Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Ben jij voor een minimaal basis inkomen voor alle Nederlanders?

Basis inkomen voor iedere Nederlander vanaf 18 jaar?  

55 leden hebben gestemd

1. 1. Basis inkomen voor iedere Nederlander vanaf 18 jaar?

• Groot voorstander voor dit idee.
      25
    • Waanzin, slecht idee.
      18
    • Ik twijfel
      9
    • Iets anders (kan je verder aangeven in dit topic)
      3

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 305
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...
  • Admin

Kijk eens aan. Er is er zelfs een voor europa:

https://secure.avaaz.org/en/petition/our_chance_to_end_poverty/

Als ik sommige commentaren teruglees snap ik de terughoudendheid eigenlijk niet.

Zoals waar moet het van betaald worden.

Dat wordt grotendeels al in dit filmpje uitgelegd (ook al eerder gepost hier op het forum.

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/gratis-geld.html

Het grootste punt is dat mensen waarvan de onzekerheid wegvalt, meer bereid zijn risico's te nemen die dus fout kunnen uitvallen (dan is er niks verloren) of goed. En alle dingen die goed uitvallen zijn investeringen, is geld wat besteed wordt door henzelf of door anderen = groei van de economie.

Daarnaast staat er NERGENS dat je over het geld wat je verdiend geen belasting hoeft te betalen. Het basisinkomen wordt dus betaald uit de belastingen zoals dat nu ook met de AOW, WAO, pensioenen, WWB, ZW, WIA, Wajong, WW gebeurd.

Alle onderzoeken die er mee gedaan zijn tonen aan dat mensen productiever worden, productiever is geld verdienen is bron van inkomsten voor de staat is meer geld om te besteden aan dat basisinkomen.

• 4 weeks later...
Gast ghostwhiper

Als je een bijstandsuitkering hebt en je gaat flex werken ben je in no time je uitkering kwijt en kun je op nieuw gaan aanvragen als je na 2 weken weer op straat staat.

Dus flex werken of uitzendwerk is niet bepaald slim om te doen.

Gemeente hebben veel macht op dit gebied en dit mag wettelijk gezien.

Canvas heeft een zeer interessante reportage gemaakt over het basisinkomen:

http://www.canvas.be/programmas/panorama/0ae8483d-7adc-43fd-b56f-3327fab14082

"Stel: iedereen krijgt maandelijks 1500 euro op de rekening. Onvoorwaardelijk, of men nu werkt of niet. Voor u in hoongelach uitbarst: de afschaffing van slavernij, kinderarbeid en zelfs de oprichting van Europa waren ooit soortgelijke onmogelijke ideeën. Hét meest gehoorde tegenargument - dat het niet betaalbaar is - zette Panorama aan het denken. Wat doet gratis geld met een mensenleven?"

Hier nog een goede uitleg, helaas alleen in het Duits (zonder ondertiteling zover ik kan vinden.)

Voordat ik van start ga, @FincaInSpanje duizend kudo's ! Goed geschreven reacties, goed over nagedacht en helemaal eens met wat je zegt. Ik kon niet kiezen voor welke comment ik je reputatie ging geven dus totdat ik daarover uit ben maar even op de manier.

Iedere NL-er krijgt dan maandelijks 760€ boven de 18.

Ieder kind krijgt dan maandelijks 380€.

Ik hoop van harte dat dit niet de uiteindelijke cijfers zullen zijn. Dan zou ik na mijn huur nog 70 euro hebben.

Het andere verschil is dat sommige culturen beter met deze manier van inkomen overweg kunnen dan anderen, gezien wij heel veel culturen hebben in Nederland zal dit niet werken.

De mensen die dan nog extra werken naast het basis inkomen gaan vitten op de mensen die niet extra werken. Op een terrasje zitten kan dan nog wel eens nare gevolgen hebben als 'hé, waarom ben je niet aan het werk?

Ik vind het een vervelend uitgangspunt dat sommige culturen hier minder goed mee overweg zouden kunnen. Het zou voor iedereen nieuw zijn, voor iedereen wennen en omschakelen. Waarom zou de een hier beter mee om kunnen gaan dan de ander?

Over het volgende punt. Dat gebeurt nu ook. Ik zie het zelfs geregeld op het forum langs komen (tot mijn spijt).Meningen heeft iedereen, altijd. Compassie, inlevingsvermogen en begrip niet altijd. Het maakt niet uit wat het systeem is, naar mijn mening is er iets mis met het kortzichtige en judgemental gedachtegoed (wat soms weer puur indoctrinatie is maar dat is een heel ander punt). Men weet soms niet beter dan de oordelen die ze hebben over ...(vul maar in)....

