Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Tip] Fietsband repareren


will

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Lijkt me wel handig voor het achterwiel, je hoeft zo het wiel niet los te halen met alle geklooi wat er mee komt. Daar in tegen heb ik liever de ouderwetse manier. Waarom? Nou als je het wiel eruit haalt kan je ook makkelijker de buitenband controleren. Vaak zit er iets scherps in waardoor de band lek ging en dat is niet altijd te zien aan de buitenkant zelf en ook kan je de band beter beoordelen of de band aan vervanging toe is.

 

Zelf vervang ik jaarlijks binnen en buitenbanden. Dat doe ik tegelijk met mijn jaarlijkse fiets APK, ik controleer dan de hele fiets en vervang indien nodig dingen. Ook een tip: vergeet niet de batterijen van je fietsverlichting te controleren. Lopen ze uit dan kan je net zo goed nieuwe verlichting kopen en dat is zonde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

Deze band is al zeker 20 jaar te koop bij de fietsenmakers!

Als je het goed doet moet je de 2 uiteinde iets over elkaar leggen dan is er geen "plat stuk"

 

En er zijn mensen die de buitenband met een bandelichter terug erop zetten? Schiet lekker op! =

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me wel handig voor het achterwiel, je hoeft zo het wiel niet los te halen met alle geklooi wat er mee komt. Daar in tegen heb ik liever de ouderwetse manier. Waarom? Nou als je het wiel eruit haalt kan je ook makkelijker de buitenband controleren. Vaak zit er iets scherps in waardoor de band lek ging en dat is niet altijd te zien aan de buitenkant zelf en ook kan je de band beter beoordelen of de band aan vervanging toe is.

 

Zelf vervang ik jaarlijks binnen en buitenbanden. Dat doe ik tegelijk met mijn jaarlijkse fiets APK, ik controleer dan de hele fiets en vervang indien nodig dingen. Ook een tip: vergeet niet de batterijen van je fietsverlichting te controleren. Lopen ze uit dan kan je net zo goed nieuwe verlichting kopen en dat is zonde.

 

Achterwiel op moderne fietsen hoeft niet volledig eruit voor binnen/buitenbandvervanging. Haal eerst de binnenband/buitenband los en omlaag dan de rem los, asmoeren, stellers en laat het achterwiel zakken op je knie totdat je het met het slot op zijn plek kan houden.

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze band is al zeker 20 jaar te koop bij de fietsenmakers!

Als je het goed doet moet je de 2 uiteinde iets over elkaar leggen dan is er geen "plat stuk"

 

En er zijn mensen die de buitenband met een bandelichter terug erop zetten? Schiet lekker op! =

 

Beter niet terugplaatsen met bandelichter. Met normale binnenbanden kan je namelijk lekkage krijgen door klem te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenband met twee uiteinden.

 

binnenband.jpg.51c9f22465e498454c918de03e338a00.jpg

 

Maakt het verwisselen van een binnenband makkelijker.

 

Hier nog een filmpje voor de uitleg.

 

 

En natuurlijk bewaar je de defecte binnenband. (prep accessoires)

 

Will

 

Als ik me niet vergis heb ik dat doosje gisteren nog gezien. Het staat bij de binnenbanden, dus logisch. Weet ik nu dus wat het is. Ik zal ff inlichtingen verzamelen en dan plaatsen;-)

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf
Beter niet terugplaatsen met bandelichter. Met normale binnenbanden kan je namelijk lekkage krijgen door klem te zitten.

 

As je dit doet krijg je 2 sneetjes boven elkaar vandaar mijn =

 

Klant : Meneer u heeft mij net een lekke binnenband verkocht:

Verkoper: Maar u heeft toch wel een bandenlichter gebruikt voor het terug zetten van de band?

Klant: Jazeker ! Ik weet wel wat ik doe!

Verkoper : Da"s dan mooi fout meneer, U dient dit met u handen te doen ! GOEDENDAG!

Link naar reactie
Delen op andere sites

As je dit doet krijg je 2 sneetjes boven elkaar vandaar mijn =

 

Klant : Meneer u heeft mij net een lekke binnenband verkocht:

Verkoper: Maar u heeft toch wel een bandenlichter gebruikt voor het terug zetten van de band?

Klant: Jazeker ! Ik weet wel wat ik doe!

Verkoper : Da"s dan mooi fout meneer, U dient dit met u handen te doen ! GOEDENDAG!

 

Haha, precies!:p;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achterwiel op moderne fietsen hoeft niet volledig eruit voor binnen/buitenbandvervanging. Haal eerst de binnenband/buitenband los en omlaag dan de rem los, asmoeren, stellers en laat het achterwiel zakken op je knie totdat je het met het slot op zijn plek kan houden.

