Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Ben jij voor een minimaal basis inkomen voor alle Nederlanders?

Basis inkomen voor iedere Nederlander vanaf 18 jaar?  

55 leden hebben gestemd

1. 1. Basis inkomen voor iedere Nederlander vanaf 18 jaar?

• Groot voorstander voor dit idee.
      25
    • Waanzin, slecht idee.
      18
    • Ik twijfel
      9
    • Iets anders (kan je verder aangeven in dit topic)
      3

Recommended Posts

• Admin

De laatste tijd zijn er interessante topics en discussies te vinden op het forum over het basis inkomen. Er is zelfs al een politieke partij hiervoor opgericht.

Naar aanleiding van het topic van @Tom http://preppers.nl/forum/threads/10970-Niemand-heeft-hier-werk begon ik weer hierover na te denken en ik vroeg mij daarna ook af hoeveel mensen op dit forum voor of tegen zouden zijn om iedere Nederland vanaf zijn 18de een standaard minimaal basis inkomen te geven en daarnaast alle toeslagen en uitkeringen af te schaffen.

Vandaar deze "poll"

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 305
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

De laatste tijd zijn er interessante topics en discussies te vinden op het forum over het basis inkomen. Er is zelfs al een politieke partij hiervoor opgericht.

Naar aanleiding van het topic van @Tom http://preppers.nl/forum/threads/10970-Niemand-heeft-hier-werk begon ik weer hierover na te denken en ik vroeg mij daarna ook af hoeveel mensen op dit forum voor of tegen zouden zijn om iedere Nederland vanaf zijn 18de een standaard minimaal basis inkomen te geven en daarnaast alle toeslagen en uitkeringen af te schaffen.

Vandaar deze "poll"

Het probleem is om te bepalen hoeveel iemand minimaal nodig heeft omdat er in ons systeem door toeslagen en verschillende situaties zoveel regels zijn ontstaan. Ik geloof wel dat er een eind gaat komen aan alle toeslagen, alleen niet door dit kabinet. Als je er verder voor kunt zorgen dat zoveel mogelijk mensen een min of meer gelijke situatie krijgt, dan los je al een heleboel op.

Even brainstormen:

* een basisinkomen bepalen vanuit de gezinssituatie (dus x volwassenen en y kids) kun je makkelijk uitrekenen

* woning corporaties "dwingen" een vastgestelde huurprijs te vragen aan mensen in de bijstand, zodat er geen verschillen ontstaan

* toeslagen afschaffen, het basis inkomen moet ervoor zorgen dat er voldoende middelen zijn om alle lasten te kunnen betalen

* maandelijks alle vaste lasten eerst vanuit het basisinkomen laten betalen, mensen dus alleen het geld geven wat overblijft na betaling van de lasten

* etc

PS overigens als je in Spanje bijvoorbeeld AOW krijgt (momenteel ongeveer 650€ per maand), dan gaat dat ook per persoon. Dus 1 persoon krijgt 650€ en als een getrouwd stel AOW krijgt dan krijgen ze dus 2x 650€. Dat lijkt me ook een beter systeem dan hier in NL, waar ouderen bijna in de armoe terecht komen na hun 65e.

Vandaar deze "poll"

Gaan we er dan vanuit dat het alleen in Nederland gebeurt, want dan zie ik teveel problemen, of overal?

Het idee is goed want het ruimt een hoop zinloze ambtenaren op die zich bezighouden met rondpompen van geld.

In de praktijk gaat het echter niet werken omdat het gratis basisinkomen te laag is om van te leven dus er moet weer van alles bij bedacht worden, binnen een paar jaar ben je weer net zo ver als nu.

Uitgaven zoals ze nu zijn (in miljard euro):

bijstand 6

zorgtoeslag 4

huurtoeslag 3

hra 10

Totaal dus 23 miljard, als je dat verdeelt over 13 miljoen mensen van boven de 18 jaar levert dat dus een basisinkomen op van 1769 euro per jaar. Te weinig om toeslagvrij van te leven voor hen die geen andere inkomsten hebben.

basisinkomen == uitkering

Een uitkering is voor de behoeftigen.

De rest kan gewoon aan het werk.

Afschaffen van toeslagen (ook huursubsidie en hypotheekrente aftrek!) is prima.

Wat gaat er gebeuren als er echt niet meer genoeg werk is?

Ons sociale stelsel is zo al snel niet meer betaalbaar worden.

Wat gaat er met die mensen gebeuren? Jij en ik? Onze kinderen en kleinkinderen?

Wat gaat er gebeuren als er echt niet meer genoeg werk is?

Ons sociale stelsel is zo al snel niet meer betaalbaar worden.

Wat gaat er met die mensen gebeuren? Jij en ik? Onze kinderen en kleinkinderen?

