Ga naar inhoud
GENEGEERD

Trip: 7-12 oktober Zonnepanelen in Catalunya


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat weten we niet precies..

De 9 panelen hebben op een dag, in de ochtend wat bewolking, nog vieze panelen (veel stof erop) 7,1Kwh opgebracht.

Verder hebben we nog geen gegevens.

Grt

K a n s

 

Maar je weet toch wel wat je theoretische vermogen gaat worden ?

15x xxxWp = xxxkW

Ik ben wel benieuwd omdat je van spanje gezien de ligging mega opbrengsten verwacht.

Wij halen hier nu een stuk noorderlijker op een zonnige 4 oktober 10kW op één dag met 8x 240Wp=1,92kW aan panelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je weet toch wel wat je theoretische vermogen gaat worden ?

15x xxxWp = xxxkW

Ik ben wel benieuwd omdat je van spanje gezien de ligging mega opbrengsten verwacht.

Wij halen hier nu een stuk noorderlijker op een zonnige 4 oktober 10kW op één dag met 8x 240Wp=1,92kW aan panelen.

 

Met de 15 panelen moet 10Kw makkelijk haalbaar zijn. Ik schat dat als de andere 6 eerder waren aangesloten dat we die dag 11 a 12Kw hadden gehaald. In theorie hebben we 15 x 230Wp = 3,45kW aan panelen.

 

Het is nu komende periode veel leren van de panelen en opbrengst, zodat we weten wat we kunnen verwachten elke jaargetijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast heb ik nog een to do lijstje. Bovenin de schuur moeten nog wat ventilatiegaten komen voor eventuele gassen. Daarnaast zal ik de liggers op maat zagen en komen er vanaf de zijkanten extra steunen tegen zware storm. Ook komt er een hekwerk voor de deur van de schuur als extra beveiliging. dus mensen met las skills zijn de volgende trip welkom.;) En een likje verf voor de steunen.

 

Ook zal ik een goot plaatsen die regenwater naar een nieuw te bouwen cisterna\watervoorraad zal leiden. Dan vang ik ongeveer 25m2 regenwater op wat bij een goede bui flink wat liters zal opleveren. En zo blijf je lekker bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag dat de foto compleet met groepenkastje en aansluitingen niet was doorgekomen, dus bij deze.

 

IMG_1578.jpg.31edda72add288cd3d8f20121c6b6325.jpg

 

En toch zou ik de boel splitsen in 2 keer 24 volt zodat je 2 groepen heb de compleet los van elkaar functioneren

Zodra je met 1 defecte accu te maken ga krijgen dan weet je waarom ik dit adviseer.

 

p.s. over welk punt zijn jullie de grens over gegaan?

was dit een beetje goed te rijden aan de Franse kant?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch zou ik de boel splitsen in 2 keer 24 volt zodat je 2 groepen heb de compleet los van elkaar functioneren

Zodra je met 1 defecte accu te maken ga krijgen dan weet je waarom ik dit adviseer.

 

p.s. over welk punt zijn jullie de grens over gegaan?

was dit een beetje goed te rijden aan de Franse kant?

 

We zijn bij Perpignan de grens over gegaan. Op wat wegwerkzaamheden na hebben we geen enkel probleem gehad in Frankrijk. Eigenlijk de hele reis niet.

 

Ik zie in 24v alleen maar nadelen.

 

Stel dat de panelen nu 40 ampère laden bij 48 volt, dan wordt dat 40 ampère bij 24 volt. Dat is dus de helft van de capaciteit en duurt het dus 2x zolang eer de accu's vol zijn. Nog zijn de accu's met een paar uur zon weer bijgeladen, ook in de winter. Met 24 volt verdubbeld de laadtijd.:(

 

Daarnaast is de omvormer een 48v naar 230v omvormer. Dus dan moet je weer 1 of 2 nieuwe 24v omvormers kopen, die erg kostbaar zijn. Hoe dichterbij de 230v met omvormen hoe minder verlies en hoe makkelijker het omvormen.

 

Een kapotte of mindere accu moet je altijd vervangen, want die beïnvloed de hele set. Dus stel dat er na een paar jaar een accu de geest geeft, dan zal ik altijd een nieuwe 2v batterij in de set plaatsen.

