Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zijn er ook budget-preppers aanwezig?


prepper053

Aanbevolen berichten

2 uur geleden, JJ&A zei:

Wij hebben als extreme budget preppers dikke mazzel gehad.

 

We hebben een tijdje terug gratis een RVS gasfornuis mogen ophalen die Marktplaats.

Hij stond in een huis die verbouwd werd was nog van de vorige bewoner, haha het was mee verkocht.

Wel wat hij heel smerig en het blad waar de branders boven staan was lijkt wel met schuurpapier behandeld.

Ik dolblij kon mijn maatje heel blij maken.

Heb het geheel uit elkaar gehaald brandschoon gemaakt en het blad heb ik zo behandeld dat hij er als nieuw uitziet gepolijst in één richting zoals ze dat op de fabriek doen.

De branders heb ik ook weer als nieuw kunnen krijgen.

@Info_junky dit is het.

Zie de foto's. P1100293.thumb.JPG.82009e78499dcac7a032cac6de84e40c.JPG  P1100294.thumb.JPG.f20218fa410e910394df8d4f60db99e4.JPG  P1100297.thumb.JPG.0c7a4642ac171e3a36d60d6baab03519.JPG  P1100298.thumb.JPG.f165a118a6496a783c2dbb5e039f19bb.JPG

 


@JJ&A

die ziet er weer meer dan uitstekend uit.

 

klaar voor zijn nieuwe leven.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Sjuul inmiddels zijn er op het internet heel veel van dit soort initiatieven voor en met mensen met dezelfde issues qua gebrek aan auto en spullen. Ik weet dat Facebook vloeken in de kerk is voor velen maar voor dit soort dingen toch best wel ideaal.... of idd marktplaats...of...je plaatselijke kringloop?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Info_junky,

 

Ik schijn niet zo handig te zijn met computers/ laptops, en face book is bij mij in de ban. 

Ik ben een te grote chaoot, ik vergeet dat ik op marktplaats kan plaatsen.... of ruilen misschien zelfs wel....? 

Dank je!

 

( ik heb wel iemand in mijn kennissenkring met een grote mooie bus, ik wil haar alleen niet al te vaak vragen..

Good will is soms zo maar op! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SjuulVaak kom je met geven en nemen een eind🙂 Bied haar wat aan als tegenprestatie... hulp bij een klusje, een lekkere maaltijd, wild geplukte bloemen oid... of wat dan ook waar ze een glimlach van op haar gezicht krijgt. Al is het maar een handgeschreven bedankje... dan komt het vast goed met elkaar helpen zonder 'gedoe' 🤗 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-12-2020 om 17:54, Sjuul zei:

Bij gebrek aan zo'n groepje, doe ik veel kleding, schoenen, jassen bijv. in die containers...

Verder heb ik een dressoir jaren zestig in de aanbieding + een hele mooie eiken boekenkast, door timmerman gemaakt! Een juweeltje, maar loodzwaaar, ik wil lichtere meubels, kleiner ook.... Ik ben verzot op dat bamboe / pitriet?  meubelen gedoe....  En zonder gemotoriseerd vervoer...? 

Ruilen? 

 

Ik koop behalve voedsel, schoeisel, en persoonlijk onderhoud, bijna alles 2e hands, dr is zoo veel mooi spul, te scoren in die kringloop winkels!? K heb er ondertussen een oog voor ontwikkeld. 

 

Mooie oven, hoor! 👍

Hee beste @Sjuul is een bakfiets niets voor jou.

Jammer dat het niet meer zo is dat je een keer in de maand huisraad bij de weg mag zetten toen kon je heel wat opscharrelen, en dan met een bakfiets er bij langs.

Ik het verleden heb ik best leuke dingen op gescharreld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JJ&A,

 

Ohja! dat zou wel wat wezen, hoe kom je aan zo`n ding?

Oh!, er fietst hier wel iemand rond op een zelfgemaakte bakfiets, maar das wel een klein dingetje hoor.

 

Ook ik heb hele huisraad uit grofvuil containers gehaald, vooral als bedrijven gingen "vernieuwen". de mooiste spullen weg gekaapt!

Zo stom van de gemeentes om daar mee gestopt te zijn!

Ik struin nog wel es hout/verbouwing afval containers af, maar mensen zijn zelfs bezitterig over hun afval! 😳

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

*denkt nu terug aan een meneer die alleen met z'n benen buiten zo diep in m'n container zat dat ik maar es ging kijken 😂 Bleek ie op zoek naar oud ijzer 😏 kan er nog steeds smakelijk om lachen... was net slapstick 😂 

 

 

giphy-10.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Info_junky,

 

Nou , je hebt van die mensen met gebruiksaanwijzingen??

