Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Tom

Niemand heeft hier werk

Recommended Posts

Zomaar 2 berichten uit de krant, wat betreft de arbeidsmogelijkheid van sommige Nederlandse bevolkingsgroepen.

Niet dat ik wil stigmatiseren over deze groepen maar ik zit met name te denken wat zal er met deze groepen gebeuren als er een SHTF scenario optreed, dus waar moeten ze dan van leven.

Dit zijn de berichten;

Niemand heeft hier werk

Het EO-programma 3Onderzoekt, vanavond te zien om 21.55 op NPO 3, is gaan logeren op een woonwagenkamp in Landgraaf om te checken of vooroordelen over woonwagenbewoners kloppen. Bewoner Angelo Thelen doet weinig moeite om ze te ontkrachten.

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/23118996/__Niemand_heeft_hier_werk__.html

(vanavond op NPO 3 om 21:55 uur)

En dan dit;

Bijstandsmoeder krijgt €2000 netto per maand

Tweeduizend euro: dat houdt een bijstandsmoeder met twee puberende kinderen elke maand over, berekende ondernemer Annemarie van Gaal in een column in het Financieel Dagblad. "Je hoort mij niet beweren dat het leven van een bijstandsmoeder een vetpot is. Zeker niet (...), maar we moeten snel iets doen aan de belasting op arbeid..."

http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/23118427/__Bijstandsmoeder_krijgt__2000_netto_per_maand__.html

Nu heb ik in beide groepen kennissen en moet eerlijk zeggen dat ze het lang niet slecht hebben, met name de woonwagenbewoners hebben het goed, ik weet van een kampje waar men per persoon een uitkering krijgt (dus meerdere bijstandsuitkeringen op 1 adres) en de gemeente is hier van op de hoogte. Maar zoals gezegd als het kan en wordt gedoogd dan is het mooi mee genomen.

Bijstandsvrouwtjes zijn inderdaad niet slechter af wat betreft een werkende.

Bijvoorbeeld een schilder van 59 jaar staat om 5:30 op en reist dan een 150 km om te werken en is ongeveer 17:30 uur terug op zijn huisadres. en werkt dan de hele dag in hitte of kou. Hij verdient ongeveer 1500 euro netto en als hij de bus rijdt 1600 euro omdat dan de reis uren betaald worden.

De vakanties worden niet betaald omdat men nog het vakantiebonnen systeem hanteert

Dus de verlofdagen worden dan opgespaard als loon en zijn dan voor de vrije weken 3 weken bouwvak en 3 weken rond de kerst.

Dan eerst weer een maand werken om weer een loon te ontvangen.

Let wel, men heeft dus geen betaalde verlofdagen, al het geld is nodig om de vrije dagen op te vangen.

Op het moment dat hij met pensioen gaat (67 jaar) krijgt hij een AOW van 730 euro netto per maand (huidige bedrag) en iets van 300 euro pensioen per maand.

Dan kan hij zijn hypotheek niet meer betalen (1000 Euro) en is dan eigenlijk al bankroet, de hypotheek is dan nog lang niet afgelost.

Dit zijn dus gegevens van een hard werkende man, en al werkzaam vanaf zijn 15e jaar.

(Ik ken deze persoon goed, dus de gegevens zijn op de praktijk gericht en waarheidsgetrouw)

In feite heeft hij het slechter dan een persoon uit de bovenvermelde voorbeelden omdat deze gewoon in hun huis kunnen blijven (ook met AOW, door de toeslagen) en dan met minimale inspanning al een goed leven hebben dus een soort renteniers leven hebben.

Het is mooi dat het kan, maar vergelijk dat eens met het buitenland met name Afrika en Azie en Zuid-Amerika

Ik wil dus voorzichtig aan stippen wat er met deze mensen gebeurd bij een ineenstorting van de maatschappij, hoe dan verder en hoe gaan we met deze groepen hulpelozen om.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Ik kan verklappen dat die 2000 euro voor een bijstandsmoeder niet kloppen!

Ik heb de berekening toevallig in de krant gezien en daar klopt vrij weinig van.

Jammer dat een groep mensen die toch al als graaiers aangekeken worden nog verder omlaag gehaald worden met onjuiste cijfertjes.

Dat even ter zijde.

