Ga naar inhoud

Gast jolanda

Aanbevolen berichten

Hoe kritisch? Ik kan redelijk nauwkeurig 1 gram afwegen en moet van daaruit redeneren.

 

Een weegschaal die op 1 gram nauwkeurig afweegt is echt onvoldoende voor dit werk. Ik heb er zelf een die op 0,1 gram nauwkeurig af te lezen is. Dat is echt wel het minste wat je moet hebben voor preppersdoeleinden. Ik ben voornemens een aan te schaffen die op 0,01 gram (10 mg) af te lezen is. Je kunt al weegschaaltjes vinden rond de 20 Euro. Google eens op 'balans weegschaal kopen' of 'sieraden weegschalen'. Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 263
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb de On Balance Weegschaal 200 X 0.01G. De zak en pocket weegschaal zijn nog goedkoper.

Het ding doet een eeuwigheid op het batterijtje. (nog nooit vervangen, meer dan een jaar in bezit/gebruik)

 

Deze en vele andere typen hier te koop: http://420shop.nl/cannabis-accessoires/weegschalen.html

 

Dank je wel @Raycoupe. Ik wist dat je al eerder dit hebt gepost, maar ik kon het niet meer vinden. Komt in de database :) !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones : Dit is een kolfje naar mijn hand :).Ik heb zelf een (mechanische) balans die maar op 0,1 gram (100 mg) nauwkeurig weegt en ik heb het probleem als volgt opgelost (apothekers-truc):

 

 

  1. Weeg 10 maal de dagdosis af van kalium jodide = 1,3 gram
  2. Voeg daaraan toe 9 maal 1,3 gram = 11,7 gram poedersuiker of glucose. (Ik heb glucose gebruikt). Andere stoffen zoals gewoon keukenzout zijn ook goed.
  3. Samen is dit 10 maal 1,3 gram = 13 gram mengsel suiker en kalium jodide waarvan 10% kalium jodide voor 10 dagen.
  4. 1,3 gram hiervan is dus een dagdosis en is redelijk goed af te wegen op een balans nauwkeurig op 100 mg (=0,1 gram). Ik heb deze dagdoses ingesmolten in rietjes maar andere oplossingen zijn denkbaar bv. de apothekers vouw zoals vroeger apothekers kleine dagdoses poeder verdeelden.

 

Belangrijk is dat het hier om fijne poeders gaat. Deze zijn gemakkelijk te mengen met een lepeltje. Anders moet je een mortier gebruiken om de stoffen fijn te maken. Als je de homogeniteit van het poeder niet vertrouwt kun je een andere oude apothekers-truc gebruiken: In deze procedure wordt bv. geel-wortel poeder (Kurkuma, Curcuma) gebruikt bij het fijnmaken en mengen van de poeders. Dit is een apothekers-truc om te zien of de verkregen mengpoeders wel fijn genoeg en goed gemengd zijn. De kleur moet dan egaal geel zijn zonder stippen en strepen. In dat geval gebuik je 1,3 gram kaliumjodide, 1,3 gram geelwortelpoeder (Kurkuma) en 8*1,3 gram=10,4 gram glucose (of suiker of keukenzout)= samen 10*1,3 gram = 13 gram mengsel bevattende 10% dagdosis kalium jodide. De dosering is overigens niet zo kritisch dus je kunt volstaan met de 1+9 verdunning hierboven beschreven.

