Ga naar inhoud
GENEGEERD

Oplaadstation elektrische fiets via zonnepaneel mogelijk?


Ron Doe

Aanbevolen berichten

We zitten er aan te denken om een mountainbike te kopen met elektrische ondersteuning. Met de fiets die ik op het oog heb kun je in theorie 190 km. ver fietsen (maar da's alleen in theorie natuurlijk) en daarna is de accu leeg en moet deze worden opgeladen.

Het opladen gaat in principe via netstroom, maar ik vraag me ineens af of er niet een eenvoudige manier bestaat om de fietsaccu via een zonnepaneel op te laden? Ik heb dan niet direct de 'gewone' manier voor ogen, dus toch opladen via netstroom en 'dat de netstroom dan wordt ondersteund door zonnepanelen' (die kon ik zelf namelijk ook wel bedenken) :p

 

Ik denk dus meer aan een DHZ-laadpaal met een zonnepaneel erboven / erop...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
.....Ik denk dus meer aan een DHZ-laadpaal met een zonnepaneel erboven / erop...

 

In neem aan dat de huidige lader op 220v werkt.

 

Huiswerk:

- uitvinden wat voor vermogen gevraagd wordt.

- bestaat er ook zo iets als een "autolader" ? Dus opladen met 12v of 24v (vrachtwagen)

- de lader brengt de 220v terug naar xx v > uitzoeken.

 

Dan weet je wat je minimaal moet aanbieden aan de lader om je accu te kunnen laden. Van daaruit bepalen wat voor zonnepaneel je nodig hebt. Meest simepel zal zijn een paneel dat 220v opleverd. Dan heb je nl. geen inverter nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even informeren bij je dealer, er komen steeds vaker lader in de omloop die op 12 volt werken, dan kun je de MB bij/in de auto opladen.

Die kun je dan weer vrij eenvoudig op een zonne paneel aansluiten.

 

Je ontkomt er in praktijk niet aan om toch een buffer te maken dmv van bv een extra accu.

Zelf kun je alles maken al zijn de benodigde laadtechnieken van moderne lipo-cellen enz niet meer heel makkelijk.

 

Simpelste oplossing is gewoon een extra of een paar extra accus kopen die dan vaak wel honderden euro's kosten.....

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even informeren bij je dealer, er komen steeds vaker lader in de omloop die op 12 volt werken, dan kun je de MB bij/in de auto opladen.

Die kun je dan weer vrij eenvoudig op een zonne paneel aansluiten.

 

Je ontkomt er in praktijk niet aan om toch een buffer te maken dmv van bv een extra accu.

Zelf kun je alles maken al zijn de benodigde laadtechnieken van moderne lipo-cellen enz niet meer heel makkelijk.

 

Simpelste oplossing is gewoon een extra of een paar extra accus kopen die dan vaak wel honderden euro's kosten.....

 

Prep ze,

K a n s

 

Dus in principe kan je ook een (draagbaar) 12V-zonnepaneel-laadsysteem maken, met 1 of meer 12V-accu's als backup?

En dan geen auto-start accu's maar huishoud-accu's toch?

 

Lijkt me wel te doen: 2 accu's in zijtassen.

Zonnepaneel op je rug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus in principe kan je ook een (draagbaar) 12V-zonnepaneel-laadsysteem maken, met 1 of meer 12V-accu's als backup?

En dan geen auto-start accu's maar huishoud-accu's toch?

 

Lijkt me wel te doen: 2 accu's in zijtassen.

Zonnepaneel op je rug.

 

Er kan heel veel, vaak is het beter te beginnen met afvragen wat je echt wilt?

En ik denk dat extra fietstassen met twee accus en een zonnepaneel op je rug niet de bedoeling was :confused:

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht moet ik het duidelijker stellen: het was / is niet de bedoeling om de fiets te gebruiken als BOF (Bug Out Fiets) :p, maar meer om in de buurt van mijn BOL te gebruiken. En ja, daar heb ik stroom, maar stel dat er iets gebeurt waardoor de stroom langere tijd niet (meer) beschikbaar is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht moet ik het duidelijker stellen: het was / is niet de bedoeling om de fiets te gebruiken als BOF (Bug Out Fiets) :p, maar meer om in de buurt van mijn BOL te gebruiken. En ja, daar heb ik stroom, maar stel dat er iets gebeurt waardoor de stroom langere tijd niet (meer) beschikbaar is....

