Ga naar inhoud
GENEGEERD

Snijbiet, prima spul en makkelijk te kweken voor beginners


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Dit jaar voor het eerst snijbiet in de moestuin gezaaid en dit nu diverse malen gegeten.

 

Snijbiet is erg simpel te kweken het groeit bijna op iedere grond, vergt weinig aandacht en zit bomvol vitamine C.

Het leuke is dat je het in het voorjaar zaait, de bladeren oogst en het vanzelf doorgroeit voor de volgende maaltijd. Dit gaat zo'n beetje het hele jaar door totdat het kapot vriest.

Ik ben dol op groenten die je het hele jaar door kan oogsten, net als de diverse soorten snijsla (Amerikaanse roodrand is hier favoriet), want je zit niet met een piekmoment in je oogst die je moet gaan inmaken of invriezen, nee, gewoon oogsten wanneer je zin hebt in een maaltje. :cool: Hoe simpel kan het zijn?

 

Een groot voordeel is ook dat allerlei beestjes zoals slakken, rupsen en luizen, nagenoeg alles prefereren boven snijbiet.

Erg makkelijke groente dus voor een beginnende moestuinier.

 

attachment.php?attachmentid=12747&stc=1

 

Het laat zich zelfs eenvoudig kweken in potten, voor onze balkontuiniers:

 

attachment.php?attachmentid=12749&stc=1

 

Er zijn diverse soorten, gele en rode snijbiet allemaal even makkelijk, de ouderwetse naam is Warmoes.

 

De reden dat je deze 'vergeten' groente niet in de handel ziet is omdat het vrij snel verlept na oogsten, wat veel te lastig is voor de supermarkt.

 

 

Je kunt het in de keuken gebruiken zoals je spinazie klaarmaakt en uiteraard zijn er legio recepten over te vinden: http://www.smulweb.nl/recepten/snijbiet

 

Bij het oogsten snij ik de stengel laag bij de grond af, was de bladeren en gebruik die stengels als handvat om het water er af te slaan. Even naar buiten lopen en flink zwaaien met je bossen blad. De buren zullen me wel weer voor gek verklaren, maar gedoe met zo'n droogmolentje voor sla vind ik alleen maar lastig. ;)

 

Na wat experimenten ben ik erachter gekomen dat de stengel het meest bitter is van de plant, dus die verwijder ik door simpelweg het blad eraf te strippen. Daarna snij ik het in repen, een beetje net zoals andijvie.

 

Een heel simpel recept vind ik nu het lekkerst.

 

- Uitje fruiten in de pan, knoflookje erbij en dan een flinke hoeveelheid gesneden snijbiet blad, het spul slinkt zowat nog harder dan spinazie. Je hebt een flinke bos nodig per persoon, gelukkig groeit het even hard weer aan.

- Wat peper en zout er bij en een scheutje room en dan laat ik het nog een minuut of 5 tot 10 langzaam garen.

 

Creatievelingen doen er nog veel meer mee, het stevige blad is makkelijk te gebruiken om andere zaken in te pakken.

Alles waar je spinazie voor gebruikt, kun je dit vervangen door snijbiet, soepen, hartige taarten, door de pasta, noem maar op.

 

attachment.php?attachmentid=12748&stc=1 attachment.php?attachmentid=12750&stc=1 attachment.php?attachmentid=12751&stc=1

 

 

 

Naast makkelijk te kweken is het dus ook erg veelzijdig in de keuken en erg gezond.

 

Echt een aanrader!

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Lijkt me lekker! Zaai je dit of koop je plantjes?

 

Met één zakje zaad kun je een paar jaar doen.

 

Het kopen van plantjes, meststoffen, bestrijdingsmiddelen, dure opkweekbakjes en andere spullen die ze je graag aansmeren in de hedendaagse moestuinliteratuur, websites en winkels, zorgen ervoor dat het hebben van een moestuin naast werk ook nog veel geld kost. Dan kun je de groenten net zo goed in de supermarkt kopen.

 

Wel is alles wat je teelt veel smaakvoller, verser en gezonder. Langzame groei t.o.v. snelle (ook de biologische groenten n de handel) zorgt voor veel meer voedingswaarde en vezels. Bv. de broccoli uit de supermarkt die je iets te lang kookt wordt meteen een zachte prut die je zo tussen je vingers fijn knijpt. Dat heb je niet met eigen broccoli.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo, wil je aan Flora vervalsing gaan doen? Toch kansloos overigens, wilde dieren vinden het vast ook lekker.

