Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 89
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Met dank aan @lewieke trouwens.

Ik heb de instellingen van een mailbox eens uitgedokterd, fantastisch wat je allemaal kan instellen en afwijzen.

Wat ook nog handig is is het volgende;

Ik gebruik een puntensysteem van 0 tot 10 om beslissingen te nemen.

Alles wat minder dan 5 scoort op mijn puntenschaal vliegt de letterlijke of figuurlijke vuilbak in.

Met dank aan @lewieke trouwens.

Ik heb de instellingen van een mailbox eens uitgedokterd, fantastisch wat je allemaal kan instellen en afwijzen.

Wat ook nog handig is is het volgende;

Ik gebruik een puntensysteem van 0 tot 10 om beslissingen te nemen.

Alles wat minder dan 5 scoort op mijn puntenschaal vliegt de letterlijke of figuurlijke vuilbak in.

Wat minder dan 8 scoort gooi ik er uit :-)

De nieuwste stap in het timemanagement die ik nam is : Ik neem geen verbeterwerk meer mee naar huis. Taken en toetsen worden klassikaal nagezien en worden gebruikt voor peersevaluatie. Alleen voor examens kan dat natuurlijk niet. Alleen grote schrijftaken neem ik nog mee. Het bespaart me minimaal 6u per week. (Dit is een tegenmaatregel om het idee van onze overheid te counteren waarbij leerkrachten meer uren zullen moeten presteren.)

• 1 month later...

Update:

Werkgebied

Werkwijze op gebied van communicatie op het werk aangepast. Indien het niet nodig is bel ik mijn baas niet en omgekeerd. Waar ik hem vroeger eens ging bellen om te vragen hoe het was, bel ik hem nu enkel nog indien noodzakelijk. Het is een aangename manier van omgang zo. Bijna automatisch krijg je een gelijkaardige respons van de baas zijn kant: "ik zal hem niet bellen indien niet noodzakelijk".

Over privé-zaken vertel ik niets meer, het gaat hen niet aan, simpel.

Aanpassingen aan uurroosters worden slechts gemaakt indien het mij goed uitkomt, niet omgekeerd. In het verleden ging ik mij snel "opofferen" voor de anderen hun plezier. Er zijn slechts enkele redenen waarvoor ik nog een aanpassing zal doen.

Ik moet eerlijk toegeven dat het soms moeilijk was, maar ik heb voet bij stuk gehouden en ze plooien, ik motiveer ook mijn beslissing om iets al dan niet aan te passen.

Lichamelijk

Ik ga tegenwoordig elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip slapen, ik voel me beter, meer uitgerust en automatisch alerter gedurende de dag.

Ik eet elke middag, vroeger werd dat wel eens overgeslagen wegens druk, druk, druk. Ik maak nu tijd om lunchpakket te gebruiken. Collega's weten nu, tijdens die 30 minuten is het verboden mij te storen voor onnozelheden. Ze weten het en houden er rekening mee

Time-management

Het kan gek klinken, maar ik heb mij een polshorloge aangeschaft. Ik had dat niet en was steeds op zoek naar klokken om te weten hoe laat het was, daarvoor keek ik geregeld op de GSM, waardoor ik snel even Facebook, mails, krant en dergelijke ging checken. Dat is nu verleden tijd.

Ik let ook meer op de tijd nu, gaat iets me te lang duren, dan blok ik af.

Als een gesprek aan het afdwalen gaat, breng ik dat weer op het juiste spoor. Als dat niet lukt beëindig ik het gesprek.

Problemen worden nu onmiddellijk aangepakt, ik schuif niets meer op de lange baan, tenzij het niet anders kan, hak onmiddellijk knopen door. Maak ik soms fouten, natuurlijk! die fouten worden geanalyseerd en in de toekomst anders aangepakt.

Financieel

Alle extra abonnementen op digitale TV, Internet, GSM, Spotify zijn opgezegd. Dat maakt een maandelijkse besparing van omzeggens € 45 (= €540/jaar).

De wagen wordt minder uit zijn stal gehaald. de kinderen worden nu te voet naar school gebracht, boodschappen doen we nu meer bij de lokale winkeliers, bakker, slager. Ik merk ook dat de slager in vergelijking met de supermarkt niet echt duurder is. prijs/kwaliteit dan.

Als we mensen uitnodigen is het menu wat soberder geworden. Zoals vandaag hadden we een familiefeestje, waar ik vroeger een menu in elkaar ging steken was er vandaag koffie en zelfgemaakte pannenkoeken. Ik heb extra moeten bij bakken :-)

Het was even gezellig en iedereen was even tevreden ....

