Ga naar inhoud
GENEGEERD

101inc messen iemand ervaringen hiermee?


Martina

Aanbevolen berichten

Okejj nu heb ik even verder zitten kijken en ben ik ook even naar de mora messen gaan kijken. Het word een mora bushcraft black. dus de 110mm 3.2mm dikke semi full tang versie met de zwarte coating. die gaat doen wat ik ervan verwacht. en voor het grovere werk. denk ik aan een kukri. Maar welke cold steel kukri's zijn betaalbaar. maar wat is de kwaliteit?

 

dan zou ik daar mits nodig kunnen battonnen. en kleine boompjes mee omhakken dan is het zwaarte punt van de kukri wel handig voor. maar ja welke?

 

Mvg Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Okejj nu heb ik even verder zitten kijken en ben ik ook even naar de mora messen gaan kijken. Het word een mora bushcraft black. dus de 110mm 3.2mm dikke semi full tang versie met de zwarte coating.

Goede keuze, heb ik zelf ook :) Prima mes!

 

en kleine boompjes mee omhakken dan is het zwaarte punt van de kukri wel handig voor.

 

Pas dan a.u.b. wel op dat die zware punt niet doorschiet en in jou terecht komt als je het boompje mist/ schampt! Ik vind kukri's en machetes persoonlijk niet zulke fijne tools, ik zou liever voor een combinatie van mes + (kleine) bijl of mes + zaag gaan. Ik heb dan ook een 21" zaagblad in mijn GHB zitten, waarmee ik m.b.v. mijn mes en een tak zo een boogzaag maak. Neemt nauwelijks ruimte in, weegt niks en is ook nog eens veiliger en efficiënter dan hakken als het om verbruikte calorieën gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Martina ik werk zelf bij benscore, dus als je meer gerichte informatie wilt moet je maar even pm'en.

 

Het mes van 101inc is qua prijs kwaliteit verhouding prima te doen, alleen licht het er aan wat je er precies mee wilt doen.

 

Voor elke taak is een ander mes weer beter.

 

Aangezien je een bijl gaat kopen hoeft het niet perse een vast lemmet te zijn, maar dat is je eigen keuze. De messen van buck, CRKT, en 101inc zijn prima.

 

Als je nog vragen heb kan je ze stellen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Martina ik werk zelf bij benscore, dus als je meer gerichte informatie wilt moet je maar even pm'en.

)

 

niks persoonlijks maar dan is je mening dus wel gekleurd zegmaar haha.

 

het is een cold steel kukri magnum machete geworden. een mora bushcraft black. en er komt nog een gransfors small forest axe (swedish forrest axe) de medium axe van gransfors. niet zwaar mooi lange steel. en als hij voor ray mears goed genoeg is en the go to axe is.... dan is hij voor mij ook goed genoeg haha

 

dan heb ik wel een mooie mix denk ik. de mora voor puur snij werk. de kukri battonen feather sticks maken enzo. en de bijl puur hout verwerken.

 

ik zal nog even een foto toevoegen van een folding saw met 21" grof getand blad. zelf gemaakt totale kosten 5 euro. excl beits en lak.

 

 

zo heb ik het gereedschap best in orde.

 

nog een vraag hoe word er tegen een boltcutter/betonschaar aangekeken hier ( het heeft "snij" delen) of moet ik daar in een ander deel van het forum zijn?

ik zit dan naar een kleine versie te kijken. om toch sloten e.d. los te breken. om ergens toegang te krijgen of een hek open te maken oid.

 

is dat het gewicht waard ? in gedachte genomen dat het in een inch bag komt want ik ben er nog niet uit of ik een bob ga maken of een inch?

 

Mvg Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

niks persoonlijks maar dan is je mening dus wel gekleurd zegmaar haha.

 

het is een cold steel kukri magnum machete geworden. een mora bushcraft black. en er komt nog een gransfors small forest axe (swedish forrest axe) de medium axe van gransfors. niet zwaar mooi lange steel. en als hij voor ray mears goed genoeg is en the go to axe is.... dan is hij voor mij ook goed genoeg haha

 

dan heb ik wel een mooie mix denk ik. de mora voor puur snij werk. de kukri battonen feather sticks maken enzo. en de bijl puur hout verwerken.

