Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Kans

Als je nog goud wilt kopen...

Recommended Posts

ik wil hier toch even op reageren. Je claimt (terecht overigens) dat fiat geld niks waard is anders dan het getal wat er op gedrukt staat. Dat hebben we zo afgesproken en daar hebben we vertrouwen in. En toch, als je bij de bakker staat zal die man/vrouw eerder een tientje aannemen dan 0.3 gram goud. als je geen geld in je zak hebt maar wel 0,3 gram goud zal je helaas zonder brood de bakkerij weer gaan verlaten. En zo wordt geld plots heel waardevol en goud waardeloos.

Wat ik wil zeggen is dat alles een waarde heeft, het is maar net wat de persoon die dat artikel wil hebben er voor over heeft.

Als je goed nadenkt over de materie kom je er achter dat goud ook maar een waardeloos iets is. Je kan er niks mee, het is te zacht om als gereedschap te gebruiken, er is niet genoeg van om het als bouwmateriaal te gebruiken, het enige wat het goed doet is elektriciteit geleiden, en zelfs daar zijn betere en goedkopere alternatieven voor te vinden, zoals zilver. En nu komen we bij een metaal wat (in mijn ogen) veel waardevoller is dan de waardering die het nu krijgt. Voor zilver zijn 1001 industriële toepassingen, enkele voorbeelden zijn zonnepanelen, spiegels, stroomgeleider, antibacteriële stoffen, medische toepassingen zoals verband en doktersgereedschap, deodorant, etc etc etc.

Nee, de bakker zal een zilveren munt ook niet aannemen maar omdat er zoveel toepassingen zijn van zilver blijft het wel een waarde houden en dan is het toch verrekte handig dat er geld bestaat zodat de zonnepaneelfabrikant mij geld geeft en met dat geld kan ik dan toch eindelijk dat brood kopen. Als geld niet zou bestaan moet ik langs veel te veel personen en bedrijven om zaken te ruilen totdat ik eindelijk iets in handen heb wat de bakker wil hebben.

Ook hier geldt weer, het is maar net wat de gek ervoor geeft.

Fiat geld is niets waard, contant geld is niet meer waard dan de materiaalwaarde. Fiat geld is niet schaars en kan ten allen tijden bij worden verzonnen of gedrukt. Het gaat om dat principe. De bakker en jij denken (vertrouwen?) misschien dat het iets waard is maar dan denken jullie fout.

Goud is niet waardeloos. Het is zeer schaars en kan niet worden bij verzonnen. Het kan daarom goed dienst doen als betaalmiddel. Afgezien daarvan kent goud talloze toepassingen: https://www.google.nl/#q=toepassingen+goud

Gebruik jij zilver gereedschap dan? :confused: Zilver heeft zeker toepassingen en is ook waardevol (het is schaars) alleen wel veel minder dan goud. Zilver is in veel gevallen een goedkoop substituut van goud. Liever gebruikt men echter goud omdat het een zeer edel metaal is (zilver oxideert!) Een goudlegering kan wel zeer hard worden gemaakt.

Conclusie: het is niet wat de gek voor fysiek goud of zilver geeft. Beide metalen behouden altijd een waard.

P.s. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat ik dit hier nog moet gaan uitleggen. Leer je dit niet al tijdens de 1e les economie op school? Ook al heb je geen economie gehad dan kun je nog wel beredeneren dat goud altijd waarde heeft. Mensen gebruik je verstand eens. Zet die tv uit en ga op onderzoek uit.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Ik keek altijd op goudzilverprijs.nl om nederlandse aanbieders te vergelijken. Deze site is nu gestopt.

Heeft iemand een aanrader voor een vergelijkbare site?