 

We hebben in de korte periode dat we er waren gemerkt dat de set redelijk goed in balans is. Zo hebben de laadregelaars het relatief makkelijk, dus gaan ze waarschijnlijk lang mee. De omvormer heeft een redelijke capaciteit dus ook dat zal de levensduur verlengen. Daarnaast proberen we nooit meer dan 1\3 van de accucapaciteit te gebruiken tijdens de nacht, wat ook de levensduur ten goede zou moeten komen. In de toekomst komen er hooguit 3 extra panelen bij, die ik al heb liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie in 24v alleen maar nadelen.

 

Stel dat de panelen nu 40 ampère laden bij 48 volt, dan wordt dat 40 ampère bij 24 volt. Dat is dus de helft van de capaciteit en duurt het dus 2x zolang eer de accu's vol zijn. Nog zijn de accu's met een paar uur zon weer bijgeladen, ook in de winter. Met 24 volt verdubbeld de laadtijd.:(

 

..

 

 

Volgens mij maak je een rekenfout/aanname fout (of ik maak er een)

Als je de accu's in 2 groepen verdeel dan halveer je ook de capaciteit waardoor de laadtijd alsnog gelijk blijft.

Het nadeel is inderdaad dat je 2 omvormers nodig heb, het voordeel is dat je in geval van een kapotte accu nog 1 werkende groep overhoud.

Het belangrijkste voordeel is naar mijn idee dat je de accus veel minder zwaar belast tijdens het opladen

Zover ik weet is het voor een accu niet gezond om hem zo znel/zwaar op te laden.

Er zijn ondertussen wel accu's die je snel kunt opladen maar ik denk dat je uit moet gaan van een normale loodaccu

Als ik een stukje mag quoten lees ik

 

Een te lage stroomdichtheid betekent een lange laadtijd. Een te hoge stroomdichtheid is ook niet goed. Dit komt doordat er tijd nodig is voor de chemische reactie van loodsulfide naar loodoxide of lood. Hoe hoog deze stroom mag / moet zijn is afhankelijk van de constructie van de platen. Het is de fabrikant die een maximum laadstroom moet op geven. Nu is het niet zo dat deze waarde heel erg nauwkeurig moet zijn. Binnen een bepaald gebied zal het laden prima verlopen. Als de stroom hoger wordt zal de reactie sneller gaan tot een bepaalde snelheid is bereikt, sneller kan gewoon niet. Alle extra stroom die er toch door de accu wordt gestuurd zal alleen de accu maar opwarmen en water splitsen.

 

Nu weet ik niet wat de afgegeven maximale laadstroom is van deze accu's? Ik zou het toch nog even proberen na te vragen.

 

Als je achteraf toch moet bijschaven verneem ik het graag in dit draadje.

Ik zou wel sowieso 1 extra accu parallel zetten als reserve zodat je in geval van een toekomstig defect gelijk kan omschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even wat Non Solar informatie voor de liefhebbers.

 

De meeste dagen zijn we opgestaan rond 7-8 uur, eitje met bacon of uitsmijter gebakken, bakje koffie en aan het werk gegaan zodra het licht werd. Dan is de temperatuur nog aangenaam. Ondanks dat het oktober was werd het dagelijks tegen de 30 graden. Meestal is het een paar graden warmer dan aan de kust. Alleen gekken werken op het heetst van de dag door, dus wij Hollanders maar het was redelijk te doen (veel drinken).

 

Zoals eerder gemeld hebben we 1x een uitgebreide lunch met de buren gehad, maar dat kostte teveel tijd. Daarom hebben we ook wel eens een blikje soep gegeten en de beroemde Kunfu Bami met satésaus. Helaas was er te weinig tijd om uitgebreid wat toeristische dingen te ondernemen. Wel hebben we een bakje koffie gedaan aan de rivier in Miravet, zijn we de laatste avond uit gaan eten aan de Kust (La Pineda) en nog een afzakkertje in Salou genomen. Ook als we onderweg waren voor iets, hebben we zoveel mogelijk de toeristische route genomen.