Als de maatschappij instort zal de schilder en de automonteur net zo in de penarie zitten als een bijstandsgerechtigde.

Als het kaartenhuis begint te vallen zal iedereen meegetrokken worden, en in laatste instantie pas de overheid.

Deze post delen

Ik kan verklappen dat die 2000 euro voor een bijstandsmoeder niet kloppen!

Ik heb de berekening toevallig in de krant gezien en daar klopt vrij weinig van.

Wat zijn de juiste cijfers dan?

Deze post delen

Deze documentaire over een basisinkomen van Tegenlicht op 21sept. jl. was wel interessant. Onderzoek gedaan in Canada http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2014/februari/basisinkomen.html

evt nog bekijken via http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen.html

En zie dit stuk over onderzoek UK 2009 http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2014/februari/basisinkomen.html

Zie verder nieuw topic hierover van @Raycoupe

• Leuk 1

Deze post delen

Vanaf 2015 krijgen alleen staande ouders, alleen nog maar bijstand voor een alleen staande.

Daarnaast is in die 2000 euro per maand bijzondere bijstand opgenomen, bijzondere bijstand is maar eenmalig. Het kinderbijzonderebudget is volgens mij het bedrag van kinderen met een beperking.

Overigens krijgen werkenden ook kindergebondenbudget , zorgtoeslag, kindertoeslag, huurtoeslag, kwijtschelding van gemeentelijkebelastingen, en een bijdrage van stichting leergeld die de sportclub e.d. Vergoed.

Het ligt allemaal aan je inkomen, gelijke monniken gelijke kappen.

Ik werk en krijg sinds kort ook alle toeslagen en ook de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen.

Ook krijg ik een vergoeding voor de kinderopvang.

Stichting leergeld nam helaas geen aanvragen meer aan omdat ze onvoldoende budget hadden omdat er 50% meer aanvragen waren dan in 2013.

Je moet er alleen achteraan gaan en overal aan de bel trekken! Het kost wat tijd en een hoop papierwerk maar het loont wel.

Ik vind overigens dat de bijstand idd wat omlaag kan! Maar 2000 netto is echt overdreven.

Deze post delen

Deze documentaire over een basisinkomen van Tegenlicht op 21sept. jl. was wel interessant. Onderzoek gedaan in Canada http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2014/februari/basisinkomen.html

evt nog bekijken via http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen.html

En zie dit stuk over onderzoek UK 2009 http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2014/februari/basisinkomen.html

Eigenlijk hebben we in Nederland al een basisinkomen.

Je hebt ten alle tijden recht op de bijstand, verder krijgt iedereen die onder een bepaalde inkomensgrens zit zijn geld aangevuld tot een bedrag waarvan je kan leven.

Het zou idd eerlijker zijn als iedereen een basis kreeg en van daaruit verder kan werken.

Deze post delen

Eigenlijk hebben we in Nederland al een basisinkomen.

Je hebt ten alle tijden recht op de bijstand, verder krijgt iedereen die onder een bepaalde inkomensgrens zit zijn geld aangevuld tot een bedrag waarvan je kan leven.

Het zou idd eerlijker zijn als iedereen een basis kreeg en van daaruit verder kan werken.

Dat is niet helemaal waar, in de bijstand mag je bijna niets meer doen, niet bijverdienen en bijna nooit vrijwilligerswerk. Een basis inkomen werkt anders, dat vult alleen aan wat je tekort komt, maar je bent vrij om klusjes te doen, te studeren, etc.

Deze post delen

@Tom: 1500 euro netto per maand, met een hypotheek van 1000 euro, dan kunnen we denk ik ook concluderen dat je in een te duur huis woont. Iemand die 59 is en nog zo'n hoge hypotheek heeft, woont nog geen 20 jaar in zijn huidige huis (toen waren de prijzen flink lager), er is dan toch ergens wat misgegaan in zijn financiele planning zou ik zeggen.

Verder schrijf je "het is mooi dat het kan": ik vind het helemaal niet mooi dat het kan, woonwagenkampen vol met niet-werkenden (maar wel bijbeunend), en bijstandsmoeders volgeladen met toeslagen. Dit wordt namelijk wel opgebracht door o.a. de schilder waar je over schrijft.

