Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alweer een fotograaf


Maria

Aanbevolen berichten

Beste allen,

 

Mr. Gold heeft me toestemming gegeven voor dit topic, so here goes nothing! :D

 

Vlak voor het uitkomen van de film heb ik het boek The Road gelezen van Cormac McCarthy. Ik weet niet in hoeverre het boek (of de film, het boek was nog beter) bij jullie bekend is, maar het liet mij niet los. Ik ben (nog) niet zover dat ik prep, maar ik wil het onderwerp graag onderzoeken, omdat ik documentair fotograaf ben.

 

Ik heb gezien dat een aantal van jullie terughoudend is met fotografie, om zeer goede redenen (begrijp ik ook uit The Road). Ik hoop van jullie te horen hoe of onder welke voorwaarden of omstandigheden jullie WEL mee zouden willen werken aan dit project (anonimiteit/onherkenbaarheid, denk bijvoorbeeld aan gasmaskers).

 

Ik heb op dit forum gelezen hoe fotografen soms afgebrand worden. Een van de consequenties van internetfora, denk ik, maar ik waag het erop: ook degenen die fotografie al bij voorbaat uitsluiten, nodig ik uit om me serieuze tips te geven :)

 

En ja, ik zou graag alle gradaties willen vastleggen: van twee potten pindakaas in de voorraadkast tot een complete bunker, van het overheidspakket tot de prepwinkels. Het is voor mij niet belangrijk hoe 'serieus’ anderen je vinden als prepper, als je voor mij maar een prepper bent (dus als je je op een of andere manier voorbereidt).

 

Ik heb ervaring met het fotograferen van mensen die terughoudend zijn over hun bezigheden, hun hobbies of hun manier van leven. Deze foto’s staan op http://www.mariahermes.com. Daar zie je hoe ik te werk ga. Neem er eens een kijkje en vorm dan je mening. En neem dan alsnog contact met me op :p

 

Zoals waarschijnlijk elke fotograaf, maak ik geen foto’s om ze daarna in een la te leggen. Een vorm van publicatie (of dat nou een boek, een tentoonstelling, een tijdschrift o.i.d. is), is uiteindelijk het doel. Die vorm weet ik nu nog niet, maar dat is wel iets om rekening mee te houden.

 

Beste groet,

Maria

 

@alletoekomstigestudentendocumakersmanbijthondfigurenmediadingesmensen

 

Wat @Maria doet, zo werkt het. Anders niet. Goed verhaal, geen typo's, geen gelul, intelligentie, respectvol, doordacht.

 

Lees en leer.

 

Maria is cool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hej @Maria, welkom! Hoop dat je hier n beetje blijft hangen, los van je fotoproject. Nu al benieuwd naar je inbreng.

 

Inderdaad, zoals @Johnny BravoNL al zegt, zeker niet zo dat n ieder 'met n project' meteen wordt afgezaagd. Alles hangt af van de entree. Zeker met al die sensitieve types hier, met nogal scherp afgestelde antennes voor nep, gemakzuchtig, oppervlakkig etc. En kijk nou, geen onvertogen woord in deze draad.. :-)

 

En tja, tips. Vraag me af, heb je die van ons nodig? Zo te zien, versta je je vak. Dus ik heb er wel vertrouwen in en ben juist benieuwd hoe jij dit onderwerp in beeld zou brengen. Wat voor soort beelden kies je. Vrees dat ik me niet ga melden, maar hoop van harte dat n paar anderen dat wél zullen doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Omron en andere geïnteresseerden: ik geef even een samenvatting van een PM die ik zojuist verstuurde:

 

Ik heb ervaring in het geheimhouden van identiteiten en locaties, van het desgewenst onherkenbaar in beeld brengen van mensen, bijvoorbeeld door met scherptediepte (een deel van de foto is scherp, een ander deel, bijvoorbeeld het gezicht, is wazig), lange sluitertijden (hierdoor komt "beweging" in de foto) of kadrering (je "hakt" een deel van de foto af) te werken. Dat zijn geen rare photoshoptrucs (daar heb ik zelf een hekel aan), maar is de basis van de fotografie. De fotograaf bepaalt wat er in beeld komt en wat niet.