Happy mixing,

Wolf

@vheeswijk ikweet niet wat de soortelijk gewichten van het kalium jodide en de glucose zijn (maar ik denk verschillend ) dan wil ik bij deze manier hier een kleine kanttekening zetten ,

namelijk dat als je het gemengd hebt dat je het dan gelijk in die porties verdeeld en in die rietjes doet of voordat je het later dan verpakt eerst nog een keer goed mengt ,

want als je het een aantal dagen zou laten staan om het wat later in die rietjes te doen dat in het potje hetgeen het zwaarst is naar beneden zal zakken ondanks dezelfde grootte

 

wat betreft een weegschaal voor de'' shtfanner ''de weegschaaltjes die zo klein wegen zijn met een batterij en elektronica ,zou het niet slim zijn dan om een balans te maken

dit is redelijk te doen ook voor een niet technieker en je kan ze heel gevoelig maken (tot microgrammen :rolleyes: )

( http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/mathematics/microgram_balance/balance.html)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk ikweet niet wat de soortelijk gewichten van het kalium jodide en de glucose zijn (maar ik denk verschillend ) dan wil ik bij deze manier hier een kleine kanttekening zetten ,

namelijk dat als je het gemengd hebt dat je het dan gelijk in die porties verdeeld en in die rietjes doet of voordat je het later dan verpakt eerst nog een keer goed mengt ,

want als je het een aantal dagen zou laten staan om het wat later in die rietjes te doen dat in het potje hetgeen het zwaarst is naar beneden zal zakken ondanks dezelfde grootte

 

wat betreft een weegschaal voor de'' shtfanner ''de weegschaaltjes die zo klein wegen zijn met een batterij en elektronica ,zou het niet slim zijn dan om een balans te maken

dit is redelijk te doen ook voor een niet technieker en je kan ze heel gevoelig maken (tot microgrammen :rolleyes: )

( http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/mathematics/microgram_balance/balance.html)

gr will

 

Bouw hem, kom ik hem vergelijken. :)

 

Als de mijne op tafel staat, moest haast het bovenraampje dicht. Bij de minste beweging of zuchtje, komt hij niet tot rust en wijst aan dat hij nog niet in 'balans' is.

Ik hou bijna m'n eigen adem in, verzet m'n voeten niet en dan verschijnt het gewenste symbooltje op het scherm, "OK". Dan pas mag ik er wat opleggen. :o

 

Fysica dicteert simpelweg de wet van de hefbomen, maar weegschaaltjes op honderdsten grammen zijn hyper gevoelig. Normaal gebruik je ze in een afgesloten, trillingsvrije kast met schuifdeurtje. :o

Ik vind bovenstaande link bijzonder theoretisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk ikweet niet wat de soortelijk gewichten van het kalium jodide en de glucose zijn (maar ik denk verschillend ) dan wil ik bij deze manier hier een kleine kanttekening zetten ,

namelijk dat als je het gemengd hebt dat je het dan gelijk in die porties verdeeld en in die rietjes doet of voordat je het later dan verpakt eerst nog een keer goed mengt ,

want als je het een aantal dagen zou laten staan om het wat later in die rietjes te doen dat in het potje hetgeen het zwaarst is naar beneden zal zakken ondanks dezelfde grootte

 

wat betreft een weegschaal voor de'' shtfanner ''de weegschaaltjes die zo klein wegen zijn met een batterij en elektronica ,zou het niet slim zijn dan om een balans te maken

dit is redelijk te doen ook voor een niet technieker en je kan ze heel gevoelig maken (tot microgrammen :rolleyes: )

( http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/mathematics/microgram_balance/balance.html)

gr will

 

De dichtheden van kaliumjodide en glucose zijn inderdaad zéér verschillend. Ik heb zelf goede ervaringen met mengen van fijne poeders. Dan verdelen over rietjes of zakjes. Als de kaliumjodide daarna wat uitzakt (bv. op een trilapparaat) dan is dat niet erg want de totale inhoud is toch de dagdosis. Voor de ORS, overigens jouw receptuur, heb ik de bestanddelen gewoon na elkaar, zonder mengen, in de zakjes gedaan.

