Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hulp gevraagd bij opstarten lampen


Flos

Aanbevolen berichten

@Geert, en alle anderen.

 

STOP MET ONZINNIGE ANTWOORDEN GEVEN AAN IEMAND DIE IETS GEKOCHT HEEFT WAAR IE GEEN VERSTAND VAN HEEFT !!!!

ZEKER DIE ONZINNIGE ANTWOORDEN OM MAAR EURO95 TE GEBRUIKEN.

 

Mischien moet je eerst even beter lezen voordat je zo tekeer gaat ..... Ik heb niemand aangeraden om euro 95 in zijn lamp te gaan stokken, ik heb alleen vermeld dat je zeker moet weten wat voor brandsstof erin gaat......... Omdat ik zelf op petroleum gelijkende lampen heb waar dus 95 in moet !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@hurbie

ALLE lampen die werken middels het petromax principe OOK die van het zwitserse leger zijn niet geschikt om op benzine, loodvrij, euro af wat dan ook te branden.

Het zwitserse leger is daarvan snel terug gekomen en heeft alle lampen om bebouwd.

 

Waarom ? Simpel om het feit van gevaar: benzine is veel vluchtiger dan petroleum en het feit dat er ongezonde bijproducten onstonden.

Bron: modeling van een leger persoon bij de liqshop in zwitserland en de man die de lampen aan het leger verkocht heeft.

 

Alleen een coleman is gebouwd voor wasbenzine (coleman fuel).

En dan laat ik buiten beschouwing de historische lampen waarvan er zijn die geschikt zijn voor benzine achtige brandstoffen.

 

Misschien was ik iets te snel maar ik heb genoeg bijna fatale situaties gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-: Ik begrijp volkomen dat je als kenner van deze spullen ons heel erg duidelijk wil maken dat e.e.a. niet zonder gevaar is en terecht! Die dingen kunnen werkelijk brandbommen zijn bij fout gebruik of falen als ze niet in goede staat zijn.

Jouw hoofdletters en de tekst 'allemaal mond houden' stoorden uiteraard de inhoud van de communicatie wat en gaf wat weerstand, ik denk dat Hurbie ook nog even z'n hart moest luchten.

 

Wat mij betreft is alles kits, zeker met een onbekende lamp moet je uitermate zorgvuldig handelen.

 

Ook nog wat geleerd trouwens, bv dat de meeste lampen zijn omgebouwd naar petroleum was mij ook onbekend.

Zelf gebruik ik regelmatig petroleumlampen, alleen omdat de druklampen nogal lawaaiig, kwetsbaar (vooral 't kousje) en potentieel gevaarlijk kunnen zijn prep ik die niet. Ik hou het bij diverse typen lontlampen en kachels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lampen met pitten (vuurwerk heeft een lont ;-) kunnen ook aardig roeten.

 

Een goede en mooie pitlamp voor de prep is een gloeikouslamp van het merk Aladdin. Nieuw zeker niet goedkoop maar 2de hands duiken ze nog wel eens op. EN niet onbelangrijk je kan er nog onderdelen voor krijgen. met de juiste brandstof (reukloze petroleum>zibro) en goed afgesteld geven ze zo'n 150W licht en en behoorlijke portie warmte.

Basis principe is een volledige verbranding en dus een blauwe zeer hete vlam die erg goed samenwerkt met de gloeikous. Ideaal voor binnen maar ook hier geld: weet waar je mee werkt en laat een gloeikous lamp nooit alleen.

 

Gloeikousen hebben de naam bros en breekbaar te zijn, en dat zijn ze ook, maar ik neem lampen mee in de auto naar meetings en er gebeurd niets mee. Dus dat is geen reden om af te zien van dit soort lampen.

Wil je meer zekerheid, spuit ze in met haarlak. Wel van een zekere afstand want anders blaas je je gloeikous weg ;-)

 

Natuurlijk denk je dan meteen: wat zijn goede gloeikousen ?

