Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alcohol stove met Esbit houder


xfactor

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@xfactor Is inderdaad heel simpel maar wil er toch een kanttekening bijzetten . deze brandertjes zijn niet geheel zonder gevaar

Ik heb afgelopen winter wat experimentjes gedaan in mijn garage en bij één ervan tikte ik het brandertje om , met als gevolg dat de alcohol/ethanol eruit vloog

(nu was het kou , dus geen gasvorming ) en ik wilde hem net aansteken , dat ik niet wist hoe snel ik die lucifer uit moest blazen

(het brandertje wat ik gebruikte was open maar wel dubbelwandig met een extra voetje eraan voor iets meer stabiliteit )

Punt is als je verkleumd bent (en het was daar koud toen ) dan gaat alles niet zo soepel , maar toch

een ongeluk ligt in een klein hoekje dat ik adviseer om in plaats van ethanol toch een gel vorm te gebruiken of je vult de brander met een perliet of vermiculiet korrels afgedekt met een stukje metalen gaas of een glas of carbon vezel zodat de alcohol er niet gelijk uit kan als het brandertje per ongeluk omgaat .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Trangia, met een opvouwbare pannendrager/windscherm. Past in een beker, en is prima tijdens fietstochtje of wandeltochtje.

Ik neem inderdaad vanwege mogelijk omvallen vaak de gehele Trangiaset mee, die ik juist gekocht heb omdat deze zo stabiel is. Maar als het minimaal moet, voldoet de kleine set ook. De rand van de brander past in een gleuf aan elke zijde van de pannendrager/windscherm, hierdoor staat het geheel steviger dan wanneer er losse pannendrager/windscherm is.

 

article18109022.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@xfactor buiten of binnen , je moet toch voorzichtig zijn met deze brandertjes , gel brandstof is toch iets veiliger zeker als alcohol/ethanol warm is

en het om zou gaan dan krijg je gelijk 1 grote steekvlam . Punt is gewoon dat je het in je achterhoofd houdt dat het kan gebeuren :D (

soms denk je ergens niet over na , dat had ik op dat moment dus ook , dat ik nu van mening ben dat het slimmer is om de brandstof zo te hebben

dat het er niet in 1 keer uit kan komen ;-) je brander weegt een paar gram meer en er gaat iets minder brandstof in de brander maar het is aanzienlijk veiliger

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@xfactor @vheeswijk heeft het al een keer aangegeven , bij de action verkopen ze 2 liter gel voor ethanol ''sfeer'' branders voor weinig

(paar euro) deze gel is handig om zowel hout mee aan te steken ( ik steek er altijd mijn ''blikkenbussen woodgas stove '' mee aan ,gaat prima)

maar ook in zo'n simpel brandertje dit cupje wat jij liet zien gebruiken of een andere ethanol/alcohol branders mee te vullen

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
Ik heb een Trangia, met een opvouwbare pannendrager/windscherm. Past in een beker, en is prima tijdens fietstochtje of wandeltochtje.

Ik neem inderdaad vanwege mogelijk omvallen vaak de gehele Trangiaset mee, die ik juist gekocht heb omdat deze zo stabiel is. Maar als het minimaal moet, voldoet de kleine set ook. De rand van de brander past in een gleuf aan elke zijde van de pannendrager/windscherm, hierdoor staat het geheel steviger dan wanneer er losse pannendrager/windscherm is.

 

article18109022.jpg

 

Ik heb 2 iets grotere "look-alikes" van de Esbit Stove. Deze is eveneens geschikt voor de alcohol (penny) stove.

Een omgekeerd HAK-dekseltje wordt gebruikt om de 2 mini alcohol stoofjes te starten met wat primer (alcohol).

Dat omgekeerde HAK-dekseltje is tevens geschikt voor de koeling van de ACTION brandgel cupjes.

Een metalen gaas-constuctie werd gemaakt voor de op- en ombouw van de Esbit-stove. Hierdoor wordt de totale constructie met pannetje en keteltje veel stabieler en veiliger. Helaas onbreekt nog het windscherm in tegenstelling tot de optie van @Stuudje (hierboven).

 

 

 

Esbitstove1.jpg

 

Esbitstove2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens, wees wel voorzichtig met het roepen dat die gel veiliger is.... Het brandwondencentrum in beverwijk kan je precies vertellen hoe fijn ze die ellende vinden!!

 

Het loopt natuurlijk wat minder snel uit je brander, maar het spat veel meer en ow o ow ooohw als je het op je flikker krijgt joh...

 

Na spiritus de nr. 2 veroorzaker van bbq-brandwonden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...