Er zijn een aantal landen in Europa waar je minimaal X maanden gewoond moet hebben (incl, bewijs zoals betalen rekeningen, etc.) voordat je recht hebt op bijstand ivm geen werk. Dat kan hier net zo goed als eis gesteld worden om toestroom te voorkomen.

Ik zou dan ook graag zien dat dit grootschalig wordt ingevoerd. Het idee is om ongelijkheid of te kort gedaan worden te ontmantelen, maar op het moment dat Klaas hier in Nederland het hier comfortabel heeft met zijn basisinkomen en Henk net over de grens van België heeft aan het einde van zijn geld altijd nog een stuk maand over, waar is de gelijkheid dan?

Ik ben een groot voorstander van een standaard basis inkomen.

Mits een ieder voldoet aan een aantal eisen .

1. 10 jaar of langer gestudeerd hebbende in Nederland.

2. 10 jaar of langer gewerkt te hebben en dus premie heeft betaald.

Deze twee punten zijn bedoeld om parasiteren tegen te gaan , Zodat er geen misbruik gemaakt kan gaan worden door de rest van de wereld zoals nu wel gebeurt.

En wat nou als je in de categorie valt die nu moet aankloppen bij het UWV omdat ze niet instaat zijn 10 jaar of langer te studeren of werken? Heb je dan geen recht op een basisinkomen?

In een democratie wordt voor de zwakkere gezorgd daar kom ik in maar als je jong bent en je kan werken ....werken verdomme.

Een systeem van basisinkomen is meer voor zij die willen profiteren door geld te krijgen en er geen zak voor te doen...neen daar kan ik niet bij..als je niet werkt zou je toch gewoon geld krijgen om gewoon niks te doen..neen zo werkt het niet;

Afin dat is mijn mening maar we leven in een democratie en daar mag gelukkig iedereen zijn mening nog hebben.

Natuurlijk heb je recht op je mening, daar zal ik niks tegenin brengen. Wel zou ik daar graag aan toevoegen: Denk je echt dat als jij (ik maak het persoonlijk omdat we anders uren kunnen delibereren over wat een ander wel of niet zou doen) een standaard bedrag elke maand op je rekening gestort krijgt, dat je dan de hele maand op de bank gaat zitten? Dat je dan niet (oke misschien eerst een vakantie :p) weer zin krijgt om dingen te doen waar jij passie voor voelt? Dat het zonder financiële druk (bijvoorbeeld: " je kan maar beter x studeren want dat verdient beter") niet gaat kriebelen om iets te gaan doen met je passie die je misschien wel hebt laten liggen ?

Iets wat, naar mijn idee, ieders mening hierover hoe dan ook kleurt is hoe je beeld is van "de mensheid". Heb je de basisovertuiging dat de mens in pure essentie goed is van binnen, dan is de kans een stuk groter dat je de kans van slagen wel roos kleurig inziet. Is je basisovertuiging daarentegen dat de mens in pure essentie niet goed is/slecht dat iedereen overal misbruik van zal maken als ze de kans hadden, dan snap ik heel goed dat je sceptisch bent.

Wat mij brengt bij mijn laatste punt wat ik een ontzettend ondergesneeuwd stuk vind in dit draadje. Hoe blij worden wij/mensen/iedereen ervan als de druk van de ketel is? Geen zorgen meer of je je huur kan betalen, of je je zorgverzekering wel kan betalen? Hoeveel meer ruimte/blijheid/rust creëert dit ? Ik denk persoonlijk dat als het basisinkomen grootschalig doorgevoerd zou worden (het liefst zou ik het geld zien verdwijnen maar dat is ook weer een heel ander verhaal) je zo'n immens verschil zou gaan zien bij iedereen in de algehele gelukstoestand (bij gebrek aan een beter woord, is er vast wel maar ik kom er even niet op). Ik denk dat er heel veel mensen zijn die geen eens doorhebben hoeveel stress geld ze geeft. Het is natuurlijk logisch dat dit niet "even" op poten gezet wordt maar ik denk dat het een leuker/gezonder/minder gestressed land tot gevolg zou hebben!

• Leuk 2

En hoe denk je dat in godsnaam allemaal te betalen????Is er daar al over nagedacht...

