Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Prepper aan zet - De economische crisis van Europa

Cyberbeer
 Share

Recommended Posts

Zoals iedereen weet, zit Europa in zwaar weer op economisch en financieel gebied. Verkeerde beleidsvorming en het niet adequaat handelen en reageren vanuit de politiek evenals het bankenstelsel , hebben er niet aan bijgedragen dat de schuldencrisis is opgelost. Daarnaast is de vraag of de schuldencrisis überhaupt wel kan worden opgelost.

Wat moet er volgens jou gebeuren om Europa weer helemaal economisch en financieel gezond te krijgen? Weet jij de oplossing?

De-euro.jpg.2c532b0b824da9ba22a1b3205a71134e.jpg

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Dick Berts

Europa is te vergelijken met een terminale patient die alle ziektes uit een 12 delige medische encyclopedie tegelijk heeft. De enige oplossing is hopen op een spoedige, milde dood en vertrouwen op reincarnatie.

Link naar reactie

Europa is te vergelijken met een terminale patient die alle ziektes uit een 12 delige medische encyclopedie tegelijk heeft. De enige oplossing is hopen op een spoedige, milde dood en vertrouwen op reincarnatie.

Een andere optie is dat we uiteindelijk de kanker kunnen stoppen maar dat we zwaar gehandicapt verder zullen moeten met ons leven. Mensen komen tot hun meest opmerkelijke prestaties op het moment dat ze de dood recht in de ogen kijken, het probleem is simpelweg dat we het nog te goed hebben om daadwerkelijk wakker te worden.

Ik denk niet dat de patient gaat overlijden, ik denk wel dat we minstens de helft van onze welvaart verloren zullen zien gaan.

Ach... was het leven echt zoveel beter toen we alles hadden wat ons hartje begeerde? Mijns inziens werden we daar ook niet gelukkiger van.

Link naar reactie

Gast Dick Berts

@ Thexder. In onze samenleving doet zich een steeds extremistischer vormen aannemende tweedeling voor. Zit je aan de goede kant, dan is het inleveren van de helft van je welvaart geen probleem. Maar voor het groeiende leger flexwerkers met een afgedwongen part-time contract, dat slechts een fractie van het minimumloon oplevert, is het al aardig benauwd aan het worden. We hebben dat niet door, omdat deze vrijwel rechteloze categorie moet opzitten en pootjes geven. Een verkeerd woord en ze liggen eruit. Maar onderhuids broeit er wat. En behoorlijk ook.

Link naar reactie

@ Thexder. In onze samenleving doet zich een steeds extremistischer vormen aannemende tweedeling voor. Zit je aan de goede kant, dan is het inleveren van de helft van je welvaart geen probleem. Maar voor het groeiende leger flexwerkers met een afgedwongen part-time contract, dat slechts een fractie van het minimumloon oplevert, is het al aardig benauwd aan het worden. We hebben dat niet door, omdat deze vrijwel rechteloze categorie moet opzitten en pootjes geven. Een verkeerd woord en ze liggen eruit. Maar onderhuids broeit er wat. En behoorlijk ook.

Tweedeling is inderdaad aan het toenemen een zeer kwalijke ontwikkeling, een maatschappij kent het hoogste welvaartsniveau als de verschillen tussen arm en rijk niet al te groot zijn.

Toch is de tweedeling niet te stoppen, ons economische model zorgt er namelijk voor dat ze alleen maar verder kan toenemen. Wie geld heeft kan heel gemakkelijk nog meer geld maken en wie niets heeft zal ook vrijwel nooit iets krijgen.

Dit probleem gaan wij op lokaal niveau ook niet oplossen, feitelijk zullen we er naar moet streven om wereldwijd de welvaart op een acceptabel niveau te brengen en dat zal ten koste gaan van ons ongekend hoge niveau.

Link naar reactie

Volgens mij is het niet zo moeilijk alleen willen we het niet.

Gewoon allemaal minder luxe accepteren, harder willen werken, de absurde rijkdom uitbannen, minder overheid, en dan nog wat zaken.

Volgens mij kan het per direct als we zouden willen?

Link naar reactie

Volgens mij is het niet zo moeilijk alleen willen we het niet.

Gewoon allemaal minder luxe accepteren, harder willen werken, de absurde rijkdom uitbannen, minder overheid, en dan nog wat zaken.

Volgens mij kan het per direct als we zouden willen?