Zij wil wel geven, maar ontvangen doet ze extreem moeilijk over....

Dan MOET ze zo nodig meteen iets anders terug doen!

Daar wordt ik dan weer ongemakkelijk van! Hahahah

Samen winkelen (kringloop winkel) is als op eieren lopen,

Ik ben veel te spontaan en vind veel dingen leuk of mooi, ( dat hoef ik nog niet meteen "te hebben"! )

en dan wil zij dat meteen voor mij gaan kopen! 

 

Want zij is een impuls koper! Ik bijna nooit! En als ik dat doe, heb ik er bijna altijd spijt van.. 🤔

Kortom, gedoe.

Ook al is ze ook een schat hoor!

 

Zij heeft de Japanse wijnbes van mij gekregen, en bramen struiken, 

we delen genoeg uit, aan elkaar...

 

Misschien als die stress kerstdagen, voor haar,  achter de rug zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wax jas!

Ik heb vandaag mijn zuper lange wax jas es in de wax gezet!

Zij komt tot op mijn schoenen! Dáár wandelt een jas! Met mijn hoed er bij op; incognito! 

 

Ik had geen idee, waar ik aan begon! hahahha

Wat een werk, zeg!

Ben zo`n beetje de halve dag bezig geweest.

Ik had de jas ook wel een beetje verwaarloosd hoor! 

(in die stomme gaten waar ik woonde, was die wax niet te krijgen, en online bestellen, voor 2 blikjes?? nah... toch maar niet) 

 

Morgen nog even nabehandelen met de föhn, wordt die ook nog es gebruikt! 🤣

Dan een dag of twee laten uithangen en dan kan ik haar weer dragen!

Heerlijk! op de fiets, helemaal ingepakt! :-)) lekker warm én droog! 

 

Fijne avond,

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het nu met je jas? Eer van je -noeste arbeid? 

Ik zie je al helemaal lopen... in m'n hoofd gok ik alleen dat je kort bent ,zeg 1.60 ofzo en dan die massieve jas tot net op de grond... ge-wel-dig 😁  

 

Qua preppen heb ik vandaag wat verband en zo ingeslagen. Er was 25% korting op Hansaplast. Is niet veel, maar toch maar wat meegenomen. Altijd handig om op voorraad te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Info_junky,

 

De jas ziet er weer geweldig uit! Een schoonheid! 

Kort? nou moe! 🤣 1.69! hoor! hahahaha!

Ik heb die jas al zeker meer dan 9 jaar, vermoed ik....

 

Het was hier zo vreselijk grauw en duister, ik kwam tot helemaal niks.

Gewoon al uitgeput als ik opgestaan ben....

Klote SAD! 

ik eet heel gezond, doe van alles om de moed er toch nog een beetje in te houden,

Meestal met heerlijke muziek of lezen, dat tevens ook een vlucht is.... tis zo als het is.

 

Boodschappen of dingen inslaan is er niet van gekomen.

Vogeltjes gevoerd, en ze zien eten, ik geef de kraaien, Vlaamse gaaien, eksters pinda`s, in de dop.

Ik vind het geweldig om te zien hoe snel zij zijn en ook, hoe stil ze dan kunnen zijn.

Heb het roodborstje ook weer gezien, die is ook heel stiekem en snel! 

De twee stray katten ook weer gevoerd, de ene noem ik blondje, want witte vacht, 🙂 een meiske, die toch blèren  kan!

Die ander is een hele mooie stoere tijger/cyperse kater, die geen enkel geluid maakt, behalve als hij dat blondje de tent uit wil meppen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga volgend jaar es knutselen met een Tubular Heater, zo'n verwarmingsunit voor broeikassen, om te gebruiken om een kleine ruimte te verwarmen.

45watt = tot 32 graden Celsius
135watt = tot 72 graden Celsius

Deze wil ik combineren met een mobiele accu, die tevens beschikt over een type-C contact en zonnepaneel. 

Ten behoeve van het feit dat het elektronica netwerk plat kan gaan of de centrale verwarming kapot is en een fix zit er voorlopig niet in... of nooit... Dat je dan toch, een ruimte kunt verwarmen. We hebben die tubular heaters puur voor aquariums en/of broeikassen, maar waarom beperken tot alleen dat?

Je kunt ze in je BOV bouwen, gebruiken zeer weinig vermogen maar doen uitstekend hun werk.

Alleen zit ik zo te denken. Je hebt van die folie, waarvan 1 kant is zilver en de andere is goud. Vaak worden ze verkocht als nooddekens. Zilver kaatst de warmte terug van waar het vandaan komt en goud absorbeert deze juist. Wat nou als je die folie, de gouden kant over die Tubular Heating winkelt en de zilveren laag aan de buitenkant. Zou het effect:
- Zich verdubbelen?
- Doet helemaal niets?
- Is juist minder effectief?

