Ga naar inhoud
GENEGEERD

Minder cash, wel zo veilig

Lion
 Share

Recommended Posts

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft vandaag voor het eerst een contactloze pinbetaling gedaan. Opstelten trapt daarmee de Week van de Veiligheid af. Het thema van de campagne is: Minder cash, wel zo veilig.

Is dit een eerste opzetje op den duur contant geld te verbieden?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Niet een eerste opzetje, een klein stapje in een proces dat al heel lang bezig is. Er zitten goede kanten aan, en slechte. Voor mij zolang het informatiebeheer belabbert beveiligd is en er databases worden aangelegd over wat je koopt, waar en wanneer, voornamelijk slechte. Tuurlijk is het veiliger als je niet gerold kan worden, want er zit geen cash in je portomonnee. Aan de andere kant, sta je misschien nu eerder met een mes in je rug bij een betaalautomaat.

Ik pin m'n normale boodschappen. Haal ik veel van hetzelfde als preps of doe ik een aankoop die ongewoon is (duur horloge of zo) dan betaal ik met cash. Toen ik nog rookte (ben bezig m'n laatste pakje op te maken) betaalde ik m'n sigaretten ook met cash. Ik vind niet dat m'n zorgverzekering hoeft te weten dat ik sigaretten koop en hoeveel. Nu doen ze daar niets mee maar dat gaat wel komen.

Link naar reactie

Hele agrarische sector zal tegen zijn, daar gaat nogal wat contant geld om, want meteen contant afrekenen bij levering is daar gebruikelijk. In de paardensport vaak idem. Hoefsmid, fysio, tandarts weten dat als ze bij het verlaten van het erf geen geld hebben de kans dat het later komt klein is. Klant belt dan volgende keer gewoon een nieuwe. Die mensen gaan echt niet massaal aan de pin, die dingen zijn nl ook niet gratis.

Link naar reactie

Dat wilde Noorwegen helemaal niet, een bank was erover aan het mijmeren. Hoax.

NB: degene die het linkje op dit forum dumpte had de inhoud ervan kennelijk niet goed gelezen en vroegtijdig conclusies getrokken. Ik kreeg althans dit vermoeden.

Oeps, ik heb het inderdaad niet gecheckt. Hoax dus. Effe checken. Want nu twijfel ik aan mezelf.

Nee, toch geen hoax, genoeg berichten over geld afschaffen in Noorwegen. Je mag het mijmeren noemen hoor. Ik noem het het nieuwsbericht waar we het toen over hadden

http://daskapital.nl/2014/07/is_pinnen_beter_dan_contant_be.html

Link naar reactie

Oeps, ik heb het inderdaad niet gecheckt. Hoax dus. Effe checken. Want nu twijfel ik aan mezelf.

Nee, toch geen hoax, genoeg berichten over geld afschaffen in Noorwegen. Je mag het mijmeren noemen hoor. Ik noem het het nieuwsbericht waar we het toen over hadden

http://daskapital.nl/2014/07/is_pinnen_beter_dan_contant_be.html

Toch wel. Een organisatie stelde het voor, en dat berichtje is een eigen leven gaan leiden. De Noorse overheid, toch degene die hier over gaat, heeft geen stelling ingenomen.

Zie ook http://preppers.nl/forum/threads/10399-Noorwegen-wil-contant-geld-verbannen!?highlight=Noorwegen Vandaar dat ik er zo hardnekkig voor pleit de nieuwsgaring en waarheidsduiding zuiver te houden. Want berichtjes zonder waarde gaan kennelijk een eigen leven leiden, ze zetten zich als waarheid vast in je geheugen.

Link naar reactie

Toch wel. Een organisatie stelde het voor, en dat berichtje is een eigen leven gaan leiden. De Noorse overheid, toch degene die hier over gaat, heeft geen stelling ingenomen.

Zie ook http://preppers.nl/forum/threads/10399-Noorwegen-wil-contant-geld-verbannen!?highlight=Noorwegen Vandaar dat ik er zo hardnekkig voor pleit de nieuwsgaring en waarheidsduiding zuiver te houden. Want berichtjes zonder waarde gaan kennelijk een eigen leven leiden, ze zetten zich als waarheid vast in je geheugen.