Deze post delen

@Tom: 1500 euro netto per maand, met een hypotheek van 1000 euro, dan kunnen we denk ik ook concluderen dat je in een te duur huis woont. Iemand die 59 is en nog zo'n hoge hypotheek heeft, woont nog geen 20 jaar in zijn huidige huis (toen waren de prijzen flink lager), er is dan toch ergens wat misgegaan in zijn financiele planning zou ik zeggen.

Verder schrijf je "het is mooi dat het kan": ik vind het helemaal niet mooi dat het kan, woonwagenkampen vol met niet-werkenden (maar wel bijbeunend), en bijstandsmoeders volgeladen met toeslagen. Dit wordt namelijk wel opgebracht door o.a. de schilder waar je over schrijft.

Vergat er nog bij te vermelden dat de schilder ook een partner heeft met 1000 euro netto loon per maand en inderdaad huis is te duur gekocht en is nu ook al minder waard dus ook nog een schuld bij verkoop. (een flink bedrag, meen ongeveer tussen de 50.000 en 80.000 euro onder water)

Deze post delen

@luna1988 , het basisinkomen zoals hier bedoeld is toch echt een ander uitgangspunt dan een 'basis' inkomen uit een uitkering.

Kijk de uitzending maar eens. Zelfs de medische zorg kosten daalden door dit experiment.

Deze post delen

Ik hou mijn hart vast voor wat er nog gaat komen: bij de ontslaggolven die er zijn geweest (vooral de laatste 3 jaar) zijn het de ouderen die straks hélemaal klem komen te zitten. De WW is leeftijdsgerelateerd, hoe ouder je bent, hoe meer WW-recht je hebt opgebouwd. De maximale termijn is (was?) 37 maanden.

Stel dat je nu eens al 2 jaar werkeloos bent, boven de 50 èn je partner verdient een inkomen. Stel dan dat je nu pakweg 1000 euro netto krijgt aan uitkering dan is het op dit moment zo dat je aan het eind van de WW-periode niet in aanmerking komt voor wat voor soort uitkering dan ook als je een partner hebt die nog wel een inkomen heeft. Je krijgt dan zelfs geen bijstand, terwijl wel je inkomen in een keer afneemt met het WW-bedrag.

Hoe moet je dat gemis aan inkomen opvangen? Moet je dan verplicht gaan scheiden om dan als alleenstaande toch in aanmerking te komen voor bijstand? Ik denk niet dat er heel veel zijn die dat doen. Moet je dan maar proletarisch gaan winkelen? Uit inbreken gaan? Moet je je dan maar gaan verhangen omdat je dan de ander niet meer tot last bent? Ik heb geen flauw idee wat mensen gaan doen als ze héél wanhopig worden...maar ik hou mijn hart vast.

Deze post delen

Ik vind dat we niet moeten mierenneuken naar @Tom toe over een paar cijfertjes en of die wel dan niet kloppen in de voorbeelden. Die heeft hij zelf niet verzonnen. Het gaat om de boodschap. Wanneer mensen die gratis geld krijgen (uitkering + toeslagen) bijna meer overhouden als iemand die er hard voor moet werken, dan ben je gek als je nog zou werken.

@wodan heeft ooit eens een leuk grafiekje laten zien waar we naartoe gaan. Er zullen steeds minder werkenden voor steeds meer niet werkenden moeten gaan zorgen. Is dat terecht?:confused:

Deze post delen

@wodan heeft ooit eens een leuk grafiekje laten zien waar we naartoe gaan. Er zullen steeds minder werkenden voor steeds meer niet werkenden moeten gaan zorgen. Is dat terecht?:confused:

Ja maar is dat de schuld van die niet-werkenden, of is dat te wijten aan het systeem?

Het is toch achterlijk dat er banen gecreëerd moeten worden om maar genoeg geld te kunnen genereren, zodat men van dat geld kan voorzien in zaken die er ook zouden zijn als er geen geld zou zijn, en die banen dus niet nodig zijn om in de productie van die zaken te voorzien maar puur om voor voldoende geld te zorgen =/

Deze post delen

Ja maar is dat de schuld van die niet-werkenden, of is dat te wijten aan het systeem?

