Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Kans

Als je nog goud wilt kopen...

Recommended Posts

Euh..?

Nu verkopen zou onzinnig zijn:

Zitten we al tegen de top van een bull-run?

Is er zicht op stabiliteit en rust?

Of heb je geldnood?

Nee verkopen doe ik niet, pas boven minimal 42\43k in euries. Ik had gewoon mazzel door op een laag put in te stappen, meer geluk dan wijsheid dus al zat het erin dat goud weer zou gaan stijgen natuurlijk.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik wilde hier eigenlijk niet eens op reageren maar kan het niet laten.

Je hebt gelijk.

tevreden?[/quote

Ik wilde eigenlijk ook niet reageren maar Economic Collapse heeft geen gelijk.

@EC, geld is een verzinsel en bedoelt om de bakker voor de gek te houden, zo stel je.

Jij hebt liever geld dan goud. Stel jij moet mij een dienst of goed leveren dat een waarde van 1250,- verzinsels vertegenwoordigt dan geef ik je gewoon een gouden tientje. Dat heb je liever dan geld. Ik denk dat wij best zaken zouden kunnen doen.

Deze post delen

Ruim 35.000€ de kilo nu. Dat is toch wel lekker ge!l wanneer je een paar weken geleden gekocht hebt voor nog geen 32.000€ de kilo.:p

Ik zie gezien de ontwikkelingen nog wel wat ruimte naar boven.

Deze post delen

Ruim 35.000€ de kilo nu. Dat is toch wel lekker ge!l wanneer je een paar weken geleden gekocht hebt voor nog geen 32.000€ de kilo.:p

Ennnn bedankt! (Kl**tzak ;) ) Ik had ook toen in willen stappen! Nu moet ik wachten door anderen, Grrr :mad:

Deze post delen

Ennnn bedankt! (Kl**tzak ;) ) Ik had ook toen in willen stappen! Nu moet ik wachten door anderen, Grrr :mad:

Gniffel, luister ik heb niet de krant van morgen. Weet het niet zeker. Maar er zit genoeg angst in de markt.

Waarom koop je dan niet een deel? Ga er vanuit dat je niet snel weer wil verkopen. Toch?

Deze post delen

Gniffel, luister ik heb niet de krant van morgen. Weet het niet zeker. Maar er zit genoeg angst in de markt.

Waarom koop je dan niet een deel? Ga er vanuit dat je niet snel weer wil verkopen. Toch?

De krant morgen heeft niemand, jammer genoeg. Ik wacht nog even, het bedrag wat binnen zou komen is er toch nog niet. En het is niet zo dat ik morgen muntjes MOET kopen, relax...

Zoals ik aangaf, ik wacht tot hij weer rond de 1050 zit per muntje.

Deze post delen

Krant van morgen is nooit leuk. Je eigen overlijdensadvertentie kan erin staan.

Zeker waar. Er kan ook goed nieuws voor je instaan. Nieuws waar je op kunt inspelen. Het kan allemaal.

Deze post delen

Beroepshalve ben ik vanaf 1998 bezig met die metalen. Ik heb gelukkig nooit gedacht aan winstnemen. Alleen door te ruilen er voor gezorgd dat ik meer goud/ zilver in bezit kreeg.

Voorbeeld: 3 krugerranden + 100 euro is te ruilen tegen een baar van 100 gram. Dus voor die 6.3 gram betaal je 100 euro.( dat doe ik alleen mijn kant op!)

1 kilo baar zilver krijg je 1.25 kg nl zilvergeld voor. Zo doe ik al jaren, ben er niet rijk van geworden, maar door dit al lang zo te doen, geen pijn meer bij koersdalingen.

Deze post delen

Graag wil ik een paar vragen voorleggen nu ik toch niet kan slapen.

1. Wat is volgens jullie de gangbare marge (uitgedrukt in procenten) die instellingen, die zilveren munten, verkopen aanhouden?

Waarom deze vraag?

Ik zie in veel webshops verschillende prijzen voor de zelfde munten op het zelfde moment.

