Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dontor

Hoe gaan jullie er mee om?

Recommended Posts

Het is soms allemaal f*cked up!

Zo denk ik er soms over ja;

(nu even stoom afblazen :rolleyes:)

- Altijd bereikbaar moeten zijn;

- Altijd meer met minder mensen;

- Altijd sociaal moeten zijn;

- Altijd moeten lachen & vriendelijk zijn;

- Mensen beliegen je waar je op staat te kijken;

- Mensen worden dag na dag egoïstischer;

- Mensen verliezen soms de werkelijkheid enkel en alleen in hun eigen belang;

- ...

Nu is mijn vraag, gaat de mensheid er werkelijk zo op achteruit of droom ik het? maar vooral, hoe gaan jullie er mee om?

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Tja, ik ga daar goed mee om.

Als iemand niet eerlijk is. Moet je kunnen zeggen dat dit niet wenselijk is.

Als ik iemand niet mag, weten ze dat.

Dus wees eerlijk en lieg er niet om.

FB, Twitter en al die andere zogenaamde sociale media staan op je telefoon of op de bladwijzer van de pc. Dit doe je zelf. Laat je telefoon eens thuis en neem hem niet mee naar bed. Je bent de president niet dus als je even niet bereikbaar bent vinden ze je wel en de wereld draait toch wel door.

• Leuk 2

Deze post delen

Laat je telefoon eens thuis en neem hem niet mee naar bed. Je bent de president niet dus als je even niet bereikbaar bent vinden ze je wel en de wereld draait toch wel door.

Mss even verduidelijken, ik ben idd de president niet, maar wel contractueel verplicht aan mijn werkgever om altijd bereikbaar te zijn.

Deze post delen

Natuurlijk krijg je een salaris voor die bereikbaarheid, maar dan kan toch niet van jou 24/7 verwacht worden? Dat mag toch niet volgens de wet?

Voor mijzelf: niks moet. Je kunt niet van anderen verwachten dat zij net zo zijn als jij, van dat idee ben ik jaren geleden al afgestapt. Ik blijf vooral van mijzelf uitgaan en mijn eigen normen en waarden, ik wil zelf altijd andere mensen met respect blijven behandelen. Natuurlijk hoop ik dan dat zij mij ook zo behandelen, maar dat verwacht ik niet.... Ik wil vooral ook blijven genieten van de mooie dingen in het leven. Ondanks alle ellende in het wereld ben ik een bevoorrecht mens, alleen al omdat ik en mijn dierbaren gezond zijn. Ook omdat ik hier geboren ben en bijv. niet in Syrie of Sierra Leone. Ik leef in een democratisch land, heb een dak boven mijn hoofd en elke dag brood op tafel.

Deze post delen

Mss even verduidelijken, ik ben idd de president niet, maar wel contractueel verplicht aan mijn werkgever om altijd bereikbaar te zijn.
Dan krijg je daar ook voor betaald. Zo niet, hoef je niet bereikbaar te zijn.

Als je vakantie hebt of je bent vrij moet je niet bereikbaar zijn voor je baas. Hij kan niets doen als je de telefoon niet opneemt, of je zegt dat je hem niet kan helpen, tenzij er in jouw contract een speciale clausule opgenomen is i.v.m. bereikbaarheid. Als je dat contractueel verplicht bent, is er ook een vergoeding voor het bereikbaar zijn.

Verder zou ik maar eens uitzoeken hoe wettig die clausule is, daar zijn nl ook grenzen aan.

Arbeidstijden wet & regelgeving

http://www.inspectieszw.nl/images/brochure-de-arbeidstijdenwet_tcm335-312381.pdf

Met verplichte rusttijden, uitzonderingen en regels voor brandweer, duikers, mijnwerkers, enz.

Deze post delen

- ...

Nu is mijn vraag, gaat de mensheid er werkelijk zo op achteruit of droom ik het? maar vooral, hoe gaan jullie er mee om?

tja het ligt niet aan jouw. Onze maatschappij is naar de knoppen. ik heb jaren lang klaargestaan voor mensen met raad en daad. Zodanig zelfs dat ik zelf in de problemen kwam. En wie kwam mij toen helpen? Precies niemand, ze lieten me vallen als een baksteen. Tegenwoordig heb ik geen vertrouwen in de medemens, ik help bijna niemand meer en als ik het doe stel ik er serieuze verplichtingen/eisen aan. Ik ben meer op mezelf gaan vertrouwen en verwacht niets meer van mijn medemens. Ik ga er niet meer van uit dat iemand zijn werk doet en controleer alles wat er gedaan moet worden zelf. Je moest eens weten hoeveel mensen er met de pet er naar gooien. En telkens dat zoiets gebeurd kan iemand diep in de problemen komen.