 

ik zal nog even een foto toevoegen van een folding saw met 21" grof getand blad. zelf gemaakt totale kosten 5 euro. excl beits en lak.

 

 

zo heb ik het gereedschap best in orde.

 

nog een vraag hoe word er tegen een boltcutter/betonschaar aangekeken hier ( het heeft "snij" delen) of moet ik daar in een ander deel van het forum zijn?

ik zit dan naar een kleine versie te kijken. om toch sloten e.d. los te breken. om ergens toegang te krijgen of een hek open te maken oid.

 

is dat het gewicht waard ? in gedachte genomen dat het in een inch bag komt want ik ben er nog niet uit of ik een bob ga maken of een inch?

 

Mvg Martina

 

Ben erg benieuwd naar het gewicht van je INCH bag met twee bijlen EN een machete en evt. dan nog een kleine betonschaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Martina haha neehoor mijn mening is zeker niet gekleurd. Ik ben 16 en heb ervaring met messen enz. Op dat gebied geef ik mijn mening, niet op zakelijk gebied :)

 

Ik koop daarom veel van mijn spullen bij de prepshop, omdat het geld dan naar deze community gaat.

 

Een goede keuze de mora, coldsteel kukri is niet 1 van mijn favorieten.

 

Grtz,

 

IMLX

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

een maat van me in zuid holland heeft een large alice pack ingericht als inch en geloof me ........daar wil je niet mee lopen (hij ook niet hij gooit hem in de auto :) ,tool heavy zou je kunnen stellen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het word 1 bijl hoor heren en dames ;) wist niet of hij nou de small forest axe heette of swedish forrest axe.

http://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtsnijden/bijlen-en-dissels/gransfors-bruks-420-kleine-bijl

die gezien het gewicht en de lengte van de steel is dat een mooie middenmaat.

 

Maar ja een inch bag is wel zwaar.... daar zat ik dus ook al mee.

en gezien de situatie en planning is een bov te hebben om "bug out land/gebied" te bereiken en van daar met een bob verder te trekken. zit ik dus te twijfelen een inch of een bob.

is er een middenweg? haha de lijst met benodigdheden voor de bob gaat al richting de inch bag aan compleetheid aan hebben en houwen wat je mee wil enzo.

 

maar wat zijn de meningen over een kleine boltcutter? of zou een ijzerzaag oid hetzelfde werk kunnen doen samen met een goeie tang oid? weegt minder samen.....

 

 

en @lamlordx okejj dan weegt je mening weer zwaarder :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het word 1 bijl hoor heren en dames ;) wist niet of hij nou de small forest axe heette of swedish forrest axe.

http://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtsnijden/bijlen-en-dissels/gransfors-bruks-420-kleine-bijl

die gezien het gewicht en de lengte van de steel is dat een mooie middenmaat.

 

Maar ja een inch bag is wel zwaar.... daar zat ik dus ook al mee.

en gezien de situatie en planning is een bov te hebben om "bug out land/gebied" te bereiken en van daar met een bob verder te trekken. zit ik dus te twijfelen een inch of een bob.

is er een middenweg? haha de lijst met benodigdheden voor de bob gaat al richting de inch bag aan compleetheid aan hebben en houwen wat je mee wil enzo.

 

maar wat zijn de meningen over een kleine boltcutter? of zou een ijzerzaag oid hetzelfde werk kunnen doen samen met een goeie tang oid? weegt minder samen.....

 

Ik denk dat je de meest hangsloten prima kunt mollen met de achterkant van je bijl. Anders mep je die ogen er wel af waar het slot doorheen zit, want zo'n discus hangslot is verdomd lastig te zagen/knippen of kapot te slaan. Ik heb altijd ruzie met die dingen terwijl de rest met grof geweld wel gaan.

 

Officieel is een BOB een rugzak met genoeg spullen voor ongeveer 3 dagen met als specifiek doel je Bug Out Location te halen. Afhankelijk van wat dat doel is, pas je de BOB aan.

 

Op het moment dat je geen specifieke Bug Out Location hebt, wordt het automatisch een INCH waar dus zo'n beetje alles in zit om het langere tijd uit te houden. Drie weken voedsel meenemen gaat sowieso niet lukken trouwens.

