Ga naar inhoud

Rataplan

Aanbevolen berichten

Nu kreeg vandaag een folder in de bus, over allerlei bloemen en planten , waaronder ook wat van verschillende fruitsoorten.

het bestaat misschien al langer, maar mij was het nog niet eerder opgevallen.

er zijn dus van peren en pruimen 2 rassen veredelt op 1 stam, dat houd dus in dat je 2 soorten peren kan oogsten, in dit geval gaat het om de Conference en de Bonne Louise, deze soorten bestuiven elkaar.

van de pruim zijn het de Bleue de Belgique en de Reine Claude d'Oullins en ook deze bestuiven elkaar.

nu leek mij dit erg ideaal voor mensen die maar een klein tuintje , balkon of dakterras hebben, maar toch graag iets kweken.

 

daarnaast hebben ze ook zuilvormige appelboompjes , soort Malus domestica Ballerina 'Obelisk' , deze vormt geen zijtakken, is zelfbestuivend en kan ook goed in een ruime pot.

de zuilvormige kers is het soort Prunus avium 'Sylvia' , kan ook goed in een pot en is zelfbestuivend.

 

ook hebben ze dwerg fruitboompjes, waaronder een kers , de Prunus avium ' Compact Stella', deze kan ook in een ruime pot geplant worden.

de dwerg nectarine is de soort Prunus persica var. Nucipersica, deze zijn zelfbestuivend en kunnen prima in een ruime pot geplant worden.

 

Dit zijn zomaar wat soorten uit de folder, op de website staan nog meer soorten en de prijzen uiteraard.

 

de site is http://www.bakker-hillegom.nl

 

en je kan natuurlijk ook bij een tuincentrum of kweker in de buurt gaan kijken en navraag doen, dan is het misschien nog wel goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

Hier heeft een aantal jaar zo'n Appelboom gestaan alleen heeft die nooit vruchten gegeven.

Zodra de appeltjes een cm of 3 waren stopte ze met groeien en vielen er af.

Weet niet meer om wat voor rassen het ging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heeft een aantal jaar zo'n Appelboom gestaan alleen heeft die nooit vruchten gegeven.

Zodra de appeltjes een cm of 3 waren stopte ze met groeien en vielen er af.

Weet niet meer om wat voor rassen het ging.

 

Dat is wel minder inderdaad, maar ook op planten zit garantie mits je je aan de juiste plantmethode houd die ze voorschrijven en goede verzorging natuurlijk.

Ben je niet terug gegaan naar de kweker of verkoper om verhaal te halen of stond het boompje al in de tuin van de vorige bewoners?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan,

 

De site die je beschrijft zal ik je persoonlijk niet adviseren.

Deze bedrijven zijn tussenhandelaars die volgens mij wel zelf de opslag doen maar er geen verstand van hebben.

Zoek naar de kweker en koop je producten daar. (En vaak hebben die ook een eigen site)

 

Met betrekking tot meerdere soorten fruit op één boom het volgende.

Iedereen weet dat elke cultivar een ander uiterlijk of andere snelheid van groei heeft.

Dit betekend simpelweg dat je snelgroeiende en zwakkere takjes op 1 boom krijgt.

Zelfs als je er al verstand van hebt qua snoei is dit nog niet te doen.

Bedank dan nog eens waarom niet alle boomgaarden hier vol mee staan en je weet genoeg.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan,

 

De site die je beschrijft zal ik je persoonlijk niet adviseren.

Deze bedrijven zijn tussenhandelaars die volgens mij wel zelf de opslag doen maar er geen verstand van hebben.

Zoek naar de kweker en koop je producten daar. (En vaak hebben die ook een eigen site)

 

Met betrekking tot meerdere soorten fruit op één boom het volgende.

Iedereen weet dat elke cultivar een ander uiterlijk of andere snelheid van groei heeft.

Dit betekend simpelweg dat je snelgroeiende en zwakkere takjes op 1 boom krijgt.

Zelfs als je er al verstand van hebt qua snoei is dit nog niet te doen.

Bedank dan nog eens waarom niet alle boomgaarden hier vol mee staan en je weet genoeg.

 

Daarom geef ik dit in mn laatste zin ook al aan.

voor in een boomgaard lijkt het mij ook niks, i.v.m. de praktische kant van het verhaal zoals, snoeien, ziektebeelden en de bestrijding ervan, bemestingsplan, afzetmarkt enz.

deze dingen spelen natuurlijk in een klein tuintje met 1 0f 2 boompjes geen of een kleinere rol, maar heb zelf geen ervaring met gecombineerde vruchtteelt op 1 boom.

als je ruimte hebt inderdaad, dan zou ik bij een kweker om de hoek mn bomen halen en het liefst dat ze ook terplekke gekweekt worden, zodat ze aan de omgeving zijn aangepast/gewend.

als ik in zeeland dus bomen van de zandgrond uit limburg haal is de kans van slagen erg klein hier op de zeeklei met zilte zeewind.

bovendien is het ook makkelijker de kweker of verkoper erbij te halen als de boom niet wil aanslaan, om dan een oplossing te verzorgen en anders evt een nieuwe boom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...