Ga naar inhoud
GENEGEERD

Is paracord echt zo geweldig?


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geen idee, maar ik heb wel onlangs wat paracord gekocht bij http://550paracord.nl/ omdat ze daar van die leuke kleurtjes hebben. Altijd handig, leek me.

 

Oh die zijn leuk :)

 

Volgende vraag voor dit topic: hoeveel meter moet je dan hebben in je BoB of gewoon voor thuis? (ik heb gewoon nog niet echt een idee wat ermee te doen, behalve het als hondenriem te gebruiken ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh die zijn leuk :)

 

Volgende vraag voor dit topic: hoeveel meter moet je dan hebben in je BoB of gewoon voor thuis? (ik heb gewoon nog niet echt een idee wat ermee te doen, behalve het als hondenriem te gebruiken ;))

 

reparaties

tent

tarp

vallen

vissen

afscheiding

hijsen/zakken

vastbinden van goederen

etc etc

 

als het sneeuwt kun je van een paar latjes of takken al een klein sleetje maken om je hond(of het moet een poolhond zijn)en de spullen achter je aan te slepen

 

om diezelfde reden is ducttape ook zo slim om in veelvoud te hebben, het heeft waterdichte eigenschappen en is langdurig sterk en beschermd van alles tegen de elementen

laarzen repareren, tentdoek ,glijders van de slee nog gladder en duurzamer maken. etc etc.

 

paracord is sterk en leuk spul, maar ook redelijk duur, polypropyleenkoord is ook handig, sisaltouw, polyester en nylon koord allemaal handig om te hebben.

koop gewoon van alles wat en koop er dan wat paracord bij voor de krachtige verbindingen.

als ik een hutje zou moeten maken dan heb ik liever een klos met 200 meter nylonkoord dan 200 meter paracord, qua omvang en qua gewicht, en vooral qua prijs,

het is zoals met alles in je bob, pin je niet vast op 1 duurder perfect artikel maar koop van alles wat en gebruik het naar capaciteit.

 

een bol van 500 meter sisaltouw is makkelijker om heel veel onderkomens van te maken, en kun je zo achterlaten zonder eerst weer alles uit elkaar te moeten plukken om je kostbare 20 meters paracord te reclaimen.

een mes van 30 euro met ankerwerppunten is niet zo erg om kapot/kwijt te raken als je nog een mes hebt, heb je 1 duur 200 euro mes dan beperkt je dat enorm.

een multitool met 20 functies van 200 euro is leuk, maar wat als je een kies moet trekken?? dan worden die extra,s een last om op die moeilijke plek te komen, een hoekpunttang had dan handiger geweest.

 

je hoort mij niks zeggen over kwaliteit, die staat zonder meer buiten kijf , paracord,busse,leatherman, etc etc allemaal stuk voor stuk topmateriaal.

alleen zorg dat je er andere goedkopere dingen bij hebt waar je je topmateriaal mee aanvult.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu heb ik net bij de Action een rol gekocht van 20 meter van 4 mm doorsnee voor 0.79 eurocent. (totaalprijs)

 

Het is rood met zwart steepje ze hebben ook 3 andere kleuren, ik wil het gebruiken om aan een survivalmes te bevestigen zodat je het mes niet kunt laten vallen en misschien wel het truukje van Ivan leren :D met zijn mes.

Maar serieus kon het niet laten liggen voor dat geld, er staat op 25 KG trekkracht maar geprobeerd om het uit elkaar te trekken en dat lukt niet is dus wel sterk zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Dutchprepper. Bij de Baco in IJmuiden hebben ze nog een paar nieuwe tandarts kiezen trek tangen liggen. Iedere kies heeft zijn eigen ideale tang, maar met de handigste uit de serie kom je een heel eind. Ik heb op internet filmpjes gezien uit de oorlog in Bosnie. Ze trokken daar uit pure ellende een kies met een waterpomptang. De bek van die tang was te breed, dus hup, de kies ernaast er ook nog maar uit. Maar wat moet je, als er in geen velden of wegen een tandarts te bekennen is? Doorlopen met een ontstoken kies kan op termijn dodelijk zijn, vooral als het om een kies in de bovenkaak gaat. Hieronder een link naar de Baco. De trektangen staan niet op de site, maar toen ik een paar weken geleden bij de Baco was, lagen ze er nog wel. Ongeveer tien euro, zo uit mijn blote hoofd.

