Ga naar inhoud
GENEGEERD

WTF is Burning Man?

Highway
 Share

Recommended Posts

Ik sprak Jorrit vandaag om hem te vragen naar zijn ervaringen op een van de meest bijzondere festivals ter wereld. Burning Man is naast festival eigenlijk vooral een bizar sociaal experiment. Mensen vormen een week lang (25 aug - 1 sept) een experimentele samenleving die zichzelf helemaal reguleert en onderhoudt, waarbij zelfexpressie centraal staat.

[ATTACH=CONFIG]13370[/ATTACH]

Een zelfvoorzienende gemeenschap van 66.000 mensen

De achterliggende gedachte is dat men gedurende Burning Man tijdelijk een gemeenschap opbouwt waar iedereen die zich de toegangsprijs kan veroorloven welkom is, ongeacht ras of afkomst, en waar iedereen zichzelf kan uiten waar hij het beste in is. Gedurende het verblijf is de hele stad, met zo'n 66.000 mensen, helemaal zelfvoorzienend. Je moet genoeg eten en drinken meenemen om je een week mee in leven te houden en je moet je eigen slaapplek hebben. Er wordt nagenoeg niks verkocht. En het hele idee is dat mensen elkaar vooral dingen geven. Van voorwerpen, tot ervaringen en alles ertussenin.

[ATTACH=CONFIG]13371[/ATTACH]

Een dorp dat een week later compleet verdwenen is van de aardbodem

Jorrit vertelde dat hij zich op zijn fietsje net voelde als het personage in de game Journey, waarbij je door een woestijn dwaalt en allemaal wazige dingen tegenkomt en ervaart. Zo werd hij op een gegeven moment van z'n fiets getrokken en aan boord van een piratenschip gesleurd om daar volgegoten te worden met drank, terwijl hij werd omsingeld door piratenvrouwen. Dat soort maffe dingen overkomen je daar op de meest willekeurige momenten. Maar alles leidt naar het onvermijdelijke einde van de week, waarbij de Wicker Man in de fik wordt gestoken. Daarna ruimt iedereen álles op volgens de 'leave no trace-policy', zodat als het goed is een paar dagen later geen spoor te zien is van het complete dorp dat er stond.

/waanzinnige-video-van-een-nederlander-die-bij-burning-man-2014-was : http://www.flabber.nl/linkdump/video/waanzinnige-video-van-een-nederlander-die-bij-burning-man-2014-was-19891

:o oh man, mensen die Highway een beetje kennen snappen dat ik hier echt eens heen moet :D dit is zo'n bijzonder levendig evenement!!

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je er echt heen wilt moet je op tijd zijn. De kaarten zijn in no-time uitverkocht. Het afgelopen jaar was ik te laat. Komend jaar gaat het me ivm andere plannen niet lukken. Maar Burning man blijft op mijn to do list staan.

Heb je de aflevering van Waar is de mol? gezien met Floortje Dessing? http://www.sbs6.nl/programmas/waar-is-de-mol/videos/pITirUEReuAX/floortje-dessing-nevada

Link naar reactie

Die dennis storm is er volgens mij ook al eens geweest met 3 op reis, ik ga wel eens naar goa festivals, die zijn net zo vrij, maar woh, dat zag er echt waanzinnig uit en alleen maar vriendelijke mensen, zeer sociaal, overal worden uitgenodigt voor een drankje , en al die campertjes in de woestijn daar echt waaaaanzinnig, ik ben er nooit geweest maar krijg er toch kippenvel van als ik aan die beelden denk, en het vuur op de laatste dag maakt het wel echt helemaal compleet:)

Link naar reactie

Als je er echt heen wilt moet je op tijd zijn. De kaarten zijn in no-time uitverkocht. Het afgelopen jaar was ik te laat. Komend jaar gaat het me ivm andere plannen niet lukken. Maar Burning man blijft op mijn to do list staan.

Heb je de aflevering van Waar is de mol? gezien met Floortje Dessing? http://www.sbs6.nl/programmas/waar-is-de-mol/videos/pITirUEReuAX/floortje-dessing-nevada

Ik snap sowieso dat je daar heen wil! Lijkt me helemaal geweldig!
:o Oh wat leuk dat er meer fan's zijn van dit zeer excentrieke feest :D

Ja je moet er vroeg bij zijn en flink dokken voor de toegang, maar dan heb je wel garantie op een onherstelbare leuke ervaringen en belevingen in alle vrijheid. We hebben het wel steeds over 'overleven', maar niet vaak over 'leven' op dit forum, en die mix zie je hier dus terug komen.

Voor mij is het ook al weer het zoveelste jaar dat ik niet ga .... er is steeds iets waarom het niet gebeurde, het is tenslotte een bak geld, tijd en de reisafstand die oa weerstand op riepen. Vrienden van me gaan er al vele jaren heen, dus ik smul van hun verhalen, foto's en de filmpjes. Volgend jaar zal ik niet gaan omdat ik dan een aantal weken op Ibiza ben met in het VW busje Mw Highway, m'n dochter en de hond en dan is alle geld en tijd weer op. Nouja, 2016 dan maar weer proberen, het loopt niet weg ;)

Link naar reactie

In Spanje kan ook ja, Huesca is zeker ook mooi voor zo'n evenement. Misschien ook wel beter, kan ik met het busje heen :p Ga je dan mee @Rataplan ? Twee ouwe busjes vol met wat maffe preppers :o

Als er drie mensen mee gaan met rijbewijs en we vertrekken enkele dagen van te voren om op het gemak te kunnen rijden, ben ik zeker van de partij:cool:

Link naar reactie

Rijbewijs: check!!

Op het gemak kunnen rijden: euh...

Plankgas rijd mn bus 95 km, haha, dus ook wil je zelf snel doorrijden, het gaat gewoon niet.

ook is het aangenamer om zo 80 tot 85 te rijden, dus dat wordt wel 2 dagen rijden, met vier mensen om het uur ff wisselen en dat 2 tot 3 keer per reisdag, dan blijf je redelijk fris en ontspannen.

Link naar reactie

• 2 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...