Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Kans

Als je nog goud wilt kopen...

Recommended Posts

Ja, en deflatie ligt op de loer.

Nee, dat denk ik niet.

Vooral de zuidelijk EU staten willen erg graag inflatie.

Inflatie betekend dat hun grote schuldenlast sneller in waarde afneemt waardoor de niet impopulaire bezuinigingsmaatregelen hoeft te nemen (lees: bezuinigen en hervormen).

Staat ook een gerelateerd stukje over in de volkskrant, http://www.volkskrant.nl/dossier-europese-unie/president-nederlandsche-bank-zet-ecb-geldpers-liever-niet-aan~a3820393/

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Nee, dat denk ik niet.

Merk jij duidelijke acties (die effect scoren) nadat er zorgen over deflatie zijn geuit?

Ofwel: hoe maakbaar is alles nu echt?

En: zie je nu waarop de Euro-`unie` mank gaat?

Deze post delen

Nee, dat denk ik niet.

Inflatie betekend dat hun grote schuldenlast sneller in waarde afneemt waardoor de niet impopulaire bezuinigingsmaatregelen hoeft te nemen (lees: bezuinigen en hervormen).

Staat ook een gerelateerd stukje over in de volkskrant, http://www.volkskrant.nl/dossier-europese-unie/president-nederlandsche-bank-zet-ecb-geldpers-liever-niet-aan~a3820393/

Men streeft naar inflatie en dat streven neemt alleen maar toe deze afneemt en overgaat in deflatie. De rente wordt kunstmatig laag gehouden (rente is nog nooit zo laag geweest) om de economie maar de vrije loop te geven. Het komt mijns inziens niet van de grond. Er is veel vraaguitval.

Deze post delen

Drie zaken kunnen de prijs van PM doen dalen:

- Gerealiseerd systeemrisico (een crash van het een of ander, zie 2008)

- Deflatie (normaliter...)

- Manipulatie (is een gegeven)

Dat is niet waar. Je kunt de waarde van fysiek goud (of een ander metaal) niet uitdrukken in fiat geld. Het geld zoals we dat kennen is namelijk lucht, vertrouwen. Als de spotprijs van goud naar 0 gaat, wil dat dan zeggen dat fysiek goud niks meer waard is? Ja papiergoud is dan niets meer waard (alsof het ooit wat waard is geweest!) Fysiek goud is schaars van nature en het heeft nuttige toepassingen. Het is dus altijd wat waard. Slechts wanneer de goudhoeveelheid boven de grond toeneemt, dan pas wordt fysiek goud per ounce minder waard, dit gebeurt constant, dus neemt goud geleidelijk continu af in waarde maar het zal nooit waardeloos worden(!) De hoeveelheid goud is immers beperkt. Ik moet het nog zien dat wanneer de spotprijs van goud op 1 dollar staat de lokale goudhandelaar ook maar 1 dollar voor een ounce geeft hahah ;) Dit geeft maar aan hoe rot het financiele systeem is, het gaat nergens meer over.

De 'prijs' van papiermetalen en alle andere verzinsels op de beurzen zijn alleen maar van manipulatie afhankelijk. Het is namelijk manipulatie. Deflatie en inflatie van geld is manipulatie. Een systeemcrash is het gevolg van manipulatie.

Deze post delen

We liepen al een tijdje met de gedachten om een deel van de spaarcenten van onze kinderen om te zetten in goud. Dat hebben we gisteren dus gedaan en de bestelling bij Holland Gold is gedaan.

Het is een lange termijn keuze voor over 10-15 jaar omdat rente momenteel niets oplevert en geld in het huidige systeem straks misschien helemaal niets meer waard zal zijn. Al wordt het goud op korte termijn nog wat minder waard, dit gaat om de lange termijn dus maken we ons niet druk om dagkoersen en het huidige systeem.

