Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Ben jij voor een minimaal basis inkomen voor alle Nederlanders?

Basis inkomen voor iedere Nederlander vanaf 18 jaar?  

55 leden hebben gestemd

1. 1. Basis inkomen voor iedere Nederlander vanaf 18 jaar?

• Groot voorstander voor dit idee.
      25
    • Waanzin, slecht idee.
      18
    • Ik twijfel
      9
    • Iets anders (kan je verder aangeven in dit topic)
      3

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 305
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

@jobs

Stop jij per direct met werken als je een basisinkomen krijgt? En je gezinsleden/familie? Je vrienden? Je buren? Heb je het hen al eens gevraagd?

Spoiler: De meeste mensen antwoorden met dat ze zeker blijven werken, al is het misschien een andere baan. Het rare is dat dezelfde mensen wél denken dat andere mensen niet meer zullen willen werken... :confused: ... Zie je de gedachtekronkel?

*Dit is trouwens geen commentaar, maar een oprechte vraag.*

@jobs

Stop jij per direct met werken als je een basisinkomen krijgt? En je gezinsleden/familie? Je vrienden? Je buren? Heb je het hen al eens gevraagd?

Geen gezinsleden hier.

E.e.a. is afhankelijk van de hoogte van de uitkering versus de onkosten.

Spoiler: De meeste mensen antwoorden met dat ze zeker blijven werken, al is het misschien een andere baan. Het rare is dat dezelfde mensen wél denken dat andere mensen niet meer zullen willen werken... :confused: ... Zie je de gedachtekronkel?

Ander werk zou leuk zijn, maar dan verdien ik wellicht minder, dus komt er minder belasting binnen dus gaat het basisinkomen omlaag.

Geen gezinsleden hier.

E.e.a. is afhankelijk van de hoogte van de uitkering versus de onkosten.

Ander werk zou leuk zijn, maar dan verdien ik wellicht minder, dus komt er minder belasting binnen dus gaat het basisinkomen omlaag.

Je verdient dus niet minder, want wat je werkt, komt bovenop je basisinkomen... dat is het principe.

Als je werkelijk over het financieren van het basisinkomen-systeem wilt praten, dan heb je, zoals ik al aangaf, aan mij niet de goede (of misschien wel, als je doel is om me klem te zetten of op fouten te wijzen, maar daar ga ik maar even niet vanuit...). Toch zal ik een poging wagen:

Ik heb het idee dat je een misvatting hebt wat betreft dat het gefinancierd wordt uit belasting op werk. Zover ik begrepen heb, komt een deel van het geld uit besparingen door het verwijderen van het enorme ambtenarenapparaat wat zich nu met uitkeringen bezig houd. Een ander deel is inderdaad belasting, maar geen extra belasting of belasting op werk. Volgens mij is het idee om de belasting op werk aanzienlijk te verlagen (gunstig voor werkgevers) maar de belasting op goederen en diensten te verhogen. Hierdoor komt er bij bedrijven nog meer geld vrij, en worden luxe-goederen aanzienlijk duurder. Het geld voor het basisinkomen wordt dan dus gemaakt door het aanschaffen van (luxe) goederen en diensten. Geeft dit wat opheldering?

@jobs

Ik zit in de bijstand en hoor eigenlijk afgekeurd te zijn. Nu is een hobby serieus oppakken of zelfs iets als een folder/krantenwijk nemen ronduit onverstandig. Met een basisinkomen waardoor deze beperkingen wegvallen wordt het bijverdienen van die zeg 50-100 euro/maand juist wel interessant.

• Leuk 2
Ik zit in de bijstand en hoor eigenlijk afgekeurd te zijn. Nu is een hobby serieus oppakken of zelfs iets als een folder/krantenwijk nemen ronduit onverstandig. Met een basisinkomen waardoor deze beperkingen wegvallen wordt het bijverdienen van die zeg 50-100 euro/maand juist wel interessant.

