Ga naar inhoud
GENEGEERD

De psychologie van preppen. Hoe pak jij dat aan?


Yana

Aanbevolen berichten

Op dit moment lees ik het boek '98.6 degrees. The art of keeping your ass alive!'. Voor de mensen die dit boek nog niet hebben gelezen, het is een absolute aanrader. In het boek wordt er veel aandacht besteed aan de psychologie tijdens een SHTF scenario. Denk dan aan zaken als: hoe houd je de groep bij elkaar; hoe motiveer je mensen om vol te houden; etc.

 

Nou ben ik nieuw op dit forum en ben ik dit onderwerp nog niet zo veel tegen gekomen. Het kan zijn dat het wel al veel besproken is, maar dat het zo ver terug is dat ik het niet meer zo snel kan vinden. Als dat het geval is, mijn excuses.

 

Maar nu vraag ik me af wat jullie insteek is. Hoe hebben jullie bepaald voor wie je allemaal prept? Zitten er in je groep ook mensen die zelf misschien niet preppen dus die geheel onvoorbereid zijn op het moment dat je in zo'n scenario terecht komt. Hoe ga je daar dan mee om? En hoe ga je bij een serieuze SHTF situatie er voor zorgen dat de moraal zo hoog mogelijk blijft?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ancestral-viking

ik/wij preppen voor ons gezin en verder niks ......vrienden hebben we niet of nauwelijks en familie .....tja das weer een ander verhaal ....

ik had veel en veel verder willen zijn met preppen maar op het budget waar wij nu op leven is 20 euro al bijzonder veel...

maar ik krijg steeds meer de prepper moeheid voor de kiezen .....een idee van waar doe ik het allemaal voor ....heeft het wel zin .,....

ik had een mooi doel voor een bug out maar dat viel in het water sinds de komst van een kleine ....een bug in dan ?.....

ik heb een B.O.L maar hoe we daar tijdens een S.H.T.F gaan komen ???? iedergeval niet meer te voet zoals de planing was.....

ik zit weer achter de tekentafel ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik/wij preppen voor ons gezin en verder niks ......vrienden hebben we niet of nauwelijks en familie .....tja das weer een ander verhaal ....

ik had veel en veel verder willen zijn met preppen maar op het budget waar wij nu op leven is 20 euro al bijzonder veel...

maar ik krijg steeds meer de prepper moeheid voor de kiezen .....een idee van waar doe ik het allemaal voor ....heeft het wel zin .,....

ik had een mooi doel voor een bug out maar dat viel in het water sinds de komst van een kleine ....een bug in dan ?.....

ik heb een B.O.L maar hoe we daar tijdens een S.H.T.F gaan komen ???? iedergeval niet meer te voet zoals de planing was.....

ik zit weer achter de tekentafel ......

 

Tja als echte budget prepper zou ik zeggen: Bug in, maar houd een Bug Out plan achter de handen. Wat betreft vervoer dan zou ik zeggen schaf jezelf 2 kinder aanhangertjes aan voor achter de fiets. De een kan je gebruiken voor de kleine en de ander voor preps. Je kan er redelijk wat in meenemen, en het kan ook wel wat gewicht hebben en ze zijn redelijk makkelijk aan te passen. Belangrijk is natuurlijk wel dat je B.O.L. met de fiets bereikbaar is.

 

Zelf zal ik ook een Bug In doen, tenzij het noodzakelijk is om een Bug out te doen. Mijn B.O.L. is bereikbaar met de fiets, ligt wat hoger gelegen dan de rest van de omgeving, in een stuk boos met daarbij een redelijk snel stromende beek waarvan ik weet dat er redelijk wat vis in zit. Kortom ik zit daar wel goed. Ik zal niet snel mijn huis verlaten aangezien ik mijn etensvoorraad hier heb liggen, maar toch.