Bedankt voor de weegschaal-link.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Door de problemen in de kerncentrale van Fukushima en de verhoogde niveaus van straling die zijn gemeten, is er wereldwijd een stormloop ontstaan op jodiumpillen maar ook zeewier, algen en zelfs met jodium verrijkt keukenzout. Jodiumpillen zijn het enige erkende geneesmiddel die effecten van straling kunnen behandelen. Zeewier, algen en keukenzout bevatten ook jodium, maar niet in die mate dat ze blootstelling aan straling zouden kunnen teniet doen.

 

De bezorgdheid is groot. Iedereen herinnert zich nog Tsjernobyl, en de vele gevallen van kanker die daar in de buurt werden vastgesteld. Behalve voor de mensen in een straal van 30 kilometer rond Fukushima, staat niemand ter wereld op dit moment bloot aan hoge dosissen straling. Paniek is dus nergens voor nodig, en een voorraad jodiumpillen ook niet.

 

Want jodiumpillen hebben dan wel aangetoonde voordelen, ze hebben ook nadelen. De pillen preventief slikken werkt niet, en is dus niet alleen onnodig en verspilling, maar potentieel zelfs gevaarlijk.

 

Wanneer moet je jodium innemen?

 

Jodiumpillen, of kaliumjodium, moet genomen worden vlak voor of zo snel mogelijk na de blootstelling aan straling. De dosis is afhankelijk van de mate van de straling, en verschilt ook per leeftijd.

 

Jodiumpillen worden aangeraden bij baby's, kinderen, tieners, zwangere vrouwen en borstvoedende vanaf 50 millisieverts per uur (5 centigray). De 'veilige' grens ligt op 100 millisieverts per uur.

 

De aanbevolen dosis:

 

•Baby's tot 1 maand: 16 milligram

•1 tot 36 maand: 32 milligram

•3 tot 12 jaar: 65 milligram

•12 tot 18 jaar: 65 tot 120 milligram, afhankelijk van de lengte

•Zwangere en borstvoedende vrouwen: 120 milligram

•Volwassenen: bij blootstelling aan meer dan 100 millisieverts: 130 milligram

 

Nadelen & gevaren

Jodium wordt over het algemeen als veilig ingeschat voor de meerderheid van de bevolking, bij orale inname en de juiste dosissen.

 

Voor gevoelige types, kan jodium heel wat problemen en nare neveneffecten veroorzaken zoals:

 

- Gezwollen lippen en gezicht

- Zware bloedingen en blauwe plekken

- Koorts

- Pijn aan de gewrichten

- Gezwollen lymfeklieren

- Allergische reacties

- De dood

 

Bij een langdurige inname of het slikken van een te grote dosis, is jodium mogelijk gevaarlijk.

 

Het grootste gevaar van een te grote dosis, is het risico op problemen met de schildklier. Verder kan een grote dosis jodium ook volgende effecten veroorzaken:

 

- Metalige nasmaak

- Pijnlijk tandvlees en tanden

- Branderig gevoeg in mond en keel

- Verhoogde speekselsproductie

- Keelontsteking

- Maagproblemen

- Diarree

- Depressie

- Huidproblemen en irritaties, zeker bij direct gebruik op de huid. Het kan ook vlekken en allergische reacties veroorzaken. In dit geval mag de huid zeker niet afgeplakt worden of in te strakke kledij zitten, om jodiumverbranding te voorkomen.

 

Voor zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven, is jodium in de aanbevolen hoeveelheid en bij orale inname waarschijnlijk veilig. Bovenstaande limieten (900 microgram per dag tussen 14 en 18 jaar, maximum 1100 microgram bij volwassenen) blijven geldig. Ook de crème (2 procent) is waarschijnlijk veilig.

 

Wie al problemen heeft met de schildklier, kan extra gevoelig zijn aan de neveneffecten van jodium. Wie een traag werkende of vergrote schildklier heeft, of een schildkliertumor, kan zijn aandoening verergerd zien door de inname van jodium, vooral bij langdurig gebruik of de inname van hoge dosissen.

 

Waarom jodium?