Terug naar school ;) http://www.scholieren.com/opdracht/17979

hahaha flora vervalsing..wat klinkt dat slecht..ik zie het meer als guerilla tuinieren..en mochten de wilde dieren het lekker vinden..ach..ik zit bij hun in de voortuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Raycoupe,

Op de schooltuintjes waar ik als vrijwilliger werk hebben wij rode bietjes.

Is dat wat anders dan snijbiet?

 

Rode biet is een knolgewas, snijbiet eet je het blad van. Twee verschillende soorten idd.

@zippo: Ik hamer er wel vaker op, dat guerilla tuinieren of zelf dramatische soorten als Kudzu uitzetten in de NL natuur kan vreselijke gevolgen hebben voor de originele flora. Dit gooit het evenwicht behoorlijk op z'n kop. Veel mensen denken hier veel te licht over, maar lees je maar eens in. Je kent vast wel de bemoeienis van de mens in de Australische natuur waardoor massa's inheemse soorten zijn uitgestorven. Ook in NL hebben we al desastreuze soorten als duizendknoop, waternavel (waterplantje die inmiddels miljoenen kost om te bestrijden, anders gaat de hele waterhuishouding eraan), etc. Er zijn al legio voorbeelden waardoor onze inheemse planten het loodje leggen en de soorten diversiteit flink afneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.................. Ik hamer er wel vaker op, dat guerilla tuinieren of zelf dramatische soorten als Kudzu uitzetten in de NL natuur kan vreselijke gevolgen hebben voor de originele flora. Dit gooit het evenwicht behoorlijk op z'n kop. Veel mensen denken hier veel te licht over, maar lees je maar eens in. Je kent vast wel de bemoeienis van de mens in de Australische natuur waardoor massa's inheemse soorten zijn uitgestorven. Ook in NL hebben we al desastreuze soorten als duizendknoop, waternavel (waterplantje die inmiddels miljoenen kost om te bestrijden, anders gaat de hele waterhuishouding eraan), etc. Er zijn al legio voorbeelden waardoor onze inheemse planten het loodje leggen en de soorten diversiteit flink afneemt.

 

Kan niet genoeg benadrukt worden!! Groot gelijk dat je dit nog 'es vermeldt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode biet is een knolgewas, snijbiet eet je het blad van. Twee verschillende soorten idd.

@zippo: Ik hamer er wel vaker op, dat guerilla tuinieren of zelf dramatische soorten als Kudzu uitzetten in de NL natuur kan vreselijke gevolgen hebben voor de originele flora. Dit gooit het evenwicht behoorlijk op z'n kop. Veel mensen denken hier veel te licht over, maar lees je maar eens in. Je kent vast wel de bemoeienis van de mens in de Australische natuur waardoor massa's inheemse soorten zijn uitgestorven. Ook in NL hebben we al desastreuze soorten als duizendknoop, waternavel (waterplantje die inmiddels miljoenen kost om te bestrijden, anders gaat de hele waterhuishouding eraan), etc. Er zijn al legio voorbeelden waardoor onze inheemse planten het loodje leggen en de soorten diversiteit flink afneemt.

 

Als je er zo op hamert, zal je je ook wel verdiept hebben op het effect van snijbiet in het bos.

Vertel: welke planten gaan er door verdrongen worden en wat zijn de rampzalige gevolgen? :)

 

p.s.

 

Mooi topic Ray.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er zo op hamert, zal je je ook wel verdiept hebben op het effect van snijbiet in het bos.

Vertel: welke planten gaan er door verdrongen worden en wat zijn de rampzalige gevolgen? :)

 

p.s.

 

Mooi topic Ray.

 

Het grootste probleem bij dat soort zaken is dat mensen dat iedere keer beroerd blijken in te schatten. Bij geen van de introducties van uitheemse soorten wist men van te voren wat de nadelige gevolgen zouden zijn. Dat wordt pas vele jaren later duidelijk.

 

Het planten van de meeste moestuin gewassen in het bos is vrij kansloos. Te weinig zon, vrij zure grond en teveel dieren en insecten die er wel raad mee weten.

Ook is er in NL haast geen vierkante meter bos te vinden die niet door mensen bezocht wordt en dan valt het nogal op. Kun je net zo goed rode vlaggen ophangen met de tekst: "Dit is mijn BOL!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel zon of niet voor die snijbiet? Of maakt dat niet uit? 1 balkonnetje van mij staat de hele dag in de volle zon, heb er nog niet veel op aan de gang kunnen krijgen behalve klimop.