Nou inderdaad. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die vast zitten in zo'n soort situatie... Ze willen wel (meer) werken, maar kunnen niet genoeg werken om het per direct vervallen (of andere, brutere sancties) van hun uitkering te compenseren. Lullig maar waar beseffen weinig mensen zich hoe niet-sociaal ons sociale systeem is.

is basisinkomen niet hetzelfde als een minimumloon en een uitkering? overigens denkt ik en hoop ik absoluut niet dat mensen zo stom zouden zijn om een regeling op te stellen die vrij toegankelijk is voor iedereen en je slapend rijk kan maken.

Nee, zeker niet. Uitkeringen in NL zijn juist veel te hoog en het minimumloon te laag. Daarom loont het niet voor veel mensen om te gaan werken.

Als ik op TV het zoveelste baggerprogramma zie van mensen met financiële problemen, dan zijn dat vaak mensen met een uitkering. Roken, drinken, flatscreen TV, allemaal een smartphone met abonnement noem maar op. Dat kan in NL met een uitkering. Het zou juist een laatste vangnet moeten zijn waarvan je net zou kunnen rondkomen zonder enige vorm van "luxe". Dan loont het om te gaan werken, zeker als je het minimumloon nog eens met een paar honderd euro verhoogt.

NL zit vast in hun toeslagen, veel te hoge huren en veel te dure verspillende overheid. Maak het simpel zou ik zeggen. Dat kost minder en mensen houden meer over.:cool:

Het is niet voor niets dat ze kansloze buitenlanders 40+ een uitkering van 600€ per maand voor het leven geven, als ze NL verlaten en terugkeren naar eigen land.:eek: Dat is gewoon een simpele rekensom van wat die mensen ons kosten en wat ze ons opleveren (weinig dus:(). Wel vreemd dat ze dat een NL niet aanbieden, vind je niet. Voor mij is dat pure discriminatie, want als ze mij 600€ geven en mijn vrouw ook zonder enige verplichting naar NL toe dan zijn wij weg.:p Dit is dus wel een voorbeeld van een soort basisinkomen voor een aantal mensen.

• 3 weeks later...
Hoe kun je in zo'n geval dat basisinkomen financieren?

Het is al meerdere keren berekent en blijkt zelfs goedkoper uit te vallen voor de overheid. Zeker in periodes met hoge werkloosheid en veel mensen in de bijstand. Het maakt het met name veel goedkoper omdat er weinig regels zijn voor mensen met alleen een basisinkomen. Als je alleen al naar de bijstand kijkt in NL. De plichten, controles en hele ambtenaren apparaat erachter.:( En dan heb ik het nog niet eens over WW, WIA, WAJONG, Bovenwettelijke uitkeringen, Wachtgelden etc etc. Iedereen krijgt gewoon een basisinkomen en betaald daar GEEN belasting over. Wie werkt en hoe meer je verdiend, hoe meer je ook belasting betaald. Het is meer een discussie dan de haalbaarheid.

"Het debat ging over drie afwegingen om voor of tegen het basisinkomen te zijn: rechtvaardigheid, betaalbaarheid en haalbaarheid. Haalbaar en betaalbaar is het systeem zonder meer, zeker als je voor een tussenvorm tussen bijstand en basisinkomen zou kiezen. De meeste discussie gaat over de rechtvaardiging van het concept – ook deze woensdag in Haarlem. Daar spelen politieke dogma’s een sleutelrol: links vindt het basisinkomen niet rechtvaardig omdat ook rijkeren er aanspraak op mogen maken, rechts vindt het niet rechtvaardig omdat niks doen ermee wordt beloond."

• 4 weeks later...

“I am for doing good to the poor, but…I think the best way of doing good to the poor, is not making them easy in poverty, but leading or driving them out of it.

I observed…that the more public provisions were made for the poor, the less they provided for themselves, and of course became poorer.