 

Wat betreft het gevoel waar doe ik het voor, tja dat heb ik ook wel eens. Maar dan zet ik de tv aan en denk ik: wat een shit wereld, ik verdom het om daardoor genaaid te worden na alles wat ik heb meegemaakt. In jouw geval heb je 2 redenen om te preppen je vrouw en je kleine, dat is zeker de moeite waard om niet op te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment lees ik het boek '98.6 degrees. The art of keeping your ass alive!'. Voor de mensen die dit boek nog niet hebben gelezen, het is een absolute aanrader. In het boek wordt er veel aandacht besteed aan de psychologie tijdens een SHTF scenario. Denk dan aan zaken als: hoe houd je de groep bij elkaar; hoe motiveer je mensen om vol te houden; etc.

 

Nou ben ik nieuw op dit forum en ben ik dit onderwerp nog niet zo veel tegen gekomen. Het kan zijn dat het wel al veel besproken is, maar dat het zo ver terug is dat ik het niet meer zo snel kan vinden. Als dat het geval is, mijn excuses.

 

Maar nu vraag ik me af wat jullie insteek is. Hoe hebben jullie bepaald voor wie je allemaal prept? Zitten er in je groep ook mensen die zelf misschien niet preppen dus die geheel onvoorbereid zijn op het moment dat je in zo'n scenario terecht komt. Hoe ga je daar dan mee om? En hoe ga je bij een serieuze SHTF situatie er voor zorgen dat de moraal zo hoog mogelijk blijft?

 

Ik prep alleen voor mijzelf, maar ik houd wel rekening dat ik eventueel directe familie zoals mijn wat oudere moeder moet helpen. Moraal hoog houden? hmmm dat is lastig, mijn eerste prioriteit is overleven, moraal hoog houden is meer als je in een groep zit. Je zal in een groep sneller mensen hebben die depressief worden in de situatie omdat ze het niet kunnen accepteren, niet mentaal voorbereid zijn en die geen survival kennis hebben. Die mensen weten niet wat ze moeten doen en die houden zich dan te veel bezig met piekeren. Mijn tip om met dergelijke mensen om te gaan: Zet ze aan het werk, push ze om door te gaan.

 

In mijn geval ik heb gewoon prioriteiten:

1. Onderdak

2. Veiligheid

3. Water

4. Eten

5. Informatie vergaren.

 

Dat zijn de 5 dingen waar ik mee bezig ben tijdens een SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk onderwerp.

 

Als je vóór een shtf al niet op een rijtje hebt over hoe je iets gaat uitvoeren, en daarbij ook geen plan b hebt en het gaat mis krijg je psychisch een flinke klap.

Zorg dat je alles van a tot z in je hoofd klaar hebt.

Met wat geluk heb je gelijkgestemden in de buurt die dezelfde mentaliteit en wilskracht hebben en je staat al met 5-0 voor.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf weet ik dat ik voornamelijk voor anderen prep. Waarom? Omdat om me heen bijna niemand dat doet en deze mensen -op het bewuste shit moment- te laat zijn en direct om hulp komen vragen. Hoe ga ik koken, licht maken, verwarmen, water, enz..dat zullen dan vragen zijn Dus in de basis heb ik veel extra of dubbel: veel kachels, veel waterfilters, veel kookmateriaal en verlichting apparatuur, veel gereedschappen enz...om beschikbaar te stellen.

Vandaar ook dat ik heb mee betaald aan 1 van de 3 Zwitserse kooktoestellen van @JamHard voor de SC's. Hier heeft een hele groep direct iets aan namelijk. Het is onmisbare basic. En tot de shit er is , kan er alvast ervaring mee worden opgedaan.

 

Tevens verwacht ik samenwerking. Dat de 'te laat' mensen hun eigen skils gaan tonen, hun talenten naar 1000% knallen en zo ook een bijdrage doen tijdens de big shit, dat ze hun dingen die ze bezitten ook met ons delen. Zelf ben ik er van overtuigt dat je ventilatorpoep niet alleen kan overleven namelijk, maar wel samen met anderen.

 

Eigenlijk prep ik ook preppers :o dus mensen van dit forum waar ik -en zij dus ook met mij/ons- tijdens de shit een beroep op kunnen doen, waar de deur 24/7 voor open gaat. Betrouwbare mensen, goede contacten, echte vrienden...zijn heel belangrijk voor preppers in de shit, want die delen al van nature. Preppers Heaven dus.