 

Al met al een vermoeide maar geslaagde trip en we hebben gedaan waar we voor zijn gekomen. Ik heb ook het idee dat Kans een ander beeld heeft gekregen van het land, de omgeving maar ook de mogelijkheden. Al is Spanje niet zijn eerste land van keuze. We hopen de trip nog een keertje dunnetjes over te kunnen doen, maar dan met de kids erbij. Die zullen het prima naar de zin hebben.

 

Over ongeveer een maandje of iets langer wil ik weer een week "werken" aan de BOL. Dit keer de bouw van de nieuwe cisterna een start te geven, zodat ik ook van de zonnepanelenschuur regenwater kan opvangen. Ik neem dan een goedkope vlucht met Ryanair voor gemiddeld 30 euro heen en 30 euro terug (of minder). Als er mensen zijn die een keer mee willen helpen, dan hoor ik dat wel via een PM. Het is werken in combinatie met echte Spaanse leven wat ik kwalitatief een stuk hoger inschat als het leven in NL.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

hoikes , ik zit in het zuiden van spanje en heb de volgende configuratie :

MODULO SOLAR FV POLICRISTALINO 230W-24V (Made in EU) 12 stuks

BATERIAS 2V ESTACIONARIAS 10 OPZS 1000 DE 1500AH C120 12 stuks

INVERSOR CARGADOR ONDA PURA VICTRON MultiPlus 24/5000/120-50 1 stuk

REGULADOR Bluesolar charger MPPT 70A 24V 2stuks

 

Het overschot wordt in een dumpverwarming gestoken (winter) en in de zomer in de koeltogen

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoikes , ik zit in het zuiden van spanje en heb de volgende configuratie :

MODULO SOLAR FV POLICRISTALINO 230W-24V (Made in EU) 12 stuks

BATERIAS 2V ESTACIONARIAS 10 OPZS 1000 DE 1500AH C120 12 stuks

INVERSOR CARGADOR ONDA PURA VICTRON MultiPlus 24/5000/120-50 1 stuk

REGULADOR Bluesolar charger MPPT 70A 24V 2stuks

 

Het overschot wordt in een dumpverwarming gestoken (winter) en in de zomer in de koeltogen

 

groetjes

 

Hoi Cueva, kun je wat uitleg geven over hoe je 's winters verwarmd en 's zomers koelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Cueva, kun je wat uitleg geven over hoe je 's winters verwarmd en 's zomers koelt?

 

wij wonen in een grot, in een bergwand . Momenteel bouwen we een voorbouw, goed geïsoleerd met glas als bijverwarming .

In de zomer moeten wij niet echt koelen , omdat de grot zo'n 23°c warm blijft door de luchtstromen in de grot .

In de winter verwarmen we bij met een houtverwarming met oven ( 13 kW ) en een verwarming ie werkt op amandelbolsters, olijfboompitten of pellets ( 18kW ) .

Doordat wij zo'n 18 Ha hebben , kunnen we voorzien in ons eigen hout , maar momenteel koop ik het gewoon aan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoikes , mppt opladers regelen de stroom zelf naar de batterij , dus de battterij wordt niet overladen . de twee opladers moeten met elkaar communiceren, zodanig dat ene niet gaat floaten als de andere nog aan 't bulken is.

dump load is handig for het teveel aan stroom te gebruiken voor een andere toepassing , bvb verwarmen /koelen..

 

Temp controle op de batterijen is ook handig , zeker als jullie een MPPT hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Een korte update:

 

Met dank aan @Kans draait het systeem sinds oktober eigenlijk vlekkeloos. Ik heb echter voor weinig een paar goede omvormers 48v naar 230v op de kop kunnen tikken, dus wil ik het aantal electragroepen gaan uitbreiden in de toekomst. Met name wil ik een inductiekookplaatje laten draaien op een aparte groep. Dit bespaard met weer gasflessen en als ik de capaciteit toch heb, zeker overdag.:)

 

IJskast combi staat dag en nacht geschakeld, net als een tijdklok met verlichting. Zelfs met de 15 panelen in de winterperiode heb ik geen enkel probleem met de accu's kunnen vinden. Deze zijn 's ochtend binnen no-time weer opgeladen. In december hebben we regelmatig een bakplaat van 1500 watt gebruikt, net als friteuse 1000 watt en uiteraard de opladers, laptops en verlichting voor een filmpje 's avonds.