• Leuk 1
Het is vaak maar de vraag of alles wel moét. Ik had vroeger ook dat idee en de druk is soms groot. Iedereen en zeker werkgevers doet het voorkomen alsof alles normaal is. Dat is het niet, geloof me maar.

- Zelf ben ik wel nog bereikbaar, maar alleen tijdens de kantooruren en op het werk. Privé gegevens zijn dan ook privé. Ik wens thuis niet gestoord te worden. Gsm wordt niet beantwoord.

- Je kan maar doen wat je kan doen. Als de druk écht zo groot is dan maak je een selectie van wat haalbaar is. Zelf doe ik ongeveer de helft van de dingen die me gevraagd worden niet. Dat deel ik op een overzichtelijke manier in. Mensen die er niet in slagen de juiste rangorde aan te geven voor de belangrijkheid van een taak, krijgen er van mij een. De directie van de school waar ik werk stuurt alles op als 'dringend'. Kan best wel zijn. Ik beslis hoe belangrijk het is. En of ik het doe. Dat werkt als volgt :

belangrijke en dringende dingen doe ik onmiddellijk. Dat heeft te maken met veiligheid, kosten, psychologische dingen, professioneel handelen. vb examens zijn tijdig klaar, puntenlijsten kloppen, vergaderingen die ik voorzit zijn tot in de puntjes georganiseerd, ...

belangrijke en niet dringende dingen (dat bepaal ik zelf) die ik wel, maar alleen als het mij uitkomt en schikt. Dat maakt dat mijn papierwerk nooit of zelden tijdig klaar is. Alle leidinggevenden op de school waar ik werk weten dat intussen. Ze maken er zich geen zorgen (meer) in omdat ze weten dat ik de dingen die echt dringend en belangrijk zijn altijd keurig doe. Af en toe krijg ik eens een standje of een opmerking, waarna ik een pint betaal en alles weer vergeten is. Het is niet omdat iets als dringend omschreven wordt dat het ook daadwerkelijk zo is. Een paar voorbeelden : jaarplannen worden te laat ingediend, materiaal voor archivering komt een weekje na de deadline, agenda's worden ingevuld als het schikt, afwikkeling van dossiers wordt gedaan als het past.

niet belangrijke maar dringende dingen : vertik ik te doen. Loop toch lekker naar de maan ermee. Het leven is te kort voor futiliteiten. En al helemaal als het geknoei van een ander is. Daar bemoei ik me niet mee. Zelf je rommel opruimen mag je doen. Als een leidinggevende een dergelijke opdracht geeft gaat het op de lange baan. Daar krijgt hij stress van, dat wel, maar worden ze daar niet royaal voor vergoed met een hoger salaris en een ronkende functietitel ?

niet belangrijke en niet dringende dingen : Overweeg ik nog niet eens.

- Sociaal zijn : Ik zorg dat collega's met mij kunnen samenwerken. Wie in de weg staat of hindert krijgt een por. Wie me niet ligt, voor de voeten loopt, roddelt over me krijgt de directe aanpak. Duidelijk, rechtlijnig, zonder ruimte voor misverstand. Dat is het prettigst voor iedereen. Leerlingen of klanten behandel je correct. Collega's en leidinggevenden horen zich te gedragen. Wie dat niet kan krijgt lik op stuk.

- Lachen en vriendelijk zijn. Soms, soms niet. Wel professioneel zijn en correct handelen. Het hoeft niet supervriendelijk, als je tevreden bent laat je dat merken. Als je ontvreden of niet akkoord bent ook. Niets mis mee.

- Liegen. Mensen die liegen tegen me hebben afgedaan met me en komen op de zwarte lijst. Dat kan ook met klanten. Een klant die probeert oneerlijk te zijn laat het niet bij een keer. Die probeert volgende keer wat anders. Beter kwijt dan rijk. Ik heb vroeger ooit de grootste klant van het bedrijf buiten geschopt. Stond voor 10% van de omzet. Interesseert me geen ruk.

- Eigenbelang. Mensien zien alleen hun kant, dat klopt. Met een flinke portie assertiviteit kom je er. Rustig uitleggen wat jouw standpunt is, en waarom je niet akkoord gaat met de ander. Je eigen belang in stand houden en beschermen zonder de ander tekort te doen. Dat is mijn motto.