En hoe verder, hoe dan toch het stralingsvermogen te vergroten ZONDER iets te veranderen aan het wattage. Want zuiniger als deze doch elektrische verwarming ken ik nog niet. Misschien gewoon plaatsen in een bloempot of iets anders wat keramisch is en sterk warmte tot zich opneemt? Speksteen bijvoorbeeld?

Kijk dit is leuk om naar vooruit te kijken.

Als ik het geld ervoor had, nu direct, had ik ze meteen aangeschaft, maar sta de laatste maanden te vaak in het rood. Die tubular heating kost slechts 18 euro, dat zonnepaneel 50 euro en die accu met type-C contact 170 euro. Maar de investering denk ik wel waard, om toch een ruimte te kunnen verwarmen zonder te hoeven stoken. De ruimte die ik wil verwarmen is een kamer van 2 bij 3 meter.

 

479x840.jpg

download (1).jpg

download.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Had laatst toch dat grandioze idee met die accu, zonnepaneel en warmtelamp?

Geen goed plan...

Batterijen hebben een functioneringsgrens van ruim 3 tot 5 jaar, na die periode neemt hun effect geleidelijk aan af tot absolute nulpunt en hebben kans op ontploffing. (tenzij ze in een case zitten, maar meeste zijn gewoon van die losse "zakjes" - als het zakje openscheurt en buitenlucht komt erin: BOEM)
Er zijn ook accu's, misschien hebben die een langere werking, zijn dan wel giftig en hebben een bepaalde handelingswijze.

Zonnepanelen hebben een functioneringsgrens van ruim 40 jaar, daarna neemt het ook geleidelijk aan af. 

Wat is beter? Gewoon helemaal nix, gewoon lekker alternatief.
Ja oké, een dynamo dan als je echt niet zonder stroom kunt. Die gaan heel lang mee en ze wekken elektriciteit op door kracht van buitenaf. Eventueel:

  • windmolen
  • watermolen
  • trapmolen
  • handmolen (op de foto, lijkt op een pepermolen, maar onderin zit een USB aansluiting om iets mee op te laden)

Maar je blijft met spullen zitten die stroom nodig hebben, eventueel een batterij hebben. Ik denk, voor mij persoonlijk, voor mijn ramp scenario's waar ik voor prep, moet ik niet afhankelijk zijn van batterijen of iets gerelateerd met elektriciteit. 

Heb wel een warmtelamp vorig jaar aangeschaft met zo'n kap eromheen, 60 watt, da's 0,02 cent per uur. Die mijn vader destijds ook had voor zijn kippen. Dat ding is vrij goed, vreet weinig stroom en je krijgt toch die subtiele warmte. Kan tot 175watt. Alleen als je er pal onder zit. Maar ja, stroom he. Dat is een luxe en sure, kijk als je een warmtelamp met grote accu en zonnepaneel en nog wat andere meuk hebt, kun je je verwarmen in je eigen huis als alle service bedrijven zijn uitgevallen, goed voor tijdelijk. Maar tijdelijk kan ook voor altijd zijn.
 
Petroleumkachel, is ook fijn. Zolang je voldoende brandstof hebt en sokjes. Zit nog te overwegen nog een Foetsie (van 50 euro) aan te schaffen, want je krijgt er nu een tweede sok er gratis bij, nieuw kosten ze al 18 euro ofzo.

Dit jaar heb ik uiteindelijk maar die gaskachel (zie foto 3 - van 40 euro) gekocht, werken op gasflesjes. Dus daar maar flink op preppen de komende jaren. Kun je op koken en de ruimte waar je in zit (niet al te groot) mee verwarmen, huis of tent, om het even.

Voedsel... Op het moment prep ik voornamelijk op gedroogd voedsel, met name aardappelpuree, aanmaak soep, koffie, thee, rijst, pannekoekmeel, peper, zout, kaneel, amandel poeder, kurkuma en noodles. Elke keer naar de winkel voor je wekelijkse boodschappen, een kleine graai naar deze specifieke producten, voor nog geen 15 euro kun je je verzameling uitbreiden per keer. Tenzij al het water verdampt op de aarde, dan heb ik er niets meer aan natuurlijk. (maar dat lijkt me stug, tenzij de zwaartekracht ineens ophoud met bestaan)
Ik zie die producten wel bij die prep shops maar die vind ik persoonlijk stervensduur en in tijden als nood hoef ik geen gepaneerd schnitzellapje met gebakken aardappeltjes, appelmoes, tuinbonen en weet ik wat nog meer. Ben allang blij met een slok bouillon en een hap aardappelpuree. ;) 
Alternatief tegen bloedsuiker als er geen pillen/spuiten meer zijn natuurlijk inbegrepen, alleen houd ik die gegevens nog voor mezelf. De hoeveel pillen die nu slik is niet normaal meer en spuiten zie ik niet zitten, dus ik slik me een eind heen.