Ik ben niet meer sociaal, ik zeg waar het op staat en als iemand het niet bevalt dan kunnen ze weggaan, maar ik lieg niet meer om iemands gevoelens te sparen. En ja, ik ben egoistisch geworden, dat moet wel want anders ga je het niet meer overleven in deze maatschappij. Vandaar ook mijn onderschrift: Help eerst jezelf voor je een ander probeert te helpen. Af en toe wordt ik nog steeds Pissed Off, maar daar hebben we het Topic: Stoom afblazen voor.

Deze post delen

Dan krijg je daar ook voor betaald. Zo niet, hoef je niet bereikbaar te zijn.

Mooie theorie, maar in praktijk ...

Deze post delen

- ...

Het is vaak maar de vraag of alles wel moét. Ik had vroeger ook dat idee en de druk is soms groot. Iedereen en zeker werkgevers doet het voorkomen alsof alles normaal is. Dat is het niet, geloof me maar.

- Zelf ben ik wel nog bereikbaar, maar alleen tijdens de kantooruren en op het werk. Privé gegevens zijn dan ook privé. Ik wens thuis niet gestoord te worden. Gsm wordt niet beantwoord.

- Je kan maar doen wat je kan doen. Als de druk écht zo groot is dan maak je een selectie van wat haalbaar is. Zelf doe ik ongeveer de helft van de dingen die me gevraagd worden niet. Dat deel ik op een overzichtelijke manier in. Mensen die er niet in slagen de juiste rangorde aan te geven voor de belangrijkheid van een taak, krijgen er van mij een. De directie van de school waar ik werk stuurt alles op als 'dringend'. Kan best wel zijn. Ik beslis hoe belangrijk het is. En of ik het doe. Dat werkt als volgt :

belangrijke en dringende dingen doe ik onmiddellijk. Dat heeft te maken met veiligheid, kosten, psychologische dingen, professioneel handelen. vb examens zijn tijdig klaar, puntenlijsten kloppen, vergaderingen die ik voorzit zijn tot in de puntjes georganiseerd, ...

belangrijke en niet dringende dingen (dat bepaal ik zelf) die ik wel, maar alleen als het mij uitkomt en schikt. Dat maakt dat mijn papierwerk nooit of zelden tijdig klaar is. Alle leidinggevenden op de school waar ik werk weten dat intussen. Ze maken er zich geen zorgen (meer) in omdat ze weten dat ik de dingen die echt dringend en belangrijk zijn altijd keurig doe. Af en toe krijg ik eens een standje of een opmerking, waarna ik een pint betaal en alles weer vergeten is. Het is niet omdat iets als dringend omschreven wordt dat het ook daadwerkelijk zo is. Een paar voorbeelden : jaarplannen worden te laat ingediend, materiaal voor archivering komt een weekje na de deadline, agenda's worden ingevuld als het schikt, afwikkeling van dossiers wordt gedaan als het past.

niet belangrijke maar dringende dingen : vertik ik te doen. Loop toch lekker naar de maan ermee. Het leven is te kort voor futiliteiten. En al helemaal als het geknoei van een ander is. Daar bemoei ik me niet mee. Zelf je rommel opruimen mag je doen. Als een leidinggevende een dergelijke opdracht geeft gaat het op de lange baan. Daar krijgt hij stress van, dat wel, maar worden ze daar niet royaal voor vergoed met een hoger salaris en een ronkende functietitel ?

niet belangrijke en niet dringende dingen : Overweeg ik nog niet eens.

- Sociaal zijn : Ik zorg dat collega's met mij kunnen samenwerken. Wie in de weg staat of hindert krijgt een por. Wie me niet ligt, voor de voeten loopt, roddelt over me krijgt de directe aanpak. Duidelijk, rechtlijnig, zonder ruimte voor misverstand. Dat is het prettigst voor iedereen. Leerlingen of klanten behandel je correct. Collega's en leidinggevenden horen zich te gedragen. Wie dat niet kan krijgt lik op stuk.

- Lachen en vriendelijk zijn. Soms, soms niet. Wel professioneel zijn en correct handelen. Het hoeft niet supervriendelijk, als je tevreden bent laat je dat merken. Als je ontvreden of niet akkoord bent ook. Niets mis mee.

