Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Hulp gevraagd] Bus voor huishoudapparaat nodig


lewieke

Aanbevolen berichten

De broodmachine die we dagelijks gebruiken vertoont sporen van slijtage en doet momenteel niet meer wat ze moet doen. Bij nazicht bleek dat de bus waardoor het asje komt volledig versleten is. Het busje dat ik nodig heb meet :

 

lengte 15.5 mm

buitendiam 15.6mm

binnendiam 10.2 mm

 

Liefst in staal, gehard staal of rvs - enige idee waar ik dat kan vinden ? De binnendiameter is de belangrijkste. De buitendiam mag eventueel iets kleiner zijn, de lengt is aanpasbaar. Eventueel zou ik de bus (als het een smaller model is) willen verlijmen. Welke lijm is bestand tegen warmte ?

 

 

Lewieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
De broodmachine die we dagelijks gebruiken vertoont sporen van slijtage en doet momenteel niet meer wat ze moet doen. Bij nazicht bleek dat de bus waardoor het asje komt volledig versleten is. Het busje dat ik nodig heb meet :

 

lengte 15.5 mm

buitendiam 15.6mm

binnendiam 10.2 mm

 

Liefst in staal, gehard staal of rvs - enige idee waar ik dat kan vinden ? De binnendiameter is de belangrijkste. De buitendiam mag eventueel iets kleiner zijn, de lengt is aanpasbaar. Eventueel zou ik de bus (als het een smaller model is) willen verlijmen. Welke lijm is bestand tegen warmte ?

 

 

Lewieke

 

Die Gorilla glue van de prepshop kan tegen hitte. Ik heb 't gebruikt bij het maken van m'n ethanol brandertje. Busje kan ik je niet mee helpen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

De broodmachine die we dagelijks gebruiken vertoont sporen van slijtage en doet momenteel niet meer wat ze moet doen. Bij nazicht bleek dat de bus waardoor het asje komt volledig versleten is. Het busje dat ik nodig heb meet :

 

lengte 15.5 mm

buitendiam 15.6mm

binnendiam 10.2 mm

 

Liefst in staal, gehard staal of rvs - enige idee waar ik dat kan vinden ? De binnendiameter is de belangrijkste. De buitendiam mag eventueel iets kleiner zijn, de lengt is aanpasbaar. Eventueel zou ik de bus (als het een smaller model is) willen verlijmen. Welke lijm is bestand tegen warmte ?

 

 

Lewieke

 

Niemand die je kent die een hobbydraaibank heeft?

Ik weet niet of bij jullie op school techniek word gegeven? Die leraar kan je beslist verder helpen.

 

Anders bij de ijzerhandel een buisje halen van 15,5mm dik daarna 10,2 boren en op lengte afzagen.

10,2 is een standaard maat om m12 voor te boren.

Wel even met een center het midden inslaan voordat je boort.

Op zich kan het ook met een boor van 10 even een paar mm boren paar keer erdoorheen en meten is het gat te klein even een klein tikje met de hamer om de boorpunt slaan. Het gat word dan iets groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand die je kent die een hobbydraaibank heeft?

Ik weet niet of bij jullie op school techniek word gegeven? Die leraar kan je beslist verder helpen.

 

Anders bij de ijzerhandel een buisje halen van 15,5mm dik daarna 10,2 boren en op lengte afzagen.

10,2 is een standaard maat om m12 voor te boren.

Wel even met een center het midden inslaan voordat je boort.

Op zich kan het ook met een boor van 10 even een paar mm boren paar keer erdoorheen en meten is het gat te klein even een klein tikje met de hamer om de boorpunt slaan. Het gat word dan iets groter.

rvs kan nog gedraaid worden met een hobby draaibank maar gehard staal is wat anders .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke: Misschien wordt het ook eens tijd gewoon met de hand te gaan kneden/bakken.

Ander voordeel, je krijgt er enorm sterke handen van. Mijn moeder deed het vroeger twee keer in de week, 3 broden per keer.

Je raad al wie bij ons thuis de lastige potjes mocht opendraaien. :p

 

Bedankt voor de tip maar de broodmachine is echt wel comfortabel. Die wil ik niet missen. Ik ben ook niet op zoek naar een nieuwe hobby.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip maar de broodmachine is echt wel comfortabel. Die wil ik niet missen. Ik ben ook niet op zoek naar een nieuwe hobby.

 

Dan wordt het toch een nieuwe aanschaffen ben ik bang.

Als het busje al zo is versleten, gaat het asje er niet als volgende aan, of een ander onderdeel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die afmetingene zijn niet te vinden anders alleen als onderdeel voor die specifieke machine.

 

Ok, duidelijk. Ik laat er op school een setje van 4 draaien. Ik neem aan dat de volgende machine hetzelfde defekt zal vertonen. Ik heb het even opgezocht en dat ding heeft gewerkt sinds 2009 en heeft bijgevolg ongeveer 1500 à 1700 broden gemaakt. De machine kostte toen 95€, vandaag 114€. Uiteindelijk heeft ze haar dienst gedaan maar uit principe wil ik het probleempje met een low tech oplossing van de baan helpen.

 

Intussen heb ik een bod gedaan op een leuke machine die ergens in een kast staat en niet gebruikt wordt. Op die manier hoop ik in de toekomst nog goedkoper uit te zijn. Ik heb 50€ geboden voor een zo goed als nieuwe machine van Panasonic die in de winkel 150€ kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wordt het toch een nieuwe aanschaffen ben ik bang.