Waarom harder werken als we gewoon een wetje kunnen maken? /sarcasm

Link naar reactie

Ik zou het echt niet weten maar wanneer welvaart, welzijn zou zijn zou het misschien kunnen veranderen. Gewoon een idee hoor.

Link naar reactie

• Admin

Er zou een mentaliteits verandering moeten plaatsen vinden. Dit kan waarschijnlijk alleen plaatsvinden als we de patient laten doodgaan en dan met ze allen weer gaan opbouwen. Ben alleen weer bang dat dit proces zich toch weer gaat herhalen en we over 30 jaar nog niks geleerd hebben.

Link naar reactie

Het huidige financiële systeem is er uitsluitend op gericht om de geldstroom naar de elite van de wereld te dirigeren zodat ze dit kunnen gebruiken om dit geld om te zetten in bezittingen die hun macht en uitbuiting over de bevolking alleen maar versterken. Denk hier in het bijzonder aan de behoeftes van de mens zoals energie, voedsel, gezondheidszorg etc etc.

De enige die in de positie zitten om dit te doorbreken zijn de politici, maar deze zijn - ogenschijnlijk onzichtbaar voor velen - in dienst van dezelfde elite of buitengewoon incompetent. Duidelijk is voor eenieder dat ze absoluut niet meer in dienst staan van het volk. En hier zit wat mij betreft dus de bottleneck. Want in ons huidige (democratisch) systeem zou dit dus de groep mensen moeten zijn die het proces gaat corrigeren.

Wat naar mijn mening zou moeten worden gedaan door de politici is sowieso het verbieden van elk hefboomeffect om een zo hoog mogelijk winst te behalen. Handel moet weer terug gaan naar de absolute onderliggende waarde en niet gedaan worden met contracten die een veelvoud hiervan vertegenwoordigen. Vergeet niet dat bij zo'n contract altijd een winner en een verliezer is. Opties, futures en CDS dienen derhalve te worden verwijderd uit het systeem. Dit zorgt er in ieder geval voor dat de bevolking niet meer wordt blootgesteld aan een geld tsunami, maar slechts bij een worst case scenario een stormvloed.

Ten tweede moeten de banken weer terug gaan naar hun oorspronkelijke doel, namelijk het zijn van een tussenpersoon tussen de persoon met geld en de persoon die geld nodig heeft. De bank krijgt uitsluitend een provisie voor het toetsen van de kredietwaardigheid van de persoon die geld nodig heeft en voor de verrichte administratieve handelingen om dit vast te legen. Het dus meerdere malen uitlenen van spaargeld (fractioneel bankieren) dient derhalve te worden verboden. Alle winsten die de banken maken dienen ten laste te gaan van het eigen vermogen totdat de bank een 100% dekking heeft bereikt van alle uitstaande schulden. (Spaargeld + EV Bank >= Uitstaande Schuld). Een onderscheid naar particuliere bank en zakelijke bank zie ik niet als noodzakelijk met bovenstaande in acht te nemen. Het houdt wel in dat aandeelhouders aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid deze eeuw geen dividend meer krijgen. So be it ....

Ten derde zal men de geldstroom moeten ombuigen. De elite heeft jaren - zo niet eeuwen - het geld van de samenleving middels renteheffing door fractioneel banking gratis in de schoot geworpen gekregen. Zie het maar als een trechter, waarbij ons totale beschikbare geld in de trechter zit en de rente betaling aan de onderkant uit het systeem verdwijnen. Dit systeem loopt op den duur volledig vast omdat de rente over de nog uitstaande schuld groter is dan dat er aan beschikbaar geld in de trechter aanwezig is. Dit houdt dus in dat dit gratis geld weer terug moet keren in de trechter. De enige manier om dit te bewerkstelligen is om gestaffeld vermogensbelasting te heffen, waarbij een nominale vrije voet van bijvoorbeeld 1 miljoen euro (jaarlijks geïndexeerd met het - niet gemanipuleerde - inflatiecijfer) zou kunnen gelden. Degene die op een eerlijke wijze meer dan een miljoen hebben verdiend worden hier wel benadeeld, maar zullen moeten inzien dat met het huidige systeem ze uiteindelijk alles waren kwijtgeraakt.

Zodra dit geld weer terugkomt in het systeem en bovenstaande maatregelen worden geïmplementeerd krijg je uiteindelijk weer een stabiel geldstroom gebaseerd op het BESCHIKBARE geld in omloop en niet meer op geld dat voor het grootste deel gecreëerd is door fractioneel te bankieren en te gokken met hefboomeffecten en CDS.