Wat ik nog wel wil doen zijn flessen vullen met water. Maar toen ik een relatie had, was dat niet zo handig. Die maakte alle flessen leeg en bracht ze naar de supermarkt voor het statiegeld. Kon die er weer sigaretten van kopen. Sindsdien hangt er hangslot aan de deur van één kamer. Nu nutteloos nu ik vrijgezel ben? Nee, vrienden van mij hebben de huissleutel, voor het geval dat ik niets meer van me laat horen, dat ze me kunnen controleren. Maar niet dat ze ineens in mijn speciale kamer komen en dingen gaan denken.

Maar goed, ik ga me vanaf nu alleen nog maar bezig houden met non-elektrische oplossingen. Leven doe ik ook traploos, dus waarom niet met de rest ook?

Weet er iemand hier waar je goedkoop aan plastic niet-transparante emmers met deksel kunt komen? Zie ze weleens staan bij BOL of ergens anders, maar die vragen er toch snel 8 tot 12 euro voor. Kan ook gewoon naar de Zeeman gaan, die hebben die plastic bussen met deksel van 5 liter (maar niet altijd op voorraad), hoef ik alleen in te wikkelen met iets dat geen licht doorlaat (of gewoon in een vuilniszak steken), die dingen kosten slechts 3 euro per stuk. Maar als het goedkoper kan, zie ik dat graag natuurlijk!

En alles met FLEECE is natuurlijk geweldig. Het is dun, flexibel en warm, ondanks de koude die eromheen hangt.

Maar ik zou niet zuinig aan doen met gereedschap. Zoals die firestarters bijvoorbeeld, er zijn er die van 3,95 - dan krijg je magnesium van een dikte van een luciferhoutje. Breekt de helft vanaf na een paar keer strijken. Ideaal voor een B.O.B. natuurlijk, goed voor een paar dagen, maar niet voor langere termijn. 
Vond ik die sticks van Fosco, 8,95 en de stick is flink en bestaat niet uit twee delen. Prepshop verkoopt die ook. Sommige firestarters hebben een dikke steel maar die bestaat uit twee delen, dan denk je dat je een goeie hebt, maar eigenlijk heb je er eentje die normaal 3,95 kost met een stuk aluminium waar je nix aan hebt en je hebt dan gelijk 13 euro uitgegeven eraan.

Zelfde met die nooddekens, ze zijn geweldig natuurlijk. Maar sommige bedrijven verkopen ze te goedkoop. En dat merk je als je je product hebt gekregen. Je vouwt ze open en dan zie je dat het midden helemaal geen zilver/goud laag heeft, gewoon transparant materiaal. Alleen de buitenrand heeft die, die als je hem opvouwt, denkt dat ie volledig die lagen bevat. Maar ja, dat is een risico. 

Ook die Sawyer waterfilter, je bestelt hem en dan denk je dat het een goeie is, blijkt dat er geen filter in zit. Je krijgt alleen maar het omhulsel. Producten de laatste tijd, zijn niet meer zoals ze zijn. Wees erop voorbereid, koop alleen producten van een erkend bedrijf. Goedkoop is meestal miskoop, tenzij het om bepaalde producten gaat waar het niet zo van belang is. (zoals plastic emmers bijvoorbeeld)

Heb ook iets van 15 jaar geleden deze waterfilter (foto 2 - die ze bij het leger ook gebruiken) aangeschaft en vaak zat gebruikt, goed voor 1000 tot 2000 liter. Mooie is, dat je hem gewoon kunt schoonmaken en weer hergebruiken, door de staaf die erin zit even door te koken met wat kraaltjes van aquarium cleaners. Dacht eerst dat het plastic pompje vrij snel zou breken maar het is verbazingwekkend duurzaam. Kleinschalig gebruik, maar wel effectief. Niet tegen zware metalen en chemicaliën, maar daar kun je die filters pakken die je voor aquariums dan weer gebruikt.
Zie ze nog dikwijls te koop staan voor niet al te duur meer. Lekker klein in een etuitje. Enige wat wel "kapot" kan gaan zijn die plastic tubes. Die van mij zijn de uiteindes best wel wat uitgewoond, maar isolatie-tape doet wonderen. :D 
Beter dan die Katadyn, die zit ook in een rugzak, zwaar, lomp en veel te groot en gebruikt losse koolstof in plastic zakjes. Dus een hele rompslomp om dat koolstof in die Katadyn te krijgen om uiteindelijk schoon water te kunnen drinken. Eenmaal koolstof geplaatst, ruim 2 maanden houdbaar. Nee dat was een miskoop. Die krengen kosten wel 300 euro per stuk hey, niet normaal man!