Als het busje al zo is versleten, gaat het asje er niet als volgende aan, of een ander onderdeel?

 

Ik heb twee identieke machines gekocht. Het is zo ingecalculeerd dat ik de onderdelen van de ene machine straks kan gebruiken om de andere te herstellen. Op deze manier hoop ik de levensduur van mijn machine te verlengen. De motor, riemen, pot, spatels, ... werken nog uitstekend. De machine laat zich ook gemakkelijk demonteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke: Puur de afschrijving op de machine valt dus erg mee per brood. Dat is goed nieuws.

 

Als de busjes van school van mindere kwaliteit zijn is dat nog niet zo erg, moet je het onderdeel alleen wat vaker vervangen. Het is sowieso goedkoper dan een nieuwe.

Indien hetzelfde onderdeel van de machines verslijt (en die kans is erg groot) heeft twee machines niet zo bar veel zin.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wordt het toch een nieuwe aanschaffen ben ik bang.

Als het busje al zo is versleten, gaat het asje er niet als volgende aan, of een ander onderdeel?

 

Recept en kostprijs

690 g bloem 0.68€/kg = 0.40€

400 g water 0€

1 theelepel zout 1.14e/kg (jodiumverrijkt) = 0.01€

4g droge gist 1.1.39e/55g= 0.1€

30 g olie maïsolie 1.18€.l = 0.04€

1 eetlepel suiker = 0.02€

afschrijving machine = 95€/1500 broden= 0.06€

elektr 25 min à 600w à 0.18€/kwh = 0.045€

Totaal kostprijs brood : 0.675€

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recept en kostprijs

690 g bloem 0.68€/kg = 0.40€

400 g water 0€

1 theelepel zout 1.14e/kg (jodiumverrijkt) = 0.01€

4g droge gist 1.1.39e/55g= 0.1€

30 g olie maïsolie 1.18€.l = 0.04€

1 eetlepel suiker = 0.02€

afschrijving machine = 95€/1500 broden= 0.06€

elektr 25 min à 600w à 0.18€/kwh = 0.045€

Totaal kostprijs brood : 0.675€

 

Mooi prijsje voor een simpel witbrood. EN zonder rotzooi erin! :cool:

De liefhebber kan natuurlijk ook volkoren en andere type broden bakken, wellicht dat daar nog meer op te besparen valt.

 

Zelf eet ik te weinig brood om dit ook te gaan doen. Met één volkoren brood doe ik al snel drie weken, vandaar dat ik het in de vriezer laat liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We bakken inderdaad verschillende soorten brood. 7granen, 5 granen, volkoren, spelt, soya, ... In de berekening nam ik de 30 g soya die ik aan elk brood toevoeg niet mee in de berekening. Het duurste meel kost 1.5€/kg. Bij een gemengd brood komt er naast de gewone bloem dus ook 150 g speciale bloem bij.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De broodmachine die we dagelijks gebruiken vertoont sporen van slijtage en doet momenteel niet meer wat ze moet doen. Bij nazicht bleek dat de bus waardoor het asje komt volledig versleten is. Het busje dat ik nodig heb meet :

 

lengte 15.5 mm

buitendiam 15.6mm

binnendiam 10.2 mm

 

Liefst in staal, gehard staal of rvs - enige idee waar ik dat kan vinden ? De binnendiameter is de belangrijkste. De buitendiam mag eventueel iets kleiner zijn, de lengt is aanpasbaar. Eventueel zou ik de bus (als het een smaller model is) willen verlijmen. Welke lijm is bestand tegen warmte ?

 

Deze loctite lijm http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm?nodeid=8802629877761 blijft ok tot +/- 175 graden .Is dit voldoende voor je bakmachine ? Steek je licht eens op bij deze verdeler in je buurt :http://skflagersgeerskortrijk.be/nl .Busjes hebben ze mschn liggen .loctite hebben ze zeker.

Succes met de herstelling

Link naar reactie
Delen op andere sites

De broodmachine die we dagelijks gebruiken vertoont sporen van slijtage en doet momenteel niet meer wat ze moet doen. Bij nazicht bleek dat de bus waardoor het asje komt volledig versleten is. Het busje dat ik nodig heb meet :

 

lengte 15.5 mm

buitendiam 15.6mm

binnendiam 10.2 mm

 

 

 

Liefst in staal, gehard staal of rvs - enige idee waar ik dat kan vinden ? De binnendiameter is de belangrijkste. De buitendiam mag eventueel iets kleiner zijn, de lengt is aanpasbaar. Eventueel zou ik de bus (als het een smaller model is) willen verlijmen. Welke lijm is bestand tegen warmte ?

 

 

Lewieke

 

Dit moet toch te bestellen zijn bij de fabrikant? Of is de machine heel oud?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee identieke machines gekocht. Het is zo ingecalculeerd dat ik de onderdelen van de ene machine straks kan gebruiken om de andere te herstellen. Op deze manier hoop ik de levensduur van mijn machine te verlengen. De motor, riemen, pot, spatels, ... werken nog uitstekend. De machine laat zich ook gemakkelijk demonteren.

 

Altijd slim om een donor machine te hebben voor later.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...