 

Op de laatste SC waren @Heksenboot en ik getuige van een heel duidelijk voorbeeld waarin preppers zich al snel onderscheiden:

Iemand vroeg: ligt er nog een stokbrood? ... dus wij wijzen hem het stokbrood, in de veronderstelling dat deze persoon er een stukje af zal halen.

Wat doet deze persoon? Hij legt er een stukje kruidenboter naast en loopt weer terug naar z'n shelter...!!!!!!!!

Wij glimlachten, want we zijn dit in het 'andere' leven niet meer zo gewent dat mensen iets komen brengen, zomaar, spontaan....

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal in een groep sneller mensen hebben die depressief worden in de situatie omdat ze het niet kunnen accepteren, niet mentaal voorbereid zijn en die geen survival kennis hebben. Die mensen weten niet wat ze moeten doen en die houden zich dan te veel bezig met piekeren. Mijn tip om met dergelijke mensen om te gaan: Zet ze aan het werk, push ze om door te gaan.

 

Dat is inderdaad precies waar ik bang voor ben aangezien ik ook prep voor familieleden die zich niet voorbereiden. Ze aan het werk zetten lijkt me inderdaad een hele goede tip. Daarom zorg ik er ook voor dat ik op mijn BOL een hoop informatie en boeken heb liggen zodat iedereen zich met een bepaald onderwerp bezig kan houden: EHBO, water, eten, shelter, etc. Het lijkt me slim om ze dan een gevoel van verantwoordelijkheid te geven zodat ze weten dat ze onmisbaar zijn en ook moeten doorzetten voor de groep. Want je hoort vaak dat als één persoon opgeeft dat werkt als een domino-effect.

 

Op de laatste SC waren @Heksenboot en ik getuige van een heel duidelijk voorbeeld waarin preppers zich al snel onderscheiden:

Iemand vroeg: ligt er nog een stokbrood? ... dus wij wijzen hem het stokbrood, in de veronderstelling dat deze persoon er een stukje af zal halen.

Wat doet deze persoon? Hij legt er een stukje kruidenboter naast en loopt weer terug naar z'n shelter...!!!!!!!!

Wij glimlachten, want we zijn dit in het 'andere' leven niet meer zo gewent dat mensen iets komen brengen, zomaar, spontaan....

 

Mooi! Ik denk dat zulke gebaren erg waardevol zijn in een tijd waarin het individu vrijwel altijd voorop staat. Geeft je weer een stukje vertrouwen in de mens. En mensen hebben persoonlijke relaties nodig. Dat is één van onze basic needs. Dus preppen voor andere vind ik daarom ook zo belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze en en andere fora zie je vaak een verschil bij mensen die enkel die voor zichzelf preppen en anderen die wat extra voorzien om eventueel anderen te helpen.

 

Mijn voorbereidingen en zijn deels voor mezelf en ook deels rekeninghoudend dat niet iedereen tot op een zekere hoogte niet alles zal kunnen hebben of de mogelijkheid heeft om iets tegen te komen wat van pas kan komen, dus een beetje extra als ruilmiddel of in tijd van absolute nood het te verkopen kan nooit geen kwaad.

 

Zowel thuis al op shelters ben ik gewend om altijd iets meer te koken dan voor mezelf en voel me zeker niet te beroerd om wat voedsel te delen, ook al zit ik met een vrij beperkt budget. Ik krijg soms de opmerking maar je hebt wel dure spullen...Ik heb ook ergens het geluk dat ik bepaalde skills heb waar andere mensen dingen (die ik kan gebruiken) mee willen ruilen..

 

Qua mindset valt het me vooral op dat de meeste mensen wel psychologische of zelfs fysische uitdagingen hebben moeten trotseren. Ieder heeft z'n mentale rugzak met ervaring... de ene wat op een leukere manier dan de andere. Het zijn net deze mensen die in een noodsituatie het hoofd net iets koeler kunnen houden tegenover mensen die nog nooit een tegenslag hebben moeten verwerken (en ja deze mensen bestaan wel degelijk) of jeugdige enthousiastelingen die nog niet al te veel mensenkennis hebben kunnen vergaren.