Meer vragen die aantonen dat e.e.a uit balans is.

Daarom het rondpompen van geld zoveel mogelijk minimaliseren en lonen voldoende laten zijn voor de normale kosten.

Dus kosten omlaag en/of lonen omhoog.

Het sociale stelsel lijdt aan wanbeheer. ('opeens' is iedereen te oud aan het worden en is het te duur)

Daarom leggen we minder in. (bij fondsen die te weinig dekking hebben?)

En mag men langer werken.

Zonder dat je daar een keuze in hebt. (!) (hoezo meer inleggen c.q. stoppen met minder uitkering per maand?)

Ook dat moet dus anders.

Meer vragen die aantonen dat e.e.a uit balans is.

Daarom het rondpompen van geld zoveel mogelijk minimaliseren en lonen voldoende laten zijn voor de normale kosten.

Dus kosten omlaag en/of lonen omhoog.

Het sociale stelsel lijdt aan wanbeheer. ('opeens' is iedereen te oud aan het worden en is het te duur)

Daarom leggen we minder in. (bij fondsen die te weinig dekking hebben?)

En mag men langer werken.

Zonder dat je daar een keuze in hebt. (!) (hoezo meer inleggen c.q. stoppen met minder uitkering per maand?)

Ook dat moet dus anders.

Bedrijven kun je niet dwingen om meer te betalen?

Ze vertrekken nu al massaal naar lageloonlanden om ze hier te behouden hoeven ze bijna geen belasting meer te betalen. Wat natuurlijk weer door ons word opgehoest.

Hoe wil je kosten omlaag gaan brengen? Alles is met elkaar verweven. Lonen stijgen- alles word duurder

Kosten zakken- lonen gaan omlaag

Het idee is prachtig maar word denk ik teveel misbruik van gemaakt.

Hoe wil je misbruik maken van een basisinkomen dat voor iedereen het zelfde is? Je zou op de bank kunnen blijven zitten, vrijwilligerswerk doen, kiezen voor het huishouden en de kinderen, of (voor een iets lager loon dan nu) gaan werken en meer geld beuren.

Het zou al heel veel schelen als wij niet allemaal zouden opdraaien voor het belachelijke geld systeem wat onderhavig is aan inflatie, gebaseerd is op schuld en door rente ook nog MOET groeien (de economie).

Gelijke monniken gelijke kappen. Ik zie veel meer in een basis taks, iedereen gelijk iedereen 15% belasting. Gratis geld is leuk bedacht maar moet opgebracht worden door de bevolking die werk heeft, een eigen zaak, en niet tot de overheid of semi overheid behoort.

• Admin

Aangezien ik groot voorstander ben van het communisme, maar dan wel zoals deze bedoeld is, moet ik wel voor zo'n basisinkomen zijn.

Ik ben alleen bang dat de mens (in het algemeen, geldt niet voor iedereen) hier niet geschikt voor is.

Wel ben ik van mening dat veel mensen willen werken, in wat voor vorm dan ook. Als je arts wil worden, ga je ook niet voor de lol door zo'n studie heen bijvoorbeeld. Dat wil je echt en daar ga je ook voor. Niet omdat je op je luie reet wilt zitten.

basisinkomen == uitkering

Een uitkering is voor de behoeftigen.

De rest kan gewoon aan het werk.

Afschaffen van toeslagen (ook huursubsidie en hypotheekrente aftrek!) is prima.

Je hebt duidelijk niet goed gelezen en bekeken wat er met basisinkomen bedoeld wordt. Mensen mogen juist zelf bepalen wat ze naast hun basisinkomen willen doen. Experiment toonde aan dat de meeste mensen juist gingen ontwikkelen en creatiever werden en gelukkiger. Bekijk eerst deze uitzending voordat je reageert. Het vergt een gedragsverandering en acceptatie en daarnaast heb je een grote vrijheid te doen wat je zelf wilt, ook werken of studeren, geen enkele grens.

http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/21-09-2014/VPWON_1219695

Denk daarnaast ook aan robotisering en dat er steeds minder mensen nodig zijn voor bedrijven. Denk aan mantelzorg en wat deze mensen de maatschappij kunnen besparen. Uitvindingen volgen elkaar steeds sneller op en straks hebben we geen "slaven" meer zoals in het verleden maar hebben we allemaal een robot. Dit gaat dus over de toekomst.

Denk ook aan de singulariteit die aanstaande is.

• Leuk 2
Aangezien ik groot voorstander ben van het communisme, maar dan wel zoals deze bedoeld is, moet ik wel voor zo'n basisinkomen zijn.

Ik ben alleen bang dat de mens (in het algemeen, geldt niet voor iedereen) hier niet geschikt voor is.