BVD (bij voorbaat dank:D)

Deze post delen

Nu gaat het mij om de lange termijn belegging en om niet afhankelijk te zijn van geld. Op 2 januari bestelde ik van een deel van het spaargeld van onze kinderen wat goud. Ondanks de zwakke euro (goudprijs is in dollars) is dat momenteel al xxxx€ meer waard geworden en nog staat de prijs van goud heel laag.:rolleyes:

Deze post delen

Nu gaat het mij om de lange termijn belegging en om niet afhankelijk te zijn van geld. Op 2 januari bestelde ik van een deel van het spaargeld van onze kinderen wat goud. Ondanks de zwakke euro (goudprijs is in dollars) is dat momenteel al xxx meer waard geworden en nog staat de prijs van goud heel laag.:rolleyes:

Doe je goed. Toch lekker om te zien!

Deze post delen

Nu gaat het mij om de lange termijn belegging en om niet afhankelijk te zijn van geld. Op 2 januari bestelde ik van een deel van het spaargeld van onze kinderen wat goud. Ondanks de zwakke euro (goudprijs is in dollars) is dat momenteel al xxx meer waard geworden en nog staat de prijs van goud heel laag.:rolleyes:

Je bedoelt "dankzij de zwakke euro". In Euro's uitgedrukt is het goud inderdaad 10% meer waard geworden, in dollars uitgedrukt zo'n 6%, ook best veel ja.

ps: je maakt het wel heel eenvoudig om te berekenen hoeveel goud er in huize Finca aangeschaft is

Deze post delen

Je bedoelt "dankzij de zwakke euro". In Euro's uitgedrukt is het goud inderdaad 10% meer waard geworden, in dollars uitgedrukt zo'n 6%, ook best veel ja.

ps: je maakt het wel heel eenvoudig om te berekenen hoeveel goud er in huize Finca aangeschaft is

Inderdaad... Altijd beter procenten of verhoudingen aangeven als het over je eigen vermogen gaat, dan absolute cijfers...

Deze post delen

Mijn opa (al 30 jaar geleden overleden) vertelde mij dat hij met zijn gezin de hongerwinter 44/45 heeft overleefd doordat hij een voorraad sterke drank (hij was slijter) in het begin van de oorlog onder de vloer had opgeslagen.

Hij kon deze flessen in de hongerwiner ruilen voor aardappels en andere levensmiddelen.

Boeren hadden liever sterke drank dan goud. Dat kwam volgens mijn opa omdat de boeren wisten dat als de oorlog voorbij was ze niets met dat goud konden doen: Ze zouden die voorraad goud na de oorlog moeten kunnen verklaren als ze die in geld wilden omzetten!

Drank was echter schaars, dus een goede fles jenever of (weet eigenlijk niet welke drank) was beter dan goud, omdat na de ruil de nieuwe eigenaar het ook meteen kon gebruiken: opdrinken! :)

Deze post delen

Mijn opa (al 30 jaar geleden overleden) vertelde mij dat hij met zijn gezin de hongerwinter 44/45 heeft overleefd doordat hij een voorraad sterke drank (hij was slijter) in het begin van de oorlog onder de vloer had opgeslagen.

Hij kon deze flessen in de hongerwiner ruilen voor aardappels en andere levensmiddelen.

Boeren hadden liever sterke drank dan goud. Dat kwam volgens mijn opa omdat de boeren wisten dat als de oorlog voorbij was ze niets met dat goud konden doen: Ze zouden die voorraad goud na de oorlog moeten kunnen verklaren als ze die in geld wilden omzetten!

Drank was echter schaars, dus een goede fles jenever of (weet eigenlijk niet welke drank) was beter dan goud, omdat na de ruil de nieuwe eigenaar het ook meteen kon gebruiken: opdrinken! :)

Leuk voor hem. Maar denk even in, welke aankoopwaarde die flessen hadden (en hij verkreeg ze dan nog goedkoop) en hoeveel hij aan koopkracht heeft verloren tijdens het ruilen.

Als je plaats hebt om ETEN op te slaan ipv drank, hoef je niets te ruilen (je blijft lekker veilig thuis), je loopt minder risico op diefstal en aan totale kostprijs ben je goedkoper af.