 

Het opvolgend boek van Cody Lundin (When all hell breaks loose) is een mooie aanvulling tot een handleiding wat te doen wanneer echte calamiteiten zich voordoen. Het eerste boek is zoals hij zelf al aangaf 'Brain Candy'.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg soms de opmerking maar je hebt wel dure spullen...Ik heb ook ergens het geluk dat ik bepaalde skills heb waar andere mensen ook dingen mee willen ruilen..
Voor de budgetpreppers in het algemeen: Zie wat goede skills je kunnen opleveren. Als je iets kan waar behoefte aan is dan kan je je skills inzetten als ruilmiddel.

 

Naast iets extra koken, ben je ook gul als het om spullen uitdelen gaat. Wil ik even benoemen. Ik zie nog het gezicht van Homerun voor me toen je hem een beter en gepimpt schepje gaf in ruil voor zijn schepje.En ook ik ben blij met de mok die je gaf. Naast al dat weggeefspul en eten, geniet ik vooral van jou als persoon. Het was echt gezellig bij jouw zithoekje en geregeld kwam ik dan ook even aanschuiven, en niet ik alleen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de budgetpreppers in het algemeen: Zie wat goede skills je kunnen opleveren. Als je iets kan waar behoefte aan is dan kan je je skills inzetten als ruilmiddel.

 

Naast iets extra koken, ben je ook gul als het om spullen uitdelen gaat. Wil ik even benoemen. Ik zie nog het gezicht van Homerun voor me toen je hem een beter en gepimpt schepje gaf in ruil voor zijn schepje.En ook ik ben blij met de mok die je gaf. Naast al dat weggeefspul en eten, geniet ik vooral van jou als persoon. Het was echt gezellig bij jouw zithoekje en geregeld kwam ik dan ook even aanschuiven, en niet ik alleen.

 

Ik heb van jou een US canteen gekregen die op m'n nalgene waterfles past en ben daar ook heel blij mee :cool:, voor de rest is het gewoon beetje geven en nemen... :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

het valt mij op dat je ook in prepperland een duidelijk verschil ziet in verschillende klasse ....

mensen met wat meer geld en middelen trekken naar elkaar toe en hebben veel connecties onderling ,de mensen met weinig financiele middelen ,

vallen een beetje naast de boot ,ze kunnen nauwelijks weg,omdat ze geen vervoer hebben dus laat staan naar een prepper heaven of SC te kunnen komen,

hebben weinig tot geen sociale contacten en zitten ook virtueel in een isolement ....

hoe is dit toch mogelijk :rolleyes:

ik vraag me af of tijdens een echte flinke S.H.T.F deze mensen het wel redden ,of gaan er mede mensen een ophaal lijst maken om deze mensen ook veilig op

een prepper heaven etc te krijgen.....

als er mensen een idee hebben hoe we dit met zijn allen kunnen opzetten ?

gooi het naar buiten of binnen hoe je het wilt zien :) XD

Link naar reactie
Delen op andere sites

het valt mij op dat je ook in prepperland een duidelijk verschil ziet in verschillende klasse ....

mensen met wat meer geld en middelen trekken naar elkaar toe en hebben veel connecties onderling ,de mensen met weinig financiele middelen ,

vallen een beetje naast de boot ,ze kunnen nauwelijks weg,omdat ze geen vervoer hebben dus laat staan naar een prepper heaven of SC te kunnen komen,

hebben weinig tot geen sociale contacten en zitten ook virtueel in een isolement ....

hoe is dit toch mogelijk :rolleyes:

Dit is absoluut niet mijn ervaring.
Link naar reactie
Delen op andere sites

het valt mij op dat je ook in prepperland een duidelijk verschil ziet in verschillende klasse ....

mensen met wat meer geld en middelen trekken naar elkaar toe en hebben veel connecties onderling ,de mensen met weinig financiele middelen ,

vallen een beetje naast de boot ,ze kunnen nauwelijks weg,omdat ze geen vervoer hebben dus laat staan naar een prepper heaven of SC te kunnen komen,

hebben weinig tot geen sociale contacten en zitten ook virtueel in een isolement ....