 

EDIT: Of eigenlijk klimaf waar ik 't heb :)

 

Op enkele uitzonderingen na, is veel zon een absolute must voor de meeste gewassen. In NL is er al vaak een tekort aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste probleem bij dat soort zaken is dat mensen dat iedere keer beroerd blijken in te schatten. Bij geen van de introducties van uitheemse soorten wist men van te voren wat de nadelige gevolgen zouden zijn. Dat wordt pas vele jaren later duidelijk.

 

Het planten van de meeste moestuin gewassen in het bos is vrij kansloos. Te weinig zon, vrij zure grond en teveel dieren en insecten die er wel raad mee weten.

Ook is er in NL haast geen vierkante meter bos te vinden die niet door mensen bezocht wordt en dan valt het nogal op. Kun je net zo goed rode vlaggen ophangen met de tekst: "Dit is mijn BOL!"

 

Ah, dat is weer een ander verhaal. Geen rampzalige gevolgen dus.

Is het een BOL?

Is het erg als mensen weten dat het een BOL is?

Kom we gaan vertrekken vanuit Amsterdam, wat we weten een prepper BOL in Overijssel waar ze de boel grondig hebben beveiligd?

 

Is het planten van groenten in het bos kansloos?

Heb je het wel eens geprobeerd?

 

Kom laten we het gaan testen @MyronPrps. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste probleem bij dat soort zaken is dat mensen dat iedere keer beroerd blijken in te schatten. Bij geen van de introducties van uitheemse soorten wist men van te voren wat de nadelige gevolgen zouden zijn. Dat wordt pas vele jaren later duidelijk.

Het planten van de meeste moestuin gewassen in het bos is vrij kansloos. Te weinig zon, vrij zure grond en teveel dieren en insecten die er wel raad mee weten.

Ook is er in NL haast geen vierkante meter bos te vinden die niet door mensen bezocht wordt en dan valt het nogal op. Kun je net zo goed rode vlaggen ophangen met de tekst: "Dit is mijn BOL!"

 

Ah, dat is weer een ander verhaal. Geen rampzalige gevolgen dus.

Is het een BOL?

Is het erg als mensen weten dat het een BOL is?

Kom we gaan vertrekken vanuit Amsterdam, wat we weten een prepper BOL in Overijssel waar ze de boel grondig hebben beveiligd?

Is het planten van groenten in het bos kansloos?

Heb je het wel eens geprobeerd?

 

Kom laten we het gaan testen @MyronPrps. :)

 

Hoe jij daarin leest dat er geen gevolgen zijn begrijp ik niet.

 

Je zult geen last hebben van andere preppers uit Adam, eerder van boswachters bv. Die zullen niet echt geamuseerd zijn. Dat soort aandacht trekken lijkt mij onwenselijk, nog afgezien van de boetes.

 

Ik heb wel andere zaken in het bos geplant, die veel onaantrekkelijker zijn dan groenten. 90% vind je nooit meer terug en is opgevreten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier groei ook volop snij biet,maar ook collard green en malabar spinach .ik vond vremd hoe weinig groene blad groenten er waren in Nederland.trouwens .maar wel van die groenten moet je de zelfe dag eten,dus inderdaad niks voor de Handel.trouwens paksoi is ook een super makkelijk groenten. En mesclun,die sla zaad mix werkt ook prima,omdat er verschilende zaken zijn als eentje het niet goed doe in jouw grond of omstanderheid ,doen de rest het nog wel.hang aan je buitenmuur een paar meter dakgoot,aarde erin een steeds een meter zaaien ,iedere week.zo heb je verse sla van April tot diep in October .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe jij daarin leest dat er geen gevolgen zijn begrijp ik niet.

 

Je zult geen last hebben van andere preppers uit Adam, eerder van boswachters bv. Die zullen niet echt geamuseerd zijn. Dat soort aandacht trekken lijkt mij onwenselijk, nog afgezien van de boetes.

 

Ik heb wel andere zaken in het bos geplant, die veel onaantrekkelijker zijn dan groenten. 90% vind je nooit meer terug en is opgevreten.

 

Wie niet waagt die niet wint.

Wie niets probeert die weet niets. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot ik ben helemaal voor:)

 

lijkt me leuk om te zien wat het oplevert en om te zien of het uberhaupt wil groeien.

 

er zit wat vertraging in het gehele proces maar we gaan het zonder enige twijfel proberen:) weet je misschien waar je de zaadjes kan krijgen? want heb volgens mij geen snijbiet in mijn voorraad van zaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...