Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik heb niet al te lange tijd geleden deze generator via een veiling op de kop getikt.

generator.jpg.ede212cba2e9bdbf0dfe50786e54e84e.jpg

12v-220v-380v 6500Kw

 

Ik heb als tip gekregen om je generator minimaal 1x in de maand even 10 minuten te laten draaien.

Gisteren was het dus zo'n dag.

Ik moest ook nog de banden van mijn auto weer op spanning zetten en dacht; laat ik de compressor eens op de generator aansluiten.

De compressor verbruikt 1500w aan stroom om de druktank te vullen.

 

Verbaast als ik was kwam ik er dus achter dat mijn generator niet genoeg piekspanning kan leveren om de compressiemotor volledig rond te draaien.

De generator blijft gewoon netjes draaien, dat wel. Op het moment dat ik dus de compressor inschakel, hoor je dat de generator het heel zwaar krijgt. De motor van de compressor draait dan 1x rond en stopt dan.

Ik ga niet zitten wachten tot de hoofdschakelaar omklapt dus zet ik de compressor weer uit.

 

Ik had al eerder eens ergens vermeldt dat ik deze generator dus ook op andere manieren wil gebruiken. Maar hier begin ik dus een beetje mijn twijfels over te krijgen.

Ik dacht dat 6,5Kw toch een behoorlijke levering is. Maar schijnbaar dus niet genoeg om een apparaat dat 1,5Kw vraagt aan te slingeren.

 

Mocht je dus overwegen om ook een generator aan te schaffen, bedenk dan dus goed wat het doel wordt van dit apparaat en wat je er van verwacht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ook belangrijk, niet alleen kijken naar de belasting en piekbelasting. Als je gevoelige apparatuur wilt gebruiken moet ook een zuivere sinus spanning gegenereert worden. Een goede inverter is dan van belang. Deze zit niet op de goedkope aggregaten.

 

Tevens afhankelijk van het model kan je ook de cabarateur leeg branden, om te voorkomen dat je cabarateur vervuild wordt door oude benzine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en vooral ook de startstroom.

Daar ligt het probleem waarschijnlijk.

Kun je de compressor ook "leeg" laten draaien? Bijvoorbeeld ergens een ventiel aanbrengen die open staat bij de start en die je daarna langzaam sluit? Doel is de druk in het begin zo laag te maken dat de opstartstroom lager wordt.

 

Er zit een overdruk ventiel op die je met de hand makkelijk kunt openhouden. Dit heb ik inderdaad geprobeerd om de tegendruk lager te krijgen. Helaas zonder resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Communicator,

 

Ik had ook bijna zo'n ding gekocht, tenminste, ze ziet er hetzelfde uit. Chineze makelij waarschijnlijk. Bijna gekocht, tot ik wat recensies las over brol uit China.

 

Waarschijnlijk gaat ze niet nooit leveren wat ze beweert te kunnen. Ik dacht trouwens dat er hier al eerder gewaarschuwd was voor dit soort generatoren, maar zeker weten doe ik dat niet.

Google je merk eens op en kijk wat anderen er van vinden, welke problemen zij hebben en wat er eventueel nog aan kan doen. Maar dan wordt het wel sleutelen.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

op de 220v. Daar is hij ook voor bedoeld. als ik hem op de netspanning aansluit werkt hij zonder probleem. Daar ligt de ampèrage waarschijnlijk stukken hoger.

 

Met 16amp stoppen zit je nog ver onder die 6500 kw. Vreemd dat de compressor wel werkt op het lichtnet maar niet op je generator. Inderdaad goed om te belasten en met een spanningsmeter checken of er inderdaad wel voldoende vermogen uit je genny komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij gebruikten ook wel is van deze pro power generators.. verbruik is heel hoog vergeleken met andere merken, en iedere pro power levert niet wat je er van verwacht of wat er aangegeven staat.

het zijn hele zwakke machine's die nett genoeg opwekken voor een koffiemachine en tosti ijzer.