Jodium is een chemisch element dat het lichaam nodig heeft, maar zelf niet kan aanmaken. De noodzakelijke hoeveelheden jodium moeten dus komen van de voeding. Maar ook daar is het niet massaal aanwezig, dus werd het aan sommige voedingsmiddelen zoals zout, toegevoegd. Jodium wordt vooral aangetroffen in de oceaan, geconcentreerd in zeeleven en vooral zeewier.

 

De stof wordt gebruikt om vanalles te behandelen:

* Zoals huidziekten veroorzaakt door schimmels, oogziekten, diabetes, hartziekten en beroertes.

* Jodium speelt ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel, vruchtbaarheid en intelligentie.

* Jodium zuivert water

* De bacteriedodende werking wordt ook toegepast voor het behandelen van blaren en zweren in de mond, zoals die ontstaan na chemotherapie.

* Het wordt ook gebruikt om de effecten van straling aan te pakken, maar mag in dat opzicht enkel gebruikt worden in noodgevallen en niet om stralingsziekte te voorkomen.

 

Jodiumtekort

De schildklier heeft jodium nodig om hormonen aan te maken. Als dat niet het geval is, spoort het lichaam de schildklier aan om harder te werken, wat kan leiden tot gezwollen en vergrote klieren.

 

Bij een jodiumtekort kunnen vrouwen stoppen met ovuleren, en onvruchtbaar worden. Een tekort kan ook een auto-immuunziekte veroorzaken en het verhoogt de kans op schildklierkanker. Sommige wetenschappers menen dat ook prostaat-, borst-, eierstok- en endometriale kankers deels door een tekort aan jodium kunnen verklaard worden.

 

Jodiumtekort mag in geen geval voorkomen tijdens de zwangerschap, en kan gevaarlijk zijn voor zowel de moeder (hoge bloeddruk) als het ongeboren kind (mentale achterstand).

 

In extreme gevallen leidt een jodiumtekort tot cretinisme, een aandoening waarbij de mentale en fysieke groei wordt afgeremd. Het wordt aanzien als de belangrijkste oorzaak van mentale retardatie. Sinds jodium werd toegevoegd aan keukenzout, zou de algemene gezondheid van de bevolking erop vooruit zijn gegaan.

 

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium per dag: (dus onder de normale omstandigheden)

•0 tot 6 maanden: 110 microgram

•7 tot 12 maanden: 130 microgram

•1 tot 8 jaar: 90 microgram

•9 tot 13 jaar: 120 microgram

•14-plussers: 150 microgram

•Zwangere vrouwen: 209 microgram

•Borstvoedende vrouwen: 290 microgram

 

Het absolute maximum is 1100 microgram per dag voor volwassenen.

 

(een microgram is 0,001 milligram)

 

Er is echter niet meteen sprake van een tekort. In 2000 was de mediaan in de VS 240 tot 300 microgram voor mannen, en 190 tot 210 microgram voor vrouwen. In Japan liggen die cijfers hoger omdat ze vaker zeewier en algen eten. Het is dus waarschijnlijk niet nodig om je voedingspatroon aan te passen en/of pillen verrijkt met jodium te slikken.

 

Praat bij twijfels en onzekerheden zeker met je dokter of apotheker. (edp)

 

© belga

 

Dit heb ik gekopieerd omdat je nooit weet hoe lang een link het nog doet.

Ik heb het uitgeprint en in mijn prepper-map gestopt. (doe ik altijd met de info die ik vind)

 

Bron: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekker-Eten/article/detail/1238209/2011/03/19/Waarom-je-jodiumpillen-NIET-preventief-mag-slikken.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals in deze draad al eerder terecht is opgemerkt: Jodium (pillen) doen niets tegen de schade die radioactieve deeltjes als strontium en cesium veroorzaken.

Deze deeltjes blijven 1 tot 30 jaar aanwezig op de rampplek.