De INCH zal wat meer gereedschap bevatten, meer ducttape bv, al je nuttige documenten, zo'n beetje alles waarmee je een stuk langer zou kunnen rondzwerven. Niet dat eindeloos rondzwerven aan te raden is, niemand is graag vluchteling zonder doel. Kort gezegd een kampeer uitrusting ++. Zelf werk ik ook aan een INCH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan werk ik dus aan een INCH om langere tijd te kunnen "rondzwerfen" ik heb in die zin geen doel mbt een locatie alleen een gebied en daar zal ik een locatie zoeken of zelf een kampement opbouwen met de groep van ongeveer 8 mensen zoals in mijn voorstel ronde beschreven staat is het doel om 4 mannen 4 vrouwen te hebben in die groep.

 

maar met een bov en dan met een INCH bag of een halverwege BOB INCH bag hoe je het wil noemen. eten e.d. zit ik nog over na te denken hoe we dat gaan doen. ik ben een visser en vis is met netten e.d. makkelijk te verkrijgen. nood rantsoenen e.d. komen in de bov en als we die verlaten hebben (geen brandstof meer bijvoorbeeld) dan nemen we hangt van het gewicht af voor een bepaald aantal dagen mee. en dan calorie rijk voedsel aangevuld met vitamine tabletten voor een soort van compleet dieet.

 

er gaan ook zaden mee dat we als we een veilige locatie hebben voor een langere tijd ook dingen kunnen verbouwen desnoods verstopt een X aantal meters/kilometers van ons kamp.

 

wat zou haalbaar zijn als locatie/gebied ik zat zelf aan scandinavië te denken. met een opslag aan brandstof in jerrycans (welke beperkt houdbaar zijn) dus die zullen gebruikt en aangevuld worden. de vraag is of we er komen (via Bwegen) en dus nergens stoppen want brandstof hebben we mee. of die brug open is is dan de vraag en ik weet niet of het slim is daar vanuit te kunnen gaan dat dat zo zal zijn.

 

 

Groet Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan werk ik dus aan een INCH om langere tijd te kunnen "rondzwerfen" ik heb in die zin geen doel mbt een locatie alleen een gebied en daar zal ik een locatie zoeken of zelf een kampement opbouwen met de groep van ongeveer 8 mensen zoals in mijn voorstel ronde beschreven staat is het doel om 4 mannen 4 vrouwen te hebben in die groep.

 

maar met een bov en dan met een INCH bag of een halverwege BOB INCH bag hoe je het wil noemen. eten e.d. zit ik nog over na te denken hoe we dat gaan doen. ik ben een visser en vis is met netten e.d. makkelijk te verkrijgen. nood rantsoenen e.d. komen in de bov en als we die verlaten hebben (geen brandstof meer bijvoorbeeld) dan nemen we hangt van het gewicht af voor een bepaald aantal dagen mee. en dan calorie rijk voedsel aangevuld met vitamine tabletten voor een soort van compleet dieet.

 

er gaan ook zaden mee dat we als we een veilige locatie hebben voor een langere tijd ook dingen kunnen verbouwen desnoods verstopt een X aantal meters/kilometers van ons kamp.

 

wat zou haalbaar zijn als locatie/gebied ik zat zelf aan scandinavië te denken. met een opslag aan brandstof in jerrycans (welke beperkt houdbaar zijn) dus die zullen gebruikt en aangevuld worden. de vraag is of we er komen (via Bwegen) en dus nergens stoppen want brandstof hebben we mee. of die brug open is is dan de vraag en ik weet niet of het slim is daar vanuit te kunnen gaan dat dat zo zal zijn.

 

 

Groet Martina

 

Sommige mensen hebben het geregeld dat ze in/op hun BOV fietsen hebben.

Staan de wegen vast of zijn ze afgesloten dan kun je toch verder op de fiets. De laatste optie is uiteraard lopen en daar heb je de INCH voor die dan wel draagbaar moet zijn. Met pijn in 't hart moet je dan een heleboel nuttige gear achterlaten.

 

Uiteraard is het nooit slim om er in een plan vanuit te gaan dat 'de brug wel open is'. Dat soort 'bottle necks' zullen het eerst afgesloten zijn door overheden danwel dan heersende lokale machthebbertjes of stads/dorpsbesturen.