hoe is dit toch mogelijk :rolleyes:

ik vraag me af of tijdens een echte flinke S.H.T.F deze mensen het wel redden ,of gaan er mede mensen een ophaal lijst maken om deze mensen ook veilig op

een prepper heaven etc te krijgen.....

als er mensen een idee hebben hoe we dit met zijn allen kunnen opzetten ?

gooi het naar buiten of binnen hoe je het wilt zien :) XD

 

ik heb ook wel eens mensen meegenomen/opgepikt naar allerlei meetings (van preppers tot scooterraces)

gewoon in het topic vragen of je met iemand mee kan rijden

1 van mn beste vrienden heb ik op die manier leren kennen, hij zocht een lift naar een race

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je veel, dan kan je ook veel delen.

 

Of andersom: 'Wat je niet kan missen, kun je ook niet delen'.

 

Een beetje 'extra' van alles kan nooit kwaad. We weten allemaal dat het leven vol variabelen zit en je wilt zo'n variabel echt niet in je nadeel hebben werken op momenten dat je het niet kan hebben. Een gebroken apparaat kun je herstellen, een gebroken mens niet echt.

 

Naast primaire levensbehoeften (onderdak, voedsel inclusief schoon water + kleding) zijn van de hoogste prioriteit om je moraal hoog te houden. Om dit te verkrijgen binnen een groep geef je iedereen een taak. Het houdt iemand bezig en zorgt er ook voor dat hij of zij anderen niet zal afleiden of zelfs lastig vallen.

 

En niet inlaten met zacht gezwetst als ik kan niet etc. Alles wat werkelijk 'niet' kan heeft een reden en die moet je weten. Of je dan redelijk genoeg bent om er gehoor aan te geven en een workaround te vinden is een tweede en laat ik even in het midden.

@Highway, prachtig moment!

@ancestral-viking, hoe meer preppers een Finca of EBOL (= Economische Bug out location) hebben, hoe gemakkelijker jij en anderen met minder vermogen aan de slag kan. Stel je eens voor dat de ruil kan bestaan uit het bouwen van een huis langzaam maar zeker op het terrein van de EBOL.

 

Wanneer huisje boompje beestje voor elkaar is, zal het moraal altijd wel hoog genoeg blijven om altijd wat te doen. (tenzij je aartsluie mensen hebt, maar op mijn BOL terrein gooi ik die van de berg af als het mij echt te gortig wordt :p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mensen met wat meer geld en middelen trekken naar elkaar toe en hebben veel connecties onderling ,de mensen met weinig financiele middelen ,

vallen een beetje naast de boot ,ze kunnen nauwelijks weg,omdat ze geen vervoer hebben dus laat staan naar een prepper heaven of SC te kunnen komen,

hebben weinig tot geen sociale contacten en zitten ook virtueel in een isolement ....

 

 

Mensen met meer geld en middelen zullen meer hebben en kunnen, of dat door hard werken, een erfenis of een loterij-ticketje is speelt eigenlijk geen rol... Ik heb zelf geen groot budget (en ik ben veel geld mislopen) maar ik probeer me niet te spiegelen aan het het leven dat mensen met een inkomen dat minstens dubbel zo groot is dan het mijne... en daar slaan de mensen met minder middelen vaak de bal een beetje mis. Ik ken mensen met een uitkering die diep in de schulden zitten maar hebben wel de flatscreens, de laatste nieuwe games en consoles, smartphones..., roken, gaan elk weekend stevig uit hebben een dierentuin thuis rondlopen en moeder de vrouw kan thuis voor een handvol koters zorgen...

 

Heeft imo ook een beetje met prioriteiten te maken.

Ik rij al 14 jaar met een auto dat nu 16 jaar oud is, rook niet, drink zelden, heb geen huisdieren en hebben bewust gekozen om met kinderen te wachten indien er een stabiele financiële situatie. Heb onlangs ook moeten stoppen met sporten omdat het lesgeld te duur werd...

