opmerking een paar posts terug was dan ook niet voor jou bestemd. Lang geleden had ik een moestuin samen met mijn vader. Sinds twee jaar heb ik een eigen moestuin en sinds dit jaar ook bijenvolken. Vallen en opstaan maar wát een fun! En ja, van de meeste oudjes steek ik veel op.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinieren is geweldig; wordt er helemaal relaxed van. (Totdat die verdomde slakken langs komen; heb hen de oorlog verklaard.) Jammer genoeg niet voldoende ruimte hier om zo'n compost zever neer te zetten, maar het is zeker een hebbedingetje voor zodra ik een wat grotere tuin heb.

 

Niet vergeten om de komende week knoflook in de grond te stoppen! (Grootste tenen nemen, krijg je ook lekker grote bollen van ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost zeven. Kruiwagen eronder, paar viltlappen zorgen er voor dat de compost niet buiten de kruiwagen valt. Je beweegt het middelste deel heen en weer d.m.v. vier kleine wieltjes. Het voorbeeld op het Moestuinforum had niet de mogelijkheid om er een kruiwagen onder te zetten, maar dat was gauw gefikst.

 

Ah cool, die compostzeef!

 

Meteen de bijbehorende draad op het Moestuinforum even bekeken: http://www.moestuinforum.nl/vernieuwde-versie-compostzeef-t5158.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat compost of grond zeven doe ik al tig jaren met een oud bed onderstel van ijzer.

Gewoon schuin plaatsen en hoppa.

 

Ik heb voor een prikkie een wand van een papegaaien kooi gekocht met nertsengaas erin. Twee schraagje eronder en scheppen maar.

 

Als ik heel veel compost zou moeten zeven lijkt me dat ding van de foto wel wat maar momenteel voldoet bovenstaande ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roel, uit jou eerste post was niet te halen dat je 1000m2 grond ter beschikking had. :p Je kan uiteraard heel veel opsteken van zo'n forum echter op een forum kan iedereen zich aanmelden. Jij kunt de onzin eruit halen maar dit kan niet iedereen. Niet iedereen op dit forum of op dat forum zal zelf tuinieren maar kunnen wel posten, in dit geval is het toch handig als je meer in de praktijk doet, tuinieren, het bos in gaan om te kijken hoe planten eruit zien, ruiken aanvoelen dan dat je alleen alles op een forum leest en dan de kans hebt in een situatie te belanden waar niet alles uitziet zoals op foto's.

Een forum is super handig maar je moet niet alles geloven wat er op staat. Er zullen ook genoeg mensen op dit forum zijn die overal over meepraten maar nog nooit vuur hebben gemaakt bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een stuk grond hebt gevonden, dan is meestal de eerste gedachte omwieden die grond met een spade, maar als je wat meer kennis hebt, dan kom je tot het besef dat het zeer destructief is voor het bodemleven, die je nodig hebt.Dikke laag vergane houtsnippers of als je het kan krijgen hennephout is velen malen beter dan spitten van de grond in het najaar.Verder het toevoegen van goed vergane compost of nog beter wormenmest icm lavameel & in het voorjaar hoef je niet veel meer te doen.Heb je distels in de tuin kan je die bestrijden met azijn.Teel je planten die veel kalium vragen zoals tomaten, aardappelen of uien, dan is een oplossing van rietsuikermelasse een optie.Extra stikstof toevoegen kan dmv alfalfa pellets, beter dan bloedmeel dat besmet kan zijn met medicijn residuen, geldt trouwens ook voor beendermeel of gewone gedroogde koemest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Renard, niets aan toe te voegen, het is precies zo als je zegt. Ik snap wel dat het niet altijd makkelijk is om zin en onzin te scheiden, maar dan prijs ik me maar weer eens gelukkig dat ik al wat jaartjes mee loop... @Erique, wij spitten nooit. Je hoedt slechts de bovenste laag wat om te werken met de greep en klaar. (wel compost toevoegen uiteraard)

Onze tuin lag vroeger een paar centimeter beneden het tuinpad, nu rolt het er over heen. De tuin is door steeds maar weer te composteren als het ware gerezen als een brood.

Wij doen niets met allerlei zaken van buiten af, we hebben zo'n groot terrein dat we alle zaken die we nodig hebben voor de compost uit het achterland halen. En uiteraard mest van de lokale paardenhouder en de kippen.

Persoonlijk heb ik nooit veel gemerkt van de behoefte van onze gewassen aan het een of ander in het bijzonder, Onze plantjes leveren altijd een leuke oogst en zijn in het algemeen goed gezond. Maar wellicht heeft het te maken met de ruimte, wij planten al gauw een paar plantjes meer en dan valt een iets mindere opbrengst waarschijnlijk niet zo op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een stuk grond hebt gevonden, dan is meestal de eerste gedachte omwieden die grond met een spade, maar als je wat meer kennis hebt, dan kom je tot het besef dat het zeer destructief is voor het bodemleven, die je nodig hebt.Dikke laag vergane houtsnippers of als je het kan krijgen hennephout is velen malen beter dan spitten van de grond in het najaar.Verder het toevoegen van goed vergane compost of nog beter wormenmest icm lavameel & in het voorjaar hoef je niet veel meer te doen.Heb je distels in de tuin kan je die bestrijden met azijn.Teel je planten die veel kalium vragen zoals tomaten, aardappelen of uien, dan is een oplossing van rietsuikermelasse een optie.Extra stikstof toevoegen kan dmv alfalfa pellets, beter dan bloedmeel dat besmet kan zijn met medicijn residuen, geldt trouwens ook voor beendermeel of gewone gedroogde koemest.

 

Dit gaat weer de discussie worden tussen spitten en niet spitten.

Ik spit persoonlijk wel.

 

Ieder heeft zo zijn ideeën en voorkeuren.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...