Het is toch achterlijk dat er banen gecreëerd moeten worden om maar genoeg geld te kunnen genereren, zodat men van dat geld kan voorzien in zaken die er ook zouden zijn als er geen geld zou zijn, en die banen dus niet nodig zijn om in de productie van die zaken te voorzien maar puur om voor voldoende geld te zorgen =/

Als de niet werkenden gezellig gratis geld blijven vangen terwijl ze wel kunnen werken maar het verschil te klein vinden, is dat zeker te wijten aan die niet-werkenden.

Deze post delen

Ik vind dat we niet moeten mierenneuken naar @Tom toe over een paar cijfertjes en of die wel dan niet kloppen in de voorbeelden. Die heeft hij zelf niet verzonnen. Het gaat om de boodschap. Wanneer mensen die gratis geld krijgen (uitkering + toeslagen) bijna meer overhouden als iemand die er hard voor moet werken, dan ben je gek als je nog zou werken.

Het is ook een rekenvoorbeeld en zal dus ook niet voor iedereen op gaan, wat hier en andere (sommige) bijstandsmoeders ook nog vergeten is dat ze ook alimentatie ontvangen.

Deze post delen

Als de niet werkenden gezellig gratis geld blijven vangen terwijl ze wel kunnen werken maar het verschil te klein vinden, is dat zeker te wijten aan die niet-werkenden.

Ja klopt, maar je gaat nu denk ik wel voorbij aan al die niet-werkenden die zich suf solliciteren omdat ze juist wel graag willen werken, maar niet aan de bak komen. Dat worden er ook steeds meer. Aan al die mensen die zijn ontslagen bij massaontslagen ivm bezuinigingen.

Deze post delen

Ten eerste de politiek, maar die zijn door de mensen gekozen dus er moet een aardverschuiving komen. Die hebben de overheid zo groot gemaakt als een kind met een waterhoofd. Als je regels vereenvoudigd\schrapt en 1\3 van de ambtenaren naar huis stuurt, dan valt er nog niets om. Maar dan heb je weer extra werklozen als deze mensen niet aan een baan kunnen komen. Politiek is een grote banenmachine voor vriendjes en hun old boys netwerk.

Ten tweede hebben de multinationals onze leiders in hun macht. Waarom een kleine ondernemer groen en geel laten betalen en een multinational gemiddeld 6% of minder door allerlei afspraken en constructies. Dat is onderscheid\discriminatie zgn. omdat multinationals hier banen creëren. Die tijd moet voorbij zijn en als een multinational zich hier dan niet meer wil vestigen, dan rotten ze maar op. Waarom zullen ze dat waarschijnlijk niet doen? Omdat NL een markt voor hun is en als ze worden geboycot door de mensen, verliezen ze hun marktaandeel. Gewoon bedrijven belasting laten betalen in het land waar ze de omzet\winst hebben gemaakt.

Ten derde zitten er veel mensen in de bijstand die er nooit meer uit zullen komen. We hebben mensen om welke reden dan ook asiel gegeven en het NL-schap (HOE DOM KUN JE ZIJN), waarvan vaststaat dat ze nooit enige bijdrage zullen doen aan de maatschappij. Generaal pardon van de PVDA van een jaar of 10 geleden en hoppa weer 25.000 kanslozen erbij en nog maar niet gesproken over gezinshereniging en buitenlandse bruidjes. Als je mensen wilt opvangen dan moet dat ten alle tijden tijdelijk zijn. Is er 5 jaar oorlog, dan mogen die mensen blijven tot na de oorlog en gewoon weer terugkeren. Beter en goedkoper nog is ze op te vangen in hun eigen regio. Maar nee hoor hier krijg je gewoon een NL paspoort erbij. Alleen uitzonderlijke gevallen zouden een NL paspoort mogen krijgen.

Ten vierde is de bijstand met toeslagen veel te hoog en misbruik ligt door de slechte regelgeving op de loer, waardoor niemand meer wil werken. Bijstand moet een uiterste vangnet zijn voor mensen en die mensen moeten goed worden geholpen maar op een ander manier. De uitkeringsinstantie moet alle vaste lasten, inclusief de zorgpremie betalen van het bijstandsgezin. Afhankelijk van hoeveel personen, leeftijd kids en zorgsituatie kun je wekelijks een bedrag aan leefgeld overmaken. Flatscreens, dure mobiele\internet abonnementen, dure telefoons, pakken met shag\sigaretten, merkkleding en andere luxe moet je er niet van kunnen kopen. Het is puur voor levensonderhoud bedoeld.

