Ga naar inhoud
GENEGEERD

Horlogemaker


Ron Doe

Aanbevolen berichten

Als het goed is kan ik vanmiddag mijn nieuwe klokje (horloge) ophalen. Nu is het er eentje met een batterijtje. Ik heb even ge-googled en ik zag dat een apparaat om zowel het horloge te fixeren als de achterkant van de kast eraf te draaien niet zo duur waren. Als ik dus een aantal batterijtjes op voorraad heb, zou ik in theorie zelf mijn batterijtjes kunnen verwisselen.

 

Alleen is de waterdichtheid gegarandeerd tot 100 meter en ik ben er niet zeker van hoe dat zit. Weet iemand hier (wellicht een juwelier / horlogemaker) of het redelijk eenvoudig is om zelf een batterij te verwisselen en hoe zit het dan met de waterdichtheid?

 

O ja, het gaat om een Hanowa Patriot en ik wil ook zelf een aangepaste 'band' maken om het horloge te beschermen (ondanks het saffierglas wat erop zit).

 

http://www.horloges.nl/swiss-military-hanowa-patriot-06-4187-04-001?gclid=CIj5sYvA-cACFfMgtAodyyYAxg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Als het goed is kan ik vanmiddag mijn nieuwe klokje (horloge) ophalen. Nu is het er eentje met een batterijtje. Ik heb even ge-googled en ik zag dat een apparaat om zowel het horloge te fixeren als de achterkant van de kast eraf te draaien niet zo duur waren. Als ik dus een aantal batterijtjes op voorraad heb, zou ik in theorie zelf mijn batterijtjes kunnen verwisselen.

 

Alleen is de waterdichtheid gegarandeerd tot 100 meter en ik ben er niet zeker van hoe dat zit. Weet iemand hier (wellicht een juwelier / horlogemaker) of het redelijk eenvoudig is om zelf een batterij te verwisselen en hoe zit het dan met de waterdichtheid?

 

O ja, het gaat om een Hanowa Patriot en ik wil ook zelf een aangepaste 'band' maken om het horloge te beschermen (ondanks het saffierglas wat erop zit).

 

http://www.horloges.nl/swiss-military-hanowa-patriot-06-4187-04-001?gclid=CIj5sYvA-cACFfMgtAodyyYAxg

 

Je kunt in principe prima zelf de achterkant losdraaien (pas op voor krassen) en de batterij vervangen, dit is meestal makkelijk te doen. Qua waterdichtheid: in de deksel (of in de kast zal een o-ring zitten), deze moet je uiteraard proberen niet te beschadigen. In principe is de waterdichtheid niet meer gegarandeerd als je het horloge open maakt en weet je pas zeker of het weer 10 BAR is als je het laat testen. Mijn ervaring echter is dat zolang de o-ring goed is het met de waterdichtheid wel losloopt. Met een 10 BAR horloge kun je in principe zwemmen maar toch zou ik dit vermijden, zeker nadat het horloge is open gemaakt. Zware regen of een hand in een plas of zelfs vallen in het water moet geen probleem zijn.

 

Edit / toevoeging: ik weet het niet zeker maar het lijkt er op dat de kroon (stift waarmee je de wijzers verzet) niet geschroefd is en dat maakt de waterbestendigheid iets minder betrouwbaar. Hetzelfde zal gelden voor de pushers van de stopwatch. Ook hier zitten rubberen afdichtingen waar water kan binnendringen. Tip is om de pushers en kroon niet gebruiken als het horloge nat is of onder water. Ook niet afwassen of douchen met het horloge, de zeep materialen kunnen de rubbers aantasten. Na contact met zout water altijd het horloge afspoelen met zoet water.

 

Voor een "survival horloge" zou ik persoonlijk kiezen voor een mechanisch horloge zonder stopwatch functie en een geschroefde kroon omdat zo'n horloge in principe nooit hoeft te worden opengemaakt tenzij na een jaar of 10 voor onderhoud (oliën). Daarnaast is een mechanisch horloge niet gevoelig voor een EMP. Nadeel kan zijn dat een mechanisch horloge een grotere afwijking heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk onderwerp. Heb ik me recent ook me bezig gehouden.

Zelf ben ik opticien, dus kleine schroefjes zijn mij niet vreemd. Na een vervelende ervaring met een juwelier die het batterijtje niet kon vervangen / geen zin had heb ik een rondje internet gedaan.

 

Om te beginnen moet je weten hoe je kast open gaat. Schroef, sleutel of pressie? Zorg dat je hem ook weer dicht kan doen(!).

Dan kun je kijken wat voor cell er in gaat. Let op dat sommige batterijen vast zitten met een pennetje en mogelijk ook nog met een schroefje.

 

Voor wat betreft de waterdichtheid zou ik me niet heel druk maken zolang je het rubber niet beschadigd en correct terug plaatst.