Maar goed, ik houd het weer tot deze post. Misschien val ik in herhaling, ach ja, kan gebeuren. Maar ben er bijna elke dag mee bezig. En als er slechts één iemand hier iets aan heeft, hey dan heeft mijn post gewerkt! :D Fijne dag nog!
 

550x528.jpg

Draagbare-Keramische-Soldier-Waterfilter-Purifier-Cleaner-Voor-Outdoor-Survival-Wandelen-Camping-Emergency-Zuiveren-Pomp-Outdoor-JK481.jpg

Image.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-1-2021 om 16:20, JJ&A zei:

Een fijne post beste @Vantazzy 

Veel werk op gedaan, zeer aangenaam om te lezen.

Je mocht er nog wel wat meer foto's bij zetten dan weten we helemaal goed wat je bedoeld.

Mja, teveel foto's is weer niet wenselijk meende ik ergens gelezen te hebben in de forum regels. Maar misschien zijn die inmiddels alweer aangepast? Weet het zo niet precies. Ik kan met schrijven nogal uitdijen, wat eventueel voor anderen storend kan zijn, dus wilde het houden op iets wat in mijn optiek redelijke gebalanceerd is. En informatief genoeg dat anderen zelf ook aan de slag gaan met het opzoeken van alle/sommige elementen die benoemd waren.

Mijn posts zie ik ook weer als een soort van dagboek. :) 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Brainfart #001: 

Zag ik laatst deze emergency "tent" en op zich, het heeft onluchtingstunneltjes en een schattig raampje, weersbestendig en opvallend : de Highlander noodtent 4 tot 5 personen. Niet prettig is de kleur, als de zon op schijnt is het een hel met dat oranje licht, maar je valt wel op voor reddingswerkers.

Maar kun je dan beter gewoon een tuinmeubelset beschermhoes pakken? Ook weersbestendig, ontluchting kun je zelf doen dan... hahaha

Maar nee, de Highlander Noodtent is van dun materiaal, kan niet scheuren en als je hem klein maakt issie ook ontzettend klein, ideaal ook weer voor in je B.O.B. - dus er is wel degelijk over nagedacht. Maar als je hem zo ziet, ziet er gewoon uit als een zak gemaakt met restmateriaal wat ze nog over hadden in de tentfabriek. En dat zet je aan het denken, als budget-prepper "kan dit niet goedkoper en toch net zo effectief?"

Resultaat: Nee, niet echt. Tuinmeubelset is van dikker materiaal, is zwaar en log. Maar het was leuk om dit te "exploren".

Kan wel alles lezen, maar als je gaat exploren, anders kijken, wikken en wegen, blijft het langer plakken. Verbeter me als ik dit fout heb, maar zo leer ik meestal de meest gekste dingen, blijf je een creatieve geest houden.

Vuilniszak nog goedkoper, 1 persoons... LOL

550x550.jpg

550x550 (1).jpg

550x514.jpg

71++5-mmTZL._SL1500_.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Vantazzy zei:
  Op 18-1-2021 om 16:20, JJ&A zei:

Een fijne post beste @Vantazzy 

Veel werk op gedaan, zeer aangenaam om te lezen.

Je mocht er nog wel wat meer foto's bij zetten dan weten we helemaal goed wat je bedoeld.

 

20 minuten geleden, Vantazzy zei:

Mja, teveel foto's is weer niet wenselijk meende ik ergens gelezen te hebben in de forum regels. Maar misschien zijn die inmiddels alweer aangepast? Weet het zo niet precies. Ik kan met schrijven nogal uitdijen, wat eventueel voor anderen storend kan zijn, dus wilde het houden op iets wat in mijn optiek redelijke gebalanceerd is. En informatief genoeg dat anderen zelf ook aan de slag gaan met het opzoeken van alle/sommige elementen die benoemd waren.

Mijn posts zie ik ook weer als een soort van dagboek. :) 

 

Beste @Vantazzy,

 

Mocht je gevoel je zeggen, dat word een te grote lap en te veel foto's dan kan je knippen in een paar aandeeltjes.

Hoe vind je dat idee, dan kan je altijd dat wat je ons wil laten zien, toch alles op het forum zetten in alle volledigheid.

Je hebt gelijk grote lappen kunnen storend zijn maar dat van jou was voor mijn echt aangenaam te lezen.