- Liegen. Mensen die liegen tegen me hebben afgedaan met me en komen op de zwarte lijst. Dat kan ook met klanten. Een klant die probeert oneerlijk te zijn laat het niet bij een keer. Die probeert volgende keer wat anders. Beter kwijt dan rijk. Ik heb vroeger ooit de grootste klant van het bedrijf buiten geschopt. Stond voor 10% van de omzet. Interesseert me geen ruk.

- Eigenbelang. Mensien zien alleen hun kant, dat klopt. Met een flinke portie assertiviteit kom je er. Rustig uitleggen wat jouw standpunt is, en waarom je niet akkoord gaat met de ander. Je eigen belang in stand houden en beschermen zonder de ander tekort te doen. Dat is mijn motto.

Het heeft tot mijn 37ste geduurd voor ik dat kon. Intussen ben ik er 44. De hartritme- en slaapstoornissen zijn voorbij. Ik leef rustiger en beheerster. Het is wel mogelijk dat mijn omgeving stress van me krijgt. Maar zeg nu zelf, dat is toch niet helemaal jouw probleem. Moeten zij ook maar met stress leren omgaan.

Ik heb voor mezelf ontdekt dat de dingen die me stress bezorgen altijd dezelfde zijn. Namelijk andere mensen die mijn agenda bepalen. Dat laat ik niet meer toe. Waarom zou ik dulden dat iemand waar ik weken vooraf een afspraak mee maakte een telefoon beantwoordt tijdens ons gesprek met iemand die zomaar komt binnenvallen. Ik reageer daar op. Een bankier, makelaar, verkoper, leverancier mag zich schikken naar mijn agenda.

• Leuk 2

Deze post delen

Mooie theorie, maar in praktijk ...

Ik heb het mezelf makkelijker gemaakt. Ik heb geen mobiel waarop ik bereikbaar ben, ik heb geen huistelefoon. Als werk mij bereikbaar wil hebben moeten ze een mobiel meegeven, die ze na de "wacht" ook terugkrijgen zodat ik niet tussendoor gebeld kan worden.

Wie mij wil bereiken kan mail gebruiken.

Mijn partner werkte in een groot ICT-bedrijf waar hij regelmatig avond en weekendwacht had.Bij calamiteiten werd hij gebeld, in het ergste geval moest hij er heen. Voor deze diensten werd betaald. Een basisbedrag voor in de wacht zijn en extra bij opgeroepen worden.

Artikel over technostress

Deze post delen

Hoezo verduidelijken?

Wat begrijp je niet?

EN....Zie antwoord van stuudje.

Deze post delen

Hoezo verduidelijken?

Wat begrijp je niet?

EN....Zie antwoord van stuudje.

Ik denk dat jij me verkeerd begrijpt :-)

Ik verduidelijk aan u dat IK contractueel verplicht ben bereikbaar te zijn.

Deze post delen

- ...

Ik weet niet hoe oud je bent maar ik merk wel dat naar mate je ouder wordt dat het je steeds minder interesseert wat andere mensen van je vinden.

Een bevrijdend gevoel.

Zoals @tothemax zegt......sommige dingen doe je zelf. En zijn die nou echt zo belangrijk? Succes met omdenken

Deze post delen

De maatschappij is nog niet naar de klote. We hebben nog eens kans.

1, shownieuws achtige programma's afschaffen.

2, Volgende generatie volwassenen opvoeden met minder FB en Twitter.

3, Af en toe een brief schrijven.

4, Gratis internet afschaffen op alle openbare plaatsen. En de mac.

5, Mobiel internet belachelijk duur maken.

6, Toch vaker je telefoon uit zetten of thuis laten.

• Leuk 1

Deze post delen

Op die manier krijg je de helft van wereldbevolking op je dak :-)

Deze post delen

Ik denk dat jij me verkeerd begrijpt :-)

Ik verduidelijk aan u dat IK contractueel verplicht ben bereikbaar te zijn.

Ik begrijp je heel goed. Jij begrijpt mij niet. Jij bent de president niet.

Maar goed.....

Het contract heb je zelf voor gekozen.

Deze post delen

Ik begrijp je heel goed. Jij begrijpt mij niet. Jij bent de president niet.

Maar goed.....

Het contract heb je zelf voor gekozen.

Oei oei oei, niet te kort door de bocht gaan.