 

tja mijn 2 cent.. probeer hem te slijten.. en kijk is naar andere merken zoals honda.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nog niet, maar als ik een generator koop zal het een honda (of Yamaha) zijn.

Die zijn inderdaad wel duur ja... :) (Daarom heb ik er ook nog geen....)

 

En niet onbelangrijk: waarvoor wil je dit gebruiken en in welke situaties? Zo'n ding maakt nogal lawaai namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mn ouwe lui hebben een honda eu30IS deze is geluids dempend voor 3000/3500 euro

honda ec2000 is een frame generator deze kost rond de 700/750.

 

ik zelf heb een honda EX7, dit is een draagbaar model voor rond de 700, en heb deze puur aangeschaft voor als we echt maar dan ook echt even stroom nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6500 Kw? 6,5 Kw kan kloppen of 6500w

 

maar 6500Kw is wel heel erg veel, dan kan je zo ongeveer je hele wijk van stroom voorzien

aangezien het geen mega bekende of betrouwbare generator is (tis eerder twijfelachtig als ik eerlijk ben)

denk ik dat die 6,5Kw eenmalig is, met andere woorden als je m dat 1x laat geven geeftie het waarschijnlijk op

Link naar reactie
Delen op andere sites

1500 Watt compressor kan wel een flink hogere piekbelasting geven bij het starten.

 

Zet eens een 1500 Watt Frietpan of ander warmte apparaat aan op de generator en dan de compressor ERBIJ!

 

Het kan soms zijn dat de gen niet snel genoeg stroom kan leveren omdat hij van onbelast ineens flink moet leveren, als je m al 'voorbelast' dan heb je kans dat de stroom wel voorhanden is (dit werkte voor onze 'moderne' wasmachine, zelfde probleem met een honda 4000 Watt gen. Waterpomp tikte een keer maar meer niet.

 

Als ik er een 1750 Watt terras kachel bij aansloot deed hij het wel.

 

ik zit 1/4e van het jaar OFF-Grid.

 

1x honda 4000 Watt

1x oude scheepsdiesel 4000 Watt

1x 70 watt solar

1x 90 watt wind (nog niet aangesloten)

 

en we verbruiken bijna niets. Enkel led-lampjes. We doen alles op hout / gas. (oude gas koelkast uit camper)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op dat de meeste generatoren (en andere off-grid energiebronnen met een inverter) heel vaak geen electromotoren kunnen laten draaien! Het heeft niets te maken met te weinig amperes leveren, maar met de sinusgolf die totaal niet op een sinus lijkt maar meer op een blokkentoren. Ook dingen als laserprinters worden heel verdrietig van slechte sinus golven! Compressors (dus ook de koelkast en vriezer) hebben echt een perfecte sinus nodig om te werken. Het is dus heel belangrijk om een hoge kwaliteit inverter er bij te hebben met "true sine wave" output. Kost meer, maar dan werkt het ook gewoon met alles.

 

Als je er alleen lampen of computers e.d. op wilt draaien dan boeit die sinusgolf niet, maar ALLES met een electromotor MOET een echte sinus hebben om te werken; sommige dingen zullen wel lijken te werken maar gaan dan extreem veel sneller kapot; zo heb je motoren die gaan schudden als een idioot met een slechte inverter en zichzelf letterlijk naar de klote schudden.

 

Dus doe jezelf een lol, als je een generator koopt, koopt er 1 met "true sine wave" output! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 6.5KW is bij driefasige belasting...

 

Dus waarschijnlijk levert hij 3x230V en dus 10A.

Dus ook max 10A bij 230V... zijnde 2300Watt bij resistieve belasting.

Nu is een motor dat niet, maw een leuke faseverschuiving en dan is het effectieve vermogen dat je er uit kan halen een heel pak minder...

Leesvoer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogen_%28natuurkunde%29#Actiefvermogen_.28werkelijk_vermogen.29 en natuurlijk ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning

Oplossing: Stevige (juiste) condensator...

 

Enki is trouwens fout, valse sinus (afgetopte driehoek golf) en een elektromotor gaan prima samen, elektronische apparatuur en zo kan er echter vaak niet goed tegen.