Ik werk elke dag en betaal godverdomme fucking veel belastingen dat ik geen zin heb om er nog meer te betalen om iedereen een basis inkomen te geven...

Ik weet genoeg leeglopers zitten die kunnen werken maar te lui zijn om te werken omdat ze van de staat toch centen krijgen...wel daar zeg ik NEEN tegen...

Wie dat niet snapt......

En hoe denk je dat in godsnaam allemaal te betalen????Is er daar al over nagedacht...

Ik werk elke dag en betaal godverdomme fucking veel belastingen dat ik geen zin heb om er nog meer te betalen om iedereen een basis inkomen te geven...

Ik weet genoeg leeglopers zitten die kunnen werken maar te lui zijn om te werken omdat ze van de staat toch centen krijgen...wel daar zeg ik NEEN tegen...

Wie dat niet snapt......

Als je de verscheidene docu's had bekeken dan zou je vraag al beantwoord zijn en zou je weten dat het jou persoonlijk geen stuiver meer zou kosten.

Wat je visie wat 'leeglopers' betreft: rot voor je dat je kennelijk alleen te maken hebt gehad met een oneerlijk slag mensen, vooral erg rot ook voor de mensen die wél terecht geld van de staat krijgen en jou tegen komen... Tip van de dag: pas op dat je niet iedereen over één kam scheert.

• Leuk 1
Als je de verscheidene docu's had bekeken dan zou je vraag al beantwoord zijn en zou je weten dat het jou persoonlijk geen stuiver meer zou kosten.

Wat je visie wat 'leeglopers' betreft: rot voor je dat je kennelijk alleen te maken hebt gehad met een oneerlijk slag mensen, vooral erg rot ook voor de mensen die wél terecht geld van de staat krijgen en jou tegen komen... Tip van de dag: pas op dat je niet iedereen over één kam scheert.

Ik heb mijn originele tekst gewist...

Ik ben beetje buiten de bocht gegaan...

Ik ben heus niet tegen het systeem om mensen gelukkiger te maken maar ik vrees gewoon dat het onbetaalbaar is .

Ik ben zeer goed geïnformeerd en vrees niet...de meeste mensen komen mij heel graag tegen...

Ik ben zoals ze zeggen wel eens Het schaap in wolvenvacht (dus omgekeerd van wat je zou denken...)

Hee @tom666 . :)

Dit is nou typisch een geval van "typen op internet" en zo elkaar niet goed kunnen "verstaan", omdat je elkaar niet in de ogen kan zien.

Haal even adem.

Geloof mij: @Shush bedoelt het niet zo slecht. :)

Je kan haar ook beter met "vrouw" aan spreken dan "man". :p

Ja just...man...tja gewoon een uitdrukking die ik gebruik...niks aan..

Misschien is het inderdaad '' het moment''.

Als je nu een land neemt als België....

Je moet hier leven en de politiek volgen en ook het dagelijkse nieuws om te begrijpen...

Er wordt in ons land geprofiteerd dat het geen naam heeft...Er zijn er vele die hier uitkeringen krijgen en geen zak uitvoeren omdat sommige uitkeringen hoger zijn dan als je gaat werken...

Wij als werkende Vlaming worden kapot belast langs alle mogelijke kanten...

Heel veel van het geld dat we moeten afstaan gaat naar het Franstalige deel van België waar er gretig van geprofiteerd wordt..

We moeten langer gaan werken en worden dagelijks geconfronteerd met nieuwe wetten die onze vrijheid meer en meer onder druk zetten .

Dus nu moet er niemand afkomen om iedereen een basisinkomen te geven in België want daar gaat nog meer van geprofiteerd worden...

In Nederland bv misschien niet , weet ik niet maar hier mag je er 100% zeker van zijn...Want Belgen zijn nu eenmaal goed om systemen te gaan misbruiken en vooral diegenen die al veel krijgen van de staat ...

Ik heb in vorige posts ook reeds uitgelegd dat ik VOOR een democratisch systeem ben als als het juist werkt en dient waarvoor het zou moeten dienen ...

Daar ligt de grote frustratie...

Ik ben zeker geen boeman en help waar ik kan...en ja ..ik heb ook reeds geholpen op voedselbanken en andere vrijwilligers toestanden omdat ik bepaalde situaties erg vond om aan te zien.

Hier geef ik maar een voorbeeld...