TENZIJ de waterdichtheid een primaire rol speelt, zoals bij duikhorloges.

 

Automaten zijn inderdaad duur. Zelf heb ik laatst een Duits/Chinees model op de kop getikt. Kan ik na een EMP toch verder ^_~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn losse ringen te koop.

Als zo'n ring een paar jaar geklemt zit is die verbinding nog waterdicht maar na losdraaien en daarna vastdraaien vaak minder of niet..

Een, goede, juwelier zal dan ook deze ring vervangen als hij de batterij vervangt.

Als alternatief je ring schoonmaken en invetten, licht, met bv silicone vet verkrijgbaar bij bv duikshops.

Maar dat is altijd een risico, beter een nieuwe ring ertussen.

Google eens op je horloge of er losse ringen van te krijgen zijn, ander even opmeten, diameter en dikte en googlen...

 

Eerst zo goed mogelijk reinigen, mechanisch met een fijn doekje kwastje, ultrasoon ( kan horloge mechaniek beschadigen) voordat je hem gaat openen.

Er zijn tools om de bodenplaat goed te kunnen openen zie bv conrad.nl

Maak de gleuven waar je ring inkomt, horlogekast en bodemplaat, goed schoon en zorg daarbij dat de loskomende troep niet in je horloge kast komt, dus wijzeplaat naar boven houden bij het schoonmaken en niet het binnenwerk raken.

Vaak gaat dit goed met een dun doekje en een fijne schroevendraaier, de meeste kwastjes zijn te groot.

Als je het horloge open laat liggen, al is het voor een paar minuten, altijd beschrermen tegen stof dus opening, kast en bodemplaat, naar onder houden en in een zo schoon mogelijke ruimte doen.

 

Al zijn deze tips met name voor mechanische horloges van toepassing het zal ook voor de digitale versies geen kwaad kunnen.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik niet met je eens, er zijn genoeg Seiko automaten te vinden met 10 BAR (100m) waterdichtheid tussen de 140-200 euro. Dus net zo duur of goedkoper dan wat @Ron Doe nu aanschaft.

 

Zijn dat automaten zonder electronica? Want dat was wat ik eigenlijk bedoelde.

Voor zover ik weet hebben ze kinetics (electronisch en op accu).

Maar ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tip. Ik heb toch liever een 'echt' merk dan een 'mode horloge' of clone.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dat automaten zonder electronica? Want dat was wat ik eigenlijk bedoelde.

Voor zover ik weet hebben ze kinetics (electronisch en op accu).

Maar ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tip. Ik heb toch liever een 'echt' merk dan een 'mode horloge' of clone.

 

Dat zijn inderdaad volledig mechanische horloges zonder enige elektronica, met tussen de 21 en 23 lagerstenen. Het opwinden van de veer gebeurd door polsbewegingen en in deze prijsklasse zal het horloge meestal niet handmatig op te winden zijn.

Dit type uurwerken van Seiko (7s26, 7s36) staan bekend als de werkpaarden van Seiko en zijn robuust en lopen vaak decennia zonder enig onderhoud. Zo kocht ik ooit een Seiko5 uit de jaren zeventig dat nooit onderhoud had gekregen en nog prima liep.

 

De kinetics hebben ook mooie technologie maar niet zelden zal na een jaar of 10-15-20 de accu moeten worden vervangen. Net als bij een gewone oplaadbare batterij gaat de capaciteit langzaam achteruit. Hetzelfde geldt voor solar horloges die worden opgeladen door zonlicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

 

Ik vind dat zo'n mooi ding! Ik heb er jaren geleden eentje gezien en toen niet gekocht. Kan mezelf er nog om voor m'n kop slaan. Ik zal waarschijnlijk zoiets via Internet gaan bestellen.

 

Ik wil echter ook een eigen ontwerp gaan maken als ik in Spanje zit straks. Ik zal foto's van het proces maken en als het een succes wordt, zal ik ze posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kinetics hebben maar niet zelden zal na een jaar of 10-15-20 de accu moeten worden vervangen

 

Daar kwam ik dus ook achter. Nu loopt hij alleen nog als ik hem draag. Nieuwe accus zijn echter zeer prijzig. Ik heb mijn Kinetic ooit in een aanbieding gekocht voor €100,- nieuwe accu is €130,- ex montage. Hij ligt nu in mijn kast mooi te zijn. Ik ben van plan zelf de accu te vervangen.

 

Die Seiko5 is inderdaad een leuk model. Ik moet ook maar eens op zoek gaan naar een goed mechanisch horloge.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

koop een omega seamaster, nieuw of tweedehands, wel een automaat. bij tweedehands opletten als je hem koopt dat hij met de handopwindfunctie niet te zwaar draait. dit geld voor elke automaat. mocht je er een vinden, geef maar een seintje via een pb dan krijg je mijn adres en zal ik zorgen dat hij weer 100% is voor je. het is mijn werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...