Dit staat los van het feit dat naar mijn bescheiden mening sommige mensen van mij voor een financieel tribunaal mogen worden voorgeleid en volledig mogen worden kaalgeplukt en de rest van hun leven in een cel mogen doorbrengen.

Wellicht dat bovenstaande niet uitputtend genoeg is, omdat we in principe niet alle ins-and-outs kennen, maar denk dat we in ieder geval een stap in de goede richting zetten hiermee.

gr. Tymy

Link naar reactie

Tymy je toont meer hersens en ik heb direct al veel meer vertrouwen in jouw plan dan die - sorry hoor, kan me niet meer inhouden - dan die gladgeschoren veels te vette de Jager....dat is werkelijk zo'n sukkel dat hij waarschijnlijk nimmer heeft doorgehad dat experts hem influisterden dat die ESM een dom idee was/is....teveel vet aan de binnenkant van zijn trommelvliezen en je stropdas te strak...tsja, dan komen de geluidstrillingen niet door en je krijgt geen bloed naar je hoofd. Zo, nogmaals sorry, dat is eruit. Tymy 4 Financiele Zaken!!!!

Link naar reactie

Eerlijk zijn tegen mensen, welvaart moet fors terug....waanzinnige systeem van uitkeringen is dodelijk voor de economie, zeg ik al 30 jaar....geef ECHTE zielepoten 20% meer.....flikker de simulanten en de mensen die best kunnen werken(80% ?)eruit....gaan ze niet doen.....men kiest voor....and we will all go down together....op nationaal en Europees niveau....niet meer te stoppen....

Link naar reactie

Het huidige financiële systeem is er uitsluitend op gericht om de geldstroom naar de elite van de wereld te dirigeren zodat ze dit kunnen gebruiken om dit geld om te zetten in bezittingen die hun macht en uitbuiting over de bevolking alleen maar versterken.

...

De enige die in de positie zitten om dit te doorbreken zijn de politici, maar deze zijn - ogenschijnlijk onzichtbaar voor velen - in dienst van dezelfde elite of buitengewoon incompetent. Duidelijk is voor eenieder dat ze absoluut niet meer in dienst staan van het volk. En hier zit wat mij betreft dus de bottleneck. Want in ons huidige (democratisch) systeem zou dit dus de groep mensen moeten zijn die het proces gaat corrigeren.

Goed gezien.

Maar vervolgens ga je dingen opnoemen die er op duiden dat je het huidige wilt handhaven.

Zolang er een geweldsmonopolie bestaat zo lang zal ook de uitbuiting doorgaan.

Neem het geweldsmonopolie weg, en de uitbuiting stopt bijna onmiddelijk.

Link naar reactie

Weer ter illustratie....ik ken ongeveer 10 uitkeringstrekkers....hebben het allemaal prima geregeld...lachen zich kapot, over het algemeen zijn het vrij assertieve berekenende mensen...ze kunnen allemaal werken , maar hoeven het niet....dat is de realiteit....

En dus zijn alle uitkeringstrekkers zeker vast zo. Heb je jarenlang gewerkt en wordt je bij een reorganisatie op straat gedonderd dan word je door mensen in je omgeving (die ik probeer zoveel mogelijk te mijden) als vieze parasiet die te bedonderd is om te werken weggezet. En ondanks het vele solliciteren niet uitgenodigd wordt voor een gesprek vanwege te hoge leeftijd op je CV!

Een van de voor mij meest waarschijnlijke scenario's waarom ik prep is dat de VVD degenen die nog wel het geluk hebben om een baan te hebben zodanig opzet tegen werklozen als dat ze alle uitkeringen flink kunnen inkorten of zelfs geheel kunnen afschaffen. Die werkenden kunnen dan lekker door hun bazen worden opgejaagd om dubbel werk te verrichten zonder loonsverhoging (of zelfs voor salarisvermindering) want anders worden ze op staande voet eruit geknikkerd (want ontslagrecht wordt natuurlijk ook "geflexibiliseerd") onder het VVD huismotto "wie niet werkt die zal niet eten". De echte achterban van de VVD, de miljonairs hebben dan dubbel geluk, ze betalen minder belasting en ze hebben een slaafse "workforce" die kwijlend voor een minimaal salaris de benen voor hen uit de lijf rennen en afgeven op hen die het minder goed getroffen hebben dan hen uit angst dat ze zelf daar ook bij gaan behoren. In directiekamers lachen ze zich helemaal suf bij dat vooruitzicht. Geen wonder ook dat VVD'ers als Zalm (die ons de onzalige euro verkocht voor een veel te hoge prijs) en Rutte altijd zo lopen te schateren van het lachen.