 

Mijn grootste vraag bij eventuele Bug Out is wel of de mensen in het gebied waar je heen gaat, wel op vluchtelingen zitten te wachten. Helemaal als ze het zelf ook reeds moeilijk hebben door de omstandigheden.

 

In geval van oorlog zal ik niet snel verkassen, want ik zit hier al redelijk goed. Ploft de kerncentrale hier een stukje over de grens, tja, dan is het waarschijnlijk wenselijk om zo snel mogelijk te vertrekken maar doordat een dergelijke ramp lokaal is, kan ik op één tank (minimaal 700km + evt. extra jerrycans) makkelijk veilig gebied bereiken waar het leven nog redelijk z'n normale gang gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik snap je punt. maar hier in het mooie friesland. heb ik zo mijn twijfels. weinig bossen etc maar wel minder mensen. dus voor en nadelen. ik zit in een appartement dus geen houtkachel oid. en het liefst vertrek ik gewoon en zorg ik dat ik behalve me eigen groep mensen niemand tegenkom. je weet niet wie friendly is en wie niet....

maar ik moet er inderdaad niet vanuit gaan dat die brug open is.

maar scandinavië is wel mooi qua natuur wildlife en minder mensen met meer ruimte. vandaar dat ik met die gedachte zat te spelen. en niet te vergeten het kraakheldere zuivere water dat daar in de meren en rivieren stroomt. heb je haast geen waterzuivering nodig!? al zou ik het wel koken uit voorzorg...

 

Groet Martina

 

Oja deze zaag komt nog in de BOB/INCH

 

IMAG1245.jpg.08a4e9f16f9e0b05eda306e65d68ffe3.jpgIMAG1246.jpg.126d2202d7b2a64e31bc7809613d3194.jpgIMAG1247.jpg.1f515d6794e02133424742e415fcc2f0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Een goede keuze de mora, coldsteel kukri is niet 1 van mijn favorieten.

IMLX

 

@lamlordx waarom is de cold steel niet 1 van je favorieten.

 

ik heb hem gekocht voor de prijs (dom) maar daar kan je je geen buil aan vallen is het niks ook goed gebruik ik hem in de tuin bij me ouders oid.

 

de magnum kukri machete van cold steel had ik voor net geen 28 euro.

 

dus tsja.. beste lap staal voor die prijs.

 

groetjes Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

@elloco999 danku, zag hem ooit bij een show van ray mears. en nu ik met preppen bezig ben vond ik het wel handig en leuk om hem te maken.

 

wie weet inspireer ik iemand die een kleine bijl meeneemt ipv een grote bijl. ik moet hem nog even op de weegschaal leggen. maar hij weegt echt zeer weinig. nu nog lakken.

 

heb de nu nog onbehandelde delen ook gebeitst just for the looks.

 

mvg Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een goed idee voor in mijn BOB (voor wanneer ik die eindelijk eens ga afmaken... :() In mijn GHB heb ik alleen een zaagblad en 2 splitringen (sleutelringen) waarmee ik met b.h.v. een tak een boogzaag kan maken. Maar in GHB probeer ik echt zo klein en licht mogelijk te houden omdat ik die dagelijks mee zeul. Voor in de BOB is het handiger om een zaag klaar te hebben die je alleen nog maar in elkaar hoeft te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@elloco999

voor het gewicht hoef je het ook niet te doen.

400 gram all in. is lichter dan sommige messen die ik hier voorbij zie komen of een machete (al heeft een machete of kukri meerdere doelen/gebruiksmogelijkheden)

 

maar ja 400 gram voor iets dat je veel en makkelijk brandhout kan voorzien is top natuurlijk zn gewicht misschien niet in goud waar maar in zilver zeker haha.

 

Mvg Martina

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

schrade schf36 /37 afhankelijk van de maat die je het liefst hebt, alleen niet online kopen eerst in het echt bekijken. Het is een perfect design alleen heb je de kans op een krom mes door dat hun QC niet zo geweldig is op dat punt. Maar als je een goede hebt kun je eigenlijk geen beter mes krijgen voor die prijs.

https://www.youtube.com/watch?v=dw-xsjlBWeI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...