Zal dit goed uitpakken? We zullen zien.:confused:

Deze post delen

Heb je specifiek voor Holland Gold gekozen. Als ik naar de prijzen bij bijvoorbeeld Heubach kijk dan is een gouden Maple daar per stuk bijna 15 euro goedkoper. Bij zilver is het verschil kleiner maar toch altijd nog 65 cent per munt. Zeker bij wat grotere aantallen tikt dat aardig aan.

Deze post delen

Inmiddels zijn de prijzen weer lekker aan het stijgen. Benieuwd of het een tijdelijke opleving is of dat de opgaande lijn doorzet.

Deze post delen

Drie zaken kunnen de prijs van PM doen dalen:

- Gerealiseerd systeemrisico (een crash van het een of ander, zie 2008)

- Deflatie (normaliter...)

- Manipulatie (is een gegeven)

vergeet voorral niet de invloed van vraag en aanbod, prijzen worden door meer zaken bepaald dan alleen kommer en kwel :)

Deze post delen

Inmiddels zijn de prijzen weer lekker aan het stijgen. Benieuwd of het een tijdelijke opleving is of dat de opgaande lijn doorzet.

Tja, of is de Euro nu aan het dalen?

Als ik naar het rendement van mijn goudbezit over vorig jaar uitdruk in procentuele stijging in Euro's dan kom ik op 12.4%, druk ik het uit in procentuele verandering in dollars kom ik op -1.7%

Deze post delen

Tja, of is de Euro nu aan het dalen?

Als ik naar het rendement van mijn goudbezit over vorig jaar uitdruk in procentuele stijging in Euro's dan kom ik op 12.4%, druk ik het uit in procentuele verandering in dollars kom ik op -1.7%

Da's wel een goede natuurlijk. Nu zie ik wel dat de de euro wat is gedaald, maar de stijging van de prijzen is volgens mij veel groter dan de daling van de euro ten opzichte van de dollar.

Deze post delen

Dat is niet waar. Je kunt de waarde van fysiek goud (of een ander metaal) niet uitdrukken in fiat geld. Het geld zoals we dat kennen is namelijk lucht, vertrouwen. Als de spotprijs van goud naar 0 gaat, wil dat dan zeggen dat fysiek goud niks meer waard is? Ja papiergoud is dan niets meer waard (alsof het ooit wat waard is geweest!) Fysiek goud is schaars van nature en het heeft nuttige toepassingen. Het is dus altijd wat waard. Slechts wanneer de goudhoeveelheid boven de grond toeneemt, dan pas wordt fysiek goud per ounce minder waard, dit gebeurt constant, dus neemt goud geleidelijk continu af in waarde maar het zal nooit waardeloos worden(!) De hoeveelheid goud is immers beperkt. Ik moet het nog zien dat wanneer de spotprijs van goud op 1 dollar staat de lokale goudhandelaar ook maar 1 dollar voor een ounce geeft hahah ;) Dit geeft maar aan hoe rot het financiele systeem is, het gaat nergens meer over.

De 'prijs' van papiermetalen en alle andere verzinsels op de beurzen zijn alleen maar van manipulatie afhankelijk. Het is namelijk manipulatie. Deflatie en inflatie van geld is manipulatie. Een systeemcrash is het gevolg van manipulatie.

ik wil hier toch even op reageren. Je claimt (terecht overigens) dat fiat geld niks waard is anders dan het getal wat er op gedrukt staat. Dat hebben we zo afgesproken en daar hebben we vertrouwen in. En toch, als je bij de bakker staat zal die man/vrouw eerder een tientje aannemen dan 0.3 gram goud. als je geen geld in je zak hebt maar wel 0,3 gram goud zal je helaas zonder brood de bakkerij weer gaan verlaten. En zo wordt geld plots heel waardevol en goud waardeloos.

Wat ik wil zeggen is dat alles een waarde heeft, het is maar net wat de persoon die dat artikel wil hebben er voor over heeft.