Het heeft tot mijn 37ste geduurd voor ik dat kon. Intussen ben ik er 44. De hartritme- en slaapstoornissen zijn voorbij. Ik leef rustiger en beheerster. Het is wel mogelijk dat mijn omgeving stress van me krijgt. Maar zeg nu zelf, dat is toch niet helemaal jouw probleem. Moeten zij ook maar met stress leren omgaan.

Ik heb voor mezelf ontdekt dat de dingen die me stress bezorgen altijd dezelfde zijn. Namelijk andere mensen die mijn agenda bepalen. Dat laat ik niet meer toe. Waarom zou ik dulden dat iemand waar ik weken vooraf een afspraak mee maakte een telefoon beantwoordt tijdens ons gesprek met iemand die zomaar komt binnenvallen. Ik reageer daar op. Een bankier, makelaar, verkoper, leverancier mag zich schikken naar mijn agenda.

Hmmm heel gevat van @lewieke en volledig juist...

Ik heb altijd de neiging om op te gaan in wat ik doe ...ook voor het werk ...dit resulteert in enorm slaapgebrek omdat ik er gewoonweg niet kan van slapen...ik ben er mee bezig in mn kop en het laat niet los...

Zo zit ik heel veel een ganse week wakker tot 04.00 u en om 0.600 u terug eruit om te gaan werken..gevolg ...de tikker begint van zn oren te maken....slaat soms heel snel .

Dokter zegt rustig aan doen....

Deze avond zat ik in mijn cave houtjes te kappen met mn geliefde Fiskars en sla je aan het denken....is dit het?

Het overlijden van Luc De Vos nog fris in het hoofd...ja een mens begint eens na te denken...

Zou ik geen stap kunnen zetten ? een echte 180....

Ik denk verder want het leven is zo veel meer dan opstaan...werken ....thuiskomen ...doen wat ge moet doen en gaan slapen.....

Mits een goede planning denk ik er meer uit te halen ...Wat?? weet ik nog niet...

Ik ben niet ongelukkig he...heb alles en heb alles lief maar ....weet je wel..

Kijk daarvoor vind ik het zo heel erg fijn hier op het forum....

Een mens krijgt er een warm hart van vind ik als je leest hoeveel hulp er te lezen valt op korte tijd...

Ik denk dat het eigen is aan een prepper...de bevindingen worden neergepend in de juiste woorden en voor velen zullen deze een leidraad kunnen zijn naar een ander / beter leven....

Hmmm heel gevat van @lewieke en volledig juist...

Ik heb altijd de neiging om op te gaan in wat ik doe ...ook voor het werk ...dit resulteert in enorm slaapgebrek omdat ik er gewoonweg niet kan van slapen...ik ben er mee bezig in mn kop en het laat niet los...

Zo zit ik heel veel een ganse week wakker tot 04.00 u en om 0.600 u terug eruit om te gaan werken..gevolg ...de tikker begint van zn oren te maken....slaat soms heel snel .

Dokter zegt rustig aan doen....

Deze avond zat ik in mijn cave houtjes te kappen met mn geliefde Fiskars en sla je aan het denken....is dit het?

Het overlijden van Luc De Vos nog fris in het hoofd...ja een mens begint eens na te denken...

Zou ik geen stap kunnen zetten ? een echte 180....

Ik denk verder want het leven is zo veel meer dan opstaan...werken ....thuiskomen ...doen wat ge moet doen en gaan slapen.....

Mits een goede planning denk ik er meer uit te halen ...Wat?? weet ik nog niet...

Ik ben niet ongelukkig he...heb alles en heb alles lief maar ....weet je wel..

Das dan idd wel een enorm slaapgebrek, ik zou het geen twee dagen uithouden denk ik.

Beter plannen = meer tijd = meer vrije tijd = meer fun.

De fun kan je natuurlijk zelf indelen: vb opleiding, gezin, ... Wat je zelf denkt leuk te vinden.

Een echte 180? Zou dat haalbaar zijn denk je?

Das dan idd wel een enorm slaapgebrek, ik zou het geen twee dagen uithouden denk ik.

Beter plannen = meer tijd = meer vrije tijd = meer fun.

De fun kan je natuurlijk zelf indelen: vb opleiding, gezin, ... Wat je zelf denkt leuk te vinden.

Een echte 180? Zou dat haalbaar zijn denk je?

Ja ...het slaapgebrek...ik weet niet hoe maar nog steeds sta ik op mijn poten...hoewel ik moet zeggen dat mentaal ik me anders begin te voelen...

De dokter wil slaapmiddel voorschrijven maar daar heb ik een hekel aan...

Het zal wel eens komen...het moe zijn...

Een echte 180....