Maar dagelijks zien we ook hoe het systeem door mensen misbruikt wordt die wel kunnen werken maar het niet doen en zo profiteren van hetgeen van mijn loon en nog vele anderen gaat en zo het systeem naar de verdoemenis helpen.

Ik zie het heus niet zo zwart / wit als wordt voorgesteld.

Wie dat niet snapt......

In een wereld waar meer werk te verrichten valt dan dat er arbeiders zijn gaat deze vlieger misschien op, maar dat is hier al lang en breed niet meer het geval volgens mij.

Het probleem is (imho) niet dat er te weinig middelen zijn om iedereen te kunnen verzorgen.

Het probleem is (imho) niet dat er te weinig mensen zijn om iedereen te kunnen verzorgen.

Het probleem is (imho) dat het huidige systeem is ingesteld op een situatie waarbij levensbehoeften alleen voorzien kunnen worden dmv arbeid. Die situatie is echter al lang en breed achterhaald. Door de hele automatisering kost het nog maar een fractie van de tijd die het vroeger kostte om het zelfde werk te verrichten. Prijzen van levensonderhoud zijn ondertussen echter wel gericht op twee-verdieners, terwijl het hele arbeidssysteem gericht was op slechts een kostwinnaar. Door die prijzen worden gezinnen haast gedwongen om beiden te werken om in hun levensbehoeftes te kunnen voorzien, heb je dus meer arbeiders, terwijl er in feite minder noodzakelijk werk is. Dus krijg je mensen die dolgraag willen werken, maar niet aan de bak kunnen, en financieel in de shit raken. En nogmaals, de middelen zijn er gewoon om iedereen in de basisbehoeften te kunnen voorzien.

Wat gebeurt er als iedereen een basisinkomen krijgt? Men kan in de basisbehoeften voorzien, dus HOEFT niet te werken. Wil je meer dan alleen basisbehoeftes, dan kun je er voor kiezen wel te werken. Heb je een passie voor een of andere baan, dan kun je er voor kiezen wel te werken. Word je gek van heel de dag binnen zitten, dan kun je er voor kiezen te gaan werken. Maar je kunt er ook voor kiezen voor je gezin te zorgen. Om tijd te hebben om fatsoenlijk te koken zodat niet meer het halve land aan overgewicht, diabetes of een of andere andere "welvaartsziekte" lijdt. Om je kinderen op te voeden zodat er niet overal potjes open getrokken hoeven te worden om ontspoorde jeugd op te kunnen vangen. Om voor je zieke of zwakke of gewoon oude ouders te zorgen zodat ze niet in een volgescheten luier pyjamadag vieren in een of ander tehuis. Om niet de tijd tussen je quarterlifecrisis en je midlifecrisis te hoeven overbruggen met een burn out, maar om ergens de rust en de tijd te vinden om zelfbewust je leven te leiden. Of voor een combinatie van dat alles.

Wederom puur mijn eigen nederige visie, en misschien zit ik er volkomen naast.

Nou heb ik overigens nog steeds die docu's niet gekeken. Schaam me diep.

• Leuk 2

Ja vroeger kon men leven met 1 werkende ..nu niet meer..

Potjes worden hier niet open getrokken..elke dag komt er een verse maaltijd op tafel...

Maar ik vind het nog steeds 1 grote utopie dat de staat iedereen een inkomen zou geven om niks te doen...

Ik zie nog steeds geen antwoord op de vraag...Een volledig land een basisinkomen geven....waar haal je dat .

Het is uitgeprobeert op 20.000 mensen...

België 12.000.000 inwoners..waar haal je de centen..???

Waar haal je nog de mensen die het vuilere werk gaan doen? De bv chemische fabrieken die moeten draaien? De electriciteitscentrales die 24/24 moeten draaien en nog 1000 andere voorbeelden?

Ik zie enkel maar gedachten maar nog nergens een concrete oplossing gezien..De onderzoekers gingen in de docu's uit van veronderstellingen...niet van exacte wetenschap op miljoenen mensen...

In een wereld waar meer werk te verrichten valt dan dat er arbeiders zijn gaat deze vlieger misschien op, maar dat is hier al lang en breed niet meer het geval volgens mij.

Het probleem is (imho) niet dat er te weinig middelen zijn om iedereen te kunnen verzorgen.

Het probleem is (imho) niet dat er te weinig mensen zijn om iedereen te kunnen verzorgen.

