Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ervaringen + Voor & nadelen vacuum verpakken


TEQ-Prep

Aanbevolen berichten

  • 9 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ervaringen met vacuüm verpakken van voedsel, water en MRE's.

 

Wat zijn hier de ervaringen met het vacuüm verpakken van voedsel? Ik gebruik zelf al enkele jaren een professioneel “Foodsaver” vacuümmeerapparaat. Aanvankelijk ooit gekocht om zelf geschoten wild (het vlees) beter en langer te bewaren in de diepvriezer. Ik ben namelijk jager en ik jaag uitsluitend voor (eigen) consumptie en niet voor de lol. Te denken aan: eend, gans en als ik de kans krijg ook reewild en wilde zwijnen.

 

Zo af en toe verpak (her-pak) ik ook verbroken verpakkingen van rijst, pasta's, meel, zout, suiker Allemaal zeer handig. Maar welke andere levensmiddelen kan ik nog meer goed verpakken t.b.v. het preppen? En wat zijn de do's and dont's? Er wel vanuit gaan de dat ik de spullen louter “droog” wil opslaan en niet in de diepvriezer (heb je niets aan wanneer er geen elektriciteit meer is).

 

Het blijkt ook mogelijk te zijn om zelf voedsel pakketten (lees: MRE) te maken. Op de diverse Amerikaanse prepper sites worden deze mogelijkheden wel aangegeven maar weer niet wat voor menu's en hoe deze te bereiden. Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Tevens heb ik ook bij wijze van test water verpakt (1 liter zakken) middels dit apparaat maar heb geen flauw idee hoe lang dit (leiding) water te bewaren is. Weet iemand dit? Let wel dit is dus niet vacuüm maar wel lucht dicht verpakt.

 

Extra:

Ondertussen gebruik ik het apparaat volop om ook totaal andere zaken vacuüm te verpakken zoals kleding/handdoeken, tissues, waardepapieren, medicijnen en go zo maar door. Zeer handig voor onderweg (BOB), het blijft mooi schoon, droog, fris en het volume neemt drastisch af (zeker bij kleding). Maar ook materialen om vuur te maken kunnen zo super handig in porties verpakt worden. De mogelijkheden zijn eindeloos. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

tip voor documenten

er zijn plastics waar de drukinkt aan blijft plakken na verloop van tijd, zullen de weekmakers wel zijn.

Dus pas daar mee op. geen inkt tegen het plastic sealen

 

Bij mij was dat mis gegaan met de papieren van de motor die in vacuum had geseald. Die bewaarde ik onder de buddy. Oom agent moets er wel om lachen dat de letters los kwamen en ik moetst alleen beloven vervanging e kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima idee om je eigen MRE's te maken en al je voedsel vacuum te verpakken.

 

Echter, een nadeel van vacuum verpakken van de rest in je BOB kan zijn dat je BOB zinkt als ie in het water valt.

Het lijkt mij beter dat je alles dat droog moet blijven, en dat is heel veel, wel verpakt in een lucht/waterdichte zak maar daar niet alle lucht uithaalt.

Dan zou je BOB moeten blijven drijven.

Je kunt dan alleen minder kwijt in je BOB, maar dan zal ie nog wel zwaar genoeg zijn om 20 of meer km. mee te lopen. :rolleyes:

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bandoeng, ik gebruik de Foodsaver: V2860 voor normaal huishoudelijk gebruik, deze heb ik nieuw gekocht. Verder maak ik gebruik van een gebruikte Foodsaver type Gamesaver. Dit is een beest van een apparaat en gaat mee op buitenlandse (Europese) jacht trips, je kan ém op de sigaretten aansteker van de auto aansluiten. Dit ding heb ik ooit van een bevriende relatie uit Engeland overgenomen. In de VS werkt bijna iedereen met de Gamesaver. De zakken koop ik bij Marmelot, super mensen, daarbij is de kwaliteit super én nog ook nog eens zeer voordelig. Ik kan je ze aanbevelen.

 

Sommige dingen als je ze vacuüm hebt verpakt zinken anderen weer niet vrijwel alle kleding blijft drijven, kwestie van testen. Maar zaken zoals weekmakers dat is dus een deel van mijn vraagstelling over de do's & dont's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Voor ik mn euro's uitgeef aan een vacuumsealer: hoe lang kun je geseald eten nou eigenlijk bewaren?

 

Inderdaad, dat is ook mijn vraag. 70 euro is niet heel veel geld, al is het voor sommigen meer dan voor anderen, maar als je eten er niet aanmerkelijk langer houdbaar door wordt, is de waarde ervan niet heel groot.

 

Kan iemand uitsluitsel geven over de verlenging van de houdbaarheid? En geld de verlengde houdbaarheid voor alle soorten voedsel, of bijvoorbeeld niet voor vlees?

En weet iemand of het zinvol is om ingesealde etenswaren nog in te vriezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik dit apparaat niet enkel om eten langer houdbaar te maken, maar ook om bijvoorbeeld mijn zelf samengestelde voedselpakketten te verkleinen voor in de BOB tassen. Dit is veel efficienter dan complete blikken in de tas te stoppen, en, nog belangrijker, veeeeeel lichter :)

 

Ja dat las ik al, ik kan me voorstellen dat dat handig is, omdat je de originele verpakking niet meeneemt. Maar heb je geen antwoord op mijn vragen? Je gebruikt hem, begrijp ik uit je post, ook om voedsel langer te bewaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik heb gisteren een Solis apparaat gekocht. Ben nu allerhande levensmiddelen aan het verpakken om te zien hoe het zich houdt op de langere termijn. Testen gaat wel even duren. Heb wat tabak gesealeds en de eerste verpakking wil ik pas over een half jaar openen en dan steeds de volgende na twee maanden. Heb 16 verpakkingen voor die test. Vanavond ga ik brinta met melkpoeder sealen en wegleggen. ChChocolade koekjes liggen ook al gesealed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dank daarvoor. Ik moet wel zeggen dat dat een claim van een aanbieder of producent is. Ik hecht meer waarde aan persoonlijke bevindingen van andere preppers. Yoyo, wat zijn jouw ervaringen qua langere houdbaarheid?

En weet jij wat vacuum sealen + invriezen doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Gast morningglory

Deze heb ik ook gehad van de lidl maar na een paar weken weg gedaan want hij sealt de zakken niet goed dicht. Kwamen we helaas net te laat achter om nog terug te brengen.

 

Vanaf 12-05-14 is er een vacuüm machine te koop bij de Lidl. Of het wat is weet ik niet en de zakken schijnen moeilijk te koop zijn na de verkoop.

http://www.lidl.nl/cps/rde/SID-5269BA8D-570FC5BA/www_lidl_nl/hs.xsl/Offerdate.htm?action=showDetail&id=3484

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder zijn ding natuurlijk maar dergelijke toestellen zijn hobby toestellen (zelfs wnr je er 500 € voor geeft ), kan op de site van http://www.foodsaver.co.nl/ niet terugvinden of de sealbalk enkel of dubbel last .Wat het vacuumvermogen in mbar van de pomp is ...

Werk dagelijks aan industriele toestellen zoals http://www.henkelman.com/nl ( Jawel Nederlandse topkwaliteit ) en weet dat er een zeer groot verschil in het bewaren van je voedsel als er maar een klein beetje lucht in de verpakking blijft (en dan heb ik het echt over een waarde van 5mbar).

Mijn bescheiden mening : dit soort toestellen zijn weggesmeten geld .

Koop mijn vacuumzakken steeds per 100 (kostprijs iets van +- 7 € ,prijs afhankelijk van de afmetingen vd zakken ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...