Je hebt gelijk. Sjee. Was ik even in de war geraakt zeg. Thanks voor het wijzen op dit misverstand.
Link naar reactie

Nou ik vind het persoonlijk toch een behoorlijk verschil, of een land contant geld wil verbieden (zoals gesuggereerd werd), of dat een of andere bank ofzo de wens uitspreekt dat contant geld zo veel mogelijk verdwijnt...
En hoe noem je het dan als de Minister van Veiligheid en Justitie de campagne leidt van de Nederlandse vereniging van Banken...is het dan een land, of de banken die dit aanmoedigen/willen verbieden?
Link naar reactie

Dat ligt er mijns inziens aan namens wie/wat hij spreekt

Tja, dat vind ik niet duidelijk.

http://www.nvb.nl/nieuws/2013/2249/betalen-met-pin-beter-voor-veiligheid.html

Opstelten neemt het stokje over van twintig burgemeesters Nederland, die hun munten en biljetten de afgelopen maanden voor een week hebben ingeleverd. “Ik sluit mij in de Week van de Veiligheid graag bij hen aan. In deze week willen we iedereen bewust maken van zijn eigen rol en verantwoordelijkheden als het gaat om veiligheid. De ervaring leert dat in de donkere wintermaanden de criminaliteit en de kans op overvallen stijgt. Door meer te pinnen neemt het gebruik van contant geld verder af, waardoor de veiligheid voor iedereen toeneemt”, aldus de minister van Veiligheid en Justitie.

De Zaterdag zonder contanten is onderdeel van de landelijke campagne Pinnen, ja graag, die de sterke voorkeur van ondernemers en banken voor betalingen met pin, ook bij kleine bedragen, onderstreept. Allereerst ter bevordering van de veiligheid, minder contant geld maakt winkeliers minder aantrekkelijk als doelwit voor overvallen. Maar ook vanwege de snelheid en het gemak van pintransacties. Voor ondernemers is het bovendien goedkoper als klanten kiezen voor pinnen. De nieuwe pincampagne is een initiatief van Betaalvereniging Nederland, de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, banken, koepelorganisaties, Maestro en VPAY.
Link naar reactie

Even voor de zekerheid, want volgens mij was ik wat onduidelijk met mijn bericht, ik doelde op dat bericht over Noorwegen dat toen toch echt verkeerd geïnterpreteerd/gebracht was.
Los van dat Noorse bericht...speelt dit nu ook hier...en ook nu weer, ben ik wat verward.

Je hoeft het niet op te lossen voor me hoor...ik probeerde ook duidelijk te maken hoe makkelijk het is te verwarren met dit soort berichtgeving.

Het is namelijk verwarrend als er twee campagnes door elkaar gehusseld worden.

Voor mij is vooral duidelijk (pfew,gelukkig) dat ik Opstelten niet vertrouw, de staat ook niet, en banken ook niet. Dus ik blijf bij cash.

Link naar reactie

Even voor de zekerheid, want volgens mij was ik wat onduidelijk met mijn bericht, ik doelde op dat bericht over Noorwegen dat toen toch echt verkeerd geïnterpreteerd/gebracht was.

Dat lijkt mij ook. Een bank filosofeert er wat op los en ineens verschijnt op dit forum een topic met als titel 'Noorwegen wil contant geld verbannen!' Alsof het al geregeld is en het land het zou willen.

Link naar reactie

Ik was vorige week op de Euromast.

Daar nemen ze géén contant geld meer aan, je kan daar alleen nog maar pinnen:mad:

Mijn rijbewijs heb ik voor een tijdje geleden moeten verlengen. (ik had nog een old-school papiertje) Ik zei dat ik ik graag contant wilde betalen, maar tot mijn verbazing werd ik enigszins gedwongen om te pinnen. Het bleek dat heel veel gemeentehuizen liever geen contant geld meer aannemen.

Aan de ene kant kan ik het van een gemeentehuis wel begrijpen, (want veel ambtenaren kunnen niet met geld omgaan :p) maar ik vond het hoogst opmerkelijk

Link naar reactie

Mijn rijbewijs heb ik voor een tijdje geleden moeten verlengen. (ik had nog een old-school papiertje) Ik zei dat ik ik graag contant wilde betalen, maar tot mijn verbazing werd ik enigszins gedwongen om te pinnen. Het bleek dat heel veel gemeentehuizen liever geen contant geld meer aannemen.

Aan de ene kant kan ik het van een gemeentehuis wel begrijpen, (want veel ambtenaren kunnen niet met geld omgaan :p) maar ik vond het hoogst opmerkelijk

Des te opmerkelijker daar er prima oplossingen zijn om de klant wel met cash te laten betalen maar het personeel niet met cash in aanraking te laten komen.

Stond laatst in een frietkot(belgie), en zag daar de oplossing. Kassa aan de ene kant, geldinnameapparaat aan de andere kant van de toonbank.

Je stopt eenvoudig je briefpapier en/of muntgeld in het apparaat, en het apparaat rekent dus af en geeft wisselgeld terug. De bestelling wordt daarna op een papiertje bij de frituurbakken uitgeprint en je bestelling wordt klaargemaakt.

Geen rekenfouten meer met wisselen en afrekenen. weinig mogelijkheden tot fraude, zowel voor het personeel als voor de uitbater, geld gelijk in een overvalbestendige kluis met tijdslot, kortom de juiste oplossing om en anoniem te kunnen betalen en de risico's van contant geld tot een minimum te beperken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...