Ten vijfde moeten de werkenden veel meer netto overhouden, zodat het verschil tussen uitkering en loon veel groter wordt. Dan zal een groep die momenteel in de bijstand zit zeker hun best doen om aan een baan te komen. Hiermee moet de overheid dan ook serieus helpen. Vroeguh kon een schilder (voorbeeld van Tom) met een niet werkende partner en twee kinderen gewoon rond komen. Hij was niet rijk, niet arm maar kon zichzelf prima bedruipen. Nu is het bijna noodzakelijk geworden dat een partner meewerkt.

Zo kan ik nog tal van verbeteringen opnoemen van het huidige @$%@-systeem maar dan weet je wat mijn mening is. Natuurlijk kan niet iedereen er iets aan doen die in de bijstand komt, maar het moet ook lonen om eruit te komen en de overheid moet daar flink bij helpen.

• Leuk 1

Deze post delen

Ja klopt, maar je gaat nu denk ik wel voorbij aan al die niet-werkenden die zich suf solliciteren omdat ze juist wel graag willen werken, maar niet aan de bak komen. Dat worden er ook steeds meer. Aan al die mensen die zijn ontslagen bij massaontslagen ivm bezuinigingen.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die geen misbruik maken van het systeem. In de praktijk is er echter wel werk maar zie ik toch vaak dat ze het aangeboden werk beneden hun stand vinden (en de bijstand blijkbaar niet) of dat een aangeboden baan weigeren omdat ze minder of hetzelfde overhouden als met de bijstand.

Andere goed gebruikte reden is dat ze de twee (en in sommige gevallen 4+) kinderen niet alleen thuis willen laten. Sorry hoor: Maar dat gaat mijn pet te boven, wat mij betreft ben je dan helemaal niet meer van deze tijd.

Het is natuurlijk voor die mensen een gevoelig onderwerp maar er zijn echt werkende mensen die netto minder overhouden met het gezin dan een bijstandsmoeder die lekker thuis zit en gratis geld ontvangt. Ik begrijp waarom dat enigzins wat frustratie kan oproepen.

Deze post delen

ik ken een verhaal van een vrouw die in de begin van de jaren 50 een kind was, het gezin van 8 jonge kinderen kwam in de problemen toen de jonge moeder overleed. De man stratenmaker moest natuurlijk gewoon doorwerken (ook zaterdag) en in die tijd werden dan de kinderen uit huis geplaatst naar ik heb begrepen van haar in tehuizen. De vader kwam dan op zondag om de beurt bij zijn kinderen en nam soms en kadootje mee en dat was het enige contact wat de vader had. Het gezin is nooit meer compleet geworden. toen ging dat zo. Er moest immers wel gewerkt worden.

De regels waren eenmaal zo.

Deze post delen

@FincaInSpanje,

Je schreeuwt iets te hard als het gaat om punt 2. Multinationals zorgen wel voor veel meer banen dan de kleine ondernemer. Hoewel ik wel toegeef dat als voor elke multinational winkel een kleine ondernemer zou zitten dat deze vlieger ook niet opgaat :p!

Er was laatst een prachtige uitspraak in Canvas terzake Aflevering 12 vanaf 28:20 (datum toegevoegd: 16/07/2014) door Servan-Schreiber:

http://www.canvas.be/programmas/terzake/45dd540e-0964-47cc-8915-3c6eb70225d3

Vanaf 35:31 volgt de o zo mooie uitspraak en ik citeer:

'De regeringen hebben geen geld meer. Hun zakken zijn dus leeg. Als je lege zakken en territoriale grenzen hebt tegenover mensen met volle zakken en zonder territoriale grenzen, die bovendien niet herverkozen moeten worden, dan staan die laatsten veel sterker.'

Conclusie, het heeft geen nut om je druk te maken want dat is echt verspilde energie. We zouden ons nog gelukkig mogen prijzen dat dit soort vormen van zelfvoorzienend worden nog toegelaten worden. Dit citaat hierboven liegt er niet om. Één van de rijksten van Frankrijk doet een handreiking naar de bevolking de zogenaamde 99% door toe te geven hoe het werkelijk zit!