Ik heb in zo'n situatie dan wel nog te eten, voor een jaar of zo. Blijven alleen de vaste lasten over, die moet ik dan met hand en spandiensten zien op te brengen (post rondbrengen voor 6 euro per uur of zo).

En als alles daarna op is dan ga ik wel uit stelen om aan eten te komen. Kan de VVD mooi voor meer Law & Order pleiten en Corrections Corporation of America inschakelen om mij op te sluiten in een van hun gevangenisfabrieken om daar slavenarbeid te verrichten voor de grote bedrijven (dit is in de VS gangbare praktijk inmiddels en ook in het Verenigd Koninkrijk, waar CCA gevangenisfabrieken runt). Maar dan heb ik wel te eten en een dak boven het hoofd.

Daarom ben ik helemaal niet rouwig als dit inhalige geldsysteem in elkaar zou pleuren. Dan krijgen we hopelijk weer een maatschappij waarin mensen belangrijker zijn dan centen, ipv. andersom.

Link naar reactie

En dus zijn alle uitkeringstrekkers zeker vast zo. Heb je jarenlang gewerkt en wordt je bij een reorganisatie op straat gedonderd dan word je door mensen in je omgeving (die ik probeer zoveel mogelijk te mijden) als vieze parasiet die te bedonderd is om te werken weggezet. En ondanks het vele solliciteren niet uitgenodigd wordt voor een gesprek vanwege te hoge leeftijd op je CV!

Een van de voor mij meest waarschijnlijke scenario's waarom ik prep is dat de VVD degenen die nog wel het geluk hebben om een baan te hebben zodanig opzet tegen werklozen als dat ze alle uitkeringen flink kunnen inkorten of zelfs geheel kunnen afschaffen. Die werkenden kunnen dan lekker door hun bazen worden opgejaagd om dubbel werk te verrichten zonder loonsverhoging (of zelfs voor salarisvermindering) want anders worden ze op staande voet eruit geknikkerd (want ontslagrecht wordt natuurlijk ook "geflexibiliseerd") onder het VVD huismotto "wie niet werkt die zal niet eten". De echte achterban van de VVD, de miljonairs hebben dan dubbel geluk, ze betalen minder belasting en ze hebben een slaafse "workforce" die kwijlend voor een minimaal salaris de benen voor hen uit de lijf rennen en afgeven op hen die het minder goed getroffen hebben dan hen uit angst dat ze zelf daar ook bij gaan behoren. In directiekamers lachen ze zich helemaal suf bij dat vooruitzicht. Geen wonder ook dat VVD'ers als Zalm (die ons de onzalige euro verkocht voor een veel te hoge prijs) en Rutte altijd zo lopen te schateren van het lachen.

Ik heb in zo'n situatie dan wel nog te eten, voor een jaar of zo. Blijven alleen de vaste lasten over, die moet ik dan met hand en spandiensten zien op te brengen (post rondbrengen voor 6 euro per uur of zo).

En als alles daarna op is dan ga ik wel uit stelen om aan eten te komen. Kan de VVD mooi voor meer Law & Order pleiten en Corrections Corporation of America inschakelen om mij op te sluiten in een van hun gevangenisfabrieken om daar slavenarbeid te verrichten voor de grote bedrijven (dit is in de VS gangbare praktijk inmiddels en ook in het Verenigd Koninkrijk, waar CCA gevangenisfabrieken runt). Maar dan heb ik wel te eten en een dak boven het hoofd.

Daarom ben ik helemaal niet rouwig als dit inhalige geldsysteem in elkaar zou pleuren. Dan krijgen we hopelijk weer een maatschappij waarin mensen belangrijker zijn dan centen, ipv. andersom.