Ik bij naar je aandelen uit zien

 

Mhg,

@JJ&A

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, Sjuul zei:

@Vantazzy,

 

tis iets van 92 cm hoog? ik ben geen dwerg!  ( zonder beledigend te willen zijn...) 

Dus, extra vuilniszakken mee, om als bodem te kunnen gebruiken, evt? 

@Sjuul
Hey, ge doet alsof ik dit ding heb uitgevonden... 😛 😛 😛 Als ik zoiets zou uitvinden, had ik gewoon een grote grindzak gebruikt, ook weersbestendig. Die grote shoppers van de Jumbo of Aldi bijvoorbeeld, sterk en oerdegelijk plastic! Zou je die kunnen hergebruiken, 10 of 20 van zulke tassen, open snijden en dan allemaal aan elkaar vastzetten. Krijg je een groot stuk grondzeil waar je flink mee uit de voeten kunt toch?

Maar ja, het is licht en klein van formaat wat past in elke rugzak samen met de andere meuk. In geval van nood, tegen wind en regen... Beter iets dan niets. Ik zie weleens op die andere forums, plaatjes voorbij komen met "instructies" en meeste meuk daar hebben geen "shelter tegen weersomstandigheden" (zie foto 1 - infographic) - alleen maar een regenjas/poncho. Meeste mensen weten geeneens wat je met takken, bladeren en mos kunt doen, anders dan eroverheen lopen en zeggen "och, het is bijna net zo leuk als het poppen van dat bubbeltjesplastic"

Je hoofd houd de noodtent overeind. Maar een stevig tak met een sok aan het uiteinde kan ook wonderen doen (meerdere, van die nep inzittenden).

Of anders kijk naar dit filmpje:  Dan zie je dat er aan weerszijdes een stukje grondzeil zit, waar jij met je tedere billetjes op kunt zitten. Maar je mag best wat extra vuilniszakken meenemen, of die big shopper van de Aldi/Jumbo, of je eigen grondzeil idee of wat ook een mogelijkheid is, dat stuk schuim die ze gebruiken als je gaat tuinieren waar je je knieën op kunt rusten (zie foto 2)

Maar goed, persoonlijk vind ik hem wel ideaal voor waar die voor is bedoelt en voor het formaat. Houd je warm, droog en geen gevoel dat je je in een vergroot mondkapje zit. Mijn BOB zit al vol, neem gewoon een tent mee met een groot stuk schilderszeil, is misschien een stukkie groter dan deze noodtent, maar daarin kun je tenminste liggen en je benen strekken. En qua prijs is het hetzelfde.
 


 

InfoGraphicBOB.jpg

5d39d2f4cfdd7d02520ccea6-3-large.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy,

Klopt, veel mensen hebben geen idee wat je vanuit 'de natuur' allemaal kan gebruiken voor onderdak.

Zo`n legerregen cape kan je ook gebruiken als tent, zijn vreselijk handige dingen!

Hebben zelfs ringen in de onderrand om vast te kunnen zetten! 

 

Helaas ben ik die kwijt geraakt, weggegeven(?) weer iets om opnieuw aanschaffen...

Zit ook geen grondzeil bij.

Bedankt voor het leuke filmpje, praktisch, visueel  onderwijs is the best! 🙏

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy,

 

Over plastic emmers met deksel?

 

Kijk es bij waar er gebouwd wordt, vaak gooien die een boel, nog goede emmers weg, effe schoonmaken/ kuizen, en klaar voor gebruik.

Ook verzorgingshuizen, cafetaria's hebben vaak grote en ook kleine emmers, die ze weg gooien - gewoon effe vragen. 

Zo kom ik ook aan mijn emmers, je helpt hen van een beetje afval af en tis gratis! recycle!! 💞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-9-2020 om 12:50, Hermanusb zei:

@JJ&A

 

Meesterslijpers is een goede zaak.

 

hier heb ik bijv ook mijn tondeuses gekocht.

toen de corona begon heb ik tegen de jongste hier gezegd maak er maar wat moois van en sindsdien ben ik niet meer bij de kapper geweest.

Wahle is het merk, en ze doen het uitstekend.

 

nu ben ik een vreselijke eikel en als ik me genomen voel dan zien ze me nooit meer terug. Kan slecht vergeven. (Wel aan familie trouwens)

 

ik betaalde 23,95 aan de kapper en na de eerste golf 31 euro.

dan voel ik me vreselijk belazerd.

 

mbt messen.

knives&tools heeft ook een enorm assortiment aan spullen.

