Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Tegenlicht over de veranderende kijk op arbeid en een basis inkomen

Recommended Posts

Afgelopen zondag een zeer interessante aflevering van Tegenlicht.

Hoe gaan we de maatschappij inrichten als er niet voor iedereen meer werk is? Van alles wordt geautomatiseerd, steeds minder handen zijn nodig, bedrijven met een enorme waarde worden gerund door een handje vol mensen, denk bv. aan Whatsapp, over twintig jaar rijden vrachtwagens zichzelf, etc.

Deze aflevering gaat over die veranderende maatschappij en het experiment met een basis inkomen in Canada. Door het basis inkomen daalde de arbeidsparticipatie niet, sterker nog het bleek voor mensen makkelijker te zijn om te gaan werken want met een uitkering is het meestal alles of niets.

Wat zou zo'n basis inkomen de Nederlandse staat kosten, wat zijn de overige voordelen? Hoe kunnen we de maatschappij inrichten voor de toekomst?

Ziet het hier: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/gratis-geld.html

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Had m al staan in topic over 'niemand heeft werk' , maar vanwege deze nieuwe post ook nog hier maar een keer:

Deze documentaire over een basisinkomen van Tegenlicht op 21sept. jl. was erg interessant. Onderzoek gedaan in Canada.'stukje over deze docu: http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2014/februari/basisinkomen.html

En zie dit stuk over onderzoek UK 2009 http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2014/februari/basisinkomen.html

Mooie tegenlicht weer :)

Ik zou alleen wel willen zien hoe die meneer de presentator het hier in Nederland een jaartje volhoudt op maximaal 760 euro per maand :p (Ook weer een leuk experiment)

In mijn ogen zou basisinkomen alleen werken als iedereen het krijgt (niet alleen uitkeringsgerechtigden), én als het niet een aanvulling is op inkomen, maar inkomen een aanvulling is op het basisinkomen... (als u snapt wat ik bedoel) Anders is er voor veel mensen nog steeds geen heil in werken.

Als er geen of bijna geen loonkosten meer zijn zullen bedrijven instaat kunnen zijn hun producten en diensten een stuk goedkoper aan te bieden (theorie).

Daarbij komt denk ik wel kijken dat het loon wat je voor arbeid gaat krijgen een stuk minder zal zijn?

Er komen bij een basisloon een aantal vragen bij mij op:

Is dat basisinkomen voor iedere burger, dus ook voor kinderen?

Met hoeveel geld heeft een persoon/gezin voldoende om rond te komen.

Met hoeveel geld is een gezin tevreden (psychologisch aspect)?

Is het relatief makkelijk om je basis inkomen aan te vullen door arbeid of een dienst aan te bieden als er minder werk is?

War gebeurd er met instellingen die sterk gesubsidieerd zijn maar wel hoog nodig?

Enz enz enz

Avaaz heeft een petitie waar je kan tekenen om aan te geven dat je voor een basisinkomen bent, hieronder staat hun bericht met de link naar de petitie:

Onze kans om armoede uit te roeien

Het is om razend van te worden -- we leven in het rijkste economische tijdperk ooit, maar de kloof tussen arm en rijk wordt met de dag groter. Maar er is een uitweg: het heet Onvoorwaardelijk Basisinkomen en kan armoede volgens deskundigen volledig uitroeien!

Deze vorm van sociale zekerheid wordt al jarenlang door Nobelprijs-winnende economen voorgedragen als dé oplossing voor armoede en problemen zoals torenhoge ziektekosten. Politici durven zich er niet voor uit te spreken omdat het vaak slecht begrepen wordt, maar EU-burgers hebben besloten dit aan te vechten met een oproep tot meer onderzoek naar deze veelbelovende, unieke en gedurfde oplossing voor armoede!

Wanneer 1 miljoen van ons zich hierbij aansluiten zal deze petitie worden aangeboden aan de Europese Commissie met de eis dat zij resoluties van het Europees Parlement uit 2010 moet uitvoeren, die oproepen tot meer onderzoek naar basisinkomen. Teken nu en deel dit met al je vrienden en familie, zodat onze politici deze oplossing voor armoede niet langer kunnen negeren.

PS – Er zijn al meer dan 280.000 handtekeningen ingezameld voor een formele EU-petitie die inmiddels beëindigd is (de ECI-UBI). Laten we hierop voortbouwen!

http://www.avaaz.org/nl/petition/our_chance_to_end_poverty/?tRVSZhb

Ik vond deze docu een goed beeld geven over hoe basisinkomen kán werken:

In het Duits, met Nederlandse ondertiteling :)

[video=youtube_share;ExRs75isitw]

Edit: Sorry, ik krijg het niet voor elkaar om de video vanaf het begin te laten afspelen. Misschien is dit alleen bij mij een probleem, maar als je hem wil kijken, let dan even op dat je wel bij het begin begint :)

de afgelopen 100 jaar is er flink wat geautomatiseerd, zijn er flink wat uitvindingen gedaan, en heel veel nieuwe technologieën bijgekomen.....en toch moeten we nu meer werken dan de mensen 100 jaar geleden.......ik geloof niet dat er in de nabije toekomst ooit minder werk zal zijn....ander werk ja, hopelijk en waarschijnlijk lichter werk....

de film nog niet gezien, maar "basisinkomen" klinkt me een beetje als "minimum loon".....dus zinloos.....als ik tijd heb zal ik de film een bekijken....

Zal het eens bekijken, gooi er alvast dit achteraan:

http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/personeel/23138289/__Asscher__baanloze_toekomst__.html

Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken sluit niet uit dat er in de toekomst voor veel mensen geen betaald werk meer is. Door technologische ontwikkelingen kan de meeste arbeid straks wellicht door robots of machines worden verricht. De overheid moet er dan voor zorgen dat er voor die mensen wel een inkomen is, zodat ze kunnen blijven profiteren van de welvaartsgroei.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...