Voor mij is zilver relevanter dus vandaar het volgende voorbeeld:

De koers van een kilo zilver staat op €492 omgerekend (31.103*492/1000) zou dit betekenen dat een troy ounce met deze kilo koers op €15,30 staat

Nu zie ik de volgende prijzen voor een 1 ounce maple leaf:

http://www.heubach-edelmetalle.de/content/maple-leaf-2015-1-unze op het moment van schrijven €18,55

https://www.amsterdamgold.com/nl/zilver-kopen/zilveren-munten/1-troy-ounce-zilveren-maple-leaf-munt-2014 op het moment van schrijven €18,60 (nog geen relevant verschil (bij klijne hoeveelheden))

https://www.hollandgold.nl/meest-verkochte-producten/1-troy-ounce-zilver-maple-leaf.html op het moment van schrijven €19,55 (procentueel verschil t.o.v. heubach van (afgerond) 5,4%)

Bij de meest voordelige aanbieder uit het voorbeeld is dat al een marge van 21,24% en bij de duurste een marge van %27,78.

2. Weet iemand waarop deze verschillen gebaseerd zijn? Lijkt mij namelijk dat de zelfde munt ook een zelfde zuiverheid heeft, dus snap niet goed waar de onderlinge verschillen vandaan komen?

3. Slaan mijn vragen uberhaupt ergens op of zit ik geheel verkeerd te denken?

Hopelijk heeft iemand zin om het me uit te leggen :confused: ;)

P.s.: Ik snap dat er een verschil zit tussen de koersprijs van een zilveren ounce munt en de daadwerkelijke prijs die je als koper betaald. Alleen niet waar de verschillen tussen de dealers vandaan komen (het verschil in marge).

D_A

Deze post delen

Verschil zit in een paar zaken. O.a hoe is de terugkoop van klanten met maples geregeld. De gemiddelde handelaar in Nederland betaald 7% boven de spot als je ze weer inleverd. In Duitsland krijg je maar 4,5%.

Op welke manier( lees via wel eu land) worden de munten geïmporteerd? Estland of Oostenrijk. Tussen deze landen zit een btw verschil, maar in Estland zijn de transportkosten per stuk bij lage volumes weer erg hoog.

Deze post delen

Graag wil ik een paar vragen voorleggen nu ik toch niet kan slapen.

1. Wat is volgens jullie de gangbare marge (uitgedrukt in procenten) die instellingen, die zilveren munten, verkopen aanhouden?

Waarom deze vraag?

Ik zie in veel webshops verschillende prijzen voor de zelfde munten op het zelfde moment.

Voor mij is zilver relevanter dus vandaar het volgende voorbeeld:

De koers van een kilo zilver staat op €492 omgerekend (31.103*492/1000) zou dit betekenen dat een troy ounce met deze kilo koers op €15,30 staat

Nu zie ik de volgende prijzen voor een 1 ounce maple leaf:

http://www.heubach-edelmetalle.de/content/maple-leaf-2015-1-unze op het moment van schrijven €18,55

https://www.amsterdamgold.com/nl/zilver-kopen/zilveren-munten/1-troy-ounce-zilveren-maple-leaf-munt-2014 op het moment van schrijven €18,60 (nog geen relevant verschil (bij klijne hoeveelheden))

https://www.hollandgold.nl/meest-verkochte-producten/1-troy-ounce-zilver-maple-leaf.html op het moment van schrijven €19,55 (procentueel verschil t.o.v. heubach van (afgerond) 5,4%)

Bij de meest voordelige aanbieder uit het voorbeeld is dat al een marge van 21,24% en bij de duurste een marge van %27,78.

2. Weet iemand waarop deze verschillen gebaseerd zijn? Lijkt mij namelijk dat de zelfde munt ook een zelfde zuiverheid heeft, dus snap niet goed waar de onderlinge verschillen vandaan komen?

3. Slaan mijn vragen uberhaupt ergens op of zit ik geheel verkeerd te denken?

Hopelijk heeft iemand zin om het me uit te leggen :confused: ;)

P.s.: Ik snap dat er een verschil zit tussen de koersprijs van een zilveren ounce munt en de daadwerkelijke prijs die je als koper betaald. Alleen niet waar de verschillen tussen de dealers vandaan komen (het verschil in marge).

D_A

D_A, ik denk dat je ook een paar dingen door elkaar haalt. Een kiloprijs is gebaseerd op een kilobaar. Verder zitten er aan het maken van baren zitten kosten en ook aan het maken van munten. Alles minder dan en kilo, betaal je dus relatief meer voor. Je hebt van die combibars van 50 x 1 gram, maar dan betaal je heel veel geld voor 50 gram zilver\goud. Dat zit voor een groot deel in de kosten voor het maken en de verhandelbaarheid.