 

Uhmmmm, gewoon zelf trappen ?

(Of te wel het klinkt als enorm luxe probleem, als dit nu op je prio lijstje staat)

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kan heel veel, vaak is het beter te beginnen met afvragen wat je echt wilt?

En ik denk dat extra fietstassen met twee accus en een zonnepaneel op je rug niet de bedoeling was :confused:

 

Prep ze,

K a n s

 

Het was gewoon een vraag. :)

Als zoiets mobiel mogelijk is, kan het ook stationair.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

 

Tja, ik wil wel...ben nu nog fanatiek, maar ook 56. De vuelta zat de laatste dagen bij mij 'in de buurt' en als ik eerlijk ben rij ik toch minder makkelijk die hellingen op dan dat zij dat doen.

Mijn eigen 2 km steil bergop is ook héél vern**keratief, daar rij je niet zomaar naar boven. Vandaar het idee om me een beetje te laten onderstenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

 

Tja, ik wil wel...ben nu nog fanatiek, maar ook 56. De vuelta zat de laatste dagen bij mij 'in de buurt' en als ik eerlijk ben rij ik toch minder makkelijk die hellingen op dan dat zij dat doen.

Mijn eigen 2 km steil bergop is ook héél vern**keratief, daar rij je niet zomaar naar boven. Vandaar het idee om me een beetje te laten onderstenen.

 

Ron, ik loop er ook over te denken in een later stadium. Eerst wil ik een paar oude mountainbikes meenemen naar Spanje of daar iets op de kop tikken. Dan ga ik het eerst proberen zonder accu, maar ik weet nu al dat mijn huidige conditie verrekte slecht is. De berg af gaat net denk ik.:p Dus of mijn conditie verbeteren of later een elektrische fiets kopen. Vergeet in de zomer ook de hitte niet als het 35+ kan zijn met weinig wind.

 

Ik weet dat de bike's er zijn maar volgens mij behoorlijk aan de prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

Tja, ik wil wel...ben nu nog fanatiek, maar ook 56. De vuelta zat de laatste dagen bij mij 'in de buurt' en als ik eerlijk ben rij ik toch minder makkelijk die hellingen op dan dat zij dat doen.

Mijn eigen 2 km steil bergop is ook héél vern**keratief, daar rij je niet zomaar naar boven. Vandaar het idee om me een beetje te laten onderstenen.

 

hmm, grappig hoe zo'n vraag explodeerd.

 

1) als ebola of putin om je BOL raast in een shtf situatie, ga je dan fietsen ? Ja, dan moet je je accu's opladen. Nee, vraagstelling aanpassen. Je hebt stroom in je BOL dan kan je ook je accu opladen.

 

2) @Heksenboot : een draagbaar systeem bestaat al. Als losse oprol panelen met 5v aansluiting tot rugzak met panelen. Enige nadeel is dat je niet het vermogen hebt om iets fatsoenlijks mee te doen. En dan bedoel ik meer dan een telefoon opladen.

 

3) beste is je accu opladen tijdens het fietsen, gewoon via een dynamo ... ;-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moeilijk doen als een brommertje en een jerrycan brandstof je nog minder vermoeien?

Kennelijk is gewoon trainen op de fiets teveel gevraagd en is er nog niet gedacht over een ligfiets of velomobiel waar met enige training vlot 100 KM of een veelvoud daarvan wordt gefietst op één dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm, grappig hoe zo'n vraag explodeerd.

 

 

 

2) @Heksenboot : een draagbaar systeem bestaat al. Als losse oprol panelen met 5v aansluiting tot rugzak met panelen. Enige nadeel is dat je niet het vermogen hebt om iets fatsoenlijks mee te doen. En dan bedoel ik meer dan een telefoon opladen.

 

3) beste is je accu opladen tijdens het fietsen, gewoon via een dynamo ... ;-))

 

2) Ja die ken ik. Te weinig power inderdaad. Dus ik vroeg me af of er iets krachtigers bestond.