Men gaat uit van 30 km. Maar staat er flinke wind dan worden die deeltjes ook meegenomen naar een veel wijder gebied dan 30km radius.

 

Aangeraden wordt binnen te blijven en alles goed af te sluiten (tocht en ventilatie ook). Dan ben je echt blij als je voedsel en drinken in huis hebt voor een paar maanden.

 

Uiteindelijk moet je vertrekken uit die besmette gebieden.

Volgens de informatie van de overheid word je geëvacueerd. Maar als dat nou niet zo is?

Wie heeft een idee hoe je veilig uit die besmette gebieden vertrekt?

 

wat-te-doen-bij-nucleair-gevaar.jpg.a60ad1fff98b393b355ab267c6161759.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bevolking wordt via alle mogelijke kanalen vande situatie, en van de mogelijke gevaren op de hoogte gebracht

 

Waarschijnlijk op de gekende manier zoals nu al bij branden gebeurd: houd ramen en deuren gesloten en blijf binnen, er is geen gevaar voor de volksgezondheid............ yeah right!

 

Sorry, maar de overheid vertrouwen met inzet, mijn gezondheid, daar ga ik niet op vertrouwen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft een idee hoe je veilig uit die besmette gebieden vertrekt?

Je zelf inpakken zoals die gasten bij fukushima.

Denk dat ze een soort van gasmasker dragen, maar of dat allemaal echt helpt...

 

Ook een interessante website

http://itsadisaster.wordpress.com/2013/04/13/how-to-protect-yourself-from-nuclear-fallout-tips-about-radiation-building-expedient-shelter-et/

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

vxho4w.jpg

 

Op 2 november bestelde ik via eBay 9 pakjes met 14 tabletten à 130mg potassium iodide. Dat zijn jodiumpillen die je schildklier verzadigen zodat je lichaam, mocht er iets mis gaan met bijvoorbeeld een kerncentrale, geen radioactieve stoffen kan opslaan.

 

Vandaag kwamen ze binnen, slechts elf dagen verzendtijd. In Nederland mogen ze niet verkocht worden, er was echter geen enkel probleem met het passeren van de douane.

 

Ik betaalde € 60,26 voor de zending. Nu kun je natuurlijk discuteren over de prijs, maar mij waren die pilletjes dat waard.

 

Wie weet wie er op dit forum meeleest, informatie over de verkoper geef ik daarom graag per pm aan actieve users.

 

x6h6vs.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik betaalde € 60,26 voor de zending. Nu kun je natuurlijk discuteren over de prijs, maar mij waren die pilletjes dat waard.

 

 

Ik had het al eens gepost, maar je kan zo ook gratis verkrijgen als je iemand kent uit de regio Doel/Borselle

 

http://preppers.nl/forum/threads/894-Jodium-tabletten?p=136062&viewfull=1#post136062

 

Men krijgt die pillen aan de straatstenen niet kwijt.

 

Je kan ze ook gewoon ophalen en je vergissen in je postcode

 

http://www.zeelandveilig.nl/welkom/nucleaire-veiligheid/veelgestelde-vragen.htm#faq_6

 

Zie stukje Verspreiding van jodiumtabletten #12

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones : Dit is 16,38 gram voor 60,26 euro. Vele malen duurder dan kalium jodide poeder (=potassium jodide) van de Hekserij.nl. Ik heb daar vaak genoeg over gepost. Maar ja, je hoeft natuurlijk niet af te wegen en af te delen voor een dagdosis van 130 mg. Pillen zijn wel zo makkelijk. Voor een kuur van 10 dagen (gangbaar) heb je 1,3 gram nodig. De totale zending is dus goed voor bijna 13 kuren, of bijna 13 personen op een kuur van 10 dagen.

Kalium jodide is onbeperkt houdbaar in oorspronkelijke verpakking. De vervaldatum is onzin!!! Wolf

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...