Je kan voor een functie kiezen, onder "gunstige" voorwaarden, en op termijn extraatjes erbij nemen (voor zogezegd korte duur natuurlijk), die binnensluipen in je (werk)leven.

Je kent het wel: eens van ja zeggen, maar daarna vragen ze het niet meer. Je wordt geacht het te doen.

Deze post delen

Op die manier krijg je de helft van wereldbevolking op je dak :-)

Oh ja, dat snap ik. Alleen heb ik daar schijt aan

Ik kan zonder.

Ik heb wel een moderne telefoon echter zonder mobiel internet. Ik heb een baan met veel verantwoording en personeel, met mijn telefoon zonder internet en de €20 per 4 maanden beltegoed red ik het goed. Iedereen weet het en ik heb meer sociaal contact met het personeel dan de meeste.

Conclusie........??????

Deze post delen

Mag ik die nog wat ombouwen?

1.TV afschaffen...echt belangrijk nieuws kan je ook op de radio horen of op internet lezen.

2. Geen sociale media gebruiken, FB,Twitter, maar er is nog wel meer van die meuk.

3.Buiten je huis of kantoor geen internet gebruiken...gaat heel makkelijk met een simpel mobieltje, die heeft dat gewoonweg niet,scheelt je ook geld.

4.Thuis mobiel uitzetten (wel even iets regelen dat een zieke moeder ofzo je wél kan bereiken in nood, je zou kunnen denken aan een familiemobiel en een mobiel voor alle andere zaken)

Omdat je nu minder tijd kwijt bent aan tv en telefoon, kan je die tijd ook inzetten voor meer rust.

1. Meer wandelen. Dagelijkse wandeling na het eten,voor je naar bed gaat of van en naar je werk. Maakt je hoofd lekker leeg.

2. Een hobby met je handen of die een beroep doen op je sensoren, knutselen aan auto of motor, een broodoven in de tuin bouwen, koken, foto's maken, van mij part schilderen op nummer.

3. Uurtje per week koffie schenken in een bejaardenhuis of helpen bij scouting of ander sociaal vrijwilligerswerk.

4. Geniet. Zoek elke dag een paar pluspunten op, benoem ze, sta erbij stil. Zo leer je steeds meer genieten.

Deze post delen

Mag ik die nog wat ombouwen?

1.TV afschaffen...echt belangrijk nieuws kan je ook op de radio horen of op internet lezen.

2. Geen sociale media gebruiken, FB,Twitter, maar er is nog wel meer van die meuk.

3.Buiten je huis of kantoor geen internet gebruiken...gaat heel makkelijk met een simpel mobieltje, die heeft dat gewoonweg niet,scheelt je ook geld.

4.Thuis mobiel uitzetten (wel even iets regelen dat een zieke moeder ofzo je wél kan bereiken in nood, je zou kunnen denken aan een familiemobiel en een mobiel voor alle andere zaken)

Omdat je nu minder tijd kwijt bent aan tv en telefoon, kan je die tijd ook inzetten voor meer rust.

1. Meer wandelen. Dagelijkse wandeling na het eten,voor je naar bed gaat of van en naar je werk. Maakt je hoofd lekker leeg.

2. Een hobby met je handen of die een beroep doen op je sensoren, knutselen aan auto of motor, een broodoven in de tuin bouwen, koken, foto's maken, van mij part schilderen op nummer.

3. Uurtje per week koffie schenken in een bejaardenhuis of helpen bij scouting of ander sociaal vrijwilligerswerk.

4. Geniet. Zoek elke dag een paar pluspunten op, benoem ze, sta erbij stil. Zo leer je steeds meer genieten.

Prima hoor. Helemaal mee eens.

Deze post delen

ik baken de tijd die ik samen met mn vrouw kan hebben kaihard af

voor mn baas, mn familie en iedereen

die tijd is van ons en die hebben we vaak niet

daarbuiten ga ik overal naartoe

maar als we allebei vrij hebben zitten we lekker thuis en hoeft er ook niemand langs te komen

vleesboek dikke lul

iedereen die mij kent weet dat de tijd die ik met mn vrouw heb heilig voor ons is

dat moet je ZELF afbakenen en dat geld voor de rest ook

onder werktijd doe ik alles wat ze willen maar in het weekend doe ik niks (dan sturen ze een berichtje of ik kan bellen staat de rit me aan ga ik staat het me niet aan vinden ze het ook goed)

Deze post delen

Dus, als ik het goed begrijp maken jullie dat wel degelijk heel duidelijk naar de buitenwereld toe?