Allereerst koop je de juiste maat, berg je ze droog en donker op. Omdat er vroeger thorium en cesium voor gebruikt werd waren ze licht radioactief. Alpha straling uit mijn hoofd. Niet zo'n ramp zolang je ze niet opeet of in ademt. Die laatste is misschien wat vreemd maar vergis je niet in het aantal mensen dat een kapotte gloeikous gewoon wegblazen met de mond of perslucht. Enig idee hoeveel deeltjes er dan in de lucht zweven ?

 

Maar goed de Europese regelgeving op gebied van veiligheid en milieu bepaalde dat dat toch niet meer kon en de hele markt in Europa, qua fabricage, stortte in. Ik koop mij gloeikousen nu bij hytta.de in Duitsland of als ik er kom de olielamp in Schiedam.

 

Voor de diehards: er is een mooi en goed boek uitgekomen over de geschiedenis van de gloeikous lampen, geschreven door Anton Kaim. Zeker de moeite waard en vraag er dus naar als je bij Nico in Schiedam bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, redelijk off topic vwb het opstarten van lampen, maar de enige keer dat ik een brandblusser leeggespoten heb is op een Chinese benzinebrander om mee te solderen enzo. Had het ding aangestoken, maar het lekte, dus de benzine die over de buitenkant van het reservoir heenliep vloog ook lekker in de fik. Had niet zo'n zin om af te wachten of het uit zou gaan voordat de brander uit elkaar knalde.

Ik moet helaas nog steeds weleens met het geval werken (benzine wordt voorverwarmd in een lusvormige buis die in de vlam steekt).

En het huis van mijn schoonouders is afgebrand door een omgevallen petroleum kooktoestel toen mijn vrouw nog een jong kind was. Het huismeisje was gelukkig wel zo handig om de kinderen mee uit huis te nemen.

 

Dus ja, ik snap -geanonimiseerd- zijn indringende boodschap vwb niet knoeien en klungelen eigenlijk prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik zet mijn vraag hier maar neer zodat de info beetje bij elkaar blijft.

 

Kan het zijn dat gloeikousen verouderen? Ik heb wat oude gloeikousen geplaatst en deze waren binnen 2 uur door gebrand.

De kousjes waren een jaar of 7 oud.

 

Zover ik mezelf kan beoordelen doe ik niets verkeerd bij het plaatsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet mijn vraag hier maar neer zodat de info beetje bij elkaar blijft.

Kan het zijn dat gloeikousen verouderen? Ik heb wat oude gloeikousen geplaatst en deze waren binnen 2 uur door gebrand.

De kousjes waren een jaar of 7 oud.

Zover ik mezelf kan beoordelen doe ik niets verkeerd bij het plaatsen

 

Alles verouderd....

Grappig is wel dat in de lampen wereld men juist op zoek is naar oude gloeikousen omdat die beter zouden werken, meer licht. Dit wordt dan weer toegeschreven aan het gebruik van thorium. Iets wat nu niet meer gebruikt wordt.

 

Leeftijd speelt minder een rol dan HOE gloeikousjes worden opgeslagen.

Aan vocht hebben ze een hekel.

Verder zal kwaliteit, merk, wel een rol spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles verouderd....

Grappig is wel dat in de lampen wereld men juist op zoek is naar oude gloeikousen omdat die beter zouden werken, meer licht. Dit wordt dan weer toegeschreven aan het gebruik van thorium. Iets wat nu niet meer gebruikt wordt.

 

Leeftijd speelt minder een rol dan HOE gloeikousjes worden opgeslagen.

Aan vocht hebben ze een hekel.

Verder zal kwaliteit, merk, wel een rol spelen.

 

Zo te zien zijn deze vochtig geweest.... weer wat geleerd. Dan zal ik de nieuwe vacuumeren voordat ik ze op voorraad leg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...