Ja er komen steeds meer werkelozen bij en daar is maar één ding tegen te doen. Één eigen industrie opzetten die veel meer richting het 'zelfvoorzienend' leven handelt. Dat zijn dus meerdere BOL's verspreid door de wereld waarbij er onderling een netwerk is met o.a. schepen en transport zodat er kleine 'eilandjes' tussen alles door zijn.

Schreeuwen heeft geen zin, protesteren evenmin. Ga aan je skills werken, ga voedsel verbouwen, maak meer vrienden en zorg er samen voor dat je gebied of BOL aantrekkelijk wordt om te verblijven. Buig alles waar je toch geld aan moet uitgeven af van multi nationals naar preppers/BOLHERS (Bug out location Humans). Dat is de enige manier om werken weer lonend te maken.

Desnoods ga je zaken doen met ambtenaren in arme landen. Is het netjes? NEE! Moet het? Als je wil blijven leven in geluk en gezondheid dan JA! We verlagen ons niveau echt niet, dit is gewoon een tactiek die we als preppers moeten aanwenden omdat het niet anders meer kan. Ons sociale vangnet was ook o zo heilig. Onze banken waren fiancieel gezond, Albert Heijn puur en eerlijk was ook echt puur en eerlijk etc. etc. En zie nu, zie waar we zijn, wat we doen, waar we van rond moeten komen, hoe scheef het allemaal gaat.

Wil je een ander leven, dan ga je aan de slag op zo'n manier dat je het huidige gezag ondermijnt. Of als dat niet kan, dat jij er veel beter van wordt dan de gevestigde orde. Die kloof moet kleiner en het zal één van die twee worden. Hinder hen, of groei zelf harder.

Stel de BOL van @FincaInSpanje is af en tot een zekere hoogte ook geschikt voor industrie (wecken van sapflessen?) dan kun je werkeloze preppers zwart inhuren en verkoop je het hier in NL. Al die schandalen, al die stomme ondoordachte acties, al die potentiële klanten die wachten op die oplossing die ze zelf niet kunnen bedenken of geen toegang toe hebben. Een soort van ondergronds industrieel verzet?

Voor primaire levensbehoeften is altijd iets van waarde of geld voor. Zetten wij als preppers hier op in dan heb je het meest krachtige drukmiddel dat je maar kan hebben. Hongerige mensen muiten snel en als er niet aan primaire levensbehoeften voldaan kan worden zal men noodzaak zien om te verhuizen, ook al zou je daarvoor HEEL VEEL voor op moeten geven.

Doen doen doen, minder verbaasd zijn, minder de druk bij de overheid er op houden en zelf aan de slag. Meer maken, meer inkomsten, meer voor de community inzetten. De prepshop krijgt zonnepanelen op het dak bijv. Hoppa, stroomkosten er af en per teruggeleverde Kwh levert het weer iets op. Ja het is niet veel maar het is nog altijd beter dan steeds hogere energie prijzen en je besparing is al direct.

Waar is die mentaliteit van 'ik buig de regels is even naar mijn hand'. Doen! Zolang je niet gepakt wordt of risico er op maakt gewoon doen, je zet het in voor de mensen hier. Zij die daarvan profiteren en jouw kunnen helpen op den duur. Hoe sterker onze materialistische kracht wordt, hoe groter ons blok wordt.

En als het even kan,behoud je baan maar emigreer uit Nederland. NL was goed, gaat niet goed, en zal ook niet goed gaan met die achterhaalde VOC mentaliteit daar bij die politici.

Ik ga nu slapen na dit vurige betoog :)!

Deze post delen

Zojuist een verhelderend filmpje bij EenVandaag, morgen te bezien via uitzending gemist, dan wel vannacht in de herhaling. Hierin een bijstandsmoeder met een hoop kinderen (ik dacht 5) en Annemarie Van Gaal reageert er ook op.

http://www.eenvandaag.nl/economie/54120/_bijstandsmoeders_moeten_aan_het_werk_

Vrouw geeft aan dat de berekening van Van Gaal niet klopt en dat ze slechts zo'n 1736€ in de maand heeft (exacte getallen in de uitzending). Dus met al haar kosten eraf ongeveer 20€ per dag om van te leven. Ze noemt ook nog tussen neus en lippen door dat ze hiervan ook de hond en extraatjes moet doen. Hé een hond kost tussen de 60-80 euries per maand.