Dan heb ik nog werk aan de winkel.

• Leuk 1

Deze post delen

Oei oei oei, niet te kort door de bocht gaan.

Je kan voor een functie kiezen, onder "gunstige" voorwaarden, en op termijn extraatjes erbij nemen (voor zogezegd korte duur natuurlijk), die binnensluipen in je (werk)leven.

Je kent het wel: eens van ja zeggen, maar daarna vragen ze het niet meer. Je wordt geacht het te doen.

Tja, die moet je er dan weer uit laten sluipen. Dat moet je toch zelf doen. Lewieke schrijft zeer duidelijk hoe hij dat aangepakt heeft, Tothemax ook. Ik heb ook in die "ratrace" gezeten en ben eruit gestapt. Als je het echt wilt dan lukt het.

Zoek uit wat er nu werkelijk bedoeld wordt in je contract,en wat de wet ervan zegt. Ga een gesprek aan met de baas over je contract, dat je duidelijker omschreven wilt wanneer je vrij bent, ook voor telefonisch werken.

Doe afstand van je extraatjes, die zijn het niet waard als je er als persoon aan onderdoor gaat.

Zoek eventueel ook naar een andere baan, waar je dit bereikbaar zijn niet hebt. Zoeken kost niets en in een andere baan kan je misschien meer jezelf zijn, zoeken terwijl je nog een baan hebt is voor een nieuwe werkgever aantrekkelijker en voor jezelf ook, er zit geen dwang op tenslotte.

Als je niet duidelijk communiceert krijg jij al het werk op je dak. Leer duidelijk communiceren. Ga bv een cursus volgen. Lees het boek "Als ik nee zeg voel ik me schuldig", over communiceren en de valkuilen daarin, met duidelijk uitgeschreven voorbeelden. Of het managementboek "One minute manager en de apenrots" beschrijft oa de prioriteiten die Lewieke al in het kort beschreef. Anderen het werk laten doen en niet zelf overal voor opdraaien.

De helft van de wereldbevolking op jouw dak...gelukkig...dan staan ze niet hier.

Deze post delen

Dus, als ik het goed begrijp maken jullie dat wel degelijk heel duidelijk naar de buitenwereld toe?

Dan heb ik nog werk aan de winkel.

Tuurlijk.

Wees eerlijk. Mensen waarderen je eerder en ze weten wat ze aan je hebt.

Doe je dat niet neem je dat op een gegeven moment mee naar huis of je blijft er mee lopen of je slaapt niet.

Deze post delen

Ik ga even alleen in op je eerste punt: de bereikbaarheid, en begrijp de claim die het op je legt. Ik sta er dubbel in. Aan de ene kant ben ik werkgever en indirect verantwoordelijk voor het inkomen van vele tientallen gezinnen. Daarbij vraag ik ook aan mijn mensen om zonodig bereikbaar te zijn; niet dat het vaak gebeurt, maar we moeten met elkaar zorgen dat er brood op de plank komt en dat gaat niet vanzelf. Dus zal ik ze bellen, wappen of mailen, ook buiten kantoortijden als het werk daartoe noodzaakt. En het kan iedereen zijn: van office manager tot systeembeheerder. Maar het blijft incidenteel, en om dat concreet te duiden, maximaal 1-4x per jaar. Zelf pak ik alle eindverantwoordelijkheid op voor alarmsysteem, BHV, ernstige systeemstoringen en bereikbaarheid voor opdrachtgevers. 7x24.

Even heel kort door de bocht: als er geen flexibiliteit is, kost je dat je baan. Als het er wel is, krijg je er veel voor terug. Werken waar je wilt, wanneer je wilt, hoe je wilt. Oplossingen bieden voor kinderopvang, vergoedingen voor telefoon en internet. Geen aanwezigheidsplicht en veel vrijheid. In de praktijk werkt het goed; de retentie is ongekend hoog en niemand klaagt erover. En het belangrijkste: ik kan rekenen op mijn collega's, en dat zorgt voor business continuïteit, iets wat je in deze tijd met crisis op crisis best kan gebruiken.

Neemt niet weg dat ik het ook zorgelijk vind dat we in een 24 uurs economie leven en onbereikbaarheid moeilijk wordt geaccepteerd. De samenleving is veeleisend, en dat eist zijn tol. Het is zoeken naar een balans.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...