Wel ben ik van mening dat veel mensen willen werken, in wat voor vorm dan ook. Als je arts wil worden, ga je ook niet voor de lol door zo'n studie heen bijvoorbeeld. Dat wil je echt en daar ga je ook voor. Niet omdat je op je luie reet wilt zitten.

Geen enkel systeem heeft gewerkt in de geschiedenis dus ook communisme niet. Enige wat tijdelijk werkt is een dictatuur, want die roeit al zijn vijanden uit.

Hoe wil je misbruik maken van een basisinkomen dat voor iedereen het zelfde is? Je zou op de bank kunnen blijven zitten, vrijwilligerswerk doen, kiezen voor het huishouden en de kinderen, of (voor een iets lager loon dan nu) gaan werken en meer geld beuren.

Misbruik als in dat ik een paar bussen koop en grootschalig Bulgaren ga importeren?

Leuk idee hoor, maar kansloos in een open samenleving.

• Leuk 1
Misbruik als in dat ik een paar bussen koop en grootschalig Bulgaren ga importeren?

Leuk idee hoor, maar kansloos in een open samenleving.

OK er zitten haken en ogen aan het idee, maar een basisinkomen in Nederland zou natuurlijk alleen voor Nederlanders gelden, of voor wie hier al lang woont. Gelukkig ben ik geen politicus!

Waarom doen de mensen met een uitkering zoiets niet?

Nog steeds niet bekeken dus, alle antwoorden worden gegeven in de uitzending.:(

Mensen met een uitkering worden niet gestimuleerd om te werken omdat ze 100% belasting betalen over alle extra geld wat ze verdienen. Ook mogen ze door allerlei regeltjes niets, zoals studeren, bezittingen hebben etc. De mensen worden geleefd door de regeltjes wat er wel en niet mag. Re-integratieprojecten worden miljoenen aan uitgegeven zonder resultaat. Bekijk de uitzending gewoon en je krijgt antwoord op al je vragen.

Het is een andere manier van denken en er is gebleken dat het werkt en mensen juist meer gaan ontplooien en veel gelukkiger worden.

OK er zitten haken en ogen aan het idee, maar een basisinkomen in Nederland zou natuurlijk alleen voor Nederlanders gelden, of voor wie hier al lang woont. Gelukkig ben ik geen politicus!

Dan moeten we uit de EU stappen, of het tegelijkertijd in de hele EU invoeren. Maar dan nog zal het een aanzuigende werking hebben ivm inkomensverschillen tussen de landen onderling.

Wat dan iets beter zou werken is het invoeren van een gelijk basisinkomen in de hele EU zodat mensen met minder verdienpotentie zich eenvoudig in de armere gebieden zouden kunnen vestigen en niet in het dure NL hoeven te blijven.

Het is al niet meer mogelijk om dit alleen in NL in te voeren in oktober zal de het OMT-programma erdoor komen in de EU, dan ‘worden de sluizen van de herverdeling (van de welvaart) in de Eurozone geopend. Dit zal ten koste van de belastingbetaler gebeuren, en er zal zich een soort Europese financiële gelijkstelling ontwikkelen.’

ECB-president Mario Draghi zal in oktober met behulp van het EuGH het omstreden OMT-programma erdoor zal drukken. Hiermee kan de ECB onbegrensd de staatsobligaties van feitelijk failliete EU-landen zoals Frankrijk en Italië opkopen.

Het Duitse Grondwettelijke Hof in Karlsruhe heeft geoordeeld dat dit OMT-programma niet met de grondwet verenigbaar is, omdat op deze wijze tientallen of desnoods honderden miljarden euro’s Duits –en dus ook Nederlands- belastinggeld zonder tussenkomst van het parlement kunnen worden gebruikt om andere landen overeind te houden.

Door het EuGH wordt ‘de monetaire staatsfinanciering geldend recht’, waardoor de ECB de macht krijgt om ‘in te grijpen in de financiering van staten, zonder dat de nationale staten in de EU hier iets tegen kunnen ondernemen. Tot op zekere hoogte is dat nu al het geval, omdat de diverse geldpolitieke maatregelen van Draghi uiteindelijk op een staatsfinanciering uitlopen

http://xandernieuws.punt.nl/content/2014/09/Vrijhandelsverdrag-EU-schakelt-macht-nationale-parlementen-uit

Ik denk dan dat er een soort bijstand voor iedereen komt die geen inkomen heeft zoals we nu in NL kennen, echter dan op Europees niveau van de gemiddelde inkomens van de EU. Dan denk ik dat het uitkeringsniveau in NL sterk omlaag gaat misschien wel met honderden euro's per maand.

Dan krijg je scenario's net zoals Spanje of Griekenland dat je niet meer met een basisinkomen op je zelf kunt wonen. maar samen moet doen met woonruimte (huisje).

• Leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...