De journalist vraagt haar twee keer recht op de vrouw af wat de overheid moet doen om haar aan het werk te krijgen. In eerste instantie zegt ze, moeilijk want ik zit met de kinderen. Ze zou te oud zijn (42) en jongeren nemen haar baan dan in. Vervolgens eigenlijk allerlei smoezen niet te hoeven werken ook al zouden alle praktische problemen opgelost worden. ZE WIL HELEMAAL NIET WERKEN (sorry @Range voor het schreeuwen). En waarom zou ze? Want dan verdiend ze misschien 1500€ per maand en nu krijgt ze gratis meer wanneer ze niet werkt. Daarbij geeft ze aan dat wanneer ze meer dan 19000€ per jaar verdiend, dat alle toeslagen en extraatjes vervallen. Het kabinet zegt dat ze dit verhaal gerepareerd hebben en mensen die werken zouden 10% meer inkomen overhouden ongeveer als ze een baan accepteren.

Van Gaal spreekt dit tegen, want het is maar ten dele opgelost. Daarnaast geeft ze aan dat deze mevrouw met haar kinderbijslag wat ze per kwartaal krijgt op een maandinkomen van 2300-2400€ komt i.p.v. 1800€. Dus waarom zou je dan nog werken?

Zodra de uitzending beschikbaar komt morgen op Uitzendinggemist.nl zal ik de link erbij plaatsen. En oordeel dan zelf over wat je ziet.

Ik heb al wat gevonden, vanaf minuut 6.22. See it yourself.

http://www.npo.nl/eenvandaag/24-09-2014/AT_2015499

Deze post delen

Sjezus wat een bedragen. Wat dat betreft ben ik het er mee eens dat de bijstand best omlaag kan hoor. Sowieso vind ik het allemaal maar krom in mekaar zitten.

Zelf was ik vastbesloten om zelf voor mijn gezin te zorgen, dus ook financieel. Daarom besloten alsnog te gaan studeren, als investering in onze toekomst. Uiteraard gaan kijken hoe ik dat financieel allemaal zou moeten klaarspelen, nou echt onvoorstelbaar. Er werd mij letterlijk gezegd dat ik best de rest van m'n leven een uitkering kon krijgen, geen probleem, maar als ik wou studeren moest ik het zelf maar uitzoeken en hoefde ik nergens op te rekenen. Als je gewoon thuis zit zijn er overal potjes en toeslagen voor, maar als je studeert heb je dikke vette pech. Ik had nog gewoon recht op stufi, dus dat mooi aangevraagd, maar weer zo'n leuke grap: ik heb geen recht op een aanvullende beurs "want mijn ouders verdienen te veel". Uh, oke...

Nou prima, ik red me wel (de ene maand beter dan de andere, haha), en m'n kids komen ook niets te kort. Maar als ik in m'n eentje met twee kids rond kan komen met alleen stufi (en huurtoeslag en kinderbijslag) als inkomen, dan maak je mij niet wijs dat de bijstand niet omlaag kan. Tis gewoon een kwestie van keuzes maken, en kijken waar je prioriteiten liggen.

Nou hoor je mij overigens echt niet klagen hoor, ik ben allang blij dat ik überhaupt nog de mogelijkheid heb om nog te studeren. Ik blijf een hoop dingen echter wel erg krom vinden.

• Leuk 1

Deze post delen

Sjezus wat een bedragen. Wat dat betreft ben ik het er mee eens dat de bijstand best omlaag kan hoor. Sowieso vind ik het allemaal maar krom in mekaar zitten.