Als je goed nadenkt over de materie kom je er achter dat goud ook maar een waardeloos iets is. Je kan er niks mee, het is te zacht om als gereedschap te gebruiken, er is niet genoeg van om het als bouwmateriaal te gebruiken, het enige wat het goed doet is elektriciteit geleiden, en zelfs daar zijn betere en goedkopere alternatieven voor te vinden, zoals zilver. En nu komen we bij een metaal wat (in mijn ogen) veel waardevoller is dan de waardering die het nu krijgt. Voor zilver zijn 1001 industriële toepassingen, enkele voorbeelden zijn zonnepanelen, spiegels, stroomgeleider, antibacteriële stoffen, medische toepassingen zoals verband en doktersgereedschap, deodorant, etc etc etc.

Nee, de bakker zal een zilveren munt ook niet aannemen maar omdat er zoveel toepassingen zijn van zilver blijft het wel een waarde houden en dan is het toch verrekte handig dat er geld bestaat zodat de zonnepaneelfabrikant mij geld geeft en met dat geld kan ik dan toch eindelijk dat brood kopen. Als geld niet zou bestaan moet ik langs veel te veel personen en bedrijven om zaken te ruilen totdat ik eindelijk iets in handen heb wat de bakker wil hebben.

Ook hier geldt weer, het is maar net wat de gek ervoor geeft.

Deze post delen

En nu komen we bij een metaal wat (in mijn ogen) veel waardevoller is dan de waardering die het nu krijgt. Voor zilver zijn 1001 industriële toepassingen, enkele voorbeelden zijn zonnepanelen, spiegels, stroomgeleider, antibacteriële stoffen, medische toepassingen zoals verband en doktersgereedschap, deodorant, etc etc etc.

Ook hier geldt weer, het is maar net wat de gek ervoor geeft.

En, hoeveel kilo heb je al in de kruipruimte liggen?

Deze post delen

Da's wel een goede natuurlijk. Nu zie ik wel dat de de euro wat is gedaald, maar de stijging van de prijzen is volgens mij veel groter dan de daling van de euro ten opzichte van de dollar.

Om precies te zijn is de procentuele stijging in Euro's sinds kerstmis 2014 tot nu zo'n 10%, in dollars zo'n 5%.

Beiden een behoorlijke stijging.

Tja, zo'n 2/3 van mijn uitgaven zijn in dollars of op zijn minst dollargerelateerd, mijn inkomen in euro dus weet meestal wel redelijk wat de wisselkoersen doen, en de invloed hierop op mijn portomonee is.

Deze post delen

Om precies te zijn is de procentuele stijging in Euro's sinds kerstmis 2014 tot nu zo'n 10%, in dollars zo'n 5%.

Beiden een behoorlijke stijging.

Tja, zo'n 2/3 van mijn uitgaven zijn in dollars of op zijn minst dollargerelateerd, mijn inkomen in euro dus weet meestal wel redelijk wat de wisselkoersen doen, en de invloed hierop op mijn portomonee is.

Inderdaad die stijging zag ik ook. Goud rond de kerst op 955 euro per ounce en nu op 1050. Lastig of het nu verstandig is nog wat bij te kopen.....

Deze post delen

vergeet voorral niet de invloed van vraag en aanbod, prijzen worden door meer zaken bepaald dan alleen kommer en kwel :)

Momenteel (de laatste jaren...!!) is het vooral geen vraag en aanbod die de prijs bepalen.

Dat weet je toch al wel?

Deze post delen

Momenteel (de laatste jaren...!!) is het vooral geen vraag en aanbod die de prijs bepalen.

Dat weet je toch al wel?

prijzen worden door een hele reeks van factoren bepaald waaronder vraag en aanbod. Hoe de verhoudingen liggen tussen al die factoren moet ik je het antwoord schuldig blijven, dat weet ik niet.

Deze post delen

Dat weet je toch al wel?

prijzen worden door een hele reeks van factoren bepaald waaronder vraag en aanbod. Hoe de verhoudingen liggen tussen al die factoren moet ik je het antwoord schuldig blijven, dat weet ik niet.