Kijk ik vraag het me al geruime tijd af...maar er zijn zo erg veel factoren die meespelen dat het een lang denkproces is ...dus om te antwoorden op jouw vraag ...ik weet het nog niet...

Ja ...het slaapgebrek...ik weet niet hoe maar nog steeds sta ik op mijn poten...hoewel ik moet zeggen dat mentaal ik me anders begin te voelen...

De dokter wil slaapmiddel voorschrijven maar daar heb ik een hekel aan...

Het zal wel eens komen...het moe zijn...

Een echte 180....

Kijk ik vraag het me al geruime tijd af...maar er zijn zo erg veel factoren die meespelen dat het een lang denkproces is ...dus om te antwoorden op jouw vraag ...ik weet het nog niet...

Tom,

Iedereen gaat door dat stadium. Ik in elk geval wel. 10 jaar twee, bijna drie jobs gecombineerd. Chronisch slaapgebrek mondt altijd uit in gezondheidsklachten. Ik som even op waar ik mee te maken kreeg :

- nog meer slaapstoornissen

- hartritmestoornissen

- concentratieproblemen

- humeurigheid

- verminderde weerstand en grotere vatbaarheid voor ziektes

- continu hoofdpijn

- slaperigheid aan het stuur met enkele 'bijna'ongevallen

- sterk verminderd libido

- gewichtsverlies

En dan hebben we het nog niet eens over de mentale gevolgen. Als het lang genoeg aanhoudt krijg je last van depressies, zie je de zin van het leven niet meer, kan je niet meer genieten, vervreemd je van je gezin ... . Iedereen kiest wat ie zelf wil. Mijn keuze is heel duidelijk : minder werken, minder verdienen, minder uitgeven en gelukkiger zijn. Genieten van de kleine dingen, dàt is pas echt genieten.

• Leuk 1
En evenveel flauwekul. Zoals mindfulness. Je kan dat niet leren. Je moet het ondervinden en zelf besluiten trekken.

Idd ondervinden en besluiten trekken, maar soms kom ik toch dingen tegen die je eens laten nadenken of je wel goed bezig bent ...

Al is het soms maar één zin in een boek die je even doet stilstaan of nadenken.

• Leuk 1
Tom,

Iedereen gaat door dat stadium. Ik in elk geval wel. 10 jaar twee, bijna drie jobs gecombineerd. Chronisch slaapgebrek mondt altijd uit in gezondheidsklachten. Ik som even op waar ik mee te maken kreeg :

- nog meer slaapstoornissen

- hartritmestoornissen

- concentratieproblemen

- humeurigheid

- verminderde weerstand en grotere vatbaarheid voor ziektes

- continu hoofdpijn

- slaperigheid aan het stuur met enkele 'bijna'ongevallen

- sterk verminderd libido

- gewichtsverlies

En dan hebben we het nog niet eens over de mentale gevolgen. Als het lang genoeg aanhoudt krijg je last van depressies, zie je de zin van het leven niet meer, kan je niet meer genieten, vervreemd je van je gezin ... . Iedereen kiest wat ie zelf wil. Mijn keuze is heel duidelijk : minder werken, minder verdienen, minder uitgeven en gelukkiger zijn. Genieten van de kleine dingen, dàt is pas echt genieten.

Hmmm wederom sla je hier de nagel op de kop.

Veel van deze symptomen ( 6 ) zijn reeds zichtbaar (voor mezelf dan bedoel ik).

Ik moet er dringend werk van maken en anders gaan leven....

Ik zeg dit met alle eerlijkheid dat ik vrees dat een ( welliswaar klein ) hartinfarct op de loer ligt...

Rust in het algemeen en genieten van de kleinere zaken (eigenlijk ook de meest belangrijke) is een noodzaak.

Ik zal het moeten leren want ik ben nu 40 en kan me eigenlijk niet anders voor gedachten brengen dat ik al altijd in een rush heb geleefd en daar nu stilaan de gevolgen zal van dragen als het niet verandert..

@Dontor, was het nu zo moeilijk? of viel het eigenlijk wel mee om een draai te maken?

't ja, wat is moeilijk natuurlijk?

Ik merk dat je er in het begin wel effectief moet aan werken.

Vooral op gebied van sociale media is het wel afkicken vind ik. Het is zo dat je gewoontes die je soms al jaren hebt echt wel moet afleren.

Waar ik vroeger bij het horen van het geluid van een binnenkomende e-mail onmiddellijk ging kijken, moest ik mezelf nu afleren om dat te doen en te wachten.