Het probleem is (imho) dat het huidige systeem is ingesteld op een situatie waarbij levensbehoeften alleen voorzien kunnen worden dmv arbeid. Die situatie is echter al lang en breed achterhaald. Door de hele automatisering kost het nog maar een fractie van de tijd die het vroeger kostte om het zelfde werk te verrichten. Prijzen van levensonderhoud zijn ondertussen echter wel gericht op twee-verdieners, terwijl het hele arbeidssysteem gericht was op slechts een kostwinnaar. Door die prijzen worden gezinnen haast gedwongen om beiden te werken om in hun levensbehoeftes te kunnen voorzien, heb je dus meer arbeiders, terwijl er in feite minder noodzakelijk werk is. Dus krijg je mensen die dolgraag willen werken, maar niet aan de bak kunnen, en financieel in de shit raken. En nogmaals, de middelen zijn er gewoon om iedereen in de basisbehoeften te kunnen voorzien.

Wat gebeurt er als iedereen een basisinkomen krijgt? Men kan in de basisbehoeften voorzien, dus HOEFT niet te werken. Wil je meer dan alleen basisbehoeftes, dan kun je er voor kiezen wel te werken. Heb je een passie voor een of andere baan, dan kun je er voor kiezen wel te werken. Word je gek van heel de dag binnen zitten, dan kun je er voor kiezen te gaan werken. Maar je kunt er ook voor kiezen voor je gezin te zorgen. Om tijd te hebben om fatsoenlijk te koken zodat niet meer het halve land aan overgewicht, diabetes of een of andere andere "welvaartsziekte" lijdt. Om je kinderen op te voeden zodat er niet overal potjes open getrokken hoeven te worden om ontspoorde jeugd op te kunnen vangen. Om voor je zieke of zwakke of gewoon oude ouders te zorgen zodat ze niet in een volgescheten luier pyjamadag vieren in een of ander tehuis. Om niet de tijd tussen je quarterlifecrisis en je midlifecrisis te hoeven overbruggen met een burn out, maar om ergens de rust en de tijd te vinden om zelfbewust je leven te leiden. Of voor een combinatie van dat alles.

Wederom puur mijn eigen nederige visie, en misschien zit ik er volkomen naast.

Nou heb ik overigens nog steeds die docu's niet gekeken. Schaam me diep.

Geweldig neergepent!:D

Ja just...man...tja gewoon een uitdrukking die ik gebruik...niks aan..

Misschien is het inderdaad '' het moment''.

Als je nu een land neemt als België....

Je moet hier leven en de politiek volgen en ook het dagelijkse nieuws om te begrijpen...

Er wordt in ons land geprofiteerd dat het geen naam heeft...Er zijn er vele die hier uitkeringen krijgen en geen zak uitvoeren omdat sommige uitkeringen hoger zijn dan als je gaat werken...

Wij als werkende Vlaming worden kapot belast langs alle mogelijke kanten...

Heel veel van het geld dat we moeten afstaan gaat naar het Franstalige deel van België waar er gretig van geprofiteerd wordt..

We moeten langer gaan werken en worden dagelijks geconfronteerd met nieuwe wetten die onze vrijheid meer en meer onder druk zetten .

Dus nu moet er niemand afkomen om iedereen een basisinkomen te geven in België want daar gaat nog meer van geprofiteerd worden...

In Nederland bv misschien niet , weet ik niet maar hier mag je er 100% zeker van zijn...Want Belgen zijn nu eenmaal goed om systemen te gaan misbruiken en vooral diegenen die al veel krijgen van de staat ...

Ik heb in vorige posts ook reeds uitgelegd dat ik VOOR een democratisch systeem ben als als het juist werkt en dient waarvoor het zou moeten dienen ...

Daar ligt de grote frustratie...

Ik ben zeker geen boeman en help waar ik kan...en ja ..ik heb ook reeds geholpen op voedselbanken en andere vrijwilligers toestanden omdat ik bepaalde situaties erg vond om aan te zien.

Hier geef ik maar een voorbeeld...

Maar dagelijks zien we ook hoe het systeem door mensen misbruikt wordt die wel kunnen werken maar het niet doen en zo profiteren van hetgeen van mijn loon en nog vele anderen gaat en zo het systeem naar de verdoemenis helpen.

Ik zie het heus niet zo zwart / wit als wordt voorgesteld.

Misbruik ga je altijd vinden en in België zijn de grootste poenpakkers van destijds nu de achterpoortjes aan het toedoen voor de mensen die het nu echt kunnen gebruiken.

