Ga naar inhoud
GENEGEERD

Navigatie en 'vluchtroute'


Ron Doe

Aanbevolen berichten

Op dit moment heb ik een heel goed navigatiesysteem van Garmin (ja, was prijzig, maar dan heb je ook wat) :)

 

Aangezien het zo is dat ook een heel goed navigatiesysteem op het meest ongunstige moment kapot kan gaan, (of de satellieten doen het ineens niet meer) is het natuurlijk handig om op een andere manier je weg te kunnen zoeken. Hoewel ik mezelf verbeeld dat ik een redelijke topografische kennis heb van de landen tussen mijn woonplaats en mijn BOL, valt dat in de praktijk zwaar tegen. Ja natuurlijk, ik weet dat ik grofweg naar het ZZW moet rijden en dat ik dan vroeg of laat wel in de buurt van de Frans-Spaanse grens kom, maar dat is me wat te algemeen.

 

Voordat ik op deze site verzeild raakte had ik altijd 'Het beste boek voor de weg' van de ANWB in de auto liggen, maar toevallig had ik dat net twee maanden daarvoor weggedaan (juist vanwege die goede navigatie). Hier las ik dat het sowieso handig zou zijn om (gedetailleerde) wegenkaarten te hebben, dus via Marktplaats gezocht naar 'Het grote ANWB wegenboek'. Vanmiddag is een zo goed als nieuw uitziend exemplaar (uit 2009) door de post aan de deur bezorgd.

 

Gelijk maar eens even globaal gekregen hoe de kaarten in elkaar staken en hoewel er totaal géén overlap zit van de ene kaart naar de andere is het voor mij toch goed genoeg om ermee te kunnen werken. Ik ben van plan om de komende tijd een aantal sluiproutes te gaan maken waarbij ik dus geen enkele rijksweg / autoroute ga gebruiken, maar juist via de kleinste weggetjes naar mijn bestemming kan komen. Het voordeel van de kleinste weggetjes is dat die weer een hoop afslagen / weggetjes hebben naar plaatsjes in de buurt zodat, als er een weg is geblokkeerd, er voldoende uitwijkmogelijkheden zijn om toch verder te komen. Ik kan gelukkig wel goed kaartlezen. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik mijn voorraad diesel van 80 naar 120 liter ga verhogen vanwege de extra kilometers die ik wellicht zal moeten maken.

 

Het lijkt me zo op het eerste gezicht een redelijk plan, maar misschien zie ik nog wat over het hoofd. Aarzel dan vooral niet om het te laten weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb begin dit jaar het dikke ANWB vervangen door nieuwe kaarten en wegatlassen:

http://preppers.nl/forum/threads/955-Beste-wegenkaart-van-Europa?p=202890&viewfull=1#post202890

 

Het is nuttig (en vaak ook leuk!) om alternatieve routes te rijden. Ik rij jaarlijks ± 15.000 km op de motor, waarvan een groot deel binnendoor. Meestal kost het 10-20% meer tijd, maar heb je 100% meer lol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd een kaart van de Benelux bij me. Voor mij voorlopig voldoende. Het komt hier regelmatig nog ter sprake bij bezoek; wat als de navigatie er mee ophoud, of zoals zovelen; hun gsm met gps gaat kaduuk. Een goede vriend van mij rijd altijd met navigatie aan. inmiddels zo aan verslingerd dat hij zonder totaal de weg kwijt zou zijn.

 

Ik rijdt juist zo min mogelijk met navigatie, enkel de laatste kilometers naar de bestemming zet ik hem vaak pas aan omdat het tijd scheelt.

 

Morgen ga ik ook één van mijn sluip routes gebruiken om richting de SC te rijden. ik ben dan wel langer onderweg, maar dan weet ik gelijk de ins en outs van die route. Wat op papier/scherm logisch lijkt, kan in de praktijk vies tegen vallen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dochter van een ex-collega moest van Spijkenisse naar Groningen.

Ze belt haar moeder op: Ma, we zijn nu bij den Helder, zijn we nu goed ?

------------------------------------------------------------------------------------------------

Plan je reis. Kies je route's en heb herkenningspunten zoals grotere steden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gps kan desgewenst gewoon uitgezet worden en dan heb je er niks meer aan. Altijd zorgen dat je zelf kunt navigeren.

 

Leg een whiteboardmarker in je auto. Je kunt dan de globale route op je voorruit schrijven zodat je niet steeds op de kaary hoeft te kijken. Met:

A15 afrit 15 a27

A27 afrit 20 amersfoort

 

Enzovoorts kom je een heel eind als je een beetje weet hoe Nederland eruit ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gps kan desgewenst gewoon uitgezet worden en dan heb je er niks meer aan. Altijd zorgen dat je zelf kunt navigeren.

 

Leg een whiteboardmarker in je auto. Je kunt dan de globale route op je voorruit schrijven zodat je niet steeds op de kaary hoeft te kijken. Met:

A15 afrit 15 a27

A27 afrit 20 amersfoort

 

Enzovoorts kom je een heel eind als je een beetje weet hoe Nederland eruit ziet.

 

zoiets deed ik ook altijd tijdens fietsvakantie, kaart in de kaarttas en een briefje erbij met kort de plaatsen op de route, kan je altijd op paddestoelen/wegwijzers etc. kijken. Ook in de auto, grote lijnen bekijken en afrit nummer in je hoofd/op een briefje.

 

Bij een echt grote route (al of niet tijdens shtf) met soms juist de achteraf routes inderdaad op de kaart kijken en weer een etappe uitstippelen, en dan weer een, en dan weer een etc. :-)

 

@FKAGB TOPTIP!! die whiteboardmarker!!

 

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...