Tegenover anderen ben je natuurlijk deels afhankelijk van hun eigen reactie. Als je te plots volledig omdraait valt het teveel op en kunnen ze moeilijk gaan doen.

Het was vooral moeilijk tegenover mensen die dicht bij me staan. Plots nee zeggen tegen mijn moeder bijvoorbeeld, of het aan haar verstand brengen dat hetgeen ze vraagt nu echt niet in mijn planning past.

Het zit hem in kleine dingen ook natuurlijk! Ik sloot bepaalde mails vroeger af met: "in afwachting van uw feedback, Mvg ...

Ik kreeg toen telkens een antwoord terug, wat ik ook zelf vroeg natuurlijk. Dat heb ik ook afgeschaft, een stuk rustiger nu. Ik krijg enkel nog een reply indien iets niet duidelijk is of als het echt nodig is.

Het is echt nadenken bij sommige dingen en bewust iets niet (meer) doen.

Het is soms allemaal f*cked up!

Zo denk ik er soms over ja;

(nu even stoom afblazen :rolleyes:)

Nu is mijn vraag, gaat de mensheid er werkelijk zo op achteruit of droom ik het? maar vooral, hoe gaan jullie er mee om?

wat mij betreft gaat het mensdom achteruit,

bereikbaarheid

het word van je verwacht maar ik ben bereikbaar enkel in noodgevallen,

berichten worden beantwoord als het mij uitkomt en dan in volgorde van belangrijkheid

mails komen om de 3 dagen binnen en bekijk ik / beantwoord ik volgens belang of zin

sociaal zijn

iets wat ik zeker niet ben is sociaal , ik ga enkel met de mensen om die ik wil

en heb geen behoefte aan facebook en dergelijke

ik weet welke mensen ik kan vertrouwen maar.... in de eerste plaats is dit enkel mezelf

lachen en vriendelijk zijn

dit word verwacht ..... maar hou ik me niet aan en lachen doe ik enkel als ik zin heb.

ik ben vriendelijk tegen de mensen die dat ook zijn ,ik heb lange discussies en ruzies gehad hierdoor

doordat ik een bepaald familielid op haar plek zette op een gelegenheid met vrienden en familie

Mensen beliegen je waar je op staat te kijken/B]

dit gebeurt niet vaak maar in dat geval laat ik een andere kant van me zien

ook doordat ik nauwelijks andere mensen vertrouw

mvg Bjorn

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik niet meer prive mag bellen met de zakelijke mobiel.

Dat betekent gewoon dat om 5 uur de telefoon op stil gaat. En als het mij belieft, zal ik 's avonds eens even kijken wat er nu op staat.

tot 3 jaar terug konden we niet eens mailen buiten het bedrijf en nu moet ik 24/7 bereikbaar incl. mail, zijn zonder enig voordeel?

Dacht het niet....

Ik heb de baas al in mijn spammail staan.. oeps.. verkeerde instelling..

Ik ben ook zo'n digibeet..

Greetz Holy

• Leuk 1
@the_holyman

waarom is het vreemd dat je niet met de tel van de baas prive mag bellen?

Omdat de baas wel wil dat ik 24 * 7 bereikbaar moet zijn.... en direct moet antwoorden..

Maar even vergeten is, dat er daarvoor een piketregeling is... die ook betaalt moet worden.

Wel eisen, maar niet betalen. en dan ook nog eens niet de geneugten van de telefoon hebben??

Dacht het niet.

Greetz Holy.

Omdat de baas wel wil dat ik 24 * 7 bereikbaar moet zijn.... en direct moet antwoorden..

Maar even vergeten is, dat er daarvoor een piketregeling is... die ook betaalt moet worden.

Wel eisen, maar niet betalen. en dan ook nog eens niet de geneugten van de telefoon hebben??

Dacht het niet.

Greetz Holy.

Bij ons ook zo, we moeten 24/7 bereikbaar zijn voor een alarmcentrale, maar we mogen zelf onze telefoon kopen en bijhorend abonnement ...

Ik heb jaren voor een bedrijf ge werkt . Allee voor meerdere . En ik stond ook altijd klaar . Later ben ik voor mezelf begonnen en ik werkt het meest in onderaanneming voor grotere bedrijven . En die belde mij ook op Geert je moet morgen dit Geert je moet morgen dat . In het begin knikte ik en sprong mijn voeten uit de sloffen . Maar je leert het snel je bent jou eigen baas en dat wil je blijven . Zeker als je met nederlander hebt samen gewerkt . Na een tijd toen ze mij zegden Geert je moet dit en dat . Antwoorde ik ,, 's morgens moet ik en dringend ,,

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...