Ga naar inhoud
GENEGEERD

Window farming


Flow

Aanbevolen berichten

De afgelopen tijd ben ik met een nieuw project aan de slag gegaan thuis, oftewel moeder de vrouw zei: dat is wel leuk voor onze woonkamer, zet jij zoiets hier eens in elkaar:)

 

Ik heb het dan ook over window farming, een gesloten systeem dat voor (bijna) voor ieder raam opgehangen kan worden. Window farming is het verticaal kweken van voedsel 7 kruiden e.d. Een systeem dat in principe geheel automatisch & zelfonderhoudend zou moeten kunnen draaien. Er word dus niet gebruik gemaakt van de traditionele manier van groente verbouwen met aarde. Niemand hoeft dus meer bij jouw thuis te komen om jouw plantjes te onderhouden als jij een paar weekjes op vakantie gaat:) Of zoals bij ons regelmatig voor kwam dat wij de planten vergeten waren water te geven...

 

 

Aquaponics

 

Aquaponics is een methode om voedsel te verbouwen, waarbij conventionele aquacultuur (het kweken van waterdieren zoals slakken, vissen en schaaldieren) op een symbiotische manier gecombineerd wordt met hydrocultuur (het kweken van planten in water). Bij aquacultuur komen de uitwerpselen van de gekweekte dieren als afvalstoffen in het water terecht. Hierdoor kan het water toxisch worden. Bij aquaponics dienen deze uitwerpselen als voeding en onderdeel van het systeem: bacteriën in het hydroponics-gedeelte breken deze af tot nitraten en nitrieten, die voeding vormen voor de planten. Het water uit dit onderdeel circuleert vervolgens terug naar het aquacultuur-gedeelte.

 

Er is veel variatie mogelijk in de omvang en complexiteit van de installaties en in de soorten voedsel die via aquaponics verbouwd worden. Een kleinschalig aquaponicssysteem kan bestaan uit een aquarium, gecombineerd met bloembakken met hydrokorrels. (kleikorrels).

 

 

Hydroponics

 

Hydroponics is bijna hetzelfde systeem alleen worden vissen e.d. vervangen door bijv Plagron biovoeding. Uiteindelijk draait het om nitraten & andere belangrijke voedingsstoffen en of deze nou via een aantal vissen in het water komen of vanuit een fles? Voor ieder zijn of haar keuze zeg ik maar..

 

Nou zijn van beide culturen echt verschrikkelijk veel setup's te zien op youtube maar momenteel draait ons systeem thuis als hydroponics. Oeen later tijdstip zal ik het configureren naar aquaponics (ik was benieuwd naar de opbrengsten van beide systemen) voor ons de doorslag om uiteindelijk over te gaan op aquaponics omdat dit toch meer een mini circle of life laat zien...

 

 

Window farming

 

Hieronder een aantal foto's van het window farming project & het filmpje waar onze window-farm op gebaseerd is!

 

[video=youtube_share;lvDIZaK9GmI]

 

Dit is de setup bij ons thuis:)

 

Benodigdheden:

 

- 12 flessen (wij hebben Cola 1,5 liter, Orangina 1 liter & waterflessen 2 liter gebruikt).

- 12 doppen.

- 1 Dompelpomp.

- 1 Zuurstofpomp.

- 1 Emmer of bak.

- 10 mtr (ongeveer) aan slang voor zowel lucht als water toe & afvoer.

- 4 T-connectoren

- 1 L-connector

- 1 Voetbalventiel

- 1 rol Ductape

- 1 Perforator

- 12 Schroeven

- 1 Timer

- 1 Verlengsnoer

 

Uitleg

 

In het begin was het testen vooral trial & error, en nog steeds ben ik aanpassingen aan het maken. Beetje het fine-tunen laten we maar zeggen... Ik heb hier en daar natuurlijk wel wat aanpassingen gemaakt simpelweg omdat de gebruikte spullen voorhanden waren hier in huis.

 

 

Flessen & doppen

 

We zijn begonnen met het vullen van alle pet-flessen met water, deze hebben we daarna in de vriezer gelegd. Dit was een tip (online ergens gelezen), het zou makkelijker zijn om gaten te boren! Tip werkt dus niet, meteen de eerste fles sneuvelde direct! Vervolgens meteen de keuze gemaakt voor een half open-systeem, hierdoor krijgen de planten ook meer ruimte tijdens het groeien.