And, on the contrary, the less was done for them, the more they did for themselves, and became richer.” - Benjamin Franklin

De tijd is wel veranderd, maar de drijfveren niet. Ik geloof niet in een basisinkomen 'sec', net zoals dat ik uitkeringen over het algemeen te hoog vind, vrijwilligerswerk funest vind voor de arbeidsmarkt en zo kan ik nog wel even doorgaan, helaas. Een systeem waarin belastingen veel eenvoudiger zouden zijn, gewoon iedereen 15% belastingen en geen teruggave regeltjes, toeslagen en bijslagen, ingewikkelde fiscale constructies en een leger aan ambtenaren en dat combineren met een bepaald basisinkomen, zou wel al een hele stap in de goede stap in de goede richting zijn. Een soort nachtwaker staat plus zal ik maar zeggen. En wellicht op termijn naar kleinere schaal van wet- en regelgeving, meer zelf regelen door burgers en tadaa we hebben geen overheid meer nodig (of in ieder geval heel weinig).

Interessante docu van Tegenlicht, Het Werken van Morgen: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/werken-van-morgen.html

De techniek gaat steeds verder en er zijn steeds minder mensen nodig voor arbeid. Geschat wordt dat er over niet al te lange tijd (gaan wij nog ruimschoots meemaken) er 2 tot 3 miljoen minder banen in Nederland zullen zijn.

Hiermee wordt het huidige systeem van uitkeringen onhoudbaar en moeten we wel een ander systeem uitvinden. Een basis inkomen of negatieve inkomstenbelasting (een vergelijkbaar systeem, 't werkt alleen net even anders)

• 3 weeks later...
Interessante docu van Tegenlicht, Het Werken van Morgen: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/werken-van-morgen.html

De techniek gaat steeds verder en er zijn steeds minder mensen nodig voor arbeid. Geschat wordt dat er over niet al te lange tijd (gaan wij nog ruimschoots meemaken) er 2 tot 3 miljoen minder banen in Nederland zullen zijn.

Hiermee wordt het huidige systeem van uitkeringen onhoudbaar en moeten we wel een ander systeem uitvinden. Een basis inkomen of negatieve inkomstenbelasting (een vergelijkbaar systeem, 't werkt alleen net even anders)

Weer een mooie, boeiende uitzending. Volgens mij is het allemaal best mogelijk. In Alaska krijgen alle inwoners (jong en oud) sinds een jaar of 30 dividend uit de oliewinning aldaar. Het is niet genoeg om van te leven, maar het verlicht het leven wel voor alle inwoners. Een jonge Duitse ondernemer, verkocht zijn internet bedrijfje en krijgt elke maand 1000 euro uit die deal. Zijn leven veranderde op slag.

De moeite van het bekijken waard.

Het is toch eigenlijk ongelofelijk dat dit nog steeds super actueel is. Het lijkt er op dat er in al die jaren en na al die kabinetten niets is veranderd. Het goud is nog steeds stijgend, de politiek doet zelf niets aan bezuinigen en de werkeloosheid loopt weer op.

Eerst banen !

[video=youtube;TtCcwJMkn-I]

Weer een mooie, boeiende uitzending. Volgens mij is het allemaal best mogelijk. In Alaska krijgen alle inwoners (jong en oud) sinds een jaar of 30 dividend uit de oliewinning aldaar. Het is niet genoeg om van te leven, maar het verlicht het leven wel voor alle inwoners. Een jonge Duitse ondernemer, verkocht zijn internet bedrijfje en krijgt elke maand 1000 euro uit die deal. Zijn leven veranderde op slag.

Ja, die uitzending moet ik nodig eens gaan bekijken. Fantastisch voorbeeld haal je aan overigens: een ondernemer (die hier dus zelf voor gewerkt heeft, en een goed idee gehad heeft) als voorbeeld/bewijs te stellen voor de stelling dat een basisinkomen haalbaar is, danwel werkt.

Werkelijk Charlie, dit is echt het ultieme voorbeeld

Ik heb het gezien ze krijgen jaarlijks geld uit een permanent olie fonds. Zouden we in NL ook kunnen doen met de gaswinning. Dan hebben de mensen niet alleen de lasten ervan, maar ook de lusten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...