Deze post delen

Fiat geld is niets waard, contant geld is niet meer waard dan de materiaalwaarde. Fiat geld is niet schaars en kan ten allen tijden bij worden verzonnen of gedrukt. Het gaat om dat principe. De bakker en jij denken (vertrouwen?) misschien dat het iets waard is maar dan denken jullie fout.

Goud is niet waardeloos. Het is zeer schaars en kan niet worden bij verzonnen. Het kan daarom goed dienst doen als betaalmiddel. Afgezien daarvan kent goud talloze toepassingen: https://www.google.nl/#q=toepassingen+goud

Gebruik jij zilver gereedschap dan? :confused: Zilver heeft zeker toepassingen en is ook waardevol (het is schaars) alleen wel veel minder dan goud. Zilver is in veel gevallen een goedkoop substituut van goud. Liever gebruikt men echter goud omdat het een zeer edel metaal is (zilver oxideert!) Een goudlegering kan wel zeer hard worden gemaakt.

Conclusie: het is niet wat de gek voor fysiek goud of zilver geeft. Beide metalen behouden altijd een waard.

P.s. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat ik dit hier nog moet gaan uitleggen. Leer je dit niet al tijdens de 1e les economie op school? Ook al heb je geen economie gehad dan kun je nog wel beredeneren dat goud altijd waarde heeft. Mensen gebruik je verstand eens. Zet die tv uit en ga op onderzoek uit.

Ik vind het nogal een denigrerende opmerking die je daar maakt.

Mijn les 1 economie op school was heel duidelijk, veel vraag en weinig aanbod maakt de prijs hoger dan wanneer er veel aanbod en weinig vraag is. Dit is overal naar te vertalen, goud, zilver, brood, kleding, geld. Omdat er vraag blijft naar fiat geld blijft dat een handelswaarde hebben, ook al kost een briefje van 10 euro misschien maar 0,01 euro aan papier en inkt.

Omdat geld algemeen geaccepteerd is als betaalmiddel blijft het een waarde houden omdat iedereen het accepteert als betaalmiddel, het is een vicieuze cirkel en dat er geen werkelijke waarde aan materiaal of delvingskosten aan zitten is niet relevant.

vraagje, als jij een briefje van 50 ziet liggen op straat, laat je het dan liggen omdat het net zo veel waard is als die weggegooide servet die erlangs ligt? Nee natuurlijk niet, die raap je op en stop je in je zak, waarom? omdat je er iets voor kunt aanschaffen of je vrouw/vriendin/man/vriend kunt verassen. Als je werkelijk gelooft dat briefgeld waardeloos is laat je dat briefje liggen, naast die servet. dan raap ik em wel op want ik weet wel de waarde, en de bakker ook, ga ik er lekker een worstenbroodje van kopen.

Maar goed, ik hoef je niet te overtuigen. Doe maar lekker wat je wil.

Deze post delen

Ik vind het nogal een denigrerende opmerking die je daar maakt.

Mijn les 1 economie op school was heel duidelijk, veel vraag en weinig aanbod maakt de prijs hoger dan wanneer er veel aanbod en weinig vraag is. Dit is overal naar te vertalen, goud, zilver, brood, kleding, geld. Omdat er vraag blijft naar fiat geld blijft dat een handelswaarde hebben, ook al kost een briefje van 10 euro misschien maar 0,01 euro aan papier en inkt.

Omdat geld algemeen geaccepteerd is als betaalmiddel blijft het een waarde houden omdat iedereen het accepteert als betaalmiddel, het is een vicieuze cirkel en dat er geen werkelijke waarde aan materiaal of delvingskosten aan zitten is niet relevant.

vraagje, als jij een briefje van 50 ziet liggen op straat, laat je het dan liggen omdat het net zo veel waard is als die weggegooide servet die erlangs ligt? Nee natuurlijk niet, die raap je op en stop je in je zak, waarom? omdat je er iets voor kunt aanschaffen of je vrouw/vriendin/man/vriend kunt verassen. Als je werkelijk gelooft dat briefgeld waardeloos is laat je dat briefje liggen, naast die servet. dan raap ik em wel op want ik weet wel de waarde, en de bakker ook, ga ik er lekker een worstenbroodje van kopen.