 

Nadat de flessen op maat waren gesneden en er 4 gaten in ieder flesdop waren geboord, hebben wij de flessen en doppen zwart ge-spraypaint. Even laten drogen om er vervolgens een witte laklaag over heen te verven. Dit i.v.m. de kleurindeling bij ons thuis, het moest natuurlijk wel matchen;)

 

Toen de flessen eenmaal droog waren, hebben wij er met een perforator 4 tegenovergestelde gaten in geknipt aan de bovenzijde, dit om het touw doorheen te rijgen wat van boven het kozijn naar beneden het kozijn loopt. iedere fles is met 2 knopen vastgezet op dit touw! Mocht het nodig zijn dat de flessen niet stabiel meer hangen naargelang de planten gaan groeien kunnen we de twee overgebleven gaten nog vastgezet worden met visdraad. De drie flesdoppen aan de onderste drie flessen zijn voorzien van een afwateringsslang die weer terug loopt naar de emmer. Ik had hiervoor nog wat connectoren & zuurstofslang liggen (aquariumspul).

 

Nadat alle flessen waren opgehangen zijn deze gevuld met steenwol-pads , deze pads houden wel wat water vast maar raken water ook snel genoeg weer kwijt zodat wortels opnieuw goed zuurstof tot zich kunnen nemen. in de toekomst zullen deze misschien nog vervangen worden voor kleikorrels, ook hier ben ik benieuwd naar de verschillen tussen het kweken op beide medium.

 

Lege-bak.jpg.36c592dee69a6cd300cce7511f2df5c8.jpg

 

Pompjes

 

Het dompelpompje bleek alleen niet sterk genoeg te zijn om het water zo'n twee meter de lucht in te brengen, d.m.v. gebruik te maken van een voetbalventiel & een zuurstofpompje leveren de twee pompjes samen wel genoeg kracht. Beide pompjes staan nu om een timer waardoor ze ieder dag 5 keer automatisch dit systeem van water voorzien.

 

Zuurstofpomp-dopjes-afwatering.jpg.188b0986cd2c0e7aa2f5bc603c5e750b.jpg

 

Waterpomp-aansluiting-zuurstofpomp.jpg.9f618668d316dd2bcbfa4bb05a219f1e.jpg

 

Voila en de flessen hangen, langs het kozijn aan de bovenkant loopt de toevoer met twee t-connectoren & 1 l-connector (eindstop).

 

Overview.jpg.590e5171d9239f493f076457dbebf236.jpg

 

Trialrun

 

De eerste test verliep eigenlijk prima, ik had de timer op 1 uurtje gezet en ben vervolgens gaan observeren of er geen lekkages zouden ontstaan. Alleen een beetje spatwater op het raam dus een kleine aanpassing, emmer leeggegooid, omgespoeld en opnieuw gevuld met vers water ( zo kon het systeem zichzelf ook even mooi schoonspoelen). Vervolgens meteen gaan zaaien, de volgende zaden zijn geplant, bieslook, peterselie, basilicum, sla 3 soorten, pepers 3 soorten, aardbeienplantje en cherrytomaat.

 

Aardbei.jpg.8bc0dfc5b0214431a7ce5be0ce96576b.jpg

 

Het enige waar ik mij nog een beetje zorgen om maak is het gewicht als de planten eenmaal gegroeid zijn. De tijd zal het leren! Ik zal over een tijdje opnieuw foto's en informatie posten van hoe dit project vordert & of het natuurlijk ook echt werkt. Belangrijke punten zijn daarbij voeding & waterverlies, gezondheid van de planten & vruchtopbrengst.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Goed bezig MacGyver:cool:

 

Valt wel een klein beetje op denk ik in een woonwijk?

Maar leuk idee joh!

 

Meteen even doormailen naar een maatje van mij die in een appartement woont.

 

Thanks, ja het zal wel opvallen ja, misschien dat ik het hele handeltje nog verhuis naar een kamer aan de tuin;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uber cool !!

 

Ziet er gaaf uit zeg. Ben benieuwd naar je verdere posts hierover.

 

Haha ja is misschien ook wat voor jou voor de raampjes maatje?

 

@Geert,

Ik ook, zal zeker nog eens wat foto's posten van de planten & totaaloogst;)

 

@Heksenboot,

Ja en makkelijk in elkaar te zetten, in the States schijnt het al een hit te zijn (geloof in New York bedacht).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier ook een window farm & buiten een aquaponics (nog niet zeker wat ik ga doen daarmee deze winter?)