 

Pro power is ook geen echt merk, dus verwacht er niet teveel van ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

wodan : Mijn ervaring is toch echt dat electromotoren met een slechte inverter heel veel sneller kapot gaan. Drie waterpompen in 5 jaar tijd; toen een nieuwe inverter met true sine wave output en die pomp werkt 10 jaar later nog steeds.

 

Hoe dan ook, als je een generator koopt, koop kwaliteit of bespaar jezelf de ellende :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast sarapouly

Ik vind dit topic mooi en interressant, alleen ik snap er niets van.

Wat een generator doet wel maar de technische kant niet zo en aangenomen dat er geen stroom is dan he ...en zon ding loopt op benzine of diesel..hoe sla ik liters brandstof op in flatberging? niet veilig toch mmm nog eens over denken dan misschien andere opties

om energie te hebben in na shtf..en t kost nogalwat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diesel moet je volgens mij wel regelmatig roeren? Ik weet dat bij de datacenters waar ik geweest ben waar ze hun eigen dieseltanks hebben voor de noodstroom generatoren, er altijd "stirrers" in zitten die periodiek de hele zooi doorroeren zodat 't niet gaat vlokken. Ik weet verder te weinig over brandstof en het bewaren er van om hier met zekerheid iets over te zeggen; zelf ethanol en/of houtgas maken bijvoorbeeld is ook iets voor m'n lijstje met "dingen om uit te zoeken" :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diesel moet je volgens mij wel regelmatig roeren? Ik weet dat bij de datacenters waar ik geweest ben waar ze hun eigen dieseltanks hebben voor de noodstroom generatoren, er altijd "stirrers" in zitten die periodiek de hele zooi doorroeren zodat 't niet gaat vlokken. Ik weet verder te weinig over brandstof en het bewaren er van om hier met zekerheid iets over te zeggen; zelf ethanol en/of houtgas maken bijvoorbeeld is ook iets voor m'n lijstje met "dingen om uit te zoeken" :)

 

Hangt er ook een beetje vanaf waarin je wilt stoken he.

 

Een oude scheepsgenerator zuipt alles, een moderne CommonRail diesel zal een stuk gevoeliger zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een invertor is iets anders dan een "generator" in mijn ogen, bij dat laatste versta ik iets dat er uitziet als een door een brandstof motor aangedreven elektromotor...

Bij het eerste iets dat van een andere spanning terug een spanning maakt... Bvb. van 48V DC een 230V AC...

 

En ja, op de uitgang van een invertor een (AC) elektromotor laten draaien is geen goed idee. Zelfs als deze echte sinus construeert,

gaat ie intern bij een inductieve belasting zoals een elektromotor is, veel (vals) vermogen gaan verstoken... waar ie vaak niet tegen kan.

Althans, dat is wat ik me theoretisch ervan voorstel, ik kan natuurlijk verkeerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je goede generator wil met een zuivere sinus moet eens kijken op site van Kipor.

Ook nog eens zeer betaalbaar.

 

Euromac.nl is de nederlandse importeur voor die dingen. Weet niet of ze aan particulieren verkopen.

Daar komt mijn Honda GX270 met Syncro generator ook vandaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou je generator gewoon ff 1 kleine beurt laten geven kan zijn dat er 1 spoel niet helemaal meer goed is

 

zelf heb ik 1 mosa Foto0107.jpg.0a37e924643944ecd4b792423b2ada2e.jpg deze heeft 2 functies de polen die daar zitten daar kan je rechtstreeks las kabels aan zetten zodat je zorgeloos kan lassen

bij 1 gewone generator heb je grote kans dat je spoelen door branden de tweede functie is dat er ook 1 adaptor oppast voor 220v en zo dus licht of andere dingen kan mee laten branden deze is 1,700 w en dat is ruim voldoende om koelkast en licht te laten branden ik zag de naam kipor ook voorbij komen is ook 1 zeer goede zelf ook gehad, door stomme fout op de schroot hoop beland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...