 

Beste @Hermanusb,

Ik ben in mijn hele leven (nu 68 jaar) amper daar de kapper geweest, het heeft mij haast niets gekost, ja alleen toen in nog bij mijn ouders woonde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag @Sjuul ik heb dit even voor je opgezocht, verbeterd en toegevoegd.

Misschien een antwoord op je vraag.

 

Groet,

 @JJ&A

=======

 

Geplaatst: 11 februari 2015

  schreef @tijgertje19:

10 euro per week is nog veel sorry dat ik het zo zeg ik moet met mijn wia uitkering rondkomen van ongeveer 10 tot 15 euro in de maand (totdat het met een verzekering is afgerond) zit ik daar nog wel even aan vast helaas.

maar gaat goed komen kweek me eigen groente en fruit en maak daar weer jam van bak me eigen brood beter kan niet

=====================================================================================

 

Misschien heb je hier wat aan, ik heb nog eerst geprobeerd een snelkoppeling te plaatsen maar dat lukte steeds niet, hier dus het hele verhaal;

 

Tips voor de minima's overleven in tijd van recessie. DEZE TIPS ZIJN BEDOELT OM TE HELPEN NIET OM DE AANDACHT OP ONS ZELF TE RICHTEN.

 

Wat kleine praktijk tips,

 

Veel buiten wandelen, fietsen spaart schoenzolen uit, oefeningen doen, voor een goede doorbloeding vet verbranding, en je gaat wennen aan de kou, krijg je last van je gewrichten gebruik de oud vertrouwde rode lamp helpt vaak snel en werkt herstellend/genezend, geeft warmte zorgt voor botherstel en dichtheid, vooral vrouwen moeten heel goed zorgen voor hun gestel.

 

Anderen helpen, je bent warm binnen je krijgt misschien je natje en droogje, het brengt je op andere gedachten en je hebt voldoening gesprekken houd ze positief, dan ga je met een goed gevoel naar huis en je slaapt beter.

 

Wij besparen door niet te stoken (zorg wel voor goede kleding, plastic fles met warm water onder de kleding doen als je echt koud bent, en ventileer voldoende, steeds vocht van de ramen halen, helpt het huis droog te houden, als je je wilt gaan doezen trek ruim van tevoren extra warme kleding aan zodat je goed warm onder de does gaat, als je door en door koud bent ga je van zelf lang onder de does staan om eerst goed warm te worden dat gaat je veel water en verwarming koste, droog de does goed uit na dien zodat je minimum aan vocht in de woning krijgt, het meeste warmte verlaat het lichaam via het hooft doe een wollen muts op), geen koelkast, vriezer, magnetron.

 

Het energie bedrijf heeft het advies gegeven om in plaats van €75,- €25,- per maand te gaan betalen, dan zouden we nog geld terug krijgen, zo weinig energie verbruiken wij.

 

Gebruik de koelte buiten als koelkast, scheelt ook stroom.

 

We hebben trouwens geen tuin, om zelf dingen te verbouwen.

Vroeger waren er kiembakjes te koop, (Tip van @vheeswijk kiemen in plastiekflessen) zo kan je altijd zorgen voor verse onbespoten/zonder kunstmest groenten, je kan het water nog verreiken met mineralen en andere ingrediënten, om het nog volwaardiger te maken.

Je kan vele soorten zaden kopen/verzamelen elke soort heeft zijn eigen specifieke bouwstoffen.

Mits je zaden zorgvuldig bewaard, is het een uitstekend prep voeding, en je kan het ook nog zaaien, en zo steeds je voorraad weer aanvullen verversen.

 

Koop geen kleding die je moet strijken.

Wassen zo veel mogelijk op de hand, drogen in de centrifuge, of droog slingeren in een net, en op een dag dat je geen regen verwacht, het huis weer goed ventileren.

 

Wat blijft er dan over "platte scherm Tv" laptop, scheerapparaat om de twee drie dagen, Laptop, heel af en toe de wasmachine en stofzuiger verder rapen we regelmatig iets van de grond om het zo goed schoon te houden.

 

Misschien acht keer in het jaar een goedkoop stukje vlees, zuivel zelden, brood beleg heel af en toe, verder eten we haast elke dag de goedkoopste groenten en brood zonder beleg of boter, kook op een gaspotje met een af schroefbaar twee pits gasstelletje (grotere pot, vulling €10,00) voor twee of drie dagen de maaltijden zijn later goed met brood (brood kan je drogen dan schimmelt het niet zo gouw) te eten, hoeft niet opgewarmd te worden scheelt gas en vocht in huis, wij drinken gefilterd kraanwater, scheelt pakken Bar-Le-Duc pakken.