 

de window farm werkt goed als alternatief voor gordijnen :) ik zie de straat bijna niet meer... grote tomatenplanten zijn net iets té, als ik je een tip mag geven :) dat was een inschattingsfout van mij.

de spaanse pepers lijken dan wel nog net haalbaar.

Hij is alleen nog niet geautomatiseerd.. het aquaponics systeem wel natuurlijk.

 

al bij al een zeer leuke hobby!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier ook een window farm & buiten een aquaponics (nog niet zeker wat ik ga doen daarmee deze winter?)

 

de window farm werkt goed als alternatief voor gordijnen :) ik zie de straat bijna niet meer... grote tomatenplanten zijn net iets té, als ik je een tip mag geven :) dat was een inschattingsfout van mij.

de spaanse pepers lijken dan wel nog net haalbaar.

Hij is alleen nog niet geautomatiseerd.. het aquaponics systeem wel natuurlijk.

 

al bij al een zeer leuke hobby!

 

Ligt eraan watvoor vis je in de aquaponics hebt;)

 

Ik heb ook systemen gezien die dichter op elkaar staan, of via de flessen zelf met elkaar verbonden zijn. Hierdoor word alles een stuk compacter! Ik ben erg benieuwd naar de resultaten, heb online ook een artikel gelezen van een man die het hele jaar door aardbeien kweekt in deze systemen (puur door voeding aan te passen).

 

Van pepers heb ik de Spaanse rode pepper en de gele & rode Madame Jeanette gezaaid.

 

Dat absoluut! Ik ga zeker nog meer van dit soort systemen maken & upgraden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Haha ja is misschien ook wat voor jou voor de raampjes maatje?

 

@Geert,

Ik ook, zal zeker nog eens wat foto's posten van de planten & totaaloogst;)

 

@Heksenboot,

Ja en makkelijk in elkaar te zetten, in the States schijnt het al een hit te zijn (geloof in New York bedacht).

 

Ja, ik volg het al een tijdje, Vertical Gardening, Window Farming en Aquaponics. :)

 

Deze b.v.:

 

http://www.lowtechmagazine.be/2010/03/groenten-en-fruit-in-verticale-moestuin.html

 

http://thumbnails.visually.netdna-cdn.com/doityourself-vertical-garden_50291780c0e87.jpg

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=6Vo1hfgEUdw

 

http://preppers.nl/forum/threads/102-Aquaponic-een-zelf-regulerend-voedsel-systeem

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flow leuk project twee dingetjes , naast dat het leuk is om te doen , is er een mogelijkheid om het zonder elektrisch pompje te doen bijvoorbeeld

handmatig elke dag er van boven water in gooien en laten doorstromen (druppel gewijs ) (oftewel geen elektriciteit gebruiken) en in slechte tijden is zoiets wel iets als een uitnodigingsbord

voor je raam van gratis eten :D tenminste als je beneden woont , wellicht in een hoog flat gebouw dat het wat minder opvalt alhoewel het blijft een risico denk ik

maar het is zonder meer een hele mooie voor heel efficient gebruik maken van weinig ruimte qua verbouwen

Ik volg graag je projectje en ben erg benieuwd .:cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Thanks voor de links;)

 

@Amazing Dree thanks, ik houd jullie zeker op de hoogte!

 

@Wafels klopt @Ronin kagaratsu zei het ook al, waarschijnlijk verplaats ik het naar het raam bij de achtertuin. Toevallig vandaag ook nog gemaild met een member over het gebruik van elektriciteit. Ik heb het gevoel dat deze set snel genoeg is om te bouwen voor handmatig gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn we 4 dagen verder, gelukkig geen lekkages:)

 

- Het was ook even uitzoeken hoe vaak ik de timer voor bewatering in moest stellen (per 24 uur).

 

Het systeem in de huidige configuratie draait stabiel op om de anderhalf uur een half uur bewatering.

 

- Ook vroeg ik mij af of het systeem met 2 pompjes teveel herrie zou maken.

 

Ik moet zeggen dat het water (gekletter) dat van boven door de windowfarm heen loopt meer herrie maakt dan de pompjes zelf. Ik denk wel dat de pompjes niet zwaarder of sterker zouden moeten zijn, dan zul je welleens last kunnen hebben van gezoem de hele dag door in je woonkamer...

 

Voeding & ontwikkeling:

 

Ik gebruik als voeding Terra Grow van Plagron 5ml op 1 liter water. De aardbeienplant voelt zich behoorlijk thuis in het glaswolmedium & ook zag ik dat de eerste zaailingen al aan het ontkiemen zijn!

