Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voorraad rantsoeneren WTSHTF - zin of onzin?


Zanshin

Aanbevolen berichten

When the shit hits the fan, kan ik 1 week naadloos overgaan tot het consumeren van mijn voorraad.

Na die week is mijn zuivel op en wordt het eten iets eenzijdiger.

Na 3 maanden ben ik overal doorheen.

 

Dit gegeven deed mij realiseren of het wijsheid is (of niet) om vanaf dag 1 mijn voorraad te rantsoeneren?

Wie is dat van plan en waarom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ligt volledig aan de omstandigheid. Als er een tijdelijke gevaar is (chemische brand ergens waardoor je je huis niet uit kunt of iets dergelijks) dan zou ik het niet doen. In geval van bijvoorbeeld een echte ebola dreiging waarvan je geen idee hebt hoe lang je binnen moet blijven zou ik vanaf dag 1 gaan rantsoeneren. Wel zo dat je niet gaat verzwakken natuurlijk. Maar dat kun je ook deels voorkomen door zo min mogelijk lichamelijke arbeid te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

When the shit hits the fan, kan ik 1 week naadloos overgaan tot het consumeren van mijn voorraad.

Na die week is mijn zuivel op en wordt het eten iets eenzijdiger.

Na 3 maanden ben ik overal doorheen.

 

Dit gegeven deed mij realiseren of het wijsheid is (of niet) om vanaf dag 1 mijn voorraad te rantsoeneren?

Wie is dat van plan en waarom?

 

Rantsoenering hier in huize Suze ook zodra shtf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Igv shtf:

 

De beste tactiek is dat je gewoon kunt doorgaan omdat je al zelfvoorzienend bent, de voorraad is voor nood (mislukte oogst enz)

Daarna komt zo snel mogenlijk zelfvoorzienend worden, interen op je voorraad is zonde, echt lange termijn wordt al zeer twijfelachtig.

Daarna komt je voorraad moeten opeten omdat je geen alternatief hebt.

 

Die laatste optie is namelijk slechts uitstel.

Of iemand zal je moeten redden, of je houdt het domweg slechts iets langer vol dan de rest.....

 

Dus advies: direct maximaal rantsoeneren met zo min mogelijk effect op je fysieke en mentale gezondheid, wat natuurlijk weer van de situatie kan afhangen (zit je op een eiland zonder enig gevaar, of moet je vanaf de eerste dag fysiek voor je leven vechten in de stad)

 

Prep ze,

K a n s

 

 

( sorrie :( )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

Deels met de voorgaande eens Als het een shtf van een overzichtelijke tijd is zou ik niet rantsoeneren..

Mocht het echter zo zijn dat er voorlopig geen einde in zicht is, zou ik ook niet rantsoeneren maar vanaf de derde week aktief naar ander bronnen gaan zoeken voordat de voorraden van 2 maanden op zijn.

Waarom pas na de derde week?

In de eerste week zal iedereen nog wel wat voorraad in huis hebben, de tweede week wordt het wat paniekerig en iedereen gaat zoeken niet de ideale omstandigheid om naar voedsel te zoeken., De derde week vallen de meeste slachtoffers door zwakte en ziekte, depressie en brandstof tekort .

Ik zou 3 weken gewoon goed gegeten en gedronken hebben en nog steeds in topconditie zijn, Ook het brandstof probleem zou zich nog niet gemeld hebben,omdat ik er geen gebruik van gemaakt hebt.

Het niet rantsoeneren heeft een voordeel dat je fitter dan de rest blijft, dus meer overlevingskans. Als het langer dan 1 maand zou duren gaat je voorraad ook met rantsoenering eens op met als nadeel je niet zo fit meer bent, en daardoor ook minder actief naar andere bronnen kan zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor mij is het afhankelijk van de shtf, ga ik ervan uit dat het een langdurig iets is wat zonder waarschuwing voor die tijd dan ga ik in eerste instantie net als elke schaap zo snel mogelijk naar de winkel en zoveel mogelijk inkopen en ook per direct over op rantsoeneren.

Valt de stroom uit dan wordt natuurlijk alles wat bederfelijk is zo snel mogelijk opgemaakt of bereid. Alles andere wordt gerantsoeneerd en de Bug In gaat van start.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn van plan om zo lang mogelijk onze normale levensstandaard aan te houden. Dat lukt maar beperkt in de tijd. Anderzijds kunnen we onmiddellijk proberen een paar maatregelen te nemen :

- bijkopen van voedsel

- verbouwen van voedsel

- nieuwe bronnen zoeken

 

Dat zal ons aardig lukken. De eerste paar maanden kunnen we onze levensstandaard aardig in stand houden. Daarna moeten we naar andere manieren zoeken om 'ons probleem' op te lossen. Ik verwacht ook niet dat er geen voedsel meer zal zijn maar wel dat het duur zal zijn, over niet in de winkels raakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als direct duidelijk is dat er een langdurige shtf zal zijn, met beperkte hoeveelheid aanvulling van voedsel en water is rantsoenering een goede optie. Geheel afhankelijk van de situatie. Moet er veel fysieke arbeid plaatsvinden dan heeft rantsoenering niet heel veel zin. Lig je 3 weken in een bunker te schuilen, dan is rantsoenering een goede optie.