 

Betreft sheltercampings worden mogelijkheden genoeg aangeboden, natuurlijk als voorgesteld wordt om de kosten te delen in het vervoer en dat het bezoek of overnachten op een shelter ook een kleine kost met zich meedraagt... wanneer dat financieel moeilijk haalbaar is vind ik niet dat anderen daar verantwoordelijk voor hoeven te zijn of ter verantwoording voor moeten opgeroepen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het valt mij op dat je ook in prepperland een duidelijk verschil ziet in verschillende klasse ....

mensen met wat meer geld en middelen trekken naar elkaar toe en hebben veel connecties onderling ,de mensen met weinig financiele middelen ,

vallen een beetje naast de boot ,ze kunnen nauwelijks weg,omdat ze geen vervoer hebben dus laat staan naar een prepper heaven of SC te kunnen komen,

hebben weinig tot geen sociale contacten en zitten ook virtueel in een isolement ....

hoe is dit toch mogelijk :rolleyes:

ik vraag me af of tijdens een echte flinke S.H.T.F deze mensen het wel redden ,of gaan er mede mensen een ophaal lijst maken om deze mensen ook veilig op

een prepper heaven etc te krijgen.....

als er mensen een idee hebben hoe we dit met zijn allen kunnen opzetten ?

gooi het naar buiten of binnen hoe je het wilt zien :) XD

 

Als je naast een gebrek aan financiele middelen het talent hebt om goed te communiceren, zal je merken dat velen die het wat beter (lijken) te hebben,

graag hun middelen aan gelijk wie het vraagt of er zich voor openstelt, ter beschikking stellen. Car poolen, delen op de SC, de karma, de prepperpot enz, voorbeelden genoeg.

 

Je moet wel je ogen open doen wil je de zon zien schijnen. Met een vriendelijke vraag (zonder bedelend over te komen) kom je heel ver hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het valt mij op dat je ook in prepperland een duidelijk verschil ziet in verschillende klasse ....

mensen met wat meer geld en middelen trekken naar elkaar toe en hebben veel connecties onderling ,de mensen met weinig financiele middelen ,

vallen een beetje naast de boot ,ze kunnen nauwelijks weg,omdat ze geen vervoer hebben dus laat staan naar een prepper heaven of SC te kunnen komen,

hebben weinig tot geen sociale contacten en zitten ook virtueel in een isolement ....

hoe is dit toch mogelijk :rolleyes:

ik vraag me af of tijdens een echte flinke S.H.T.F deze mensen het wel redden ,of gaan er mede mensen een ophaal lijst maken om deze mensen ook veilig op

een prepper heaven etc te krijgen.....

als er mensen een idee hebben hoe we dit met zijn allen kunnen opzetten ?

gooi het naar buiten of binnen hoe je het wilt zien :) XD

 

Sorry maar ik heb dit stuk nu al een paar x vol verbazing gelezen. Ik zal niet zeggen dat het complete onzin is, maar zo voelt het voor mij wel.

Allereerst een verschil in verschillende klassen? Ik zie hier op het forum heel veel verschillen, bijvoorbeeld verschil in leeftijd, verschil in gezinssamenstelling, verschil in reden tot preppen, verschil in manier van preppen, verschil in achtergrond, verschil in levensvisie, en zo kan ik nog heel lang doorgaan. Maar mensen met meer geld die meer naar elkaar toe trekken?? Al pak ik een telescoop erbij dan zie ik het nog niet. Op een SC heb ik nog geen tweedeling gezien tussen mensen op gouden tronen en mensen op de grond oid :rolleyes:

 

Over weg kunnen, ja dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Maar je kan ook, bijvoorbeeld, ipv problemen constateren oplossingen zoeken. De een komt met ov, de ander met de auto, en weer een ander rijdt met iemand mee. En lukt het dan nog niet? Wie houdt je tegen om zelf initiatief te nemen en een stel preppers uit te nodigen bij jou langs te komen? Of bij jou in de omgeving te komen kamperen?