 

Binnenkort zal ik weer een update met foto's plaatsen.

 

Groeten Flow

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

We zijn inmiddels ruim twee weken verder:) bij deze een update over de windowfarm bij ons thuis.

Ik moet zeggen dat het een leuk project is om te maken en te zien ontwikkelen!

 

De eerste week waren bijna alle zaden aan het ontkiemen op de Basilicum na. Ook de aardbeienplant doet het goed op de toegevoegde voedingsstoffen. De bladeren van de aardbeienplant waren al een beetje aangetast in de tuin, sindsdien zie ik wel nieuwe bladeren ontwikkelen in dit systeem. Tot nu toe doen sla, cherrytomaatjes, spaanse pepers & madame jeanette het erg goed.

 

20141019_145619.jpg.a10d80d225cf1a60f4d5e2307fe61a62.jpg

 

De afgelopen weken ben ik voornamelijk bezig geweest de timing juist te krijgen van de bewatering, in de eerste week kregen de zaden 12 keer water per 24 uur. Dit heb ik nadat de zaden begonnen te ontkiemen terug geschroefd naar 6 keer. Ik merkte al snel op dat dit weer net te weinig was dus heb hierna weer verhoogd naar 8 keer per 24 uur.

 

20141019_145708.jpg.822671dac1584b99254894b71618fe3d.jpg

 

De verhouding tussen water/voedingsstoffen & zuurstof voor het wortelsysteem zijn erg belangrijk bij hydro & aquaponics, kwestie van testen in mijn ogen maar goed als je dan eenmaal de juiste afwisseling hebt gevonden werkt het systeem prima!

 

20141019_145726.jpg.bee8bca58f9ad850ec7497f6fe66bbe9.jpg

 

Hier en daar ontwikkeld er zich wat alg op de glaswolblokjes, achtergebleven voedingsstoffen & zon zijn de oorzaak hiervan neem ik aan.. In de tweede week zijn alle zaden op de Basilicum na ontkiemt en zijn er duidelijk kleine plantjes te zien in iedere fles:) Ik ga toch even uitzoeken waarom de Basilicum niet wil opstarten...

 

20141019_145820.jpg.2424e9983a9d3302c0a2ad0ae89a06e0.jpg

 

In de tussentijd zijn er wel twee lekkages geweest (ontwerpfoutjes) wat bleek: de afvoerslangen (terugvoer naar de waterbak) dienen ten alle tijden onder water te blijven, als ze bovenop het water drijven werken ze een stuk minder goed. Dit was dus de eerste keer, gelukkig zat ik ernaast toen het gebeurde en bleef het gelukkig alleen bij een natte vensterbank...

 

Ik heb zelf gebruik gemaakt van twee verschillende diameters afvoerslangen: 1 zuurstofslang & 1 bewateringsslang, met de zuurstofslangetjes is de afvoer wat nauwer dus gevoelig voor verstoppingen. En zo ging het de tweede keer mis, links onderin (de onderste fles) raakte de afvoer verstopt door wat kleine stukjes glaswol. Ook dit keer was ik gelukkig op tijd maar ik raad zeker aan om een aanpassing te maken in het ontwerp, mijn idee: onderin de fles kleikorrels met daarover wat kaasstof, hierdoor filtert de bodem losse stukjes glaswol weg waardoor verstoppingen minder snel zullen gaan plaats vinden (hoop ik) Natuurlijk heb ik alle flessen gecontroleerd op losse stukjes glaswol (het bleef bij het ene voorval).

 

20141019_145841.jpg.7a912fd2df759c78d7ca1b76f8edf3eb.jpg

 

Sindsdien heb ik geen lekkages meer gehad & draait het systeem eigenlijk super!

 

Ik houdt jullie op de hoogte van de vorderingen;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flow: Leg eens een thermometer bij je potjes. Sommige zaden ontkiemen namelijk als een bepaalde temperatuur is bereikt gedurende langere tijd. (24 -48 uur)

 

Basilium is een warmte minnend gewas, 't komt oorspronkelijk dan ook uit India. Ik dacht dat de temperatuur minimaal boven de 20 graden moet blijven (zo uit 't blote hoofd) wellicht wordt dat niet gehaald zo vlak bij 't glas. Zelf bij 22 a 23 graden kan het ruim een week duren.

 

Ik ben erg benieuwd hoe het zich ontwikkeld met de lage licht intensiteit en steeds kortere dagen. Mochten de plantjes heel lang en dun worden vergeleken met foto's op 't internet, dan is lichtgebrek het probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...