Maar goed, ik hoef je niet te overtuigen. Doe maar lekker wat je wil.

Prima, dan leg ik het bij deze uit via jouw theorie over vraag en aanbod. Fiat geld is een verzinsel, het kan bijgedrukt worden of in de computer gezet worden wanneer een bank dat wilt (bijv. als je een hypotheek afsluit). Dat is hetzelfde als dat je zegt dat het aanbod geld in onze economie oneindig groot is. Kortom, de aanbod zijde van geld kan gemanipuleerd worden. De vraag naar geld kan ook gemanipuleerd worden (nogmaals geld is een verzinsel). Jij wordt gemanipuleerd; de banken doen voorkomen alsof geld schaars is door rente te vragen, door allerlei voorwaarden te stellen aan leningen. Niets is minder waar. Banken zijn oplichters.

Echter, de vraag naar en het aanbod van goud, zilver, brood, huizen, noem het maar op, zelfs papier, kan niet gemanipuleerd worden. Jouw theorie over vraag en aanbod is slechts een theorie die opgaat ceteris paribus, namelijk onder de voorwaarde dat de vraag en aanbod kanten niet gemanipuleerd kunnen worden. Geld is niet schaars, het is niets waard. Jij en de bakker maken een denkfout. De banken beschikken over oneindige voorraden geld die ze op ieder gewenst moment de economie in kunnen pompen zodat jouw 50 euro biljet binnen no-time niet meer waard wordt dan een kladblaadje.

De enige reden waarom ik dat briefje van 50 euro zou oprapen is omdat ik daarmee de bakker voor de gek kan houden. Papier ruilen voor brood, geen slechte deal! Ik weet echter dat die 50 euro ieder moment waardeloos verklaard kan worden.

Als je mij trouwens de keuze zou voorleggen; wil je uitbetaald worden in geld of goud, dan kies ik voor goud want dat zal altijd iets waard zijn.

Deze post delen

Prima, dan leg ik het bij deze uit via jouw theorie over vraag en aanbod. Fiat geld is een verzinsel, het kan bijgedrukt worden of in de computer gezet worden wanneer een bank dat wilt (bijv. als je een hypotheek afsluit). Dat is hetzelfde als dat je zegt dat het aanbod geld in onze economie oneindig groot is. Kortom, de aanbod zijde van geld kan gemanipuleerd worden. De vraag naar geld kan ook gemanipuleerd worden (nogmaals geld is een verzinsel). Jij wordt gemanipuleerd; de banken doen voorkomen alsof geld schaars is door rente te vragen, door allerlei voorwaarden te stellen aan leningen. Niets is minder waar. Banken zijn oplichters.

Echter, de vraag naar en het aanbod van goud, zilver, brood, huizen, noem het maar op, zelfs papier, kan niet gemanipuleerd worden. Jouw theorie over vraag en aanbod is slechts een theorie die opgaat ceteris paribus, namelijk onder de voorwaarde dat de vraag en aanbod kanten niet gemanipuleerd kunnen worden. Geld is niet schaars, het is niets waard. Jij en de bakker maken een denkfout. De banken beschikken over oneindige voorraden geld die ze op ieder gewenst moment de economie in kunnen pompen zodat jouw 50 euro biljet binnen no-time niet meer waard wordt dan een kladblaadje.

De enige reden waarom ik dat briefje van 50 euro zou oprapen is omdat ik daarmee de bakker voor de gek kan houden. Papier ruilen voor brood, geen slechte deal! Ik weet echter dat die 50 euro ieder moment waardeloos verklaard kan worden.

Als je mij trouwens de keuze zou voorleggen; wil je uitbetaald worden in geld of goud, dan kies ik voor goud want dat zal altijd iets waard zijn.

Ik wilde hier eigenlijk niet eens op reageren maar kan het niet laten.

Je hebt gelijk.

tevreden?