Profiteurs vind je vooral in de mazen van een wankel beleid van justitie en immigratie. bij de autochtone bevolking zullen er zeker mensen zijn die heel hun leven nog niet al te veel gewerkt hebben en niets te kort komen aan de andere kant heb je zelfstandigen die bijna verdrinken door onbetaalde facturen en bij een faillissement moeten ze eerst 18 maand gaan werken eer ze recht hebben op een uitkering terwijl ze al serieus hebben bijgedragen tot de overheidskas. echter zijn er veel meer gevallen bekend van mensen die hier toekomen, nog niets hebben bijgedragen en meer voordelen krijgen tegenover mensen die zich al krom gewerkt hebben.

Ik ben zelf een paar jaar zonder vast werk, maar heb voordien me echt de krom gewerkt met arbeidsongevallen tot gevolg, nu doe af en toe tijdelijke opdrachten als ze binnen men mogelijkheden liggen maar ik heb een uitkering onder het leefloon, dankzij enkele niet zo'n toffe werkgevers in het verleden die nogal lange tenen en nog een groter ego hadden... als ik dan kijk dat bepaalde schoolverlaters uit een bepaalde bevolkingsgroep na 5 jaar geen reet te hebben uitgestoken het dubbele van uitkering hebben dan mij, met een recente auto rijden. minstens 2 kinderen hebben... vraag ik echt af hoe rot het huidige systeem nu wel is..

• Leuk 1
Misbruik ga je altijd vinden en in België zijn de grootste poenpakkers van destijds nu de achterpoortjes aan het toedoen voor de mensen die het nu echt kunnen gebruiken.

Profiteurs vind je vooral in de mazen van een wankel beleid van justitie en immigratie. bij de autochtone bevolking zullen er zeker mensen zijn die heel hun leven nog niet al te veel gewerkt hebben en niets te kort komen aan de andere kant heb je zelfstandigen die bijna verdrinken door onbetaalde facturen en bij een faillissement moeten ze eert 18 maand gaan werken eer ze recht hebben op een uitkeren terwijl ze al serieus hebben bijgedragen tot de overheidskas. echter zijn er veel meer gevallen bekend van mensen die hier toekomen, nog niets hebben bijgedragen en meer voordelen krijgen tegenover mensen die zich al krom gewerkt hebben.

Ik ben zelf een paar jaar zonder vast werk, maar heb voordien me echt de krom gewerkt met arbeidsongevallen tot gevolg, nu doe af en toe tijdelijke opdrachten als ze binnen men mogelijkheden liggen maar ik heb een uitkering onder het leefloon, dankzij enkele niet zo'n toffe werkgevers in het verleden die nogal lange tenen en nog een grote ego hadden... als ik dan kijk dat bepaalde schoolverlaters uit een bepaalde bevolkingsgroep na 5 jaar geen reet te hebben uitgestoken het dubbele van uitkering hebben dan mij, met een recente auto rijden. minstens 2 kinderen hebben... vraag ik echt af hoe rot het huidige systeem nu wel is..

Dat bedoel ik nu juist...

Het systeem moet er zijn voor mensen als jij die het nodig hebben...en niet degene die geen reet doet en toch met een BMW rondtoert ...zo kennen we heel veel gevallen.

Maar zoals eerder door mensen geschreven..ik ga niet iedereen over dezelfde kam scheren.

Wat mij brengt bij mijn laatste punt wat ik een ontzettend ondergesneeuwd stuk vind in dit draadje. Hoe blij worden wij/mensen/iedereen ervan als de druk van de ketel is? Geen zorgen meer of je je huur kan betalen, of je je zorgverzekering wel kan betalen? Hoeveel meer ruimte/blijheid/rust creëert dit ? Ik denk persoonlijk dat als het basisinkomen grootschalig doorgevoerd zou worden (het liefst zou ik het geld zien verdwijnen maar dat is ook weer een heel ander verhaal) je zo'n immens verschil zou gaan zien bij iedereen in de algehele gelukstoestand (bij gebrek aan een beter woord, is er vast wel maar ik kom er even niet op). Ik denk dat er heel veel mensen zijn die geen eens doorhebben hoeveel stress geld ze geeft. Het is natuurlijk logisch dat dit niet "even" op poten gezet wordt maar ik denk dat het een leuker/gezonder/minder gestressed land tot gevolg zou hebben!

Ik wordt niet gelukkig als de druk van de ketel is.

Ik ben dus verhuisd naar een land waar geen uitkeringen zijn voor werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, of wat dan ook.

