Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houtgasbrander, mijn experimenten.


Maan

Aanbevolen berichten

Hier mijn experimenten met het maken van een houtgasbrander zonder ventilator. Omdat wij op pellets (houtkorrels) stoken is het wel handig als de houtgasbrander daar ook goed op brand. Tot nu toe is dat nog niet helemaal gelukt. Pellets hebben veel zuurstoftoevoer nodig willen ze goed in een blikje branden.

Ook met gewoon (sloop)hout brand de houtgasbrander niet helemaal schoon, hij blijft walmen.

Ik denk dat je voor een echt schone verbranding toch een ventilator nodig hebt.

 

Poging 1

Foto-B3ESJVGB-D.jpg.b64781bb948af02301af9b37fcc2af45.jpg

Foto-LNYWSWBK-D.jpg.27d75fb664efbab78c13acc23ca7b65d.jpg

Foto-SHCPB7PE-D.jpg.77fbc9659c68e2a89a067836be9dc79b.jpg

Foto-ZROPENGN-D.jpg.01e627c0188197cd458eb32912bb4e66.jpg

Foto-LPHSZYLQ-D.jpg.a86a6182ec1a87aa28636e5a97f8134c.jpg

Foto-K6J6SQLK-D.jpg.4ca966fde42189fe8f72eab381f4a59e.jpg

Foto-YA8IH3X3-D.jpg.350df2c190d08e61fb13c424f3059e0b.jpg

Foto-VBYZQMZD-D.jpg.e8370cf00c23e3d51841cac2ba1640e5.jpg

Foto-D8UXMVH6-D.jpg.bd4c50bb86a049a2b44018eb2edc0ce0.jpg

 

Deze is heel klein, maar groot genoeg om een pannetje op te zetten. Heel wind gevoelig, hij waait zo uit en dan produceer ie een hoop rook :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Deel 3 Nog een maatje groter maar nu met een extra schoorsteen in het midden voor meer zuurstoftoevoer. En een windkering.

 

Foto-3SSQVTMP-D.jpg

Foto-QWBMWCXG-D.jpg

Foto-BHDYIPEW-D.jpg

Foto-SSAPW6I3-D.jpg

Foto-SSAPW6I3-D.jpg

Foto-SSAPW6I3-D.jpg

 

Deze brandde aanvankelijk als een tierelier, maar ook hier verstopten de verkoolde pellets uiteindelijk de gaten. Het werd onderin niet heet genoeg om de pellets volledig tot as te verbranden. Op hout ging het geweldig. Het het middenstuk en de bodem was er in één avond uitgefikt.

 

Zet dit soort dingen dus niet op je kunststof tuintafel, ook niet met "iets" ertussen voor hééél even................ :o

Foto-TMEOMDNA-D.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi brandertje @Maan .

 

Houtkorrels zijn compacte krengen. Die hebben sowieso een heet begin-vuur nodig om op gang te komen. Veel rook betekent: vuur niet heet genoeg. En uit waaien betekent: niet genoeg zuurstof in combinatie met vuur niet heet genoeg.

Hij begint wel al lekker te "houtgassen".

 

Begin met lichte, droge, luchtig opgestapelde dingen.

Of met een aanmaakblokje o.i.d., of beide.

Doorvoeren tot je een goed heet vuurtje hebt, dan pas af en toe wat houtkorrels toevoegen, kijken of ze goed branden, dan steeds meer houtkorrels.

 

Het is nu "alsof je een openhaardblok met een lucifer probeert aan te steken".

 

Het brandertje is mooi.

Probeer onder wat meer gaten, voor meer zuurstof-toevoer.

 

edit:

ik zag alleen de eerste post.

Lachen die tafel. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je om de pellets echt goed te laten branden, een ventilator nodig hebt. Misschien dat ik nog eens een poging doe met een gaasbak. Zoiets http://www.japanselampen.nl/index.php/component/virtuemart/240/41/pelletmand/pellet-mand-pellet-basket-detail?Itemid=0

Maar dan moet ik materiaal gaan kopen ;-)

 

(kijk als je iemand "citeert" of de @Maan functie gebruikt, krijg je een melding)

 

Meer gaatjes boren = meer lucht = benadering van gaas.

En vuur opbouwen, zoals ik zei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...