Ga naar inhoud
GENEGEERD

Huis van stro, leem en hout.


Tanfana

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Afgelopen zaterdag ging het op de BOL bijeenkomst even over strobouw huizen. Er werd gezegt dat je in NL wel huizen met stro mag bouwen maar niet in mag wonen. Dit bevreemde ons. Daarom deze link naar Strowijk Nijmegen.

 

http://www.iewan.nl

Ow, dank je voor de link.

Ik zei dat...want een paar jaar terug moest het strohuis in Wageningen nog afgebroken worden.

Op 17 maart 2014 werd op de bouwplaats het startsein gegeven...van deze strohuizen. Ik ga naar een rondleiding, ik vind dit boeiend!

 

Zo her en der komen er toch wat initiatieven van de grond met anders bouwen. Het theehuis in Zwolle. de aangepaste eartships in Olst, deze strowijk. Mooi, ik hoop dat deze ontwikkelingen doorzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zaterdag ging het op de BOL bijeenkomst even over strobouw huizen. Er werd gezegt dat je in NL wel huizen met stro mag bouwen maar niet in mag wonen. Dit bevreemde ons. Daarom deze link naar Strowijk Nijmegen.

 

http://www.iewan.nl

 

Introductie Sto/leem bouw

Het bouwen met strobalen is een milieuvriendelijke manier van bouwen. Stro is een afvalprodukt. Veel landen hebben een overschot aan stro en in deze landen wordt stro verbrand of ondergeploegd. Het verbouwen en oogsten van stro kost minder energie dan het gebruik van ander bouwmateriaal. Bovendien heeft het in vergelijking met bijvoorbeeld bomen een korte groeitijd (1 jaar). Door te bouwen met stro produceer je geen puinafval. Stro is een natuurlijk materiaal en is biologisch afbreekbaar. Stro isoleert tegen kou en geluid. De verwarmingskosten van een strobalenhuis zijn zo’n 50% lager dan die van een stenen huis.

In veel primitievere samenlevingen vindt men varianten op deze methode, bv. muren van gevlochten twijgjes, grassen dichtsmeren met leem, het is een antieke bouwmethode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Introductie Sto/leem bouw

Het bouwen met strobalen is een milieuvriendelijke manier van bouwen. Stro is een afvalprodukt. Veel landen hebben een overschot aan stro en in deze landen wordt stro verbrand of ondergeploegd. Het verbouwen en oogsten van stro kost minder energie dan het gebruik van ander bouwmateriaal. Bovendien heeft het in vergelijking met bijvoorbeeld bomen een korte groeitijd (1 jaar). Door te bouwen met stro produceer je geen puinafval. Stro is een natuurlijk materiaal en is biologisch afbreekbaar. Stro isoleert tegen kou en geluid. De verwarmingskosten van een strobalenhuis zijn zo’n 50% lager dan die van een stenen huis.

 

In veel primitievere samenlevingen vindt met varianten op deze methode, bv. muren van gevlochten twijgjes, grassen dichtsmeren met leem, het is een antieke bouwmethode.

 

En het is ook nog eens heel makkelijk te bouwen met minimale bouwkennis :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals @vheeswijk al zegt, in veel primitievere samenlevingen wonen mensen in een "mudhouse", zo ook hier de meeste van mijn buren.

Hier bouwt men eerst muren van gespleten eucalyptus hout, bij elkaar gebonden met bundeltjes gevlochten gras. Dan wordt er klei/modder gemengd met dun stro, lekker stampen met de blote voeten, en dit wordt op de eucalyptus gesmeerd.

Afhankelijk van het budget gebeurd dit aan een kant, of twee kanten. Ter verfraaiing / verduurzaming wordt de buiten- en/of binnenkant soms gekalkt of geverfd. En het is inderdaad best comfortabel, een goed gebouwd mudhouse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, dank je voor de link.