Wij als gezin zullen dus onze eigen broek op moeten houden, maar hoeven niet gedwongen andermans broek op te houden.

Erg goed voor je algehele gelukstoestand, en keuze vrijheid van hoe je inkomen te besteden.

• Leuk 1

Als betalen van de huur of zorgverzekering een probleem is moeten in het bestaande landschap van dure zorg en gesubsidieerde banken deze zaken vooral gescoialiseerd gaan worden.

Dan is de prikkel om te werken helemaal weg.

En waar komt het geld vandaan? Dat is nog niet helder hier.

Pak het probleem aan bij de bron (de kosten) en niet bij het symptoom (schijnbaar te weinig inkomen).

Gast Heksenboot
@Shush @Loreen @Heksenboot

Ik paste mijn post aan over het antwoordt op Shush..iets te kort door de bocht...beetje ongemeend te grof.

Mijn excuses daarvoor.

Tom

Mooi. :)

Ik heb mijn reactie verwijderd.

Tom, je moet je gewoon voorstellen dat we straks rond het kampvuur zitten. Dat praat 10 keer makkelijker. ;)

Ik heb mijn originele tekst gewist...

Ik ben beetje buiten de bocht gegaan...

Ik ben heus niet tegen het systeem om mensen gelukkiger te maken maar ik vrees gewoon dat het onbetaalbaar is .

Ik ben zeer goed geïnformeerd en vrees niet...de meeste mensen komen mij heel graag tegen...

Ik ben zoals ze zeggen wel eens Het schaap in wolvenvacht (dus omgekeerd van wat je zou denken...)

@Shush @Loreen @Heksenboot

Ik paste mijn post aan over het antwoordt op Shush..iets te kort door de bocht...beetje ongemeend te grof.

Mijn excuses daarvoor.

Tom

Mijn excuses dat mijn post zo heftig over kwam, het was zeker niet mijn bedoeling om je in het harnas te jagen. Ik ben blij dat jij niet zo iemand bent die ongefundeerd 'Boe' roept om het 'Boe'-roepen :) :p

Ik ben het er geheel mee eens dat ieder systeem zijn profiteurs kent. Ook een systeem waarin iedereen een basisinkomen krijgt. En profiteurs roepen nogal wat negatieve emoties op bij veel mensen...

Op dit moment (in dit systeem wat we nu hebben) hebben deze profiteurs een zwaar negatief effect; het kost klauwen met geld, tijd en energie om ze op te sporen, aan te sporen, te controleren en buiten het systeem te houden. Daarvoor wordt iedereen die zich meldt voor een uitkering onder de loep genomen, moet iedereen zich verantwoorden en wordt feitelijk iedereen geacht schuldig te zijn totdat onschuld bewezen is. Het is een belastend proces, zowel voor de uitkeringsverstrekker als voor de aanvrager. Het stigma dat een aanvrager krijgt is al bijna net zo zwaar als het slopend is om je constant te moeten bewijzen en verantwoorden.

In een Basisinkomen systeem veranderd dit. Er gaan geen tijd, energie of geld meer naar de profiteurs, in de zin van opsporing. Niemand hoeft zich meer schuldig te voelen of zijn/haar onschuld te bewijzen. Vooral voor de mensen die werkelijk afhankelijk zijn van een uitkering, is dit een enorme verlichting. Zowel emotioneel als qua tijd en energie. Voor de profiteurs verandert er eigenlijk niets, alle moeite die er nu wordt gedaan, ontmoedigd hen op dit moment ook niet. Het grappige is dat, met een basisinkomen, het hele idee 'profiteur' eigenlijk niet meer bestaat. Er zijn dan mensen die werken (voor geld maar ook vrijwillig) naast hun inkomen en mensen die dat niet doen. Natuurlijk zullen er altijd zelfgenoegde mensen die de niet-werkenden zullen beschuldigen van profiteren. Maar aangezien iedereen in basis hetzelfde recht heeft, is het geen kwestie van profiteren, omdat er niemand te kort gedaan wordt.

Dat wil niet zeggen dat er niet meer mensen zullen stoppen met hun werk, dat zal zeker gebeuren. Wat dan weer niet wil zeggen dat deze mensen niet zullen werken. Er zal een enorme shift op de arbeidsmarkt ontstaan.