Alles is geheel afhankelijk van de vooruitzichten. Bij een bug-in is rantsoenering een goede optie. Bij een bug-out lijkt rantsoenering me niet zo zinvol....daarom zijn die BOBs wel leuk met al die messen, bijlen, zaklampen en andere gadgets.....maar vergeet niet dat je ook eten mee moet nemen die je voldoende kcals geeft....anders strand na één dagje tippelen......

 

Verder vooraf zo goed mogelijk je moestuin op orde hebben en goede maatjes zijn met de boeren in je buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik denk dat je het beste calorieën kunt tellen. Je hoeft dan niet direct aan de geelhonger, want je moet ook fit blijven. :cool:Zorg ervoor dat je je lichaam een beetje kent.:cool: De één heeft aan 1500 calorieën genoeg of zelfs iets minder, maar een ander heeft meer nodig. Het ligt ook eraan hoe actief je bent, dus hoeveel je verbrand.

 

Dit kun je allemaal testen voor de SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het beste calorieën kunt tellen. Je hoeft dan niet direct aan de geelhonger, want je moet ook fit blijven. :cool:Zorg ervoor dat je je lichaam een beetje kent.:cool: De één heeft aan 1500 calorieën genoeg of zelfs iets minder, maar een ander heeft meer nodig. Het ligt ook eraan hoe actief je bent, dus hoeveel je verbrand.

 

Dit kun je allemaal testen voor de SHTF.

calorieën verschilt nogal van voedingswaarde , lijkt me niet de beste methode

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan ook rantsoeneren. Ik denk alleen dat mensen onderschatten wat je allemaal nog op een "lege maag" kunt doen.

Ik ben aan het afvallen met het "vasten dieet" (5:2 dieet). Ik eet ongeveer 5 dagen in de week "normaal". En ongeveer 2 dagen in de week eet ik 1/3 van wat ik "normaal" eet. Ik heb al in een eerder draadje http://preppers.nl/forum/threads/9023-Vasten-en-preppen/page5?highlight=vasten.

aangegeven dat er een boekje te koop is over dit dieet. In het boekje worden ook onderzoeken beschreven waarin wordt ontdekt dat mensen en dieren beter gaan functioneren op het moment dat er momenten van schaarste zijn.

Mijn schoonmoeder van rond de 80 vertelde mij laatst dat "iedereen in haar omgeving na de oorlog broodmager was, maar kern gezond".

De boodschap lijkt te zijn "eet minder blijf gezonder".

 

Michael Mosley heeft er ook een documentaire over gemaakt deze is nog steeds te zien (http://www.dailymotion.com/video/x18a1b6_michael-mosley-eat-fast-live-longer_lifestyle).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt.

Het gaat er ook om, minder te eten. Niet eten is inderdaad dodelijk.

 

Mee eens, mijn Bourgondische levensstijl kost me zeker 5-10 jaar van mijn leven. Maar ik rook en drink niet en geen drugs, dus als ik geen grote gebreken krijg en er 75-80 jaar mee kan worden dan teken ik vandaag nog.

 

Mijn moeder is van niet lang na de oorlog en ze was broodmager (armoede na de oorlog). Daarom werd ze naar een boerderij in Friesland gestuurd om aan te sterken voor een paar maanden. Echt gezond is dat ook niet dus.:eek: Ik denk dat je zeker niet te dik moet worden en op leeftijd een klein buikje kan ook geen kwaad. Verder verschilt het per persoon, ok qua bouw, leeftijd, werking organen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houden jullie er nog rekening mee dat rantsoeneren nog een doel kan dienen, namelijk niet aan je omgeving laten merken dat je eten zat hebt. Als iederen in je omgeving flink aan het afvallen is omdat er niks te eten is en jij loopt nog steeds met een goed gevulde maag en bijbehorend uiterlijk rond wordt al snel duidelijk dat er iets niet helemaal klopt en zou men wel een kunnen komen kijken hoe je dat voor elkaar krijgt.

 

Om die reden alleen al wil ik rantsoeneren. Het miniale eten wat nodig is om goed te kunnen functioneren maar daarbij een beetje gewichtsverlies is alleen maar meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het ligt natuurlijk aan de shtf situatie. bij langere shtf ( half jaar tot 1 jaar) zullen wij een beetje rantsoeneren. Ook zullen wij 's middags de warme maaltijd gebruiken ipv 's avonds. De stress die je kunt hebben bij zo'n shtf situatie zal ook veel energie vreten. Fit blijven en afleiding vind ik dan belangrijk.

Bij langer dan een jaar wel rantsoeneren en daarnaast ben je afhankelijk van je oogst en wat de natuur je biedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zanshin,ga nu na de toko en Koop een paar blikken melk in poeder vorm.je kun gelijk ook boter in blij kopen nu je daar Ben.en met die melk kun je nu ook yogurt en verse kaas maken.

Als je in een bug inn ,thuis blijf en weinig arbeid verichten kun je op 1500 cal per dag leven.maar bij hard werk zal je juist meer moeten eten.

Je kun ook probieren om ieder 3 manden, je voedstel vooraaden te verdubbel.ik denk dat 3 manden een goed begin is, maar je zul ook long term vooraaden kunnen aan leren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...