Deze post delen

Aangepast maar echt geheim is het niet hoor, ligt in een verzekerde en beveiligde kluis;). Sterker nog, de vorige keer heb ik toen ik een goede slag had geslagen van mijn goud een finca gekocht.

@wodan

Deze post delen

Damm it! Goud blijft maar stijgen.

Ik had verwacht wat extra geld beschikbaar te hebben voor de kerstdagen wat ik niet gelijk nodig heb, mooi moment om wat goud bij te kopen, een muntje zat onder de 1000euro.

Door wat administratieve tegenslagen (lees: mensen die hun werk niet doen) is het geld nog steeds niet beschikbaar.

En nu? Nu staat dat zelfde muntje voor een 1145 te koop! Dat is balen.

Ik weet ook wel dat het lange termijn kijken is, maar toch, snel 145euro per muntje meer!

Het geld is er nog niet, zal komende maand komen, ik wacht het rustig af tot het weer rond de 1050 zit (of lager, lager is beter).

• Leuk 1

Deze post delen

Damm it! Goud blijft maar stijgen.

Ik had verwacht wat extra geld beschikbaar te hebben voor de kerstdagen wat ik niet gelijk nodig heb, mooi moment om wat goud bij te kopen, een muntje zat onder de 1000euro.

Door wat administratieve tegenslagen (lees: mensen die hun werk niet doen) is het geld nog steeds niet beschikbaar.

En nu? Nu staat dat zelfde muntje voor een 1145 te koop! Dat is balen.

Ik weet ook wel dat het lange termijn kijken is, maar toch, snel 145euro per muntje meer!

Het geld is er nog niet, zal komende maand komen, ik wacht het rustig af tot het weer rond de 1050 zit (of lager, lager is beter).

Gaat denk ik niet lager worden, er is teveel ellende en onrust in de wereld. Gewoon kopen dat muntje. Je kunt er geen buil aan vallen met de huidige nog steeds lage prijzen. En zoals jezelf al zegt, denk aan de lange termijn.

Deze post delen

Dat zal een troy oz uit Duitsland zijn. Hier zijn de premies extreem hoog en in Duitsland werken ze vaak met een heel ander getal.

Voorbeeld: Nederlandse handelaren houden een lage voorraad aan en betalen voor een krugerrand 2% premie. Die verkopen ze jou voor 6%.

Dus bij een goudprijs van 1000 euro is de marge 40 euro. Bij 1100 is de marge 44 enz. In Duitsland werken ze met een redelijk vast bedrag van 32 euro. Je ziet af en toe zelfs dat de verkoopprijzen bijna gelijk zijn aan de inkoopprijzen van diverse Belgische inkoopsites.

Maar bij 1150 per kruger neem ik afscheid van de dingen en ruil ze om tegen kleinere munten.

Deze post delen

@ verzamelaar, hij heeft geen gelijk goud is ook alleen maar waard wat een gek er voor geeft. Tis een mythe! Die lekker lang al in stand gehouden kan worden. En makkelijker manipuleerbaar dan gewoon geld. Als gewoon geld morgen niets meer waard is dan hebben we oorlog. Als goud niets meer waard is, nou en! Daar komt geen oorlog van, eerder komt er minder oorlog want die zijn niet meer te financieren.

Deze post delen

@EconomicCollapse, ik ga helemaal met jouw gedachten mee hoor. @verzamelaar en goudsmelterij: leen bij de bieb gewoon eens het boek van Eric Mecking " Deflatie in aantocht" . Ik heb de versie uit 2005 (dus geschreven in 2005!).

Op de pagina's 68 t/m 74 lees je alles over de Kondratieffseizoenen en zul je exact de ontwikkelingen, acties van overheden en banken tegenkomen zoals ze de laatste jaren en momenteel plaatsvinden. Kun je ook lezen wat de rol van goud hierin is.

Ik denk dat, als je dat gelezen hebt, je er alles aan zal doen om zo snel mogelijk, wat goud of zilver te bemachtigen.....