Zelf was ik vastbesloten om zelf voor mijn gezin te zorgen, dus ook financieel. Daarom besloten alsnog te gaan studeren, als investering in onze toekomst. Uiteraard gaan kijken hoe ik dat financieel allemaal zou moeten klaarspelen, nou echt onvoorstelbaar. Er werd mij letterlijk gezegd dat ik best de rest van m'n leven een uitkering kon krijgen, geen probleem, maar als ik wou studeren moest ik het zelf maar uitzoeken en hoefde ik nergens op te rekenen. Als je gewoon thuis zit zijn er overal potjes en toeslagen voor, maar als je studeert heb je dikke vette pech. Ik had nog gewoon recht op stufi, dus dat mooi aangevraagd, maar weer zo'n leuke grap: ik heb geen recht op een aanvullende beurs "want mijn ouders verdienen te veel". Uh, oke...

Nou prima, ik red me wel (de ene maand beter dan de andere, haha), en m'n kids komen ook niets te kort. Maar als ik in m'n eentje met twee kids rond kan komen met alleen stufi (en huurtoeslag en kinderbijslag) als inkomen, dan maak je mij niet wijs dat de bijstand niet omlaag kan. Tis gewoon een kwestie van keuzes maken, en kijken waar je prioriteiten liggen.

Nou hoor je mij overigens echt niet klagen hoor, ik ben allang blij dat ik überhaupt nog de mogelijkheid heb om nog te studeren. Ik blijf een hoop dingen echter wel erg krom vinden.

Loreen, alle respect voor jou. Het is niet zo zeer dat de uitkeringen omlaag moeten, maar het moet gaan lonen om aan het werk te gaan. Het verschil tussen werken en een uitkering moet worden vergroot om mensen ook te stimuleren. Sterker nog, je moet deze mensen helpen aan het werk te komen. Daarnaast moeten de mensen voldoende geld krijgen die het echt nodig hebben, daar zul je mij nooit over horen zeuren. En hoe hoog dat is, is ook afhankelijk van vele andere factoren. Waar het mij omgaat is dat iemand die werkt niet minder moet krijgen dan mensen in de bijstand die veel toeslagen krijgen.

Als je kijkt naar de hoogte van de huren dan is het bijna onmogelijk om dit zonder huurtoeslag te doen. Voor 700-800€ heb je nog niets bijzonders tegenwoordig en kun je als dat mogelijk was voor dat bedrag redelijk wat kopen. Het zit ook voor een deel in ons belastingsysteem en dat moet op de schop. Dat gaat natuurlijk ten koste van mensen met een koopwoning die de waarde van hun huis nog iets verder zullen zien dalen. Geldt ook voor mij, maar dan moet dat maar. De huur van een woning mag normaliter niet meer dan 30% van je netto inkomen zijn, aldus dat was altijd de richtlijn. Dus iemand met 1200€ zou een huis van maximaal 360€ aangeboden moeten krijgen van de woningstichting. Zolang dit niet mogelijk is zullen de toeslagen behoorlijk hoog moeten blijven.

Alles zit met elkaar verstrengeld hier in NL. In Spanje adverteren bouwers en makelaars met een vast bedrag voor je hypotheek. Dus ze bouwen een paar huizen en dan kun je voor bijv. 500€ netto per maand het huis kopen. Ze kijken dus veel minder naar rente, maar meer naar wat iemand per maand kwijt is gedurende de looptijd van de hypotheek. En aflossingsvrij bestaat daar niet.

Deze post delen

@FincaInSpanje,

Je schreeuwt iets te hard als het gaat om punt 2. Multinationals zorgen wel voor veel meer banen dan de kleine ondernemer. Hoewel ik wel toegeef dat als voor elke multinational winkel een kleine ondernemer zou zitten dat deze vlieger ook niet opgaat :p!

Grappig, je benoemt het gevolg maar ontkent de oorzaak?

Door voordelen in regelgeving is het voor multinationals veel goedkoper om mensen in dienst te nemen en dekt schaalvergroting de risico's beter af.

Daarnaast wordt er jaarlijks voor duizenden banen aan productiecapaciteit verplaatst naar goedkope landen of worden er lokale productiefaciliteiten gebouwd ipv dat de productie in Nederland wordt opgeschaald. Ook worden vacatures, net als in de bouw, steeds meer met goedkope (EU) expats opgevuld.

Overigens mogen ze van mij al die subsidies en uitkeringen gewoon afschaffen, de samenleving regelt zichzelf wel.

Niet dat we een keus hebben, ons huidige systeem van "sociale" zekerheid is in een open EU gedoemd te mislukken.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...