Het is inderdaad een goed punt dat sommige banen zo onwenselijk zijn, dat niemand ze meer zal willen doen. Is dat werkelijk erg? In menselijk perspectief gezien niet. Bedrijven zullen zich er wel op moeten voorbereiden. Ofwel door de menselijke banen te automatiseren (wat in veel gevallen geen probleem is en wellicht nog goedkoper ook) ofwel door de banen aantrekkelijker te maken. Persoonlijk lijkt het mij heerlijk om te weten dat in het land waar ik woon, geen mensen werk doen dat zo onwenselijk is dat wanneer er een werkelijke keus is, niemand het wil doen.

Het invoeren van een basisinkomen zou sowieso enorme invloed hebben op het hele idee van werken en banen. Op dit moment móeten er banen zijn voor bijna iedere volwassene en moet iedere volwassene werken om te kunnen leven. Het is een munt met 2 kanten: Zonder werk geen geld, geen mogelijkheid om te leven (uitkeringen even daar gelaten), maar zonder geld om te leven, verliezen bedrijven hun klanten dus komen er minder banen (ik weet niet of ik het zo duidelijk verwoord, ik hoop dat de logica helder is) Het is een wip die in evenwicht gehouden moet worden. Daarentegen, wanneer mensen een basisinkomen krijgen, zijn bedrijven niet meer genoodzaakt banen te verschaffen om klanten te behouden (heel kort door de bocht gezien). Bedrijven zijn dus vrijer om banen te schrappen en te automatiseren. De arbeidsmarkt wordt smaller en minder mensen hóeven te werken. Wat de bedrijven besparen aan lonen, maakt de producten goedkoper. Het zou een spiraal kunnen zijn die leidt tot werkelijke innovatie en werkelijke vrijheid voor mensen. Het zou in ieder geval zorgen dat bedrijven meer verantwoordelijkheid moeten gaan dragen voor de omstandigheden van hun werknemers. Dat lijkt mij geen verkeerd idee :)

Hoe het allemaal gefinancierd moet worden kan ik niet beantwoorden... ik snap te weinig van grote geldsystemen. Daarom verwees ik ook naar de docu's, omdat er mensen zijn die daar wel verstand van hebben, die het allemaal doorgerekend hebben. :)

Als betalen van de huur of zorgverzekering een probleem is moeten in het bestaande landschap van dure zorg en gesubsidieerde banken deze zaken vooral gescoialiseerd gaan worden.

Dan is de prikkel om te werken helemaal weg.

En waar komt het geld vandaan? Dat is nog niet helder hier.

Pak het probleem aan bij de bron (de kosten) en niet bij het symptoom (schijnbaar te weinig inkomen).

Waar ik het mee eens ben, is dat basisvoorzieningen niet ineens fors duurder moeten kunnen worden. Er moet inderdaad gezorgd worden dat zorg, onderwijs, huisvesting, gas/water/licht, voedsel en verzekeringen geen malle molen gaan draaien om mensen zo snel mogelijk van hun geld af te helpen. Dat vind ik in ons huidige systeem ook al, dat heeft niet zo veel te maken met wel of geen basisinkomen :)

Het andere wat je zegt, 'de prikkel om te gaan werken' is complexer dan je denkt. Vooral omdat het hele idee dat mensen behoren te werken, in duigen valt met het idee van een basisinkomen. Dat beeld wat we allemaal met de paplepel ingeschoven krijgen, dat je als mens bar weinig waarde hebt als je niet werkt (lees: 'bijdraagt aan de samenleving'), is heel goed geweest voor de grote bedrijven en de overheid, maar begint achterhaald te raken. Met de automatisering van tegenwoordig is het niet meer zo dat een samenleving draait op de ruggen van de bevolking, het draait grotendeels op de motoren van machines. De waarde van een mens is niet meer het vakmanschap wat men levert in de oude beroepen, het is zwoegen en zweten voor een minimum inkomen... is dat werkelijk waarde? Of zijn we dan gereduceerd tot dure slaven? Als je niet meer hóeft te werken voor je levensonderhoud, maar vrij bent om je passie te volgen en je eigen meesterwerken te creëren, is dat niet waardevoller? Nu heb ik echt niet het idee dat iedereen meesterwerken zal creëren hoor :p maar ik wil de onderliggende gedachte van 'lijden is waardevol' even aan het licht brengen. Het is misschien lastig om dat soort cultuur-gedreven, diep-ingeslepen gedachtepatronen aan de kaak te stellen, maar in mijn ogen wel absoluut noodzakelijk.

• Leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...