 

3) Lijkt me niet, anders heb je een perpetuum mobile. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moeilijk doen als een brommertje en een jerrycan brandstof je nog minder vermoeien?

Kennelijk is gewoon trainen op de fiets teveel gevraagd en is er nog niet gedacht over een ligfiets of velomobiel waar met enige training vlot 100 KM of een veelvoud daarvan wordt gefietst op één dag.

 

Omdat ik van die brandstof af wil. :)

 

Waarom moeilijk doen als je gewoon kan auto-rijden, tanken, voor de t.v. hangen en consumeren? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moeilijk doen als een brommertje en een jerrycan brandstof je nog minder vermoeien?

Kennelijk is gewoon trainen op de fiets teveel gevraagd en is er nog niet gedacht over een ligfiets of velomobiel waar met enige training vlot 100 KM of een veelvoud daarvan wordt gefietst op één dag.

 

We praten hier over behoorlijk ruw terrein, onverhard overal stenen, na regen glad als maar kan en mijn laatste heuveltje schat ik toch 15-20% stijging voorzichtig in. Daarnaast in de zomer 35+ dus bloedje heet ook. Een standaard brommer of fiets zal hier niet lang mee gaan. Dan eerder een off the road of quad wanneer je niet wilt fietsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas nu lees ik over het terrein. In eerste instantie alleen een mountainbike gezien die 190km ver weg kon komen.

Als het terrein zo ruw is wil je meer dan twee wielen.

Maar hebben we het over verschillende scenario's/situaties?

 

Panelen zijn natuurlijk te interfacen naar de lader van de elektrische fiets, maar maak dan SVP niet de tussenstap naar 230V maar direct naar de laadspanning van de accu('s).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs

 

Ik train op dit moment op maandag, woensdag en vrijdag in de sportschool met fitness (spieropbouw) en sluit elke training af met 15 min.roeien waarbij ik steeds meer dan 3000 meter 'roei'. Op dinsdag en donderdag ga ik met de mountainbike een stuk fietsen, meestal tussen de 1,5 en 2 uur op de fiets (en nee, niet alleen over het fietspad).

 

Ik vind van mezelf dat ik best wat trainingsarbeid verricht. Voor mezelf vind ik het een must, want eigenlijk heb ik chronisch last van mijn onderrug, terwijl ik toch met een bepakking van ruim 20 kg. nog steeds 6 uur achter elkaar kan lopen met een gemiddelde snelheid van 5 km. per uur. Maar ik merk zo langzamerhand wel dat als ik een volle dag met de motor-kettingzaag of bosmaaier bezig geweest ben, dat ik dan wel bek-àf ben.

 

Ik wil in Spanje naar dorpen in de omgeving (6 km, redelijk terrein, licht geaccidenteerd, ander dorp op 23 km, behoorlijk heuvelachtig en nog een ander dorp, bijna 28 km, over een pas heen) kunnen fietsen zolang als mijn gezondheid het toelaat. Een beetje hulp (en waarschijnlijk ook af en toe wat meer hulp) is daarbij niet alleen wenselijk, maar met het stijgen van de jaren waarschijnlijk ook wel noodzakelijk.

En 'gratis' kunnen opladen terwijl de zon schijnt zou leuk zijn. Vandaar de vraag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is het heel simpel.

 

Hoe groot is de accu die je in de fiets hebt in Ah en welk voltage. Een simpel rekenvoorbeeld.

 

De accu is 24 volt en 10 ah. Je je hebt dan een accu van 240 watt uur. Die kun je met een zonnepaneelsysteem van 240 watt dus in een uur opladen. Belangrijk is het dus om te weten hoe groot de accu's zijn. Nadeel van je idee is dat je de fiets voornamelijk op de dag zult gebruiken en dat is net het moment waarop de zon schijnt. ook zal de zon niet de hele dag optimaal schijnen dus om die 10 ah weer vol te laden zul je globaal genomen 2,5 uur nodig hebben. In de winter duurt het wat langer en in de zomer wat korter. Duur hoeft het niet te zijn. Een 240 watt paneel heb je al voor rond de 175 euro. Dan nog 75 voor de lader. Je moet wel kijken of je de accu direct met een acculader kunt laden of dat je de speciale bijgeleverde lader moet gebruiken. Dan wordt het wat complexer,

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs

 

Ik train op dit moment op maandag, woensdag en vrijdag in de sportschool met fitness (spieropbouw) en sluit elke training af met 15 min.roeien waarbij ik steeds meer dan 3000 meter 'roei'. Op dinsdag en donderdag ga ik met de mountainbike een stuk fietsen, meestal tussen de 1,5 en 2 uur op de fiets (en nee, niet alleen over het fietspad).