 

Wat ik me voorstel bij preppen of voorbereiden: Ik had al gezegd dat het mij gaat om alle gradaties of variaties. Het voorbeeld van de twee potten pindakaas is wat gechargeerd (want hoe breng je in beeld dat het een prepper is en niet een toevallige aanbieding van de supermarkt?) en een economische prepper is ook lastiger in beeld te brengen dan iemand met allerlei survivaltools, maar goed, dat is voor mij de uitdaging.

 

Ik stel me ook voorraadkasten met eten en drinken voor, apparatuur (verwarming, voedselvoorziening), mobielen (omgebouwde auto's, campers, enz.), aanpassingen die iemand aan zijn huis heeft gedaan, misschien zelfs een bunker. Maar ook het aanleren van vaardigheden en skills: bij wijze van spreke het volgen van een cursus EHBO. Het maakt niet uit dat ook niet-preppers zo'n cursus volgen, dat betekent alleen maar dat het helemaal niet zo ongewoon is om je voor te bereiden. Of het inslaan van voorraden (even een voorbeeldje: stel de rijst is in de aanbieding, dan gaan we naar de supermarkt om in te slaan en dat dan dus te fotograferen). Eigenlijk ook weer een heel gewone handeling, maar binnen de context van dit verhaal wordt 'ie bijzonder.

 

Normaliter zet ik geen dingen in scene, maar ik heb in het verleden gemerkt dat als ik mensen onherkenbaar in beeld moet brengen, dat dit bijna onvermijdelijk is (anders mislukken er heel veel foto's :) Maar dan nog zijn het geen geënsceneerde dingen die je normaal niet zou doen. Dus als het kan kom ik bij je thuis of ik ga met je op pad en jij doet de dingen die je normaliter ook gewoon doet, maar dan soms nog een paar keer 'opnieuw' zodat ik het goed op beeld kan vastleggen.

 

Ik moet er ook nog even bij vertellen dat ik mijn vrije werk vaak nog op film schiet (analoog), dus ik kan niet meteen laten zien wat ik geschoten heb (helaas een steeds grotere zeldzaamheid tegenwoordig, maar ja, die mooie filmkorrel he? :rolleyes:).

 

Zoals ik al zei, wil ik The Road niet als achtergrond nemen voor dit project, het boek was slechts de manier waarop ik bij het onderwerp ben gekomen. Het boek gaat niet over preppen, maar de manieren die de vader en de zoon inzetten om te overleven (wat is bijvoorbeeld belangrijk om mee te nemen of te bezitten) waren dat indirect wel. De beweegredenen van de personages komen in het boek ook veel beter naar voren dan in de film. Vanwege de indruk die dat boek op me heeft gemaakt, ben ik op preppers gekomen. In het algemeen geldt denk ik voor mijn fotografie dat ik gewone mensen wil fotograferen die iets bijzonders doen. Ik wil dan vastleggen hoe ze dat doen en als het enigszins mogelijk is, waarom ze dat doen.

 

Ik hoop dat ik hiermee antwoord heb gegeven op je vragen.

 

P.S. Maria Hermes en Maaike Hermes zijn dezelfde mensen :) Maaike is mijn roepnaam, Maria mijn fotografennaam.

 

@Maria ik ben erg onder de indruk van een aantal van de fotorapportages die je hebt gemaakt. Uit de manier waarop je de onderwerpen in beeld brengt krijg ik het idee dat je dit met veel tact en integriteit doet. Ik wens je veel succes met het vinden van een "prepper" die wil worden gefotografeerd.

 

Ik zou graag willen weten waarom je preppers wilt fotograferen?

Waarom heb je voor dit onderwerp gekozen?

Ik heb de film The Road gezien (ik heb het boek niet gelezen). Deze film heeft op zich weinig te maken met preppen. Het geeft een beeld van wat er zou kunnen gebeuren. Een beeld van hoe mensen zouden kunnen reageren op het moment dat er zich een ramp op grote schaal voor doet.

Er zijn ook een aantal tv series (Amerikaanse) die dit onderwerp uitgebreid behandelen. Maar wel heel erg Amerikaans.

Wat verwacht je voor je camera te krijgen? Waar hoop je op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn indrukwekkende foto's @Maria en het is mooi dat je iedereen een eigen antwoord wilt geven, en hoe je dit momenteel doetis leuk voor je post count :) je kunt meerdere personen in 1 bericht 'mentionen' dat houd het ook wat overzichtelijker.

