Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat voor zaklamp hebben jullie?


Aanbevolen berichten

Ik raad je aan een youtube-review te zoeken, maar dit zijn mijn bevindingen...

Positief:

-werkt op gangbare AA.

-lichtgewicht

-aan/uitknop aan achterzijde waardoor je hem makkelijk met je duim gebruikt

-1 lowlight functie voor simpel gebruik, de overige voor veraf en die zijn bijzonder fel

-als kobutan te gebruiken

 

Negatief:

-stroboscoopfunctie is in te schakelen dmv ingedrukt houden van de lichtstandkeuzeknop

 

Bij knivesandtools €55 (uit Europa) en €50 bij nkon (uit China).

thx, denk dat het deze word

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik was (en ben) ergbfan van Maglite. Super degelijk en doen het altijd. Alle Mags heb ik naar LED omgebouwd. Een rode en een witte MiniMag zijn voorzien van tailswitches. Ik heb een 6D klaar staan voor een stroomuitval. Er zit zo'n witte signaalkegel op. Met de LED upgrade is ie goed voor ca 138 uur licht. Onder mijn bed ligt een 3D.

 

Toch ben ik op zoek naar alternatieven. De D-Cell Maglites zijnzwaar en voldoen nietbaan mijn AA (of AAA) eis.

 

Onlangs heb ik uit china twee lampjes besteld. Een 1,5V AA CREE LED (3,-) en een 18750 800 Lumen ( jaaa, hoooor) voor €6,-

Super geinig natuurlijk. Maar beide moest ik compleet servicen voordat ze betrouwbaar functioneerden. Daar komt bijndat een 18650 accu in het geheel niet in mijn systeem past.

 

Ik heb een Gerber Recon Tasklight. Een Klein AA lampje voor kleine klusjes. Deze gebruik in ontzettend veel. Ondanks de prijs (€40,-) heb ik er geen moment spijt van gehad. Voor het zware werk kijk ik naar een ander model. Ik heb mijn oog op de EDEN 20, dit is de lamp die de Politie ook gebruikt. Deze start altijd in strobe modus, tenzij je de knop even ingedrukt houdt. Dit is de enige lamp met deze funktie en maakt hem uitmate geschikt als afweer.

Nadeel is de aparte batterijen die daar weer in gaan.

 

De Petzl Tactikka+ RGB is mijn volgende aanschaf. Deze hoofdlamp heeft naast wit licht ook een low intensity Rood, Groen, Blauw LED.

Net als de Recon kun je dus in lowlight modus opereren. Vaak heb je gewoon niet zo'n bak licht nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu niet echt tijd om te reageren maar toch ff flug: als je een goede zaklamp wilt kijk dan ff bij hkequiptment.net daar haal ik ze ook weg. Ik PM vaak met de eigenaar op het budgetlightforum en als iemand het wil kan ik voor bijna elke lamp korting codes krijgen. Zelfs zonder de codes is hij zeer goedkoop en voor uit China vlotte levering (14 dagen ongeveer)

 

Overigens kan je op ebay voor 3 euries een sipik sk68 krijgen, mooi AA lampje met 120 lumen. Ik heb 10 stuks overal en nergens liggen.

 

Ook zie ik een aantal reacties over de trustfire trj18 met 8000 lumen. Dit is de versie met 9 leds en ik heb een model met 18 leds. De leds in deze lampen zijn zeer slecht aangedreven waardoor de reele lumens veel minder zijn. De mijne met 18 leds zou 18000 lumen moeten geven en toch is hij minder fel dan mijn TK75 die 2900 echte lumens geeft... laat je dus niet misleiden door wat de flashaholics china-lumens noemen.

 

Bedankt allen voor de reacties voor het off the grid opladen van 18650s. Ik zal wat onderzoek doen naar zonnestroom al moet ik maar zien of het genoeg power levert om 18650 mee te laden...

 

Nog één dingetje, ik prep ook voor een EMP dus ik bewaar mijn zaklampen in een mooie vintage coca cola blik die werkt als faraday cage aangezien led lampen elektronische circuits hebben. Maar voor backup is het altijd handig om wat hallogeen lampjes te hebben. Zolas een 1e generatie maglite ofzo.

 

Greetz

 

DDDirk

 

p.s. voor degenen die er ook op zitten: mijn naam is thelightingdutchman op budgetlightforum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je prept ook voor/tegen een EMP. Je beseft dat die 18650 batterijen allemaal een IC hebben? Zorg dus dat je 18650 li-ion batterijen ook in dat Faraday blik liggen! Meer info: http://www.lygte-info.dk/info/battery%20protection%20UK.html

 

Nu niet echt tijd om te reageren maar toch ff flug: als je een goede zaklamp wilt kijk dan ff bij hkequiptment.net daar haal ik ze ook weg. Ik PM vaak met de eigenaar op het budgetlightforum en als iemand het wil kan ik voor bijna elke lamp korting codes krijgen. Zelfs zonder de codes is hij zeer goedkoop en voor uit China vlotte levering (14 dagen ongeveer)

 

Overigens kan je op ebay voor 3 euries een sipik sk68 krijgen, mooi AA lampje met 120 lumen. Ik heb 10 stuks overal en nergens liggen.