 

De afgelopen trip kreeg ik van @Raycoupe een zware waterkoker (max. 3000 watt). Dit gaat goed als ik niet te vaak achter elkaar gebruik EN ik de 4000 watt niet overschrijd totaal. De beperking lijkt hem dus in de enige groep te zitten die ik hem. Overigens 1 druk op de omvormer en het systeem draait weer. Ik wil dus in de toekomst meerdere groepen zoals je thuis ook hebt. Eén groep zal ik voor de keuken gebruiken (waterkoker, inductie koken, grillplaat of friteuse, niet tegelijk natuurlijk). En de andere groep voor alle elektra in het huis. Een derde groep wordt buitenstroom en schuur. Dan belast ik de omvormers minimaal mogelijk wat de levensduur ook weer verlengd.

 

De laatste trip heb ik 3 uur de cementmolen gebruikt (op de dag) en toen ik na de klus ging kijken naar de accu's, zaten ze nog vol. De panelen leverden dus meer dan ik verbruikte op dat moment. Ook een zaagmachine\afkortzaag of boormachine is geen probleem. Wel moet je altijd goed opletten dat je niet alles tegelijk gaat gebruiken.

 

Verder heb ik nog een set van 3 panelen die ik in de toekomst ook aan de set wil toevoegen. Dan kan ik ook overwegen het systeem te splitsen als ik een extra accubank aanschaf in 2x 9 panelen met eigen laadcontroller en eigen omvormer. Dat is echter nu nog niet nodig, want de huidige accubank werkt naar behoren en ik ben nog niet permanent in Spanje (helaas).

 

Ik moet zeggen dat het een geweldig gevoel geeft om off the grid te zitten met een systeem wat redelijk goed werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dat lukken met het zelfde systemen even groot en even veel capaciteit in nederland of vlaanderen?

 

Ik heb nu in Nederland op donkere dagen max 1kw per dag, met mijn 3000wp (12panelen).

Dus dat is niet veel.

Op zonnige dagen halen ik 10kw per dag.

Dit is midden in de winter.

 

Je moet dus flink wat accu,s nemen zodat je een buffer heb op de zwaar bewolkte dagen.

 

Ik zit gewoon op het netwerk , maar kan bij een grote stroomuitval 2 panelen naar mijn omvormer en accu doorschakelen.

Zo heb ik toch stroom voor de noodzakelijke dingen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dat lukken met het zelfde systemen even groot en even veel capaciteit in nederland of vlaanderen?

 

Nee, want dan zou je elektra meter altijd terug moeten draaien. En dat gebeurt niet. Op een zonnige dag als vandaag heb ik met de 1,9Kwp installatie in totaal 8,5kW binnen gehaald maar er is nu al geen stroom meer terwijl het nog licht is. Dus omgekeerd zou ik nu al vol aan de accu stroom zitten.

 

Bedenk ook dat je installatie niet continu op max. draait maar een curve volgt.

 

Plaatje bij het verhaaltje:

15feb2015.jpg.32d3afcfc98eb7e433f4c98515a7bdf7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dat lukken met het zelfde systemen even groot en even veel capaciteit in nederland of vlaanderen?

 

Het ligt aan het aantal panelen, de grootte van je accubank en hoe zuinig je omgaat met je gebruik. Als ik in NL heel zuinig met energie zou omgaan en allemaal al A+++ apparaten zou hebben (werken we langzaam naar toe), dan zou ik denk ik een heel eind komen met mijn accubank van 620Ah bij 48 Volt. Hiermee kun je makkelijk een aantal dagen doorkomen zonder zon.

 

Als back-up zou je een generator kunnen plaatsen die de accubank kan bijladen in geval van nood en\of een kleine windmolen van 600-1200 watt zou je niet alleen afhankelijk van de zon maken. Panelen worden met steeds grotere capaciteit geleverd.

 

Ik heb er al eens met @FKAGB over gehad en wij denken dat het moet lukken off the grid in NL te wonen.