Ik zei dat...want een paar jaar terug moest het strohuis in Wageningen nog afgebroken worden.

Op 17 maart 2014 werd op de bouwplaats het startsein gegeven...van deze strohuizen. Ik ga naar een rondleiding, ik vind dit boeiend!

 

Zo her en der komen er toch wat initiatieven van de grond met anders bouwen. Het theehuis in Zwolle. de aangepaste eartships in Olst, deze strowijk. Mooi, ik hoop dat deze ontwikkelingen doorzetten.

 

Ik heb me hier gisteren aangemeld voor de workshop leembouw op 18/19 oktober en daarna een paar dagen meehelpen. Ik hoop hier de nodige kennis op te doen om volgend jaar mijn huis in Hongarije te kunnen repareren en renoveren, op mijn land heb ik leem genoeg. In Hongarije op het platteland heeft bijna iedereen en leemhuis. Nu kan ik natuurlijk mijn buren vragen, maar ja de taal is een behoorlijke hindernis, dus dat duurt even tot ik me verstaanbaar kan maken.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me hier gisteren aangemeld voor de workshop leembouw op 18/19 oktober en daarna een paar dagen meehelpen. Ik hoop hier de nodige kennis op te doen om volgend jaar mijn huis in Hongarije te kunnen repareren en renoveren, op mijn land heb ik leem genoeg. In Hongarije op het platteland heeft bijna iedereen en leemhuis. Nu kan ik natuurlijk mijn buren vragen, maar ja de taal is een behoorlijke hindernis, dus dat duurt even tot ik me verstaanbaar kan maken.:o
Ow, stoer zeg!

Piroska heeft trouwens goed recept voor zelfgemaakte kalkverf, die er op leem geverfd wordt. Leem moet je namelijk verven met een niet afsluitende verf zodat de muur kan blijven ademen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Wat als er een gaatje ontstaat in de stro woning en er een leger aan muizen of (ander ongedierte) ontstaat, voor dat je het weet word je woning ondermijnt, en de muren hoogstwaarschijnlijk verzwakt.

En het geheel moet ook nog eens tegen de natuur elementen kunnen, en als het in provincie Groningen gebouw zou worden ook nog een aardbeving bestendig.

Op zich zouden we ook wel zelfredzaam in een Tiny house willen wonen, er zijn al hier en daar mogelijkheden in NL, de grond pacht je dan voor €100,- van een gemeente.

Maar liever in een omgeving met meer natuur waar je deels van kunt leven (enigszins Bushcraft) of mogelijk voedselbos.

Als wij dat zouden doen moet het vrij snel, makkelijk met minimale kosten, ha ha echt NL dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dit onderwerp.

tijdens een motorreis door centraal azie heb ik vele huizen volgens deze bouwmethode gezien met als hoogtepunt de oude ommuurde stad Kiva in Oezbekistan.

Deze stad had ook de vestingmuren geheel van stro en leem opgetrokken en het was al 500 jaar oud.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 6-10-2014 om 22:28, Tanfana zei:

Afgelopen zaterdag ging het op de BOL bijeenkomst even over strobouw huizen. Er werd gezegt dat je in NL wel huizen met stro mag bouwen maar niet in mag wonen. Dit bevreemde ons. Daarom deze link naar Strowijk Nijmegen.

 

http://www.iewan.nl

Het mag nu gebouwd worden.

In een gemeente mogen mensen zelf op een stukje grond gepacht €100,- van de gemeente een Tiny House bouwen naar geheel eigen idee, daar staan ook al een paar woninkjes gemaakt van Stro Leem en Hout.

De bedoeling is dat de woninkjes geheel zelfvoorzienend worden, nu maken ze nog gebruik van zelf aangelegde voorzieningen, zoals stroom en water.

Wat wel belangrijk zelf te zorgen voor een compost wc, afvalwater moet gereinigd worden voor dat het weer de natuur in stroomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...