 

Ook zie ik een aantal reacties over de trustfire trj18 met 8000 lumen. Dit is de versie met 9 leds en ik heb een model met 18 leds. De leds in deze lampen zijn zeer slecht aangedreven waardoor de reele lumens veel minder zijn. De mijne met 18 leds zou 18000 lumen moeten geven en toch is hij minder fel dan mijn TK75 die 2900 echte lumens geeft... laat je dus niet misleiden door wat de flashaholics china-lumens noemen.

 

Bedankt allen voor de reacties voor het off the grid opladen van 18650s. Ik zal wat onderzoek doen naar zonnestroom al moet ik maar zien of het genoeg power levert om 18650 mee te laden...

 

Nog één dingetje, ik prep ook voor een EMP dus ik bewaar mijn zaklampen in een mooie vintage coca cola blik die werkt als faraday cage aangezien led lampen elektronische circuits hebben. Maar voor backup is het altijd handig om wat hallogeen lampjes te hebben. Zolas een 1e generatie maglite ofzo.

 

Greetz

 

DDDirk

 

p.s. voor degenen die er ook op zitten: mijn naam is thelightingdutchman op budgetlightforum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ver ik weet hebben unprotected cellen geen ic. Deze moeten dan ook zorgvuldig geladen worden.

 

Was vergeten dat ik ook nog een leuke collectie duiklampon heb. De zwaarstebdie ik heb is een Hartenberger. Xenon Halogeen, komt een beste prak licht af. Mag bovenwater gebruikt worden, maar na 120 minuten wel leeg.

Verder nog een Greenforce. Maar dat is dan weer C-Cell. De Tusa die ik ook nog heb is ongeschikt door zijn typische batterijen.

 

Wat van pas kan komen is een strobe light. Handig als je gevonden wil worden na een ramp ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben thuis geen electrish licht.wij verlichten s'nacht vooral met olie lampen.wij hebben massa en massa zaklampen,allerlei merken en sorten,allemaal gebruiken ze D batterij.sommige zijn heel oud ,andere met led light. Wij hebben ook 4 Coleman lampen ,die heel veel licht geven,voor bevaling van besten en dat soort dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou maak je me wel nieuwschierig. Waarom thuis geen elektrisch licht? Is dat een bewuste keuze? Of woon je zo ver van de bewoonde wereld af? Voor zover ik weet zijn er in Nederland niet veel woningen zonder stroom.

 

Onze MrsJones woont dan ook in Dominica, vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een radio gelert met dynamo oplaadfunctie en daar zit ook een zaklamp op, voor zover ik kon zien was het maar één LED'je maar als ik hem goed heb aangedraaid is die ook redelijk fel, tuurlijk word hij helemaal afgemaakt als hij tegen die 9-LED's batterij-zaklampjes moet maar deze heeft een hervulbare batterij zeg maar dus hij zal ook veel langer mee kunnen gaan, ik ben er blij mee.

 

verder heb ik een hoofdlamp van 23 lumen maar die is op batterijen.

 

kijk een zaklamp is handig maar het liefst heb ik een zaklamp die onafhankelijk van batterijen werkt, daarop is mijn hoofdlamp dan een uitzondering, maar ach

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze MrsJones woont dan ook in Dominica, vandaar.

 

Nou,gek genoeg, zouden wij electrish licht kunnen hebben,wij hebben een flinke koel container als ijskast,een paar fan een nog een paar electrish apparat .maar na een paar manden zonder die mogelijkheid, voor onze zonenergie,vonden wij ineens electrish licht heel hard en lelijk.wij kunnen onze batterij op laden op zon energie .de water pomp loop op een wind turbine.en wij hebben een vremd soort vrieskist op diesel.ook hebben wij iPad en computer maar geen mobile telefoon.de pad van het huis na de wc is met goedkoop zonne lampen.de enige regel in huis is dat alles met batterij op een D batterij moet werken,uitzondering zijn de led head light.de zon ga onder rond 7 uur,wij gaan na bed voor 9. De zon kom op rond 5.30,dat is onze opstand tijd.

Groet uit domenica,zonnig na wat regen vandag,en lekker warm als altijd.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik er over na denk, ik heb ook nog een merkloze knijpkat liggen. Deze ligt bij de hoek van de deur stof te vergaren omdat hij (gelukkig) nooit nodig is.