• Leuk 1

Deze post delen

Bob, ken het boek en ook gelezen. Maar dat is voor geen reden om goud of zilver tekopen. Ik koop en verkoop dat metaal om steeds meer er van te hebben. Gewoon omdat ik het beroepsmatig kan hergebruiken. En mijn seizoenen zijn zo: sinds 2004 verdien ik aan goud en zilver in munt of barvrouw. Gaat de koers weer onderuit naar bv 14.000 per kg. Dan kan ik als goudsmid er weer b.v trouwringen enz. van maken en verdienen. Dat lukt nu net weer niet.

Deze post delen

Ik wilde hier eigenlijk niet eens op reageren maar kan het niet laten.

Je hebt gelijk.

tevreden?

Sjeees hee gast, jij hebt echt issues.

Deze post delen

@ verzamelaar, hij heeft geen gelijk goud is ook alleen maar waard wat een gek er voor geeft. Tis een mythe! Die lekker lang al in stand gehouden kan worden. En makkelijker manipuleerbaar dan gewoon geld. Als gewoon geld morgen niets meer waard is dan hebben we oorlog. Als goud niets meer waard is, nou en! Daar komt geen oorlog van, eerder komt er minder oorlog want die zijn niet meer te financieren.

Lees nog maar eens mijn argumentatie. De waarde van fysiek goud is niet te manipuleren. Enkel de 'waarde' van de papieren goudhandel zoals die op de beurs plaats vindt is te manipuleren. Men kan immers oneindig veel certificaten uitgeven.

Naarmate het vertrouwen in de 'waarde' van geld afneemt, neemt de onrust toe. Bij de ECB weten ze dat ook. Daarom spreekt men niet over het bijdrukken van geld o.i.d. maar praat men in bankiersjargon over 'QE' opdat de meeste mensen geen idee hebben waar men het over heeft. Men gaat nu al zover dat ze het woord deflatie niet meer durven te noemen maar dat men spreekt over negatieve inflatie.. (Is dat iets nieuws?!) De bevolking moet juist dom gehouden worden anders belandt de financiele sector in zwaar weer (en dus ook de rijke bankiersfamilies). Anyway, ik dwaal af :p

Vergeet ook niet dat de mens al enkele duizenden jaren in goud handelt. Waarom zou dat zijn?

Deze post delen

Sjeees hee gast, jij hebt echt issues.

Nee hoor, is gewoon een zeer effectieve manier om een kansloze discussie te beëindigen.

Wat economic collapse niet doorheeft is dat ik hem gelijk geef in zijn gedachtengang, maar dat de werkelijke wereld zo nu eenmaal niet werkt. en als hij dan ook nog eens opmerkingen op de man gaat maken ben ik klaar met de discussie. Ik ben hier om meningen en visies van andere mensen te lezen en hopelijk iets van de leren, ik hoop ook iets aan andere mensen te kunnen leren en dan heb ik geen zin om beledigd te worden, dan ben ik klaar met de discussie.

Deze post delen

Nee hoor, is gewoon een zeer effectieve manier om een kansloze discussie te beëindigen.

Wat economic collapse niet doorheeft is dat ik hem gelijk geef in zijn gedachtengang, maar dat de werkelijke wereld zo nu eenmaal niet werkt. en als hij dan ook nog eens opmerkingen op de man gaat maken ben ik klaar met de discussie. Ik ben hier om meningen en visies van andere mensen te lezen en hopelijk iets van de leren, ik hoop ook iets aan andere mensen te kunnen leren en dan heb ik geen zin om beledigd te worden, dan ben ik klaar met de discussie.

Bent u beledigd? So fucking what?

Deze post delen

Ruim 35.000€ de kilo nu. Dat is toch wel lekker ge!l wanneer je een paar weken geleden gekocht hebt voor nog geen 32.000€ de kilo.:p

Euh..?

Nu verkopen zou onzinnig zijn:

Zitten we al tegen de top van een bull-run?

Is er zicht op stabiliteit en rust?

Of heb je geldnood?

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...