 

Ik vind van mezelf dat ik best wat trainingsarbeid verricht. Voor mezelf vind ik het een must, want eigenlijk heb ik chronisch last van mijn onderrug, terwijl ik toch met een bepakking van ruim 20 kg. nog steeds 6 uur achter elkaar kan lopen met een gemiddelde snelheid van 5 km. per uur. Maar ik merk zo langzamerhand wel dat als ik een volle dag met de motor-kettingzaag of bosmaaier bezig geweest ben, dat ik dan wel bek-àf ben.

 

Ik wil in Spanje naar dorpen in de omgeving (6 km, redelijk terrein, licht geaccidenteerd, ander dorp op 23 km, behoorlijk heuvelachtig en nog een ander dorp, bijna 28 km, over een pas heen) kunnen fietsen zolang als mijn gezondheid het toelaat. Een beetje hulp (en waarschijnlijk ook af en toe wat meer hulp) is daarbij niet alleen wenselijk, maar met het stijgen van de jaren waarschijnlijk ook wel noodzakelijk.

En 'gratis' kunnen opladen terwijl de zon schijnt zou leuk zijn. Vandaar de vraag...

 

Zo dat doe ik je niet na !

Chapeau !

 

Ik zou dan inderdaad gaan voor een zonnepaneel constructie maar denk wel groter. Waarom niet je bol voorzien van panelen ipv alleen de lader van je fiets accu ?

Verder zou ik dan ook gaan voor een extra accu. En zoals al gemeld als het even kan zonder inverter voor de 220v in het geval van een laadpaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan wel ietwat grotere "draagbare" panelen, maar meer dan 30W denk ik niet dat je als echt draagbaar commercieel systeem zal vinden.

(DIY kan je wel zwaarder gaan, maar dat weegt natuurlijk wel wat)

 

veel fietsen zijn ook niet gemaakt om op te laden en gebruikt te worden tegelijkertijd, dus zou ik kijken naar iets stationair of uitklapbaar, dat maakt het veel gemakkelijker :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou om je vraag dan maar te beantwoorden ja het kan.

Je fiets accu zal ongeveer 11ah zijn en 24 of 36 volt.

Met een zonnepaneel van 250 tot 400 wp ( kosten euro per wp) kun je dus theoretisch je accu opladen in een uurtje.

Dan moet je een lader vinden die rechtstreeks op je zonnepanelen zijn aan te sluiten, die is er waarschijnlijk niet

Dus zul je via de 220 weg moeten gaan of zelf iets moeten maken.

Via de 220 weg moet je dan op een inverter van een paar honderd euri rekenen (dus bestaand 220 grid)

Wil je een eiland oplossing dan heb je een accu lader, accus, 220 volt omvormer enz nodig reken op meer dan duizend euro.

 

Als ik iets zou moeten maken dat rechtstreeks tussen de zonnepanelen en je fiets accu kan zal dat, gokje, je tussen de 200 en 700 euro gaan kosten ( materiaal kosten als ik uurloon ga rekenen loop je die berg graag op)

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan wel ietwat grotere "draagbare" panelen, maar meer dan 30W denk ik niet dat je als echt draagbaar commercieel systeem zal vinden.

(DIY kan je wel zwaarder gaan, maar dat weegt natuurlijk wel wat)

 

veel fietsen zijn ook niet gemaakt om op te laden en gebruikt te worden tegelijkertijd, dus zou ik kijken naar iets stationair of uitklapbaar, dat maakt het veel gemakkelijker :)

Ik heb hier een 62wp vouwpaneel liggen. Opgevouwen niet groter dan een A4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...