Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke voorwerpen van je EDC gebruik je nu werkelijk elke dag?


carismo

Aanbevolen berichten

Er zijn vele interpretaties van een EDC (Every Day Carry) ofwel een setje van spullen dat we elke dag meezeulen. Een laptoptas of -rugzak vol met spulletjes met de gedachte dat we misschien nodig hebben heeft misschien dan wel iets meer wag van een GHB (Getting Home Bag)

 

In het recente boek dat ik aangekocht heb (The tactical knife 2014 - James Morgan Ayres) wordt imo een mooie beschrijving gegeven wat een EDC eigenlijk is. Vrij vertaald naar "De spullen die je dagelijks met je meedraagt maar ook dagelijks gebruikt"

 

Zelf betrap ik me erop dat ik vaak te veel spullen bij heb en slechts maar een paar dingen dagelijks gebruik. deze zijn sleutels, lampje, mobieltje, portefeuille en m'n leatherman tools, aansteker gebruik ik slechts af en toe. touw, paperclipsen, veiligheidsspelden , ferrorod,... heel occasioneel.

 

Welke voorwerpen uit jullie EDC gebruiken jullie echt dagelijks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het is denk ook niet om alles vaak te gebruiken in de huidige maatschappij, het is meer voor de zekerheid. Als je onderweg strand en dan kan een messie wel erg goed van pas komen. Ook drinken en wat voedsel om thuis te komen. Eventueel met stofmasker (nu niet nodig) en dan komt eigenlijk de goede EDC van pas!

Ik heb in de auto bij het reserwiel een breekijzer om het wiel te sturen bij vervanging of om los te wrikken als het vast zit. En eventueel om om mensen te bevrijden bij een gedeukte auto en om veilig thuis te komen:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd een klein rugzakje bij me waar de allerdaagse dingen inzitten.

En daar zitten ook gelijk medicijnen voor 4 dagen, voor 24 uur voeding, een nooddeken en waterzuiveringstabletten.

bovendien ook andere hygiëne artikelen en vochtige doekjes in m'n tas.

Op die manier zou m'n EDC ook gelijk m'n GHB kunnen zijn in nood :o

omdat m'n werk woon verkeer 50 km is zou het mogelijk moeten zijn om te voet naar huis te komen.

Het enige wat ik niet dagelijks gebruik is m'n leatherman maar is wel gemakkelijk om in de tas te hebben, zo heb ik gisteravond nog de sigarettenaansluiting van de auto gerepareerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

EDC = wat ik op zak heb

 

Mora

Leatherman

Zaklamp

Firesteel

Aansteker

Tondel

 

Alles gebruik ik regelmatig.

Ook de firesteel/tondel/aansteker. Ik rook niet, maar ik maak wel vuur.

Om te oefenen en gewoon, omdat ik het leuk vind. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert hoe gaat het nu met het stoppen?

 

zijn er mensen die in hun auto misschien ook een bijltje hebben liggen? ik heb in de auto wel een opvouwbaar schepje liggen maar met een bijltje zou je misschien in de winter van die grip platen kunnen maken als je vastzit in de sneeuw.

 

tomahawk

brandweerbijl

beugelzaag

pioniersschep

 

als ik onderweg hout tegenkom voor de kachel moet het wel op maat gemaakt worden dat het in de kofferbak/achterbank kan

als je vast komt te zitten kan er niks tegen 50 euro en een goed kinetisch lint op (voor een auto die vast zit moet je het gewicht x4 doen en die klasse moet je hebben)

kinetisch lint + D sluitingen (12 ton) en een sleepkabel (2 ton) liggen in de kofferbak

iedere trekker/vrachtwagen/jeep kan je lostrekken

 

ik heb zo eens een taxibusje omgetrokken met de vrachtwagen

hij wilde een bocht op een dijkje maken maar die redde hij niet bus ging niet meer voor of achteruit

sleeplint aan zijn trekhaak bij mij in de vangmuil en zo hem 2 meter omhoog en 4 meter opzij getrokken

hij kon de rit weer vervolgen (met het hart in de keel omdat hij bijna van de dijk aflazerde)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de auto heb ik altijd een oude plastic gereedschapskist met daarin alle benodigdheden om 2 á 3 dagen te overleven in/bij de auto. EHBO setje, warmte dekens, plasic zeiltje, waxinelichtjes, aanstekers, beetje eten en paar flesjes drinken, touwen, Duck tape, Tyraps, Dextro en wat kleingeld. Dit kistje neem ik altijd mee als ik weg moet, met welke auto dan ook. De spullen hieruit gebruik ik niet allemaal elke dag, maar elke dag wel iets uit de kist. Ook handig als je onverwacht in een lange file komt te staan. Met 30 graden duurt een paar uur zonder drinken heel lang...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry mensen, maar persoonlijk vind ik auto en inhoud geen EDC.

Dat is wat mij betreft weer een ander verhaal.

 

EDC is naar mijn eenvoudige mening hetgeen wat je direct op je lijf draagt. Dus aan/achter de riem, in je broek/vestzakken.

 

Jas met inhoud zou ook kunnen doorgaan voor EDC, maar dat lijkt me ook puur persoonlijk omdat de een met jas werkt/leeft en de ander juist zonder.

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Telefoon (als horloge, zaklamp en leesvoer. soms bel ik ook wel, meestal whatsapp ik wel i.p.v. bellen.)

Sleutels (inclusief 8GB flashdrive met meest belangrijke spullen)

Aansteker en shag

Klein vouwmesje (nooit het idee gehad dat het handig zou zijn om een mes bij je te hebben, maar sinds ik hem heb gebruik ik hem vrijwel dagelijks)

 

En in mijn jas heb ik een mini-medikit zitten, ongeveer zoiets als

. Is al een aantel keer van pas gekomen, met name als we het bos in gaan :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...