 

Een paar kaarsen of olielampjes als verlichting en het geeft ook nog een heel klein beetje warmte, en bovendien gezellig, denk maar bij een ouderwets thee lichtje waar de thee op staat om je lekker van binnen uit te verwarmen.

 

WC niet steeds door trekken bij elk plasje, allen een beetje spoelen , een grote boodschap eerst het meeste met een paar velletjes papier afvegen daar na met een fles water en zeep schoon maken en afdrogen.

Tegenwoordig gebruiken we baby olie maakt goed schoon en is tevens verzorgend.

WC papier aan twee kanten gebruiken, scheelt papier. (Grapje)

 

Doe je best je humor te behouden, muziek aan, wat  lekker mee zingen en dansen, wees er van bewust dat er altijd mensen zijn die het nog slechter hebben, dan ben je blij met wat je dan toch nog hebt. ** dat werkt honderd procent** 

Wij kunnen het weten we hebben er nog slechter voor gestaan, niet door eigen schuld, verschillende keren dakloos geweest, zijn er netjes door heen gekomen, en nooit iets ten koste van anderen gedaan, eerder zijn we zelf behoorlijk belazerd, je vertrouwen in mensen krijgt wel een dreun, maar dat is leerzaam, goed voor je onderscheiding vermogen, en je gevoel word ontwikkeld en kan je beschermen.

 

Met het afwassen kraan niet laten door stromen, wel eerst de borden goed aflikken😁, tanden poetsen, eerst met water in de mond poetsen, daar na een klein puntje tandenpasta en opfrissen maar vergeet vooral tong niet.

 

Roken (nooit gedaan) en drinken niet, doen geen verkwistende dingen. (heel soms een zakje kersenbonbons die snel op zijn, of een stukje rundvlees, nog niet één keer in de maand, misschien tien keer in het een jaar)

 

Voor vuilnis gebruik gratis zakje van de supermarkten, gooi ze regelmatig leeg als het droog afval is, en gebruiken het weer.

 

Bezie mensen die dakloos zijn niet altijd als personen die het aan zich zelf te danken hebben, maar wees wel op je hoede, er zijn ook mensen die proberen te overleven ten koste van een ander, dat hebben wij nooit gedaan, zodat je je zelfrespect behouden en van je zelf kan blijven houden, anders ben je nergens meer, en dom weg denken het word wel beter, en doe je best.

Je eigenwaarde, zelfvertrouwen van je zelf houden, slepen je door ongelofelijk veel dingen heen, een mens kan heel sterk zijn, en tot geweldige prestaties in staat.

 

Een mens kan dus ongelofelijk sterk zijn, maar de gezondheid heeft grenzen, blijf voldoende drinken anders taak je versuft en sta je buiten de werkelijkheid, en begin je uit te drogen dat begint in de weke delen zoals je hersenen, als je nieren het begeven is het over en sluiten.

 

Ook het gevaar van onderkoeling is een groot gevaar je went aan de kou, "je verlegt steeds grenzen" gegeven moment voel je het niet meer, en weg ben je.

 

Eet goed voordat jij of met je gezin boodschappen doet, maak een kort maar doeltreffend lijstje van wat je beslist nodig bent, dan kom je minder in verleiding luxe dingen te kopen.

 

Houd een dagboek bij wie weet kan er later een boek over worden geschreven, en kan je daar inkomsten uit verkrijgen, tevens schrijf je de dingen van je af helpt ook bij het overleven, verwerken van dingen, heb je een probleem met iemand, probeer het direct uit te spreken, dan blijf je niet tobben, helpt het niets, heb je de voldoening het geprobeerd te hebben en moet je het van je afgooien, dat lucht op en je gaat weer verder met je leven.

 

Het boek van mijn maatje zou een bestseller kunnen zijn, zo veel heeft die mee gemaakt, en het is de mooiste persoonlijkheid die ik ooit ben tegen gekomen, echt mijn maatje, man ik ben de wereld te rijk.

 

Aanvullende tips zijn welkom.

 

Er zullen genoeg mensen die hier zeker iets aan kunnen hebben, daar gaat het mij om.

 

Mhg,

J.J

Ps, verkoop regelmatig iets wat je toch niet gebruikt, bouw reserves op voor het geval er iets kapot gaat, beslist doen, onverwachte uitgaven kunnen je de schrik van je leven geven, daarom bouw reserves op het is van levens belang.

 

DEZE TIPS ZIJN BEDOELT OM TE HELPEN NIET OM DE AANDACHT OP ONS ZELF TE RICHTEN.

 

Quote

 

Mocht ik het zijn vergeten,

Met een vriendelijke groet,

JJ&A

JenA

J.J

Opbouwende tip voor verbetering zijn via de PB altijd welkom,

en word zeer gewaardeerd.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...