Deze post delen

Als b.v. China bijna de hele jaarproductie opkoopt en de prijs daalt, zet dat niet aan het denken dan?

• Leuk 1

Deze post delen

Als b.v. China bijna de hele jaarproductie opkoopt en de prijs daalt, zet dat niet aan het denken dan?

Deze post delen

http://thebullionhouse.nl/goud-prijs/kostprijs-goud/

Volgens deze verkoper ligt de huidige prijs van goud onder de kostprijs om het te delven. Dat zou gemiddeld rond 1200$ per ounce zijn, terwijl een ounce momenteel nog geen 1300$ kost. Overigens dacht ik dat de kostprijs om oud te delven eerder rond 980$ lag, maar dat terzijde.

Je kunt dus feitelijk ervan uitgaat dat de waarde van goud nooit echt veel meer kan dalen. Wat ik hiermee wil aangeven is dat je nooit een buil kunt vallen momenteel als je wat goud koopt. Zie het als een lange termijn investering en een wapen tegen het systeem als dat in elkaar stort.;)

Deze post delen

Begrijpend lezen is niet helemaal je ding ofwel?

Deze post delen

Begrijpend lezen is niet helemaal je ding ofwel?

Blijkbaar is dat bij jou OOK niet zo denderend. Jobs meldt dat China alles opkoopt, dus dat er tekort is en de prijs DAALT... maw, de regel van vraag en aanbod gaan juist NIET op...

Deze post delen

Blijkbaar is dat bij jou OOK niet zo denderend. Jobs meldt dat China alles opkoopt, dus dat er tekort is en de prijs DAALT... maw, de regel van vraag en aanbod gaan juist NIET op...

Ik weet niet of je mijn post goed gelezen hebt maar ik schrijf heel duidelijk dat vraag en aanbod slechts 1 prijsbepalende factor is en ook dat ik NIET weet HOE de VERHOUDING is ten opzichte van andere factoren. Ook jij weet dit niet, niemand weet dit omdat we gewoonweg niet voldoende kennis hebben en ook niet aan de knoppen zitten.

Ik hoef overigens mijn gelijk niet halen maar als je bedenkt dat prijzen naar beneden worden gemanipuleerd door papieren assets uit te geven, wordt er feitelijk aanbod (slechts op papier) gecreëerd, en als aanbod groot genoeg is tov de vraag gaat de prijs omlaag.

Ik ben ook helemaal niet op zoek naar een discussie want dit is een discussie zonder winnaars. Mijn eerste post die ik plaatste was alleen maar bedoeld om als reactie op @jobs omdat ik vond dat niet alles in een negatief daglicht moet worden gezien. Niet alles is een conspiracy of bedoeld om ons als burger te naaien.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik weet niet of je mijn post goed gelezen hebt maar ik schrijf heel duidelijk dat vraag en aanbod slechts 1 prijsbepalende factor is en ook dat ik NIET weet HOE de VERHOUDING is ten opzichte van andere factoren. Ook jij weet dit niet, niemand weet dit omdat we gewoonweg niet voldoende kennis hebben en ook niet aan de knoppen zitten.

Ik hoef overigens mijn gelijk niet halen maar als je bedenkt dat prijzen naar beneden worden gemanipuleerd door papieren assets uit te geven, wordt er feitelijk aanbod (slechts op papier) gecreëerd, en als aanbod groot genoeg is tov de vraag gaat de prijs omlaag.

Ik ben ook helemaal niet op zoek naar een discussie want dit is een discussie zonder winnaars. Mijn eerste post die ik plaatste was alleen maar bedoeld om als reactie op @jobs omdat ik vond dat niet alles in een negatief daglicht moet worden gezien. Niet alles is een conspiracy of bedoeld om ons als burger te naaien.

Goed dat je dit even verduidelijkt, nu kan ik je volgen.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...