Verder kijkt een handelaar ook naar de verzamelwaarde of handelswaarde. Breng jij goud of zilveren sieraden weg, dan wordt er naar de zuiverheid gekeken en berekend men in de prijs de omsmelt kosten en verlies. Ik dacht dat een goudsmid ongeveer 6% rekende hiervoor.

Tot slot kan een handelaar veel hebben ingekocht op een juist moment (voorraad). Dan kan hij deze munten goedkoper aanbieden dan een concurrent.

Je vergelijkt dus in principe appels met peren. Je zou het alleen kunnen vergelijken als je een zelfde munt (bijv. Maple) van hetzelfde jaar bij verschillende aanbieders vergelijkt. Let dan ook op de verzendkosten.

Deze post delen

Koop gewoon waar het het goedkoopste is, who cares waarom de ene meer vraagt dan de andere?

Deze post delen

Koop gewoon waar het het goedkoopste is, who cares waarom de ene meer vraagt dan de andere?

Dan krijg ik het te druk. Dus doe ook maar bij wat duurdere verkopers!

Deze post delen

@goudsmelterij : hartelijk dank! Dat wist ik inderdaad niet!

@FincaInSpanje : Bedankt voor je reactie, het was bij mij inderdaad bekend dat de prijs voor kleine hoeveelheden relatief duurder zijn en ook dat dit o.a. komt door de verschillende factoren die je noemt. Waar het mij echter in eerste instantie om ging, dat is wat een gangbare marge is (in procenten) t.a.v. de spotprijs (want ik zie nogal veel verschillen tussen verschillende aanbieders).

Je merkt terecht op dat ik, in mijn voorbeeld, munten uit verschillende jaren heb vergeleken en snap nu dat dit voor een deel het verschil in prijs verklaard, ook is me nu duidelijk (door de reactie van goudsmelterij) dat het dus te maken heeft met de manier van importeren.

Ik zie in de reacties percentages van 6 à 7 procent voorbij komen, maar op de vergelijkingssite zie ik al gauw percentages van 20 tot 30 procent bovenop de spotprijs. Hebben we het over het zelfde?

Ten eerste ben ik het in grote lijn met je eens dat je het best kan kopen waar het product het goedkoopst is. Met de tweede opmerking ben ik het echter niet eens, want zelf denk ik dat het goed is om (te proberen) te achterhalen, waarom bepaalde zaken zijn zoals ze zijn. Wanneer iedereen op alle vragen "who cares" zou zeggen was er volgensmij ook geen behoefte aan een forum als deze.

nogmaals dank voor de reacties!

D_A

Deze post delen

Goedkoop is relatief.

Geld is geen belegging maar een verzekering.

Beter op dag x voor y euros goud gekocht.

Dan is later als de euro in waarde halveert dat goud nog steeds 2*y euros waard.

Deze post delen

Ten eerste ben ik het in grote lijn met je eens dat je het best kan kopen waar het product het goedkoopst is. Met de tweede opmerking ben ik het echter niet eens, want zelf denk ik dat het goed is om (te proberen) te achterhalen, waarom bepaalde zaken zijn zoals ze zijn. Wanneer iedereen op alle vragen "who cares" zou zeggen was er volgensmij ook geen behoefte aan een forum als deze.
Je moet mijn woorden niet veralgemenen mijn beste, ik bedoel dat op het vlak van de winstmarges van PM verkopers betreft, het geen zin heeft dit proberen te begrijpen.

Deze post delen

Goedkoop is relatief.

Geld is geen belegging maar een verzekering.

Beter op dag x voor y euros goud gekocht.

Dan is later als de euro in waarde halveert dat goud nog steeds 2*y euros waard.

Goud is idd een verzekering. Maar wanneer je geen valutatransacties doet heb je in principe geen last van devaluatie van de euro. Een default is natuurlijk een ander verhaal.

Deze post delen

Goud is idd een verzekering. Maar wanneer je geen valutatransacties doet heb je in principe geen last van devaluatie van de euro. Een default is natuurlijk een ander verhaal.

Alles wat geimporteerd wordt is duurder met een gedevauleerde euro.

In een geglobaliseerde handelsomgeving zoals we nu hebben is er dus altijd wel wat van buiten de euro zone nodig...

B.v. Zoals nu is de dollar nog het middel om olie te betalen.

En zo zijn er veel meer.

Deze post delen

In een geglobaliseerde handelsomgeving zoals we nu hebben is er dus altijd wel wat van buiten de euro zone nodig...