Jullie hebben beiden wel een punt. Ik denk echter dat het sociale stelsel in Nederland fors versoberd zal moeten worden. In Nederland werken 7,1 miljoen mensen in vol- en deeltijd banen. De totale bevolking bedraagt 16,7 miljoen mensen. Dat betekent dat er 9,6 miljoen mensen zijn die niet werken maar die wel op enige manier geld krijgen via sociale instellingen. Voor kinderen is er kinderbijslag, voor ouderen is er AOW + pensioen, voor mensen zonder werk zijn er de bijstand / uitkeringen. Voor studenten is er subsidie en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het blijkt nu echter dat er momenteel nog maar iets meer dan 2 arbeiders zijn op 1 gepensioneerde. De helft van mensen boven de 55 werkt niet meer maar leeft gemiddeld wel tot een jaar of 80 a 85. Veel mensen vinden dat ze desondanks recht hebben op een goed pensioen, er is immers zo'n jaar of 30 a 35 voor gewerkt menen ze.

Dat is helaas grote flauwekul. Om een periode van 30 jaar pensioen te krijgen, had je grofweg de helft van je salaris aan je pensioen moeten besteden wanneer je 30 jaar gewerkt hebt.(Immers.. je werkt dan voor een totale periode van 60 jaar.. dus de helft nu en de helft voor later) Voor de meeste mensen geldt dat ze niet eens bij die 50% in de buurt komen. Sterker nog, de meeste mensen dragen zo rond de 25 a 33% af.. de rest moet dus of verdiend worden door forse beleggingswinsten of door nieuwe arbeidskrachten die net beginnen op de arbeidsmarkt.

Oftewel.. het stelsel in Nederland werkt perfect bij bevolkingsgroei maar stort ineen bij afnemende bevolkingsgroei. Het is dus een groot Ponzi (piramide) spel.

Link naar reactie

Accoord maar je kan niet zo maar mensen brodeloos maken terwijl anderen 10 Ferrari's voor de deur hebben staan en als grootste keuze in hun leven hebben welke ze vandaag eens zouden moeten rijden. Dat is equivalent aan Marie Antoinette die zegt "laten ze taart eten" toen ze hoorde dat de bevolking van Parijs geen brood had om te eten. Nou is het Nederlandse volk niet zo revolutionair ingesteld maar de ervaring leert dat ze daarin wel meegaan als er in het buitenland revoluties uitbreken (bijv. de Bataafse Opstand die volgde op de Amerikaanse Revolutie en de Franse Revolutie). Als het eerste schaap over de dam is dan volgen er velen.

Men moet mensen faire keuzes bieden waarmee ze hun leven kunnen verbeteren en niet zeggen "krepeer maar" door alle regels zodanig te wijzigen dat je niet vooruit kan komen omdat je niet aan het perfecte plaatje voldoet (jonger dan 30, dynamisch, universiteitsbul en 10 jaar ervaring) en dan maar te hameren op "eigen verantwoordelijkheid" terwijl alle deuren gesloten blijven.

Link naar reactie

Accoord maar je kan niet zo maar mensen brodeloos maken terwijl anderen 10 Ferrari's voor de deur hebben staan en als grootste keuze in hun leven hebben welke ze vandaag eens zouden moeten rijden. Dat is equivalent aan Marie Antoinette die zegt "laten ze taart eten" toen ze hoorde dat de bevolking van Parijs geen brood had om te eten. Nou is het Nederlandse volk niet zo revolutionair ingesteld maar de ervaring leert dat ze daarin wel meegaan als er in het buitenland revoluties uitbreken (bijv. de Bataafse Opstand die volgde op de Amerikaanse Revolutie en de Franse Revolutie). Als het eerste schaap over de dam is dan volgen er velen.

Men moet mensen faire keuzes bieden waarmee ze hun leven kunnen verbeteren en niet zeggen "krepeer maar" door alle regels zodanig te wijzigen dat je niet vooruit kan komen omdat je niet aan het perfecte plaatje voldoet (jonger dan 30, dynamisch, universiteitsbul en 10 jaar ervaring) en dan maar te hameren op "eigen verantwoordelijkheid" terwijl alle deuren gesloten blijven.

Daar heb je volkomen gelijk in.. van die voetballers die bijv. tien auto's hebben is te gek voor woorden. Ik bezoek ook heel af en toe een voetbalwedstrijd.. maar als ik dan zie wat voor mensen vaak de seizoenskaart hebben en wat de prijs daarvoor wel niet is.. dan denk ik ook.. is dit nu wel zo slim van je? Zoals ik in een ander topic al zei.. ik vul belastingaangiftes in als bijbaantje..er komen bij ons genoeg van die gezinnen van 4 a 5: seizoenskaarten a 400 euro ofzo.. en dan ook nog een abonnement op Eredivisie Live enzo.. terwijl ze nog amper rond kunnen komen. Onvoorstelbaar...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...