Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Lyo Food Expedition vriesdroogmaaltijden


Mandy Lifeboats

Aanbevolen berichten

Deze review gaat dus over de vriesdroogmaaltijden van Lyo Food

 

Mijn bestelling bestond uit 4 verschillende maaltijden, de houdbaarheidsdatum op de verpakkingen varieerde van 02/2017 tot 06/2017.

Voor de test ga ik Pork stew with vegetables and potatoes (een soort goulash) proberen. De vermelde voedingswaarde van deze 1 persoons verpakking is 370 Kcal.

 

Het werkt simpel, je scheurt de verpakking open bij de bovenste inkeping, haalt de zuurstof absorber eruit, giet er de vereiste hoeveelheid kokend water in, roert goed en sluit de verpakking met de ziplock en wacht daarna 10 minuten.

 

-even tussendoor, het water moet nog koken. De verpakking zelf voelt aan de buitenkant een beetje

 

papierachtig aan maar de binnenkant is gewoon mylar-

 

-het water inmiddels opgegoten en de geur die uit het zakje komt is in elk geval heel aangenaam-

 

-oh crap, vergeten de eierwekker te zetten. Een minuut of acht nog? Even gokken...-

 

Okee, de wekker ging af na ongevéér 10 minuten en voor de foto-opportunity heb ik de maaltijd op een bord gedaan i.p.v. uit het zakje te gaan eten. (Wees maar dankbaar, ik heb echt een bloedhekel aan afwassen).

 

De geur is nog steeds heel aangenaam. De voorgeschreven hoeveelheid water was nogal aan de ruime kant, het oogt nogal soep-achtig dus ik heb even wat vocht afgelepeld.

 

Voor het fotomoment is het bord even meegeweest naar de badkamer vanwege het licht en de matige flits op mijn matige camera.

Goulash-Lyo.JPG.b2cbef07915bd63e6caac8a266764869.jpg

 

En dan natuurlijk het belangrijkste; hoe smaakt het? Laat ik maar vast zeggen dat ik een lastige eter ben en over het algemeen de meeste kant en klaar maaltijden erg fabriek-achtig vind smaken, ook staat de geur me meestal niet erg aan bij die koelverse maaltijden uit de supermarkt, door de verpakking erg plastic-achtig en chemisch.

 

Goed, men neme een lepel, scheppe een hapje met aardappel, vlees en saus en dan... verrek, dat is lekker! De aardappel smaakt naar aardappel, het vlees zijn mooie stukjes waarbij ik geen rare frummels tegengekomen ben (ook zo'n dingetje van me, vooral géén frummels!) en de saus is lekker zoals je van goulash verwachten mag. Lekker gekruid en zeker geen flauwe hap. Ik had ruim voldoende aan de maaltijd, had zelfs nog iets over, maar voor iemand die een inspannende dag heeft/heeft gehad zou het misschien iets meer mogen zijn verwacht ik. Dat zou natuurlijk met een of ander dessert op te lossen zijn, maar hou er rekening mee.

 

Even denken, verder nog iets? Oh ja, de houdbaarheidsduur. Gezien de verpakking denk ik dat de vermelde duur erg krap gesteld is. Ik kan geen reden bedenken waarom dit minder zou moeten zijn dan bijvoorbeeld de 7 jaar van Mountain House en zal de Lyo ook zonder moeite een paar jaar over de datum kunnen eten. (Al gezegd dat ik een lastige eter ben? Dus dat zegt wat).

 

Ook nog verder: de maaltijden zijn bereid zonder conserveringsmiddelen en kunstmatige toevoegingen.

 

Conclusie:

Prima maaltijd, erg smakelijk, je zou er zonder problemen jaren op kunnen leven als je gevarieerd inkoopt en een diepe buidel hebt :) In het verleden heb ik diverse maaltijden van MH en Prep-a-ration uitgeprobeerd en naar mijn persoonlijke smaak steekt dit er met kop en schouders bovenuit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooie review. Ook maar eens bestellen.

 

Bij mij gaat het maken van deze maaltijden altijd net wat anders.

 

- Zak open scheuren

- Water erin

- Met lepel klooien om de zuurstofabsorbeerder uit de drek te vissen

- Gokken hoe lang het ook al weer stond

- Opeten

 

:D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede review en goed te lezen dat er een fabrikant is die geen kunstmatige toevoegingen in hun eten gooit. Zou dit de beperkte houdbaarheid kunnen verklaren?

 

Gezien de hoge prijs zal het niet snel een weg vinden naar mijn voorraadkastje of rugzak, maar het feit dat het EN goed smaakt EN zonder chemische rommel is maakt het meteen veruit favoriet boven de Mountain House maaltijden, alles wat ik daarvan geproefd heb stemde mij droevig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@elloco999 ik heb natuurlijk geen enkel zicht gehad op hoelang die winkel ze al op voorraad had, ik heb ze afgelopen weekend gekocht dus aan mij heeft het niet gelegen. Zoals @vheeswijk al melde, de breakfasts zien er ook interessant uit dus misschien dat ik die nog eens een keertje ergens anders ga bestellen en kijken hoe dan de datum is.

 

@Geert ja, minder water is natuurlijk te doen, alleen met spul dat gerehydrateerd moet worden kan je het ook weer niet te krap gaan doen. Misschien is het ook even een kwestie van ervaring met dat spul.

 

@Raycoupe inderdaad is het niet iets wat je met een klein budget in bulk in gaat kopen maar ik vind het voor mezelf wel een prettig idee als ik de komende maanden een voorraadje voor een week of twee bij elkaar kan sparen voor die situaties dat het echt snel en/of makkelijk moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...