Daarnast heb ik, hoewel het geen zaklampen zijn, in elke ruimte glowsticks liggen. Mocht om een of andere reden alles het niet doen dan kunnen we de eerste nacht door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik er over na denk, ik heb ook nog een merkloze knijpkat liggen. Deze ligt bij de hoek van de deur stof te vergaren omdat hij (gelukkig) nooit nodig is.

Daarnast heb ik, hoewel het geen zaklampen zijn, in elke ruimte glowsticks liggen. Mocht om een of andere reden alles het niet doen dan kunnen we de eerste nacht door.

Volgens mij heb ik ook nog twee van die knijpkatten liggen, ik heb ze bij de action vandaan, het enige nadeel is alleen dat het een lamp is op batterijen maar als je e lamp dan uit houd en begint te knijpen gaat het licht ook branden, dus 'of ik laat de lamp op batterijen werken 'of ik laat hem op de knijpdynamo werken, de batterijen kan ik niet vervangen zonder de lamp echt onherstelbaar uit elkaar te halen en de knijpdynamo heeft geen oplaad functie. Maar ja dat heb je met lampen van een eurootje bij de action. Maar ik ben dus al op rommelmarkten en internet aan het kijken voor een echte knijpkat die niet al te duur is, iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn, jazer! Doordat ik net weer aan mijn knijpkatje zat te denken heb ik al een rondje internet gedaan...

Ze zijn 'gewoon' te koop op interrnet, oude Philips knijpkatten. Die dingen zijn echter gewild en kosten tussen de €20,- en €100,-

 

Met een beetje hobbywerk is er van een bescheten model echter wel wat te maken denk ik.

Lampje vervangen door een LED, behuizing overspuiten en het binnenwerk schoonmaken en opnieuw smeren.

Dit komt op mijn to-do list!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn: Ik heb al weer een hele tijd deze opwindbare hoofdlamp. https://www.conrad.nl/nl/he-300-led-hoofdlamp-groen-werkt-op-de-dynamo-085027.html

Komt met twee jaar garantie en ik heb het ding laten testen door een zoontje van een vriend van me, met ADHD. Tot nu toe is het ding niet stuk te krijgen, ook al is hij in het vuur gevallen waardoor de aan/uit knop is verschroeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ik heb 3 lampen die ik veelvuldig gebruik:

 

Een fenix PD35

Een maglite XL50 LED

Een Petzl Pixa 3 hoofdlamp

 

Daarnaast heb ik nog een aantal merkloze lampen. Over de genoemde 3 lampen ben ik zeer tevreden.

@snoeike Ik zit momenteel te kijken naar een Fenix zaklamp, en zit te dubben tussen de PD35 en LD22. Het gene wat me tegenhoud om de PD35 te nemen is dat deze niet op AA batterijen functioneert, iets wat in een STHF in overvloed zal zijn t.o.v. CR123A type.

 

Waarom heb je voor de PD35 gekozen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vergeten we niet dat bij een EMP of zonnestorm de LED lampen waarschijnlijk niet werken, dus de gewone zaklamp met lampje niet vergeten.

en voor thuis en ook buiten te gebruiken de ouderwetse olielamp. De stormlamp geeft goed licht om in het donker te lopen, immers je draagt hem naast je dus verlicht het pad. Kost ook niet veel. Vanaf 13,50 slechts en een grotere met meer lichtopbrengst rond de 20 euro

http://www.qvist.nl/qvist/branders-lantaarns/lantaarns.html?cat=32

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vergeten we niet dat bij een EMP of zonnestorm de LED lampen waarschijnlijk niet werken, dus de gewone zaklamp met lampje niet vergeten.

 

Goed punt. Geldt dit voor een LED in het algemeen of voor het de electronische aansturing? Ik zal in iedergeval mijn bak reserve lampjes voor mijn Maglites bij de noodspullen leggen voor het geval de LEDs het begeven.

Ik moet me duidelijk meer verdiepen in het hele EMP verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan tegen EMP je lampen redelijk makkelijk shielden. Originele doos omwikkelen met alu folie of in een goed afsluitbaar blik leggen. Wel zorgen dat je geen contact maakt met je lamp en het blik/alu folie (is geen probleem als je de lamp in de originele doos bewaart, mits deze van papier/plastic is) Gooi dan meteen je 18650 batterijen erbij, deze bevatten ook electronica (zoals reeds eerder gemeld hier http://preppers.nl/forum/threads/11104-Wat-voor-zaklamp-hebben-jullie?p=295808&viewfull=1#post295808 )

 

Goed punt. Geldt dit voor een LED in het algemeen of voor het de electronische aansturing? Ik zal in iedergeval mijn bak reserve lampjes voor mijn Maglites bij de noodspullen leggen voor het geval de LEDs het begeven.

Ik moet me duidelijk meer verdiepen in het hele EMP verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...