Over weinig sociale contacten en een virtueel isolement, wil je dat nou serieus op klasse gooien? Mijn vrienden waarderen mij omdat ze weten dat ik dag en nacht voor ze klaar sta, omdat we lol kunnen maken, omdat we weten wat we aan elkaar hebben. Het zal ze hun reet roesten wat er wel of niet op mijn rekening staat, en als ze dat wel boeit zijn het mijn vrienden niet. Met een vriend ga ik iedere week samen hardlopen (nou ja, voorlopig niet maar goed) en daarna ploffen we op de bank of in de tuin en ouwehoeren we een end weg, helemaal gratis. Zo kan ik m'n vrienden wel af gaan om te zeggen wat ik met ze doe, maar wat ik maar wil zeggen is dat vriendschap en sociale contacten echt niets te maken heeft met geld.

Virtueel isolement snap ik echt niet wat je bedoelt, je zit hier al op een forum met tig actieve leden, je hebt echt nergens een stempel staan "lagere klasse, negeer mij" oid.

 

En dan je vraag "of gaan er mede mensen een ophaal lijst maken om deze mensen ook veilig op een prepper heaven etc te krijgen.....", Serieus?? Als JIJ denkt dat een ophaallijst nuttig zou zijn, wat dacht je er van om dan ZELF zo'n ophaallijst in het leven te roepen? Om ZELF te kijken of het haalbaar is en werkzaam zou kunnen zijn?

 

Het kan best zijn dat je tegen bepaalde dingen aanloopt, en dat vind ik oprecht vervelend voor je. Maar in plaats van alleen maar te hameren op wat je niet hebt, zou je in mijn ogen beter kunnen kijken naar wat je wel hebt, en kijken hoe je de dingen kan bereiken die je graag wil.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

@Loreen je houding bevalt me allerminst ....om over de toon maar te zwijgen ...ik gooi alleen een gevoel naar buiten en hoe ik het bekijk ,wat ik erover denk ,

dat het in jouw belevingswereld niet voorkomt is weer een ander verhaal ,ik weet zat gevallen om mij heen van mensen die in een hele slechte financiele situatie zitten, en daardoor ook in een isolement zitten, ze kunnen niet weg omdat ze geen vervoer hebben , ik gooi dit hier neer zodat mensen er hun voordeel mee kunnen doen om voor dit soort problemen oplossingen te kunnen bedenken .....het is vrijblijvend en ik vraag helemaal niks persoonlijks .....ik vindt dat je best wel overdreven reageert op een stukje tekst.

 

maar als het aan jou ligt dan hebben de mensen met vervoer tijdens een shtf geen enkele moeite om andere mensen te laten zitten want het is hun zorg niet ????

leuke gedachte om aan te denken tijdens een shtf ......

 

ieder voor zich en de rest kan het shaken ......

 

ik zal voortaan helemaal niks meer posten , stik er dan maar in .....ik dacht dat we met zijn allen konden leren van elkaar , en vraagstukken heel normaal zijn om te stellen ,

ook als dit toeva;og niet in jouw straatje valt.

 

have fun mensen .....

 

(zet nog een groot vat zout neer om op die slakken te gooien !!! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen je houding bevalt me allerminst ....om over de toon maar te zwijgen ...ik gooi alleen een gevoel naar buiten en hoe ik het bekijk ,wat ik erover denk ,

dat het in jouw belevingswereld niet voorkomt is weer een ander verhaal

 

Een beetje zelfreflectie voordat je gaat wijzen zou je niet misstaan. Wat jij nu naar mij toe typt zou ik exact hetzelfde terug kunnen typen. Ik heb heel duidelijk aangegeven dat ik reageer vanuit mijn eigen verbazing, ik spreek voor niemand anders.

 

maar als het aan jou ligt dan hebben de mensen met vervoer tijdens een shtf geen enkele moeite om andere mensen te laten zitten want het is hun zorg niet ????

leuke gedachte om aan te denken tijdens een shtf ......

 

Als ik dat zou vinden had ik dat wel gezegd. Waar je dit nou weer vandaal haalt is me volledig onduidelijk.

 

stik er dan maar in

Nah liever niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...