 

http://www.baco-army-goods.nl/medische-artikelen.html?p=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@12gauge. Ik heb er uiteraard niet de minste moeite mee, dat je het woord boerenlultouw gebruikt. Maar...Als er te midden van alle economische ellende nou nog een lichtpuntje is, dan is dat het feit, dat we in dit land zoveel 'boerenlullen' hebben. Onze sterke landbouw gerichtheid -back to basics- gaat ons zeker helpen tijdens de mega crisis die op ons afkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je ergens speciaal touw voor nodig hebt moet je dat kopen

bv sleepkabel klimtouw dat soort dingen

voor de rest kan je alles met het goedkoopste touw van de bouwmarkt of action

wij mishandelen zulk spul regelmatig en je staat versteld wat t kan hebben

heb zelf wel eens wat parakoord gekocht maar om eerlijk te zijn vind ik het zonde geld

hooguit om een sling te vlechten voor een buks of een handvat voor een mes als het ook om de looks gaat anders gewoon goedkoop spul

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je ergens speciaal touw voor nodig hebt moet je dat kopen

bv sleepkabel klimtouw dat soort dingen

voor de rest kan je alles met het goedkoopste touw van de bouwmarkt of action

wij mishandelen zulk spul regelmatig en je staat versteld wat t kan hebben

heb zelf wel eens wat parakoord gekocht maar om eerlijk te zijn vind ik het zonde geld

hooguit om een sling te vlechten voor een buks of een handvat voor een mes als het ook om de looks gaat anders gewoon goedkoop spul

 

Mijn ervaring dito. Wel handig om tenminste en flink stuk paracord te hebben, de rest gewoon stevig spul waar niet te duur is. Die tandarts tangen lagen er ook nog bij de baco (ZIE ENKELE POST TERUG).

Link naar reactie
Delen op andere sites

niets wat een ander touw niet kan

ieder touw is te splitsen

en de meeste touwen zijn sterk

zolang je er niet mee doet waar het niet voor gemaakt is is er echt niks aan de hand

maarja de maker ervan heeft de meeste preppers/bushcrafters etc wel een leuk duur product aan weten te slijten

ieder touw heeft bepaalde eigenschappen

bv

strotouw; sterk maar niet gevlochten vanwege "eenmalig" gebruik (al gebruik je het 10x) dus goedkoper

bouwmarkt touw; aardig sterk maar rekt op dn duur (prijs/kwaliteit)

sleeptouw; sterk om te slepen, dit is in feite over het algemeen een heel dik bouwmarkt touw

offroad lint sterk maar erg elastisch, dit is om een vastzittend voertuig een extra ruk te geven bij het lostrekken (daarom moet je 4x het gewicht rekenen) dus een 2 tons auto moet je met een minimaal 8 tons lint lostrekken (12+ ton is beter) je kan er 10 tons voertuigen mee slepen op de weg maar dit is niet fijn

 

bij zware voertuigen (vrachtwagens/landbouwtrekkers) word er daarom altijd met sleepSTANG gewerkt omdat deze niet rekt onder belasting en bij normaal gebruik niet scheurt

 

ieder touw heeft dus voor en nadelen, 550 is een leuk touwtje ziet er erg leuk uit moet ik toegeven maar het is een duur allround touwtje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf 30m 5550 paracord besteld (http://550paracord.nl/mil-spec-paracord-mil-c-5040h/mil-spec-paracord-550-zwart-mil-c-5040h-detail Gratis verzendig wat mij nogal verbaasde!). Lijkt mij voldoende lengte om ook kleine hoogtes tot 15M (touw dubbel, want ik wil het natuurlijk wel weer menemen ;)) te overwinnen en voor algemeen gebruik.

 

Daarnaast is de tip van 12gauge echt goed; Ik heb zelf veel ervaring met stro- of paktouwtjes van hooi en strobalen, en die zijn echt sterker dan je denkt! Je hebt ze in de 'oude' variant waarbij het touw lijkt te bestaan uit houtachtige vezels, en de 'nieuwe' plasticen variant. Beide varianten zijn sterk, dus ik heb er een mooi bundeltje van hangen. En daarbij nog een tip; leer vlechten als je dat nog niet kunt. Als ik 3 van die paktouwtjes vlecht zijn die echt heel sterk! Denk aan het trekken van een auto met 3 stevig gevochten paktouwtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Heb laatst bij 550paracord.nl besteld, harstikke leuk.. maar ik had echt een veel dikker touw verwacht!

Zo'n touw als in het filmpje van Rien.

Heb het wel meteen overal mee getest en de hond heeft eraan gezwommen in de rivier ;) ('t zat standaard in haar rugzak, ideaal).

Zat me er echt wel over te verbazen dat het zulk dun touw was. Of heb ik gewoon een keuzemenu over het hoofd gezien? :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...