Ja en de export floreert wat weer positief bijdraagt aan de economie en de diverse bedrijven. Los van in- en export boeit het voor jou of mij niet hoeveel

USD of CHF je voor de EUR krijgt. Tenzij je valutatransacties doet.

Deze post delen

Ja en de export floreert wat weer positief bijdraagt aan de economie en de diverse bedrijven. Los van in- en export boeit het voor jou of mij niet hoeveel

USD of CHF je voor de EUR krijgt. Tenzij je valutatransacties doet.

Ik concludeer dat je een tankpas van de baas hebt? :cool:

Voor mij maakt het wel uit. Voor de gehele Europese economie maakt het wat uit.

Deze post delen

Nee hoor, is gewoon een zeer effectieve manier om een kansloze discussie te beëindigen.

Wat economic collapse niet doorheeft is dat ik hem gelijk geef in zijn gedachtengang, maar dat de werkelijke wereld zo nu eenmaal niet werkt. en als hij dan ook nog eens opmerkingen op de man gaat maken ben ik klaar met de discussie. Ik ben hier om meningen en visies van andere mensen te lezen en hopelijk iets van de leren, ik hoop ook iets aan andere mensen te kunnen leren en dan heb ik geen zin om beledigd te worden, dan ben ik klaar met de discussie.

Ik heb slechts aangegeven dat ik het belachelijk vind om op dit forum nog uit te moeten leggen waarom goud waarde heeft. Je zou toch iets anders verwachten van mensen die zich preppers noemen (of zich daarmee associeren). Bovendien kan iedereen die het niet begrijpt (of wil begrijpen) ook eens zelf op onderzoek uitgaan. Als dan toch nog mensen met droge ogen durven te beweren dat goud waardeloos is, ondanks vele argumenten, dan geef ik mijn mening over die discussie.

Deze post delen

Ik wilde hier eigenlijk niet eens op reageren maar kan het niet laten.

Je hebt gelijk.

tevreden?[/quote

Ik wilde eigenlijk ook niet reageren maar Economic Collapse heeft geen gelijk.

@EC, geld is een verzinsel en bedoelt om de bakker voor de gek te houden, zo stel je.

Jij hebt liever geld dan goud. Stel jij moet mij een dienst of goed leveren dat een waarde van 1250,- verzinsels vertegenwoordigt dan geef ik je gewoon een gouden tientje. Dat heb je liever dan geld. Ik denk dat wij best zaken zouden kunnen doen.

Ho eventjes. Ik heb niet gezegd dat ik in een wereld waar geld het betaalmiddel is een onevenredige hoeveelheid goud zou accepteren. Dan wil ik natuurlijk ook voor 1250 ballen aan goud hebben (ik zou dus wel degelijk goud accepteren nu). Het gaat om het feit dat goud altijd iets waard is. Geld kan op ieder moment waardeloos verklaard worden. Goud is de betere keuze.

Wat ik eigenlijk wil en ik voorspel dat het nog gaat gebeuren ook, is dat geld wordt vervangen door goud en eventueel zilver als betaalmiddel.

Deze post delen

Ho eventjes. Ik heb niet gezegd dat ik in een wereld waar geld het betaalmiddel is een onevenredige hoeveelheid goud zou accepteren. Dan wil ik natuurlijk ook voor 1250 ballen aan goud hebben (ik zou dus wel degelijk goud accepteren nu). Het gaat om het feit dat goud altijd iets waard is. Geld kan op ieder moment waardeloos verklaard worden. Goud is de betere keuze.

Wat ik eigenlijk wil en ik voorspel dat het nog gaat gebeuren ook, is dat geld wordt vervangen door goud en eventueel zilver als betaalmiddel.

Wanneer je de geschiedenis van de mens bekijkt is goud (en wat andere edele grondstoffen) het enige betaalmiddel wat momenteel nog steeds werkt.

Deze post delen

Volgens mij kan goud nog steeds door de overheid geconficeerd worden. Dus zal het niet waardeloos zijn maar strafbaar bezit zijn. Ook is het als betaalmiddel wat mij betreft uitgesloten. Als ruilmiddel naar vrijheid kan het wel gebruikt worden. Er komen nu boten vol vanuit Afrika en deze mensen betalen een groot gedeelte met goud. 75 jaar geleden mochten mensen 50 gouden tientjes per persoon betalen om naar Engeland te gaan. En ik geloof echt in goud hoor. Alleen de verheerlijking ervan, daar heb ik moeite mee.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...