 

Ik heb begin dit jaar met mijn gezin in de Quest Psychologie gestaan met een paar mooie foto's en een leuk verhaal. Ook de werkwijze van deze fotograaf/journalist was goed te noemen. Helaas één klein foutje, toch per abuis 1x de echte naam genoemd van één van onze gezinsleden..

 

Ik ben wel benieuwd aan wat voor soort publicatie jij deze foto's zou uitlenen cq verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Omron en andere geïnteresseerden: ik geef even een samenvatting van een PM die ik zojuist verstuurde:

 

Ik heb ervaring in het geheimhouden van identiteiten en locaties, van het desgewenst onherkenbaar in beeld brengen van mensen, bijvoorbeeld door met scherptediepte (een deel van de foto is scherp, een ander deel, bijvoorbeeld het gezicht, is wazig), lange sluitertijden (hierdoor komt "beweging" in de foto) of kadrering (je "hakt" een deel van de foto af) te werken. Dat zijn geen rare photoshoptrucs (daar heb ik zelf een hekel aan), maar is de basis van de fotografie. De fotograaf bepaalt wat er in beeld komt en wat niet.

 

Wat ik me voorstel bij preppen of voorbereiden: Ik had al gezegd dat het mij gaat om alle gradaties of variaties. Het voorbeeld van de twee potten pindakaas is wat gechargeerd (want hoe breng je in beeld dat het een prepper is en niet een toevallige aanbieding van de supermarkt?) en een economische prepper is ook lastiger in beeld te brengen dan iemand met allerlei survivaltools, maar goed, dat is voor mij de uitdaging.

 

Ik stel me ook voorraadkasten met eten en drinken voor, apparatuur (verwarming, voedselvoorziening), mobielen (omgebouwde auto's, campers, enz.), aanpassingen die iemand aan zijn huis heeft gedaan, misschien zelfs een bunker. Maar ook het aanleren van vaardigheden en skills: bij wijze van spreke het volgen van een cursus EHBO. Het maakt niet uit dat ook niet-preppers zo'n cursus volgen, dat betekent alleen maar dat het helemaal niet zo ongewoon is om je voor te bereiden. Of het inslaan van voorraden (even een voorbeeldje: stel de rijst is in de aanbieding, dan gaan we naar de supermarkt om in te slaan en dat dan dus te fotograferen). Eigenlijk ook weer een heel gewone handeling, maar binnen de context van dit verhaal wordt 'ie bijzonder.

 

Normaliter zet ik geen dingen in scene, maar ik heb in het verleden gemerkt dat als ik mensen onherkenbaar in beeld moet brengen, dat dit bijna onvermijdelijk is (anders mislukken er heel veel foto's :) Maar dan nog zijn het geen geënsceneerde dingen die je normaal niet zou doen. Dus als het kan kom ik bij je thuis of ik ga met je op pad en jij doet de dingen die je normaliter ook gewoon doet, maar dan soms nog een paar keer 'opnieuw' zodat ik het goed op beeld kan vastleggen.

 

Ik moet er ook nog even bij vertellen dat ik mijn vrije werk vaak nog op film schiet (analoog), dus ik kan niet meteen laten zien wat ik geschoten heb (helaas een steeds grotere zeldzaamheid tegenwoordig, maar ja, die mooie filmkorrel he? :rolleyes:).

 

Zoals ik al zei, wil ik The Road niet als achtergrond nemen voor dit project, het boek was slechts de manier waarop ik bij het onderwerp ben gekomen. Het boek gaat niet over preppen, maar de manieren die de vader en de zoon inzetten om te overleven (wat is bijvoorbeeld belangrijk om mee te nemen of te bezitten) waren dat indirect wel. De beweegredenen van de personages komen in het boek ook veel beter naar voren dan in de film. Vanwege de indruk die dat boek op me heeft gemaakt, ben ik op preppers gekomen. In het algemeen geldt denk ik voor mijn fotografie dat ik gewone mensen wil fotograferen die iets bijzonders doen. Ik wil dan vastleggen hoe ze dat doen en als het enigszins mogelijk is, waarom ze dat doen.

 

Ik hoop dat ik hiermee antwoord heb gegeven op je vragen.

 

P.S. Maria Hermes en Maaike Hermes zijn dezelfde mensen :) Maaike is mijn roepnaam, Maria mijn fotografennaam.