@Geert, je snijdt precies een onderwerp aan waarvoor ik je in de toekomst advies wil vragen. Maar eerst maar de cisterna in Spanje voor elkaar zien te krijgen.:eek: Ik wil nl. onder mijn woning, in de kruipruimte een betonnen bak maken om accu's te plaatsen, maar de details zal ik later nog wel eens met je bespreken.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt aan het aantal panelen, de grootte van je accubank en hoe zuinig je omgaat met je gebruik. Als ik in NL heel zuinig met energie zou omgaan en allemaal al A+++ apparaten zou hebben (werken we langzaam naar toe), dan zou ik denk ik een heel eind komen met mijn accubank van 620Ah bij 48 Volt. Hiermee kun je makkelijk een aantal dagen doorkomen zonder zon.

 

Als back-up zou je een generator kunnen plaatsen die de accubank kan bijladen in geval van nood en\of een kleine windmolen van 600-1200 watt zou je niet alleen afhankelijk van de zon maken. Panelen worden met steeds grotere capaciteit geleverd.

 

Ik heb er al eens met @FKAGB over gehad en wij denken dat het moet lukken off the grid in NL te wonen.

@Geert, je snijdt precies een onderwerp aan waarvoor ik je in de toekomst advies wil vragen. Maar eerst maar de cisterna in Spanje voor elkaar zien te krijgen.:eek: Ik wil nl. onder mijn woning, in de kruipruimte een betonnen bak maken om accu's te plaatsen, maar de details zal ik later nog wel eens met je bespreken.:D

 

ha, ha, het antwoord op @Geert zijn vraag is dus nee.

Nu ga je alles omdraaien. Geert vraag specifiek met HETZELFDE systeem. En niet met meer, andere panelen of een extra generator.

 

Bij eenzelfde systeem, dus ook oriëntatie en soort panelen en soort accu's is het enige verschil de zon-intensiteit en die is nu eenmaal groter naar mate je meer naar de evenaar gaat. Dus Spanje is beter dan Nederland.

Plus ik denk dat je in Spanje minder slechte (zonnepaneel) dagen hebt dan in Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha, ha, het antwoord op @Geert zijn vraag is dus nee.

Nu ga je alles omdraaien. Geert vraag specifiek met HETZELFDE systeem. En niet met meer, andere panelen of een extra generator.

 

Bij eenzelfde systeem, dus ook oriëntatie en soort panelen en soort accu's is het enige verschil de zon-intensiteit en die is nu eenmaal groter naar mate je meer naar de evenaar gaat. Dus Spanje is beter dan Nederland.

Plus ik denk dat je in Spanje minder slechte (zonnepaneel) dagen hebt dan in Nederland.

 

Ik zie niet waarom het niet zou lukken in NL. Ik heb ruim 4000 watt aan panelen liggen en een redelijk zware accubank op 48v (dus de panelen laden lekker snel op 48v). Zelfs bij 10-20% vermogen laden die panelen nog voldoende om aan mijn elektra vraag te voldoen en de accubank kan mindere dagen makkelijk overbruggen. In Spanje heb ik ook een generator (wel een stuk of 3) maar die heb ik nooit nodig gehad voor het solar systeem omdat deze elke dag na 1-2 uur weer kei-vol zit.

 

Je moet alleen je vraag in NL aanpassen, door je apparaten te vervangen door A+++\zuinige apparaten. Ook moet je slimmer met je energie om leren gaan. Zware apparaten zoals een wasmachine gebruik je overdag juist als de zon schijnt, zodat je accu's nog bij kunnen laden en na zonsondergang gebruik je de zware apparaten minder. Maar als je accu vol zit (en die van mij zit elke dag in Spanje dus kei-vol) is het zeker geen probleem in de avond een magnetron, friteuse, waterkoker, paar uur grillplaat of andere apparaten te gebruiken.

 

Je moet gewoon een berekening maken hoeveel Kwh je per dag minimaal verbruikt. Stel ik heb in NL minimaal 5000kwh nodig (en dat is best veel als je zuinig mogelijk doet). Dan is mijn verbruik 105Ah bij 48v. De accubank is 620Ah en die wil je niet helemaal leegtrekken (tot 50-60% max.), maar een goede 3 dagen zonder bij te laden moet dan zeker geen enkel probleem zijn. En dan heb ik het nog niet eens over wat je overdag weer bij kunt laden. Dus lukt dit met mijn huidige systeem? Ik denk van wel, ook in NL.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...