CtM

 

Helemaal niet nee, maar je zal toch je band langs de as en achtervork moeten zien te krijgen en dat noemen de meeste mensen wiel er uit halen. Bij oude fietsen was dit ook al zo.

Mijn voormalig buurman repareerde fietsen en ik haalde daar altijd even de achetrvorkspreider. Handig ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik jaarlijks best wel veel kilometers afleg, rij ik dus ook wel geregeld lek. Intussen heb ik dat lekrijden verminderd door enkele eenvoudige maatregelen :

 

- mijden van stoepranden, putten (niet zo eenvoudig in Vlaanderen) en borders.

- gebruik maken van een lekvrije binnenband die zelfdichtend is : zie onderstaand model bij Decathlon. http://nl.decathlon.be/binnenband-700x35-43-zelfd-id_8009081.html 5€ per stuk

- de binnenband spuit ik dan nog eens vol met bandenschuim bestemd voor auto's. Dat is stukken goedkoper dan de kleine busjes voor fietsen.7€/St [ATTACH=CONFIG]13247[/ATTACH]

- de banden blaas ik met de compressor tot 4 bar.

- ik zorg voor goede buitenbanden. 20€/st

[ATTACH=CONFIG]13248[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik jaarlijks best wel veel kilometers afleg, rij ik dus ook wel geregeld lek. Intussen heb ik dat lekrijden verminderd door enkele eenvoudige maatregelen :

 

- mijden van stoepranden, putten (niet zo eenvoudig in Vlaanderen) en borders.

- gebruik maken van een lekvrije binnenband die zelfdichtend is : zie onderstaand model bij Decathlon. http://nl.decathlon.be/binnenband-700x35-43-zelfd-id_8009081.html 5€ per stuk

- de binnenband spuit ik dan nog eens vol met bandenschuim bestemd voor auto's. Dat is stukken goedkoper dan de kleine busjes voor fietsen.7€/St

- de banden blaas ik met de compressor tot 4 bar.

- ik zorg voor goede buitenbanden. 20€/st

 

4Bar?!!! Dude ik heb in m'n motorbanden maar 2.7bar hahaha

 

Blaas je met zoveel bar je binnenband niet aan flarden? :confused:

 

[update] Ook weer wat geleerd vandaag: http://www.goeievraag.nl/vraag/sport-spel-recreatie/sporten/wielrennen/atmosfeer-bar-fietsbandjes-pompen.60589

*getekend: Prepper met ouderwetse fietspomp

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4Bar?!!! Dude ik heb in m'n motorbanden maar 2.7bar hahaha

 

Blaas je met zoveel bar je binnenband niet aan flarden? :confused:

 

[update] Ook weer wat geleerd vandaag: http://www.goeievraag.nl/vraag/sport-spel-recreatie/sporten/wielrennen/atmosfeer-bar-fietsbandjes-pompen.60589

*getekend: Prepper met ouderwetse fietspomp

 

Ik heb er ongeveer 2 jaar over gedaan om de juiste mix te vinden tussen : buitenbanden, binnenbanden, lekvrij houden door lekvrije banden in combinatie met spray te gebruiken en de juiste bandendruk. Voor mij werkt deze combinatie het best. Tegenwoordig krijg ik nog ongeveer 1 lekke band per jaar (met ongeveer 7000 km !). De band gaat bovendien niet in één keer stuk maar gaat pas lekken vanaf het derde gat. Als ik te vaak moet bijpompen gaat de band er af. Het eerste jaar reed ik 8 keer lek.

 

De achterband wordt na een jaar vooraan gelegd. Zodat de slijtage optimaal wordt verdeeld.

 

Vanzelfsprekend heb ik een volledige toolset incl binnenband mee !

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een Lotz om het honzebonsje los te draaien?

 

Ik moest dat even googlen. De leukste Lotz die ik kon vinden heb ik jammer genoeg niet bij omdat mijn bagagedrager maar 25 kg kan hebben. Dit exemplaar is ongetwijfeld wat zwaarder (en wat het zwaartepunt betreft ... ).

 

[ATTACH=CONFIG]13265[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal niet nee, maar je zal toch je band langs de as en achtervork moeten zien te krijgen en dat noemen de meeste mensen wiel er uit halen. Bij oude fietsen was dit ook al zo.

Mijn voormalig buurman repareerde fietsen en ik haalde daar altijd even de achetrvorkspreider. Handig ding.

 

Eruithalen doe je zeker. De as hangt in feite onder de achtervork zodra je het wiel ophangt aan het slot. Reuzesimpel en handig.

 

Frames kan je inderdaad uitbuigen, bespaart tijd tenzei het een gelast aluminium frame betreft. Dan zou ik dat allesbehalve doen -> haarscheurtjes/breken.

 

CtM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...