 

Ja,

Uitgebreid maar duidelijk verhaal.Veel succes.

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, @leidseprepper

 

Toegegeven: jullie zijn heel lief! ;)

 

Ik kan wel tips gebruiken in het winnen van vertrouwen en mensen overtuigen van mijn goede intenties. Maar goed, dat is ook iets dat moet groeien, ik snap heel goed dat dat er niet van de een op de andere dag is. Zoals dat met al mijn onderwerpen gaat. En als ik tzt wat beelden kan laten zien, zal dat ook helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel tips gebruiken in het winnen van vertrouwen en mensen overtuigen van mijn goede intenties. Maar goed, dat is ook iets dat moet groeien, ik snap heel goed dat dat er niet van de een op de andere dag is. Zoals dat met al mijn onderwerpen gaat. En als ik tzt wat beelden kan laten zien, zal dat ook helpen.

 

Nou, te zien aan de reacties is dat niet zo heel erg nodig toch? Komt wel goed, zou ik verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere fotograaf is eens op bezoek geweest op een Shelter Camping evenement. Ik kan mij voorstellen dat zoiets jou ook inzicht zou geven in het type mens en dat er een "relatie" opgebouwd kan worden. Wie weet zou het zelfs al foto's opleveren mits je binnen de richtlijnen blijft (waar je je al bewust van bent) en wellicht met de afspraak dat dergelijke foto's, tenzij expliciete toestemming, niet beschikbaar zullen zijn voor publicatie in welke vorm dan ook. Mogelijk vloeit daar dan iets uit voort.

 

Dank, @leidseprepper

 

Toegegeven: jullie zijn heel lief! ;)

 

Ik kan wel tips gebruiken in het winnen van vertrouwen en mensen overtuigen van mijn goede intenties. Maar goed, dat is ook iets dat moet groeien, ik snap heel goed dat dat er niet van de een op de andere dag is. Zoals dat met al mijn onderwerpen gaat. En als ik tzt wat beelden kan laten zien, zal dat ook helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, mijn doel is hier niet om mijn post count te verhogen, dat heeft voor mij geen enkele zin :D

 

Maar serieus: ik antwoord meestal als ik een vraag tegenkom, maar misschien moet ik ze 'opsparen'.

 

Is dat artikel in de Quest nog ergens te zien? Ben wel benieuwd hoe ze dat in beeld hebben gebracht.

 

Ik vind het niet kies om nu al namen te noemen, omdat ik a) nog helemaal geen project heb en b) nog helemaal niet weet in wat voor

vorm ik ze zou willen publiceren (boek? expo?). Maar als je op mijn Linkedinprofiel kijkt http://nl.linkedin.com/in/mariahermes,

zie je een lijstje staan van publicaties waarin foto's van mij zijn gepubliceerd.

 

Op http://www.fotoexpositie.nl/fotografen/maria_hermes.html zie je een (beperkt) overzicht met exposities van mij.

 

Het zijn indrukwekkende foto's @Maria en het is mooi dat je iedereen een eigen antwoord wilt geven, en hoe je dit momenteel doetis leuk voor je post count :) je kunt meerdere personen in 1 bericht 'mentionen' dat houd het ook wat overzichtelijker.

 

Ik heb begin dit jaar met mijn gezin in de Quest Psychologie gestaan met een paar mooie foto's en een leuk verhaal. Ook de werkwijze van deze fotograaf/journalist was goed te noemen. Helaas één klein foutje, toch per abuis 1x de echte naam genoemd van één van onze gezinsleden..

 

Ik ben wel benieuwd aan wat voor soort publicatie jij deze foto's zou uitlenen cq verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He, kijk, dat is een heel bruikbare tip: daar ga ik achteraan, thanx!

 

Een andere fotograaf is eens op bezoek geweest op een Shelter Camping evenement. Ik kan mij voorstellen dat zoiets jou ook inzicht zou geven in het type mens en dat er een "relatie" opgebouwd kan worden. Wie weet zou het zelfs al foto's opleveren mits je binnen de richtlijnen blijft (waar je je al bewust van bent) en wellicht met de afspraak dat dergelijke foto's, tenzij expliciete toestemming, niet beschikbaar zullen zijn voor publicatie in welke vorm dan ook. Mogelijk vloeit daar dan iets uit voort.
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...